Volgens mij heb ik al menig topic over mijn dochters drink en eetgewoonten geopend... Ze is eigenlijk nooit een 'goede' drinker en eter geweest, met uitzondering van een paar weken rond de 9 maanden, waarin ze echt ALLES at wat ik maakte... Maar nu... sinds ze een jaar is geworden, heeft mevrouw besloten geregeld het avond eten over te slaan (met uitzondering van appelmoes en yoghurt) en fruit soms ook pertinent te weigeren.. Het is echt niet dat ik nou zo belabberd kook, want ze proeft het niet eens.... Bij het cb al eens aangekaart.. zij zeiden dat ik het gewoon in stukken moet aanbieden (want van een dreumes mag je nu wel verwachten dat ze stukken eet volgens cb) en als ze niks eet, prima.. geef gewoon appelmoes en yoghurt en klaar.. maar als ze dan elke morgen om 5 uur wakker word van de honger, dan heb ik daar echt geen zin in! Maar.. toen ik het avondeten weer ging ( grof) prakken ging ze wel weer beter eten... nog niet je van het... maar ze at! Maar nu zit ze weer te weigeren! En ik kan echt niet de vinger op de zekere plek leggen waar het aan ligt! Ze wil het niet eens proeven! Bij voorbaat schuift ze haar bord al weg! Brood eet ze overigens wel bijna altijd goed hoor... Ook het fruit krijgt ze nog steeds gepureerd.. ik WEET, ze moet nu ondertussen wel stukjes eten, maar ze raakt dan zo over de rooie, gaat huilen, schreeuwen, krijsen, snikken... echt alles wat niet met gezelligheid te maken heeft.... Ik weet dat het een fase is.. maar mijn angst is dat ze net zo'n kind als ik word... ik lustte als kind niets, behalve spaghetti.. op dit moment bestaat haar avondmaaltijd voornamelijk uit appelmoes met een gehaktballetje/ stukjes kip / vissticks en yoghurt.... en heel soms eet ze wel ineens haar groenten of potje... Overigens dringen wij niks op aan haar en negeren we haar 'gedrag' van wegschuiven etc... als ze het weg schuift dan haal ik het weg en als ze erom zeurt krijgt ze het weer, maar dan schuift ze het vervolgens weer weg... Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee nou wil bereiken.. even 'luchten' denk ik.. Zijn er nog meer mama's die dit herkennen? En wat hebben jullie toen gedaan? Zijn er ook mama's die kinderen hadden op deze leeftijd die nog geen stukken wilden eten? Het maakt me eigenlijk niet uit of ze haar avondeten geprakt of in stukken eet (heel veel mensen prakken hun groenten en aardappels) maar het zou wel fijn zijn als ze binnenkort toch eens stukken fruit gaat eten...
Als je bang bent dat ze net zo'n moeilijke eter als jou wordt als kind zou ik stoppen met de appelmoes, ik geef sowieso geen alternatief als ie niet eet. Hier gaat het avondeten overigens al een jaar wisselend, van 0 happen tot twee keer opscheppen, bekende fase welke heel lang kan duren...zie oa http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/506302-gewoon-nieuwsgierig-avondeten.html en http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/507277-doen-hiermee.html en misschien heb je hier wat aan http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/503029-de-trant-de-bento-show-your-monkeyplatter.html
Misschien inderdaad een goed idee te stoppen met de appelmoes.. Maar ik moet ook zeggen dat ze dat soms ook niet meer eet dan 2 happen..... Die monkey platters had ik al gezien, maar het probleem is dat ze sowieso alles met stukjes al pertinent weigert.. Ik had al wel bedacht dat ik nu wel in stukken kan gaan aanbieden, aangezien ze het toch niet wil eten.. Als ze vanzelf honger krijgt dan moet ze het wel eten (brood in stukken is geen probleem!) ik had van het weekend zalm, boontjes en gebakken aardappels opgeschept.. De aardappels at ze keurig op, de zalm en boontjes heeft ze niet aangeraakt... :-/ Oh ja... Ze heeft het aangeraakt om het op de grond te flikkeren.... Zucht... Maar fijn om die herkenning te lezen... We blijven gewoon consequent het eten aan bieden, geen appelmoes meer en ze krijgt het in stukken... Monkey platter ga ik ook proberen, maar dan wel als maaltijd.. Als tussendoortje veel te groot voor haar...