Wanneer kun je de hartslag van de baby voelen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door dinh, 1 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dit topic is misschien een spin off van topic http://www.zwangerschapspagina.nl/eerste-symptomen/342554-klein-buikje.html en van webblog http://www.zwangerschapspagina.nl/blogs/dinh/908-time-flies-when-you-are-having-a-baby.html

Maar vannacht legde ik mijn hand weer op de buik van mijn ega. Voelde geen bewegingen, waarvan ik zou denken, dat het een baby zou kunnen zijn. Maar ik voelde weldegelijk een hartslag. En die ging heel snel. Toen ik mijn hand op de borst legde, ging de hartslag van mijn ega niet zo snel als ik voelde. Dus ik ben in de veronderstelling, dat het mijn eigen hartslag was, al had ik ook niet de indruk dat die snel was. Het zou wel kunnen natuurlijk, ik stond nog stijf van de adrenaline, doordat we kampioen waren geworden met mijn schaakteam.

Maar nu vraag ik me af, wanneer kun je de hartslag van de baby voelen, wanneer je je hand op de buik legt, of kun je die überhaupt wel voelen?

2. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    En ze is 8 weken zwanger?
    Dan lijkt me onmogelijk!

Sowieso zit het vruchtje nog achter haar schaambeen, en niet in de buik.

Ik heb nog nooit een hartje kunnen voelen, alleen de bewegingen van de baby.

3. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    volgens mij kun je de hartslag idd niet voelen..

ik dacht het ook wel eens te voelen.. maar is toch eigen hartslag...

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    De hartslag van de baby voel je sowieso denk ik niet :( En al helemaal niet met 8 weken, dan is je kindje 2 cm en zit het helemaal verstopt achter je schaambeen.

Wat je veel later wel kan voelen is de hik. Dat gaat sneller dan een volwassen hik, en kan je misschien verkeerd opvatten als de hartslag van de baby. Maar ook dat voel je echt niet met 8 weken, dan kan de baby nog niet eens hikken ;)

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.294
    16.695
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vlgns mij kun je dat niet voelen.Ik voel ook weleens iets kloppen in mijn buik maar dat is toch echt van mezelf en die gaat momenteel ook vaak sneller dan normaal omdat het lichaam harder moet werken.

6. Daarom zeg ik ook, dat ik (in de veronderstelling was) dat het mijn eigen hartslag was, nog helemaal stijf van de adrenaline. Ik weet ook wel, dat het vruchtje nog te klein is.

7. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    #7 Ona, 1 apr 2012
    Laatst bewerkt: 1 apr 2012
    Gewoon even een leuke reactie. Wat ontzettend lief en goed dat je zo betrokken bent en zo enthousiast er mee bezig bent! Daar zouden veel mannen een voorbeeld aan mogen nemen. Dit zeg ik met name omdat het zich allemaal in het lichaam van een vrouw afspeelt en het daarom voor mannen vaak weinig tastbaar is. Ik kan me voorstellen dat de beleving daarom anders is en het soms lijkt dat mannen minder betrokken zijn in de zwangerschap. Dit soort berichtjes doen me daarom deugt en vind ik echt geweldig. Blijf vooral zo betrokken. Ik wens jou en je vrouw een hele fijne zwangerschap toe en een prachtig kindje!!!

8. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Excuus, ik heb je verhaal verkeerd gelezen.

Maar denk inderdaad dat een hartje voelen sowieso niet kan, ook niet later in de zwangerschap.

9. Dat is dan wel jammer, dat je de hartslag niet kunt voelen, maar later natuurlijk wel de bewegingen. Het is voor de vader, moeilijk om betrokken te zijn of voelen bij de zwangerschap. Je voelt niks, je ziet het alleen. Het is net wat Veritas zegt in zijn blog : Waarom, zit er niet gewoon een extra orgaantje in de vrouw die "DING DING DING" zegt wanneer het raak is. http://www.zwangerschapspagina.nl/blogs/veritas87/916-vrouwen-lichamen-stom.html

