Ik zou juist wel voor de 6 weken al beginnen met kolven en flesje geven, want als je wacht tot na de 6 weken, is de kans groot dat je kindje de fles niet wilt. Als je kindje van het begin af aan goed aan de borst drinkt, kun je prima na een week of 2/3 beginnen met kolven/flesje. Een kindje wat al slecht aan de borst drinkt, zou ik idd nog geen flesje geven. Want de kans is dan groot dat je kindje voorkeur krijgt voor de gemakkelijkste weg. Maar mijn ervaring is dat kindjes die het erg fijn vinden bij mama aan de borst, dat ook ondanks de fles fijn blijven vinden. Ik zou als het nodig is geen flesvoeding bij gaan geven. Je kindje en zijn/haar darmpjes moeten dan aan 2 soorten voedingen wennen en je productie kan terug gaan lopen. Wat je wel kunt doen is op tijd beginnen met het aanleggen van een voorraadje zodat je altijd wat achter de hand hebt als je weg moet. In het begin kunnen de voedingen lang duren, dat verschilt heel erg per kindje. Sommige kindjes drinken 1 borst en zijn in 10 min. klaar, andere kindjes willen een half uur per borst. Maar die tijden worden steeds korter en je moet dan ongeveer denken aan 10 á 15 min. per voeding. Die tijd ben je overigens met flesvoeding ook wel kwijt en daar komt bij dat je dan 's nachts nog weer een fles klaar moet maken. Veel kindjes komen na een paar dagen 1x 's nachts. Je kunt er ook om denken om 's nachts je kindje niet teveel aandacht te geven. Gewoon aanleggen als 't honger heeft, weer in bed stoppen en lekker verder slapen. Verschonen laat je dan lekker zitten, als ze doorslapen doe je dat ook niet. Kindjes wennen nl. wel aan dingen en je moet het je zelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Vooral de eerste week is 't fijn als je vriend/man de kleine uit bed pakt, eventueel verschoont, bij je neerlegt en ook weer in bed legt. Dan doe je 't toch samen en ben je ook 't snelst klaar. Idd niet te snel een grotere speen op 't flesje doen. Dan wordt hun zuigbehoefte ook niet voldoende bevredigd en is de kans groot dat ze gaan huilen na de voeding. Als je weggaat, kun je je kindje thuis eerst voeden en als je een voorraadje aanlegt met afgekolfde melk en een flesje meeneemt voor het geval dat, kun je prima een paar uurtjes weg zonder dat je hoeft te kolven. Tenzij je langer dan 4 uur weg bent.
Hallo Kristel, Ik heb mijn dochter zes maanden bv gegeven. Ik begrijp best dat je opziet tegen de nachtvoedingen en het voeden buiten de deur. Dat had ik namelijk ook. Maar ik had ook met mijn man afgesproken dat hij bij de nachtvoedingen uit bed zou gaan om onze kleine meid te brengen, te verschonen en weer in bed te leggen. En de voeding kan in het begin wel wat langer duren, maar na een tijdje ben je echt in 10 minuten klaar. En ik viel daarna weer onmiddellijk als een blok in slaap (schijnt door de hormonen te komen die vrijkomen bij de bv). Ook is het niet zo erg dat je nachten onderbroken worden door de voedingen, want je hebt overdag ook nog rustmomenten als je kindje slaapt (die moet je dan ook wel nemen!). Wat betreft voeden buiten de deur: ik kon na een aantal weken wel af en toe één voeding overslaan zonder dat ik direct op springen stond. Toen kon ik dus wat langer van huis weg. Ik kolfde regelmatig 's ochtends af (dan heb je meer melk) zodat ik een voorraad had in de vriezer. Dan nam ik een flesje bv in een koeltasje mee als ik geen zin had om in het openbaar te voeden (dat in het openbaar voeden deed ik op zeker moment trouwens best vaak, ook al had ik dat vantevoren niet gedacht, je wordt er erg handig in). Je bent zelfs niet afhankelijk van een magnetron als je een thermosfles heet water meeneemt, en daar het flesje in opwarmt (tip van een vriendin van me). Maar je kunt natuurlijk ook fv geven dan. Toen ik ging werken ben ik blijven kolven, en heb ik één voeding per dag vervangen door fv. Dat ging prima, al had onze dochter een lichte voorkeur voor de bv. Ik zou de eerste weken me richten op volledige bv, om die goed op gang te brengen. Daarna zou je best een voeding kunnen gaan vervangen door fv.
