Wat een ellende allemaal! en herkenbaar.. Onze meid had dezelfde klachten toen ze 3 weken oud was. direct via CB naar de KA gestuurd. Daar klachten uitgelegd en meteen is er een PHmetrie uitgevoerd, plus Neocate voorgeschreven ivm KMAverdenking. Dus meteen dubbel behandelen, want de klachten kunnen wegkomen uit beide problemen. (Door provoceren kom je er later achter of er wel/geen sprake is van KMA.) De dag erna terug voor verwijderen van de meetsonde, en de uitslag ervan.. Verborgen reflux was een feit. Nexium en motillium gekregen. wij gebruikten ook JBPM door de Neocate, maar nog steeds had onze meid last van haar buik.. (en dat kon niet meer vanwege evt KMA). hier bleek JBPM de boosdoener te zijn. Tot aan de dubbelblinde provocatie, waaruit bleek dat ze geen KMA had, hebben we tegen beter weten in wel de JBPM gebruikt.Maar daarna zijn we direct overgestapt op Enfamil AR voeding, dat is met rijstzetmeel als verdikkingsmiddel. sindsdien icm met de medicatie gaat t prima! Sterkte en als je je niet geholpen/gehoord voelt bij je KA, dan gewoon een second opinion aanvragen hoor!
Van de PH-meting merkt het kindje niet veel van, alleen het inbrengen van de sonde is (even) vervelend. Maar op deze manier kan de kinderarts de heftigheid van de reflux bepalen, en ook bekijken in hoeverre de slokdarm aangetast is, en daar de behandeling op aanpassen. Anders wordt alles gebaseerd op alleen schattingen en ervaringen van de ouders. En deze worden niet altijd even serieus genomen is mijn ervaring. En met die medicijnen is het voor elk kindje even zoeken denk ik. Ieder kindje reageert anders, dus misschien dat voor haar iets anders wel goed werkt. En volgens mij doet elk van die medicijnen weer iets anders. Het kan zijn dat Lisa de grote hoeveelheid melk in haar maag niet kan verdragen, en dat het voor haar goed werkt om langzaam voeding op te nemen. Daarnaast zorgt motilium (dacht ik) dat de voeding sneller de maag verlaat, wat Lisa waarschijnlijk ook goed bevalt. Bij mijn kindjes was dat niet het probleem, maar zij hadden juist veel pijn door de maagzuur. Bij hun werkte nexium goed, omdat deze de maagzuur neutraliseert (vormt een soort filmlaag op de maag zodat minder zuur ontstaat). En door de PH-meting uit te voeren kan de KA achterkomen wat precies het probleem is.
@nijn: mijn dochter gebruikt nu bijna 1,5 jaar medicijnen en hier duurde het in het begin zeker een week of 2 a 3 voordat de losec echt goed werkte. Wij deden het altijd in een spuitje. Duwer (weet niet hoe het heet, dat ding in het spuitje die omhoog en naar beneden kan ) eruit trekken, pilletje in spuit gooien, duwer weer naar beneden (tot het pilletje strak zit) en dan +/- 3 ml lauw water opzuigen. Ff wachten tot alles opgelost is en dan beetje schudden en zo in delen in het wangetje spuiten. Volgens mijn kinderarts is er niet zoveel verschil tussen nexium en motilium. Maar misschien dat nexium wel makkelijker te geven is??? Ph-metrie: Ze kunnen daardoor zien hoe vaak het omhoog komt en hoe zuur het is. Mijn dochter heeft een maand of wat geleden alsnog een ph-metrie gehad (met medicijnen en indikken) om te kijken hoe erg het was. Adhv deze meting is haar losec opgehoogd en is besloten over te gaan tot operatie omdat het nog steeds niks minder geworden is. Sonde inbrengen was echt heel vervelend, verder heeft ze nergens last van gehad (ja pleisters lostrekken). Ze kunnen hierdoor niet zien hoever de slokdarm is aangetast, dat kan alleen met een scopie. Mijn dochter heeft vorig jaar ook een slikfoto gehad waarop te zien was dat haar slokdarm kringspier helemaal niet werkte (was toen 4 maanden). Maar met deze foto wordt vaak als extra onderzoek gedaan om te zien of er niet een middenrif breuk oid is waardoor de maag heen steekt. @adi: idd worden de ouders niet altijd serieus genomen 8). Maar das af en toe maar goed ook, heb nl. ook een vriendin die vond dat haar kindje vreselijk spuugde en dat die echt aan de medicijnen moest omdat het wel zo erg was, terwijl er echt niet meer dan een mondje terug kwam bij haar baby (voornamelijk bij het verschonen na een voeding), wat niet eens zuur was. En zo ken ik nog wel meer verhalen van vriendinnen die kinderen hadden die vreselijk spuugde, maar waar met 1 schepje nutriton opeens niks meer aan de hand was. Denk dat kinderartsen wel meer te doen hebben dan naar al dat soort verhalen luisteren ook al missen ze hierdoor misschien wel wat van de ouders die dit niet doen, maar daarvoor zijn de opnames dan weer, zodat ze het dan zelf kunnen zien.
