Zoals mijn titel al zegt, als mijn zoontje van bijna 6 maanden echt niet wil slapen wil ik hem nog wel eens aan de borst in slaap tutten. Ik probeer het altijd eerst op een andere manier, maar als hij echt helemaal over de rooie gaat dan speel ik even vals Hij is dan ook zo vertrokken en dan kan ik hem zo zijn bed inrollen. Maar nou knaagt het een beetje aan me. Is het wel slim om het zo op te lossen? Ik ben nog niet van plan om te gaan stoppen met bv, maar maak ik het probleem zo niet nog groter? Dadelijk leert hij nooit om zelf in slaap te vallen en als ik dan een keer zou stoppen komt hij dan nog wel in slaap?
Doe ik ook wel eens hoor. Ik had er laatst al spijt van dat ik dit bij het cb zei, want ik kreeg gelijk te horen dat dit absoluut niet de bedoeling was en bladiebla. De borst is om te drinken, en niks anders, tutten doen ze maar op een speen of doekje. Maar wie zegt dat? Ik doe het niet altijd maar soms is hij helemaal overstuur en kan zijn slaap niet te pakken krijgen. Nou dan leg ik hem gewoon even aan zodat hij een beetje kan tutten (of een paar slokjes) en als hij slaapt leg ik hem terug. Volgens mij niks mis mee? Tenzij het echt een gewoonte word en hij anders niet meer wil slapen maar dat is bij jou ook niet het geval, toch?
Joh, zou het ook lekker blijven doen hoor! Onze dochter hebben we ook altijd een tutflesje (met bv natuurlijk) gegeven als ze niet kon slapen. Heeft hier altijd super gewerkt!
Ow dan ben ik volgens het cb ook een hele slechte moeder haha want mijn dovhter is een moeilijke slaper en als zij als ze moe is bij mij aan de borst wel wil inslapen nou dan doet ze dat maar ( en dat is bijna dagelijks het geval) ik maak me er niet druk om als ze 18 is valt ze vast zelf in slaap haha. Je doet het prima. Volg je gevoel.
Dat is in mijn ogen nu een van de voordelen van bv!! Geen gedoe als het ze zelf niet lukt. Trucje pas ik hier ook geregeld toe. En meestal lukt het zonder de borst, maar soms heeft ze even het zetje nodig.
Inderdaad het voordeel van borstvoeding. Gewoon je eigen gevoel volgen. Hier deed ik het laatst toen ze de hik had. Ze was helemaal overstuur omdat ze het niet kwijt kon. Even aanleggen en de hik was over
Wat een onzin zeg! in slaap vallen aan de borst is toch heerlijk? De enige reden om daar voorzichtig mee te zijn is in mijn ogen als het mis gaat lopen: meisje hier werd op een bepaald moment steeds wakker tijdens het wegleggen, hoe voorzichtig ik het ook deed. Niet handig! Toen heb ik haar rustig aan geleerd zelf in slaap te vallen, door haar heel zachtjes een beetje wakker te houden tegen het eind van de voeding! Eerst een beetje fluisteren, na een tijdje een beetje kriebelen, etc, tot ik haar min of meer "halfslapend" kon wegleggen en ze heerlijk zelf verder in slaap viel daarna.
Gewoon lekker blijven doen hoor!! Ik voed Isabelle ook nog steeds in slaap. Bij Milan ook altijd gedaan en hij valt nu al 2 jaar helemaal zelf en zonder problemen in slaap. Heel veel kindjes die fv krijgen vallen ook met een speen in slaap, bij bv wordt mama gewoon een beetje als speen gebruikt .
Ik zou het niet voor elk slaapje doen, omdat hij dan nooit leert zelf in slaap vallen. Maar als hij de slaap niet kan vatten, mag je best een beetje smokkelen vind ik. Laten huilen vind ik al helemaal geen optie, dus wat kun je anders.
Zolang hij ook weleens zelf in slaapt valt zou ik er geen probleem van maken. Maar als hij alleen maar kan gaan slapen aan de borst, ja, daar zou ik wel wat aan doen. Anders: lekker van genieten.
Als het af en toe is zou ik het niet erg vinden... Maar het kan ook zeer vervelend zijn dochtertje van mijn vriendin kon niet meer zonder is slaap komen zeer geregeld was ze ook avonden bezig om ze elke keer weer in slaap te laten drinken. Die zei ook dat doe ik nooit meer en nu met haar zoontje gaat het echt super goed die drinkt zich af en toe in slaap.
Juist lekker toch? Waarom denk je dat ze speentjes hebben bedacht, nageaapt van de borst hoor. Mijn dochtertje viel altijd aan de borst in slaap en toen ze een jaar of 2 was viel ze uit zichzelf in slaap, op het kdv deed ze dat al direct.