Ik zou je het advies willen geven gewoon met borstvoeding te beginnen en daarna zien hoe het loopt. Geef het een kans. Toen ik zwanger was wilde ik stiekem niet eens borstvoeding geven, ik vond het maar eng, maar volgende week zijn we inmiddels een jaar verder! Oh ja, ik heb nog nooit buitenshuis hoeven kolven en nog nooit een ontsteking gehad. Weleens pijnlijke borsten die ik goed moest legen, maar het is nooit mega extreem geweest!
Ik zie dat je heel graag borstvoeding wil geven... en ik denk dat de dingen waar je nu mee zit: de nachtvoedingen en het in het openbaar voeden, reuze mee zullen vallen als je kindje er eenmaal is. De nachtvoedingen kan je man mee helpen en in het openbaar voeden kan op een rustig plekje heel discreet. Ik heb toen Eva 10 dagen was dus in een pashokje gevoed . Het was nog zo onwennig allemaal. Daarna gewoon altijd op een rustig plekje en daarna ook op minder drukke plekjes. Dan ben je zo handig erin dat niemand iets ziet van je borst. Mijn borstvoeding kwam goed op gang, Eva dronk in de kraamweek al erg snel, binnen 10 minuten en met 1 borst was ze klaar. En ze kwam 6 a 7 keer per etmaal, ook in de eerste week. Ze begon met 3 maanden met af en toe door te slapen en na de 6 maanden heb ik haar nooit meer uit bed gehaald 's nachts (op 2 of 3 keer ziek zijn na). Maar goed, elk kindje is verschillend, het is gewoon afwachten hoe jouw kindje is. Misschien heeft het veel voedingen nodig, ook 's nachts en misschien doet het heel lang over een voeding. Maar dat hoeft dus niet. Ik zou er gewoon voor gaan en dan kan je altijd nog zien of het bevalt of niet.
Het valt allemaal reuze mee hoor! Soms heb je wel eens geen zin maar ja ook als je fv geeft is het zwaar, je moet altijd flesje maken met bv is het meteen klaar op temperatuur, prachtig toch? En over het openbaar voeden, ik dacht ook dat ik het niet fijn zou vinden maar je went eraan, als je kindje honger heeft wil je het alleen maar troosten en eten geven dan denk je niet eens aan al die andere mensen, wacht maar af. En je kunt toch ook gewoon pas ergens heen gaan als je net bv hebt gegeven? Het is aanpassen maar dat komt allemaal vanzelf. Ik zou persoonlijk niet de bv gaan cobineren met fv, je kunt het beste afgekolfde bv in een flesje geven om te laten wennen aan het flesje. Trouwens al geef je maar een paar maandjes, als je het niet lukt allemaal, dan is het toch ook goed! Maar als je het zo belangrijk vindt dat je kindje bv krijgt zul je toch s`nachts moeten opstaan en mischien wel eens in het openbaar voeden maar dat hoort er nu eenmaal bij dus bedenk je het maar goed want je moet er wel achter staan! succes
Nog meer reacties Nou ik heb het met manlief erover gehad en we gaan ons best doen met de borstvoeding straks. Mochten er onverhoops toch problemen komen, dan kunnen we altijd nog bekijken of we op de fles overstappen Verder wil ik wel gewoon al in het begin t kindje laten wennen aan een fles (met afgekolfde melk als t lukt). Mijn man wil namelijk ook graag elke dag een fles kunnen geven, 's avonds bijv. Verder met de deur uit gaan proberen we gewoon vlak voordat we weggaan bv te geven en dan gewoon niet al te lang wegblijven, dan moet het wel lukken lijkt me! In ieder geval bedankt voor alle reacties en ik hoop dat het gaat lukken als de kleine er is
