Mijn kindje wil niets eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Doppetje, 20 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doppetje

Doppetje Nieuw lid

11 aug 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen, ik zit ontzettend in de put want mijn kleine meisje (6 maanden) wil niets eten. Ik zal bij het begin beginnen; Fenna is met 35,6 wk met een keizersnede ter wereld gebracht omdat we een heel vlak CTG hadden. Na de geboorte ademde ze niet en al snel moesten we overgeplaatst worden naar de NICU van het MMC in Veldhoven waar Fenna volledige zuurstof toegediend kreeg. Uit een mini EEG bleek dat er weinig hersenactiviteit was en de dokters gaven ons weinig hoop op een goede afloop. Wonder boven wonder knapte Fenna op en mochten we overgeplaatst naar een high care afdeling. Uiteindelijk kwam Fenna met sondevoeding naar huis. Gelukkig mocht de sonde er vrij snel uit omdat Fenna goed uit de fles kon drinken. Zelf was ik begonnen met kolven en mijn productie was goed op gang. Het heeft me moeite gekost maar het is gelukt Fenna aan de borst te krijgen. We hebben een paar heel gelukkige maanden achter de rug waarin Fenna opbloeide en ik beetje bij beetje vertrouwen in alles terug kreeg. Tot 6 weken geleden dan. Mijn productie van moedermelk was na het weer gaan werken sterk afgenomen en ik ga alleen 's ochtends en 's avonds nog de borst. Fenna kreeg op het kinderdagverblijf 2x een fles van Nutrillon standaard. Dat leek goed te gaan, tot ze ineens de fles begon te weigeren. Na een paar dagen tobben, zijn we langs het ziekenhuis gegaan omdat ze alleen nog maar droge luiertjes had. Daar werd ze opgenomen ter observatie en later bleek dat Fenna 2 virussen bij zich had: adeno en entro. Dit veroorzaakt een flinke buikgriep. Uiteindelijk heeft de opname nog 2 weken geduurd. Ondertussen is Fenna weer thuis maar helaas weigert ze behalve borstvoeding nog elke vorm van voeding. Zowel de fles als fruithapjes wil ze niets van weten. Daarom heeft ze wederom een sonde, zodat we haar wel voeding kunnen geven. Ze krijgt speciale dieetvoeding "Neocate"omdat dit makkelijker verteerbaar zou zijn en het een evt. koemelkallergie uitsluit. Ik merk dat Fenna veel last heeft van de sonde; ze slaapt onrustig, ze heeft voortduren een snotneus en geeft vaak voeding terug. Ik probeer samen met een logopedist Fenna weer aan het eten te krijgen maar tot nog toe zonder succes.
    Ik vraag me af of er hier mama's zijn met een soortgelijk verhaal en wat hun ervaringen zijn. Hoe lang kan dit ongeveer duren? Ik word er gewoon wanhopig van. Elke keer dat we voeding aanbieden mondt uit op een drama en ik trek het eigenlijk niet.... :(:(:(

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Jeetje wat een verhaal. Het eerste waar ik aan zou denken is 'goed voorbeeld doet goed volgen', dus laat haar samen eten met iemand, een ander kindje dat ook een fruithapje krijgt, of eet zelf lekker met haar mee. Misschien heeft ze nu de associatie fles/hapje met buikpijn gelegd en moet je dat op die manier weer een beetje wegnemen.
    Ik kijk misschien teveel naar Derek Ogilvie maar ik zou praten als brugman en haar van alles uitleggen over dat ze ziek was en dat daarom haar buikje zeer deed maar dat het nu over is en dat ze gewoon kan gaan eten zonder dat het pijn gaat doen ofzo. Je weet nooit wat er van aankomt bij haar, je leest genoeg over kindjes op die leeftijd die ineens netjes gaan slapen 's avonds omdat papa of mama de moeite neemt om uit te leggen dat het bedtijd is :)

Succes!

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Wat naar zeg.:( Het eerste wat mij te binnen schiet is (wel zwaar voor jou) of je niet op de een of andere manier je productie weer omhoog kan krijgen. Kolven op je werk? 's Nachts twee keer kolven bijv? Zodat ze weer meer moedermelk binnen kan krijgen, als dat mogelijk is.
    Drinkt ze moedermelk uit de fles?

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Helaas, ik kan je niet helpen maar wil je een dikke virtuele knuffel geven! Veel sterkte en probeer te onthouden dat liefde, knuffels, kusjes etc hele goeie voedingsbronnen zijn! (samen met de sonde ;) )

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland
    Wat lijkt me dat moeilijk voor jou en je dochter! Heel veel sterkte!

6. adi

adi Niet meer actief

Alsje kma wilt uitsluiten is het verstandig dat jij ook op dieet gaat. Daarna zou het voor dit moment denk ik het beste zijn om haar weer aan volledige bv te zetten, kma-proof, en daaruit weer opnieuw beginnen.
    Bijvoeding is met net 6mnd nog niet zo belangrijk.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

er is pas ook een topic over iemand met een kindje die ook een sonde had en zo in de put zat. ik weet helaas de titel niet meer. er is hier ook nog een andere mama van een kindje wat ook plots stopte met eten, nadat het ziek geworden was en opgenomen moest worden. die kreeg toen ook een sonde voor een tijd tot ze zelf kon drinken. ( ik meen dat ze snoopy heette met een jaartal erachter ) misschien kun je het topic nog terug vinden. de naam van de ts van dat topic weet ik niet meer.ik weet helaas niet meer of ik het bij voeding of misschien baby's en peuters heb gelezen.

ik kan verder helaas ook niet veel voor je betekenen.
    houdt moed meid een dikke knuffel.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

Dat topic waar blup het over heet is deze: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/293073-baby-sonde-thuis-wie-meer.html

En ik ben de Snoopy waar blup het over heeft :).
    Het is heel moeilijk om te zien dat je kindje opeens niet meer wil drinken, het is 1 van de eerste behoeften, zeker van zo'n kleintje. Bij jouw verhaal komen er wel wat vragen boven: als ze borstvoeding wel drinkt, waarom niet even alleen maar borstvoeding geven? Of drinkt ze het ook echt alleen maar uit de borst? (en dan zit je waarschijnlijk met je werk, maar kan je misschien wat regelen, jij naar je kindje of je kindje naar jou?). En ipv van neocate zou ik afgekolfde melk geven en dus je productie proberen op te krikken, evt. met domperidon.
    Ik denk dat het belangrijkste is het bijvoeden even helemaal los te laten en haar nu te geven waar ze behoefte aan heeft. Dan komt de rest daarna wel, nu jezelf en haar wat rust gunnen. Het liefst zonder de sonde als het kan en anders toch even met sonde.
    Maar goed, het is moeilijk om van een afstand de situatie goed in te schatten, maar dit is dus hoe ik er door wat ik lees over denk :).

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat een verhaal zeg!

Drinkt ze nog aan de borst? Dan zou ik adviseren om je productie op te krikken!

Kan je als verse moeder van een zorgbehoevend kindje geen bijzonder verlof krijgen?

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Helemaal mee eens! Vaste voeding is nog niet noodzakelijk bij een jong kindje die de borst wel wilt. Dus ik zou ook proberen zoveel mogelijk je productie te verhogen, kolven kolven kolven! Sterkte!

11. misa

misa Niet meer actief

Ooh jee wat een verhaal. Ik heb er geen ervaring mee, maar sluit me wel bij de andere dames aan: maar even weer volledige bv gaan geven en daarna: goed voorbeeld geven en samen eten.
    Veel sterkte gewenst!

Deel Deze Pagina