Ik probeer in ieder geval, door veel te lezen, veel te vragen aan mijn ega, zo betrokken mogelijk te zijn bij de zwangerschap. Als zij ''klaagt'' over iets, probeer ik het hier op te zoeken. En gisteren met de hartslag, ik hoopte dat er dan iets te merken over een tijdje, zodat je de zwangerschap leuker zou gaan vinden als man.... Maar helaas. Vrouwen zijn niet gezegend met een dingdingding-orgaan.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Haha nee helaas !
    Maar je kunt het wel horen natuurlijk over 4-6 weekjes thuis, met een dopler/angelsound. Mijn vriend vond dat heel mooi om te horen en de bewegingen die hij en ik beide nog niet konden voelen.
    Misschien is dat wat ? Zolang je vrouw en jij maar weten dat het hartje af en toe moeilijk te vinden is. Tot 20 weken moest de vk bij mij ook nog zoeken.

Heel veel plezier beide in de zwangerschap en blijf vooral zo geinteresseert in de zwangerschap.

11. @angelsound, we hebben hier gelezen inderdaad, de dopler/angelsound. Gezien onze geschiedenis misschien wenselijk, maar het is ook voornamelijk afwachten hoe deze zwangerschap gaat verlopen. Als we straks wellicht wekelijks naar het ziekenhuis voor controle moeten, schaf ik dat ding echt niet aan. Heb ook gelezen, dat men gemakkelijk in paniek kunnen raken. En dat is wat we ook niet willen. De zwangerschap is al zo spannend.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik heb een operatie onder narcose gehad tijdens de zwangerschap. De dag na operatie kreeg ik controle echo en hebben toen via de echo het hartje gehoord.
    Maar ik was als nog bang dat het mis zou gaan (was tijdens de operatie ruim 12 wk). Gelukkig was ik wel nuchter genoeg om te weten dat je niet altijd het hartje hieft te vinden. Ik was dan ook al gerustgesteld als ik wat gezwem hoorde. Zwemmen is natuurlijk ook teken van leven. Dus dan deed ik het daar maar mee haha. En tussendoor moest ik nog naar vk en hadden we een geslachtsbepaling echo gepland. Dus allemaal redenen om nuchter te blijven en wel te zien.

Maar inderdaad als je straks elke week op controle moet dan is zo een duur apparaat nutteloos. Alhoewel het is wel intiem als je samen in de slaapkamer naar het super snelle hartje kan luisteren.

Ik duim voor een gezond en levend schatje van jullie samen over 31 a 32 weekjes.
    En dat jullie nog een beetje kunnen genieten ervan.

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oh, maar als ze straks richting 20 weken gaat kan jij het van de buitenkant ook wel voelen hoor! En later zie je het zelfs! Voor de vrouw is het natuurlijk heel anders, het is ook moeilijk om het 'mee te voelen'. Je lijkt me een superbetrokken man! Je vrouw heeft geluk :)

14. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Je kindjes bewegingen kan je op een gegeven moment gaan voelen, zo rond de 20 weken.
    Maar ik geloof niet dat je het hartje kan voelen hoor...dat zou heel knap zijn hihi..

15. Moet ook wel, want als zij op het forum zal lezen, begrijpt ze niet alles, vanwege de taalbarriere. Ze is geslaagd voor d'r inburgering, maar ze weet natuurlijk neit alles. En ach... het zit ook wel een beetje in mij. Ben erg betrokken met wat van mij is. Heb het er immers zelf ingestopt.

16. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Was het maar zo dat je de hartslag van je kleine kon voelen. Dan zat ik namelijk niet 5 keer in het ziekenhuis wegens minder leven voelen tijdens vorige zwangerschap!

17. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Je kan wel het hartje horen als man maar dat kon hier v.a 23 weken. Eerst met een wcrol geprobeerd en later gewoon met je oor op de buik. Lukt niet iedere keer want de kleine moet maar net goed liggen. nog even geduld dus. De angelsound kan inderdaad wel en vanaf de 13 weken gaat de verloskundige ook met een dopler luisteren bij de controle's (soort versterkte microfoon) dat kan jij dan ook horen als je mee bent.
    Rond de 17 weken voelde ik de kleine zelf en mn vriend kon rond de 20 weken lichte bewegingen voelen. Die worden steeds sterker en duidelijker. Bij 25 weken ging mn hele buik golven dan kan het het dus ook zien.

Geniet ervan!

Deel Deze Pagina