Nog even over het meteen met de fles beginnen: dit zou ik je toch echt sterk af willen raden. De borstvoedingsorganisaties (die er onderzoek naar gedaan hebben) noemen 4-6 weken alvorens te gaan oefenen en dan moet de bv goed lopen. Anders loop je grote kans op zuigverwarring. Dan weet een kindje niet meer hoe ze aan de borst moeten drinken, omdat dat een hele andere techniek is dan uit een flesje drinken. natuurlijk zijn er kinderen die het vanaf het begin naast elkaar kunnen , zoals hierboven beschreven. Maar ik zou het risico niet willen lopen. Zelf hebben we namelijk te maken gekregen met zuigverwarring die niet meer opgelost is, met het gevolg dat ik ft gekolfd heb. En geloof me, dat is niet leuk. Dus ik zou echt wachten als ik jou was. Waarom wil je man per se vanaf het begin de fles geven? Er zijn toch zat andere dingen die hij met jullie kindje kan doen?
Ik heb het niet zo duidelijk opgeschreven, maar ik bedoelde niet vanaf de geboorte meteen al een fles erbij hoor Ik bedoelde echt vanaf een paar weken na de geboorte. Dus niet pas na 3 maanden oid. In het begin is het gewoon heel erg belangrijk dat de kleine uberhaupt goed leert drinken en dat willen we natuurlijk niet in de war schoppen door na een paar dagen al een flesje erbij te geven
Oh, dan begreep ik je verkeerd, ik las het alsof je het vanaf het begin wilde doen. 3 maanden wachten is inderdaad ook weer niet aan te raden, dan heb je kans dat het niet meer lukt... En je hebt gelijk, het is belangrijk dat ze het goed gaan leren, hier is dat dus helemaal fout gegaan en nooit meer goed gekomen... Nou, heel veel succes ermee!
ik zou dit rond 6 weken oud doen.... hebben wij ook gedaan maar hou er wel rekening mee dat je dan zelf zit te kolven dus ik heb het niet vaak gedaan! tenminste zo deed ik het. Het is voor je kleintje beter en ook voor jouw`n productie als je niet te vroeg begint, maar dit merk je straks allemaal vanzelf, begin eraan en het komt vast allemaal goed. Ik dacht voordat mijn meisje er was 1000 dingen te weten maar het is allemaal anders dan je had gedacht
Je moet de 6 weken echt wel voor zijn hoor! Er zijn veel kindjes die dan de fles niet willen. Dus gewoon na een paar week.
En persoonlijk vind ik dit dus geen goed advies! Ik denk dat je toch wel een week of 6 moet wachten voor je hiermee begint. Wij zijn met 7 weken begonnen en zelfs toen had ik af en toe het idee dat ze de borst niet meer helemaal goed pakte. Dit is later wel weer over gegaan en deden ze borst prima en fles ook prima. En nog steeds kan Ruben prima tietlurken en fleslurken ! Malou is een aantal maanden geleden zelf gestopt! Maar zeker als ik verhalen lees zoals van Stranger, echt niet te snel beginnen hoor! Tenzij je kindje van de borst af wil hebben ! Overigens had ik uit je eerste berichten ook begrepen dat je dus eigenlijk vanaf het begin wilde gaan bijvoeden met kunstvoeding. Maar eigenlijk wil je dat zelf dus ook pas na een aantal weken gaan doen. Eerst samen even wennen en productie op gang laten zijn! Overigens als je dan na een week of 5-6 een keer de kolf gaat proberen, niet in de stress oid schieten omdat je 'maar' 60cc oid kolft. Dit is namelijk gewoon het geen een kindje van die leeftijd drinkt. En ook krijg je met de kolf minder melk uit je borsten dan een kindje met zijn/haar uitstekende zuigtechniek! Liefs!
