Wat betekent kerst voor jou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 12 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nav mijn topic 'Kerstdiner' en om dan maar even in de kerstsfeer te blijven :p

Wat betekent kerst voor jou?
    En hebben jullie bepaalde gewoontes of tradities die jullie met kerst doen?
    Zijn er bepaalde maaltijden, geuren of situaties oid die voor jou per sé bij kerst horen?

Om dan maar meteen zelf antwoord te geven:

Kerst betekent voor mij vooral veel gezelligheid met familie.
    Lekker lang in de keuken staan en dan de hele avond met zn allen aan tafel zitten en genieten van t eten en drinken :D
    Ook gingen wij vroeger, thuis, altijd op 1e kerstdag met de hond naar het strand lekker uitwaaien. Dus voor mij is dat wel iets wat een kerstgevoel oproept.

Ook vind ik het heerlijk om de houtkachel aan te hebben, heel veel kaarsen en ja, het eten en de geuren die daarbij horen :D

Voor mij is de geur (en smaak :p) van lamsvlees met rozemarijn iets wat mij meteen aan kerst doet denken, omdat wij dit vroeger thuis regelmatig aten met kerst!

Kortom, hier betekent het voor mij vooral heeeeel veel gezelligheid en lekker eten :)

2. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    Gezelligheid vooral! en lekker eten :D dit is de eerste kerst dat mijn dochter mee kan eten dus dat vind ik helemaal super! kan niet wachten haha en de kerstboom opzetten ga ik dit jaar ook samen met mijn dochter doen (al zal zij meer met de kerstballen gaan gooien dan wat anders) lekker met warme chocomel en n appeltaart ofzo hahaha

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Oh jaa dat lijkt me ook heel byzonder, de eerste kerst van je kindje en lekker mee eten :D

Yentle is tegen die tijd 5 maanden, misschien dat we voor haar dan een groentehapje ofzo maken, kan ze ook mee eten aan tafel ;) Lijkt me heel byzonder! Want t zou dan haar eerste hapje worden! (ze mag eigenlijk pas met 6 maanden omdat ze KMA heeft, maar ga even met KA overleggen of t een maandje eerder mag, omdat ik t zo byzonder vind :p)

En samen de kerstboom doen, leuk :D
    Heel veel foto's maken he :D

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Gezelligheid met je geliefden en lekker eten! Oftewel 2 dagen extra volop genieten! :D

5. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Hahah nagenieten van mijn verjaardag en gezellig met manlief en kindlief samen zijn!

6. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    voor mij ook gezellgheid,kadotjes,lekker eten ..

maar deze kerst voor mij : euro disney om niet tussen de happy couples te zitten ;) ( vriendje zit dan in afghanistan ! )

7. Choco

Choco Fanatiek lid

30 okt 2006
    1.186
    0
    0
    Friesland
    1 woord: STRESS!!!!! Heb zoveel verjaardagen, inclusief die van mezelf.

8. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Tja, wij hadden thuis een vast ritueel. 's Ochtends uitgebreid ontbijten en daarna kadootjes. Daarna de hele dag een beetje eten en 's avonds standaard nog voor het toetje ruzie. Het klinkt stom, maar het was wel vertrouwd. Ik zou niet zonder willen (nou ja, misschien wel zonder de ruzies, de rest van de dag is altijd prachtig). Mijn moeder versiert het hele huis, we hebben kerstkussens, -mokken, -decoratie, -servies, -films, -lichtjes.... alles wordt Kerst. Ze maakt het altijd wel mooi hoor, niet onwijs kitscherig.

Vanwege de ruzies was Kerstavond voor mij altijd meer bijzonder. Mijn vriend en ik gaan dan naar de bios voor een Kerstfilm en lekker eten, de spanning van de onuitgepakte kadootjes, de magie van de avond voor Kerst. En "derde kerstdag" als onze vrienden langskomen om uit te blussen en films te kijken. Als het weekend is doen we dat op de 27ste, anders later.

9. Bolly

Bolly Fanatiek lid

27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    eerlijk gezegd niet zoveel,

vuurwerk, lekkere eten maken dat ja sorry is het wel zo'n beetje. Van uit huis nooit zo iets mee gehad. maar ik denk dat dat komt omdat mijn nichtje toen ik jong was en zij even oud als mij, plots overleed in de maand dec. sinterklaas en kerst zijn zin's dien niet meer het zelfde geweest in de familie.

ben zelf ook in dec jarig en zij altijd op 12 jan en dat maakte onze verjaardagen ook extra leuk samen even oud zijn :) maar ja zin's dien heb ik ook niets meer zo met mijn verjaardag , lekker met mijn ouders en schoonmoeder taart maken en avond eten.

heeft beste en groot impact gehad zoals ik het nu lees , nooit zo bij stil gestaan.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Op dit moment helemaal niks.

Ik vind het altijd erg gezellig en een mooie tijd.

Maar met die rot griep en de verschrikkelijke keuze wel of niet inenten kan ik me helemaal niet meer verheugen op deze aankomende tijd.

11. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Bolly..Wat vervelend dat de " feestdagen" zo droevig zijn voor jou..:( ..

Hier betekend kerst werken :D .. Werk in de gehandicaptenzorg.. Wel is het erg leuk om te werken hoor. We gaan dit jaar uiteten en naar de bios..:) .. Wat een straf om te werken.

