Haken/Breien voor beginners

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 26 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik wil heel graag leren breien/haken om zo leuke accessoires voor mn kinderen te maken (sjaal, muts, bolero, etc) en leuke accessoires voor in huis (kleedje, kussensloop, etc), maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen :)

Nu was ik op bol.com aan t kijken voor een leuk boek, maar ik kan zo 1,2,3 ook niet echt iets vinden of het is heel ouderwets met patronen die ik niks vind.

Heeft iemand een leuke tip voor een boek met de basis en leuke patronen van deze tijd?
    En wat is het leukst/makkelijkst om mee te beginnen? Welke soort garen/wol is het fijnst in het gebruik?

Ik heb echt totaal geen idee, dus wie oh wie kan mij helpen? :)

2. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben deze herfst begonnen, met een oud boek van mijn moeder waar alleen de steken in stonden uitgelegd, en verder het mezelf aangeleerd via youtube!

3. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
  4. Hermiek

Hermiek Bekend lid

16 mrt 2011
    515
    0
    0
    SPH'er in een psychiatrisch ziekenhuis
    Overijssel
    Ik haak al een aantal jaar, ben begonnen met knuffels en maak nu alleen nog maar dekentjes voor de kleine. Erg leuk om te doen!

Het belangrijkst is eerst dat je de basissteken leert haken, zoals een losse, een vaste, een halve vaste, een stokje en een half stokje.
    Als je die steken onder de knie hebt, kan ik je genoeg patroontjes laten zien. Maar die vind ik ook allemaal op Google, dus dat zou je zelf ook prima kunnen vinden! Als je maar eerst weet hoe de basissteken gaan! Hier kom je al een eind mee verder:

Haken, technieken en gratis patronen

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb afgelopen zomer leren haken. Op YouTube kun je filmpjes opzoeken om eerst de basis en daarna verschillende steken te leren. Zien in een filmpje is veel makkelijker dan het lezen.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    De wibra heeft een goed en goedkoop haakboek , vijf euro.

7. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Ik ben er ook net mee begonnen dus ik lees even mee :)

8. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik ben ook pas begonnen met haken.. Geleerd via YouTube.. Dit gaat veel makkelijker dan uit een boek en het is gratis!

Toen ik alle steken wist heb ik de afkortingen geleerd en zo lukt het me nu ook om een patroon van tekst te haken..

9. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    Ik zou dat ook zo graag willen leren.
    Mijn Oma heeft het me vroeger tig keer uitgelegd maar krijg het niet voor elkaar haha.
    Ik vind het wel leuk voor de winter om voor de kids mutsjes en sjaaltjes te breien. Maar aangezien er mensen zijn die het via youtube hebben geleerd ga ik dat ook maar eens bekijken.

10. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Staan veel Engelse filmpjes op die het stap voor stap en in slowmotion uitleggen.. Gewoon zoeken op crochet

11. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ben een maand terug begonnen met haken via youtube en By MiekK Blogt: ► HAAKLES steken geleerd.

Een granny square is echt niet zo moeilijk al dat het lijkt.
    Oke ik heb nog niets echt gemaakt behalve een square maar goed een aantal van die dingen en je heb een leuke sprei.

Zeeman en wibra hebben goedkopen oefen spullen.
    Haaknaalden in verschillende maten en wol.
    Misschien voor een mooie trui ofzo niet zulke fijne wol maar voor oefenen is het mooi handig

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Haken is niks voor mij kwam ik achter. Mij teveel gepriegel:) Maar breien vind ik daarentegen wel leuk om te doen.
    Ik begin gewoon simpel met een sjaal. Eeerst één voor de kinderen en daarna één voor mezelf. Heb het mezelf geleerd via youtube.

13. giraf

giraf Niet meer actief

Dit! :)
    Ben een jaartje geleden begonnen met filmpjes via youtube en nu haak ik (bijna) alles zo van het patroon...

Kijk wel uit hoor, want als je er eenmaal aan begint kun je niet meer stoppen, zo verslavend is het... :D

14. Nessy

Nessy Fanatiek lid

27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Inderdaad via youtube.Ik heb leren haken als kind maar een granny square via youtube geleerd te maken en zo ook knuffels.Vaak gebruik ik geen patroon meer en dat gaat ook goed.Breien vind ik niet leuk.Kan het wel maar het is niet mijn ding zeg maar.Op youtube heeft Mikeysmail erg veel info en tutorials:
    The Crochet Crowd - YouTube

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips!:D
    Ik heb een aantal youtube filmpjes gekeken en me aangemeld bij het haakclubje zojuist.

Ik heb voor mn man een lijstje gemaakt en hem zojuist naar de Wibra gestuurd om wat wol, haaknaalden en breinaalden te kopen (ik kan momenteel zelf de deur niet uit ivm operatie afgelopen donderdag).
    Hopelijk hebben ze alles en kan ik vanavond lekker aan de slag :)

Deel Deze Pagina