Het dilemma komt me bekend voor: wat als hij nooit meer zonder kan? Maar op het kdv gaat het goed, bij papa ook, desnoods met een flesje. Dus als het een keer goed uitkomt, waarom niet? Je kunt zoveel laten uit angst voor wat er misschien wel eens mis kan gaan. Men lijdt nog het meest onder het lijden dat men vreest Wordt het toch een patroon dan merk je het snel genoeg en kan je altijd strenger worden. Soms moet je idd lekker genieten van het feit dat je altijd een troostmiddel achter de hand hebt en nooit hoeft te stressen of je nog wel een fles mag geven omdat je al aan de max zat. Raar eigenlijk dat cb daar zo rigide in is, bv is niet voor niets zo slim ontworpen; voeding, veiligheid, troost, geborgenheid - alles in een product! Zonde om dan wel de voeding te benutten maar de rest niet.
Ben het eens met eerdere reacties; hoeveel kinderen hebben er niet een speentje nodig om te slapen? Dan zegt toch ook niemand "oh, god, dat kind leert zo noooooit om zelf in slaap te vallen!" Bij mij werd het op een gegeven moment wel een probleem toen ze 's nachts om de 45 minuten wakker werd en per se borst móést hebben voor ze weer kon slapen... dat was wel een slopende periode. Maar als het alleen bij het 's avonds inslapen is, geen enkel probleem, lijkt mij.
Mijn zoon(6 maanden) valt iedere avond bij de avondvoeding in slaap en dan leg ik hem zo over, dat is ritueel geworden(eerst slaapzakje e.d. aan) en ik geniet er elke dag van.
Hier wil ze soms ook gewoon even lekker sabbelen, nou, prima hoor. Meestal voel ik haar dan ook volledig ontspannen en daarna slaapt ze heel goed. Ik vind dat een veel fijner idee dan altijd maar afhankelijk zijn van een plastic speentje. Erg raar dat het cb daar zo gek over doet, want het lijkt me juist de meest natuurlijke manier van tutten en lekker in slaap soezelen. Het wordt misschien wel problematisch als het inderdaad voor ieder slaapje nodig is, dus ik zou in dat geval wel een alternatief ritueel proberen te vinden.
In slaap vallen kun je helemaal niet leren. In slaap vallen is iets wat je in de baarmoeder al kunt. De borst, of dicht tegen mama of papa aan is de normaalste, natuurlijkste plek om in slaap te vallen. Wat kan daar nou fout aan zijn?
Hier stopte ze er vanzelf mee. Volgens mij kon ze na een paar maanden overdag wel wakker in slaap vallen, soms ook niet. Ze kreeg hier gewoon op verzoek en als dat een slaapmutsje was, ook prima. Volgens mij rond 6 maanden dat ze s avonds wakker bleef na de voeding en ik kon haar dan ook wel wakker wegleggen. Hier kort daarvoor ook een tijdje gehad dat ze in slaap viel aan de borst maar als ik haar dan overlegde, ze wakker werd. Meestal liet ik haar dan liggen en na een half uurtje legde ik haar dan over en sliep ze lekker door. Hier nog lange tijd s nachts gevoed als ze wakker werd en daar is ze ook zelf mee gestopt.
In het begin had ik er mijn twijfels over.. Ik deed het wel, gewoon omdat mijn dochter het zo fijn vond, maar ik had wel zo mn twijfels of het wel "goed" was zeg maar. Klaarblijkelijk begreep ik er geen hol van. Ik zat in het begin nog een beetje vastgeroest in bepaalde methodes die "voorgeschreven" worden. Ookal had ik zo mn eigen mening, ik vond het moeilijk om bepaalde "methodes" los te laten. Ik merk zelf dat ik door borstvoeding geven heel erg veranderd ben, in positieve zin! Zo vind ik het heerlijk dat mijn jongste dochter nog steeds een late avondvoeding wil, ze heeft 6 maanden bij ons in bed geslapen en ik vond het vreselijk dat ze naar haar eigen kamer ging (maarja, ze sloeg ons continu wakker ) en ik vind het hartstikke fijn als ze aan de borst in slaap valt! genieten! De late avondvoeding is hier ook niet zozeer een voeding maar even lekker in slaap tutten weer Ze wordt tussen 22.00-23.30 uur wakker en zodra ik haar aanleg slaapt ze alweer en drinkt ze lekker verder; maar ook als er bijna niks uitkomt (ik heb regelmatig enorme dips) is dat geen probleem voor haar. Voor haar is het dus niet per se honger, maar gewoon even nog wat quality-time met mama om zo de rest van de nacht lekker verder te kunnen slapen
Bij mij gebeurt het haast na elke voeding, soms als ze na het voeden nog wakker is en dan slaperig word doe ik het met een speentje. Maar soms wil ze dan ook de borst. Maar ze is nog maar een maand oud, dus heb ik zoeits van 'ze is nog zo klein!' komt vast wel goed uiteindelijk.