Verder betekend kerst samen zijn met de mensen die je lief hebt. Lekker naar het bos.. kaarsjes aan en All You Need Is Love kijken met een grote bak ijs!:)

Maar de dagen vooraf vooral veel stress:(

12. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ben het wel een beetje met je eens...:(

13. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Kerst betekend voor mijn me huisje lekker in kerst zweer.
    en dan kerst avond lekker met vrienden vieren
    eerst of tweede kerst ouders en schoonouders.

en soms gaan we eerst kerst dag nog schaatsen

en vroeger was het heel leuk cadeautjes onder de boom. en dan eerst kerst dag ontbijten en kadeautjes uit paken zo'n leuke sweer

14. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Kerst... Vroeger als kind vond ik het erg leuk, gezellig met mijn ouders, oom en tante of opa en oma kerst vieren met de kerstboom.

Tegenwoordig vind ik het een verplichting, en ik heb daar een hekel aan. Mijn schoonmoeder is er een van tradities die absoluut niet doorbroken mag worden en ze houd helemaal geen rekening met haar ex man of ouders van haar schoonkinderen, of haar kinderen die wel een gezinnetje hebben nu.

Maar goed meestal maak ik me vooraf drukker erom dan dat het uiteindelijk is, maar irritant vind het wel, haar manier van doen.

Ik vind kerst opzich wel leuk hoor, als maar niemand aan mij trekt dat ik iets moet. En ik vind het jammer dat we nooit een witte kerst hebben zoals we in de kerstliedjes horen :( Misschien toch ooit op wintersport tijdens de kerst ;)

15. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst natuurlijk de geboorte van Christus... Sinds ik bekeerd ben tot de Katholieke kerk heeft dat een veel grotere betekenis voor mij. Kerst begint voor mij dan ook echt met de nachtmis bij de kerk van mijn oma. We gaan sinds 2003 elk jaar naar haar toe omdat zij zingt in het koor. Daarnaast gezelligheid. Vroeger toen ik nog thuis woonde hadden we de traditie om eerst lekker te ontbijten met verse croissantjes, lekkere jam, een kerstbrood en nog veel meer. Meestal kregen we daarna een kadootje van mijn ouders. En dan eerste Kerstdag hadden we altijd een uitgebreid diner met allemaal voorafjes en traditiegewijs gebraden haas. 2e Kerstdag was wat rustiger en kwam er meestal familie of gingen we naar familie. Ik houdt verchrikkelijk veel van Kerst, de warmte de lichtjes. Heerlijk...

@Bolly, jeetje, wat verschrikkelijk. Ik kan me voorstellen dat sinds je nichtje overleden is het niet meer is zoals het was....

16. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Kerst is voor ons familie en gezelligheid, mijn vader is 1e kerstdag jarig en dit jaar wordtie 50!! we hopen hem natuurlijk een leuk kadootje te kunnen geven dus nog ff goed aan de klus ;) verder is 2 kerstdagen te weinig met 2 paar gescheiden ouders, ze moeten maar eens 4 kerstdagen inplannen, we moeten altijd kilometers afleggen op bij alle 4 de ouders te zijn geweest, en ze verwachten ook nog dat we komen. Nu kan dat natuurlijk nog maar met een eigen gezinnetje weet ik niet of ik dat nog allemaal zou doen.

17. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    kerst betekent gezelligheid, warmte en geborgenheid!
    lekker de kaarsjes aan, bij de kerstboom zitten (als de katten deze een keer heel laten!;)) \dit word de eerste kerst met onze kleine man, hij krijgt er natuurlijk nog niets van mee, maar ik kijk er wel naar uit om onze eigen traditie met kerst in gang te zetten als gezin!

18. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    bij mij begint kerst met het opzetten van de kerstboom. samen met vriendlief heel de woonkamer versieren, lekker kaarsjes aan. kerstboom aan en heerlijk nadenken over cadeautjes :)

kerstavond 24/12 eten wij ALTIJD bij mijn ouders. dat is een traditie. vorige jaren deden we altijd wel cadeautjes, precies om 12u snachts openmaken! maar omdat we de laatste jaren alleen maar onzin krijgen doen we het niet meer :d we gaan lekker gourmetten :)

25ste 1ste kerstdag gaan we samen met ons gezinnetje fondueën..
    26ste doen we samen met mijn vriend's familie lekker eten en meestal ook bowlen ofzo. en dan is het weer gewoon rustig tot nieuwjaar :)

Voor de rest zit er niets "geestelijks" aanvast. ik bedoel het idee rond jezus en weet ik het... gewoon gezellig samen zijn en heeeeerlijk eten zonder aan je lijn te denken hihi :)

19. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    De geboorte van Jezus is écht kerst voor ons. We gaan naar de kerk, en hebben voor de kids kinderkerstfeest met liedjes en een toneelstukje en veel gezelligeheid.
    Verder gezellig samen zijn met ons gezinnetje soms met de hele familie zoals vorig jaar met het hele gezin van mn ouders lekker gegeten, iedereen had een gedeelte van de maaltijdd voor zn rekening genomen en het was ontzettend gezellig (wel vermoeiend als hoogzwangere trouwens...;)).
    Weet nog niet exact wat we dit jaar gaan doen, miss voor mij 1 van de kerstdagen nog werken (werk in een verzorgingshuis) en verder zien we wel, we maken er iig iets enorm gezelligs van!!

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Vroeger was het echt gezellig samenzijn met familie en lekker eten. Dennengeur en kadootjes uitpakken.

Vorig jaar zijn mijn ouders gescheiden en sindsdien heb ik er geen zin meer in. Wil niet kiezen wie ik met kerst zie... en heb nu zelf een gezinnetje waarmee ik wel een kerstdag mee wil doorbrengen.
    Dus een dag voor schoonmoeder, dag voor ma, dag voor pa en dag voor onszelf....??? Blergh zie er nu al tegenop hoe ik dat moet regelen. Misschien vier ik wel geen kerst.

Deel Deze Pagina