Hoe werkt het nou precies met ouderschapsverlof? Ik heb nu een contract van 4 dagen, maar wat zijn de mogelijkheden als ik 1 dag per week ouderschapsverlof opneem en wat zijn de voordelen ervan? Kan iemand mij daar meer over vertellen? En kan ik dit überhaupt nog wel opnemen, mijn dochter is al ruim 9 maanden... Graag jullie advies
Je kan ouderschapsverlof volgens mij gewoon 1 keer per kind opnemen en dat mag geloof ik tot een best wel hoge leeftijd (en dan spreek ik over jaren). Verder weet ik er weinig van, het is wel handig als je later weer je oude uren wilt werken. verder weet ik er niet veel van.
je moet meestal wel minimaal een jaar bij je baas werken. Je kunt het ouderschapsverlof nog makkelijk opnemen hoor, de meeste mensen wachten ermee tot hun kindje naar school gaat om de woensdagmiddag vrij te hebben ofzo. Het enige is dat je na het opnemen wel verplicht bent om de hele periode wel weer terug te gaan naar je oude werkuren anders moet je je ouderschapsverlof terugbetalen. Je levert ook loon in he, meestal 25 procent dacht ik.
het is bij iedere werkgever anders.... ik kan bijvoorbeeld een half jaar lang mijn totale uren opnemen dan ben ik dus een half jaar vrij (kan totdat mijn kindje 4 is...) of (stel dat al mijn uren in dat half jaar opgeteld 650 uur is) ik kan die uren verspreiden over zoals jij dat wilt 1 dag, dan kan ik dus 650/8(uur per dag)= 81 dagen op nemen... dat is dus 1 dag in de week gedurende +/- 1,5 jaar.... Ik krijg 70% uitbetaald (maar das niet overal...) en ik mag niet meer extra overwerken.... ik doe het niet, omdat ik dus niet meer mag overwerken, en daar juist uren mee opbouw voor mijn vakanties.... Hoop dat je hier een beetje wat aan hebt.....
ow ja en ik moet inderdaad als ik zou terug komen 3 maanden lang die uren wel werken.... dus mijn oude aantal voor mijn verlof...
nee bijna nergens krijg je 70% uitgekeerd. Je kan het opnemen tot je kind 8 jaar is en meestal is het in maximaal 3 periodes. Het gaat in overleg met je baas in welke vorm je het wil opnemen maar de standaardvorm is een jaar lang de helft van het aantal uren en dat mogen ze niet weigeren. (andere vormen zijn altijd bespreekbaar) voordelen: * je pensioenopbouw gaat door over de uren die je niet werkt * je kan altijd terug naar je contracturen als het niet bevalt * je krijgt van de belastingdienst een vergoeding van ongeveer 4 euro per uur * je kan het eventueel uit je levensloop financieren * als je het je levensloop financiert kan je nog eens extra 190 euro van de belasting aftrekken.
Er zijn wat algemene regels over ouderschapsverlof, maar vaak is het in elke CAO net even wat anders. Ik denk dat je dus het beste bij je eigen werk kunt navragen hoe het bij jullie geregeld is. Of voor de zekerheid bij de vakbond (als je lid bent) dan weet je zeker dat je de juiste informatie krijgt. Je mag in ieder geval ouderschapsverlof aanvragen tot je kind 8 jaar is.
doorloop van je pensioen is niet in iedere cao geregeld (voorbeeld bouw) dus dan bouw je pensioen op over je uren die werkt