Zo'n ph metrie is dan inderdaad wel handig als ze je niet serieus nemen... maar verder kan je volgens mij qua medicatie niet veel. De losec was hier ook opgehoogd, maar daarna weer teruggebracht, omdat het niet beter werkte, dus dan liever minder medicatie. En als een kindje lang last van reflux blijft houden dan lijkt het me heel zinvol om eens verder te gaan kijken. Want meestal groeien ze er overheen en zijn al die onderzoeken niet nodig. Die losec in een spuitje lukte hier niet, alle bolletjes bleven plakken in het spuitje. Want het lost dus niet op. Maar zo met een bekertje en lepeltje gaat het prima hier. Lisa heeft ook veel last gehad van maagzuur, bij haar kwam het overdag telkens een beetje boven, daar merkten wij niet zoveel van. Maar 's avonds deed het dan zoveel pijn dat ze maar bleef huilen... Nu ze de voeding langzamer binnenkrijgt komt het blijkbaar minder omhoog. Ze krijgt nu ook nutriton door elke voeding. En Losec en Nexium verschilt in werking niet veel van elkaar. Maar het kan best dat het ene kindje het beter doet op de Losec en het andere kindje het beter doet op de Nexium. Ik zou als de Losec/Nexium een tijdje gebruikt wordt (evt. met ook motilium erbij) en niet genoeg werkt, eerst voor een opname gaan zodat er meegekeken kan worden. Zo'n ph metrie of slikfoto zou ik pas doen als het écht niet meer gaat. In België werd (wordt?) vaak gaviscon voorgeschreven om na de voeding te geven (extra, bovenop de Losec) en dat schijnt wel redelijk te werken. Maar dat spul schijnt zo zout te zijn dat het heel slecht is en daarom schrijven kinderartsen in Nederland het niet voor.
Fijn dat ze nu iets gevonden hebben voor haar dat ze overdag tenminste geen last heeft. Hoe gaat het met het drinken? Drinkt ze haar flesjes beter? En ga je haar nog proberen om aan de borst te krijgen of niet meer? Lijkt me echt vreselijk als je kleine niet drinkt. Je zult wel al alle tips hebben gehoord, maar ik vertel het toch even. MIjn kindjes hadden door de vroeggeboorte geen zuigreflex in het begin. Wij hebben ze toen tijdens de voeding uit de sonde tegen mijn borst aangelegd, zodat ze de borst accosiëren met eten. En daar een fijn gevoel bij krijgen. Misschien dat je Lisa op die momenten ook even naast je tepel kunt leggen, dat ze weer het verband gaat voelen tussen de tepel en die warme melk die in haar maag komt.. Of als je het verder met de fles wilt, dat je hetzelfde met het flesje doet.
Hee meis, ik heb alleen even jou berichtje door gelezen. Mijn dochtertje had het ook. Ik heb allerlei verschillende dingen uitgeprobeerd. Reflux voeding, mix van verschillende voeidingen door elkaar, allerlei merken en de medicijnen. M'n gevoel zei dat ik de Soya eens moest proberen. Dus ik heb toen Soya voeding gehaald en voor het eerst kwam niet de complete fles eruit en heeft ze rustig geslapen. Doktoren vonden dit raar omdat het geen verschil zou moeten maken omdat ze geen melkallergie heeft. Maar het heeft toch gewerkt. Met 6 á 7 maanden ben ik terug gegaan naar de standaard nutrilon. Zonder dat ze er weer last van kreeg! Sterkte
Het is een beetje anders gelopen dan jij nu schrijft . Lisa had al reflux, is ziek geworden door een virus, kreeg ook spruw en wilde daarom niet drinken. Waarschijnlijk had de reflux er weinig mee te maken. Toen ze weer beter was (een paar dagen later), wist ze niet meer hoe ze moest drinken. De reflexen zijn zo goed als weg, maar ze weet zelf niet meer hoe het moet. Beetje slechte timing, dat ziek worden . Ze drinkt dus helemaal niets, weet niet wat ze moet doen. En gaat het waarschijnlijk ook niet meer leren, ja, uit een beker over een aantal maanden. Aan de borst gaat ook niet meer lukken, wil ze echt niet. Het is geen pasgeboren baby meer, daarom werken andere trucjes helaas ook niet meer. Dit is mijn topic (om deze niet teveel te vervuilen verder ) http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/214161-baby-2-5-maand-drinkt-niet-meer.html