Kan je wel borstvoeding en flesvoeding door elkaar gebruiken? Is toch een andere samenstelling, heeft de baby daar geen last van?
Je moet je kindje wel de tijd geven om goed te kunnen drinken hoor, ook jouw`n eigen productie enz. Maar goed dit was niet haar vraag, ze vroeg of je fv met bv kon combineren. Volgens mij kan dit wel maar vraag het even bij het cb of zoek eens op internet bij bv site`s. Als je de bv gaat afbouwen doe je toch ook fv geven lijkt mij? Maar ik heb mij hier nooit in verdiept dus weet het eigenlijk niet...
Ja hoor, je kan prima borstvoeding met kunstvoeding combineren. Wij hebben dit helaas vanaf 7 weken moeten doen ivm te weinig groei van de kindjes. Maar met ong 10 weken toch weer volledig aan de borst (en weer later weer extra kunstvoeding en nog weer later weer alleen aan de borst en nog weer later weer extra kunstvoeding.....). Onze kleintjes hebben gelukkig nooit last gehad van krampjes. Maar idd, borstvoeding heeft een andere samenstelling dan kunstvoeding. Kunstvoeding heeft mamelijk van dag 1 tot 6 maanden, dagelijks dezelfde samenstelling. Bij borstvoeding veranderd de samenstelling per uur als het ware ! En het past zich aan aan de behoeftes van je kindje. Maar het kan dus wel hoor ! Door elkaar gebruiken. Soms is het namelijk anders niet mogelijk en moet je wel! Nee hoor! Dat hoeft niet. Haha! Ligt eraan hoe oud je kindje is als je stopt met de borsvoeding. Ik geloof (maar daar heb ik me nooit echt in verdiept) dat je vanaf een maand of 9 dit dan op kan vangen met yoghurt en andere melk (koeien/geiten/schapen/paarden/soya/wat-hebben-we-nog-meer-voor-melk !). Je hoeft je kindje dan dus niet perse meer kunstvoeding te gaan geven. Maar ga je met bijvoorbeeld 4 maanden afbouwen dan zul je nog wel kunstvoeding moeten gaan geven omdat je kindje de voedingstoffen nog echt nodig heeft!
ohhh dan weet ik dat ook, want ik wil mijn kleintje eigenlijk geen fv geven omdat ik bv wil geven tot een jaar ongeveer...
Dit gaat in tegen alle adviezen van de bv-organisaties die 4-6 weken + een goedlopende bv aanhouden. Daarvoor beginnen kan echt het livevoeden om zeep helpen. Je kunt bv en kv door elkaar gebruiken. er is alleen 1 ding dat je NOOIT moet doen en dat is schepjes kv bij gekolfde melk gooien. Dat is heel slecht voor de niertjes. Dus altijd de kv aanmaken met de hoeveelheid water die nodig is. Dan kun je het best om en om geven. En kolven is iets dat je moet leren. Dus als je na een aantal weken voor het eerst kolft en je krijgt er bijv. maar 10cc uit, niet in de stress schieten. het is een vaardigheid die je onder de knie moet krijgen. En het zegt niets over de hoeveelheid die je kindje drinkt. Kindjes zijn effectiever dan een kolf en drinken eigenlijk altijd meer. Kolven is dus geen graadmeter om te zien hoeveel je kindje binnenkrijgt!
Idd, dacht ik ook! Vind het ook geen goed advies van Red88. Tja idd! Voor mij o zo van zelf sprekend! Maar idd kan nooit kwaad om dat even extra te vermelden! Had ik echt niet aan gedacht! Alsjeblieft! Graag gedaan!
Rijstemelk, dat geef ik 's middags! Ik vind het goed dat de topicopener zich al aan het orienteren is op de mogelijkheden. Het is ook een goed idee om een bv-cursus te gaan volgen later in de zwangerschap. Via het cb, vk , lll of vbn worden er diverse cursussen / infoavonden aangeboden.