Kan voedingswaarde bv dalen bij afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ikkie97, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.020
    4.025
    113
    Ik ben de bv aan het afbouwen, we 'zitten' nu op 3 flesjes verdeeld over dag, aangevuld met borstvoeding, totaal meestal 7 voedingen (soms 8).
    Vannacht om 5 uur heb ik borstvoeding gegeven, voor mijn gevoel heeft ze toen aardig wat gedronken. Om 9 uur werd ze weer wakker, toen een flesje gehad, na 90 cc viel ze in slaap. Omdat ze steeds tussen de 80 en 120 cc drinkt uit de fles ging ik er ook vanuit dat ze wel genoeg zou hebben gehad. Maar rond 10 uur werd ze krijsend wakker en bleef krijsen dus heb weer een flesje aangeboden, in totaal heeft ze 120/4 gedronken, toen pas werd ze rustig. Zoveel heeft ze mi nog nooit gedronken, zou mijn bv misschien gedaald zijn in voedingswaarde waardoor die drinkbeurten haar niet genoeg meer geven? Heb dit wel eens gehoord namelijk dat als je gaat afbouwen dat niet alleen je productie naar beneden gaat, maar ook de voedingswaarde van je melk.

2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    De voedingswaarde gaat nooit achteruit.
    Wel gaat de hoeveelheid natuurlijk achteruit bij het afbouwen en uit ervaring weet ik dat dit heel snel kan gaan!
    Zo kun je op een gegeven moment bij langdurig borstvoeding geven pas stuwing krijgen als er bijv. 200 cc in je borsten zit, terwijl je bij afbouwen (en opbouwen vlak na de bevalling) al stuwing kunt hebben bij een totaal van 20 cc in je borsten.
    Het kan dus zijn dat je denkt dat er best veel in zit omdat je borsten vol aanvoelen, maar dat er daadwerkelijk nog maar bijv 40 cc in zit. (de hoeveelheden die ik noem zijn uiteraard allemaal hypothetisch)
    Wel is het zo dat je met afbouwen op een gegeven moment weer colostrum krijgt zoals na de bevalling; dit is heel zwart/wit gezegd gewoon hele geconcentreerde borstvoeding bomvol voedingsstoffen antistoffen.

Qua voedingsstoffen oid gaat het niet achteruit, maar wel qua hoeveelheid en dus kan het ook een kwestie van dorst zijn ipv honger.
    Uiteraard speelt honger ook mee, maar je hoeft niet bang te zijn dat je melk niet meer volwaardig is oid.

Daarbij kan het ook zo zijn dat ze aan het regelen is.
    Zij heeft er geen flauw benul van dat dat met een fles weinig uithaalt; immers wordt jouw productie er niet mee opgekrikt, maar wie weet probeert zij nu het afbouwen om te draaien door meer en vaker voeding te vragen in de hoop dat ze per keer aan de borst weer meer zal krijgen.

Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord :)

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.020
    4.025
    113
    Dankje voor het uitgebreide antwoord!

Ik had vannacht wel wat last van stuwing in 1 borst, maar dat was na de voeding direct weg. Ik heb wel het idee dat er nog genoeg melk in zit, maarja dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk.
    Dat regelen zou best wel eens zo kunnen zijn. Sowieso heb ik wat het idee dat ze wat aan het zoeken is omdat ze natuurlijk gewend was veel vaker bij mij te drinken. Soms denk ik ook dat ze expres niet zoveel uit de fles drinkt en dan 'wacht' op mijn borst... zonet heeft ze ook maar 25 cc ofzo uit het flesje gehad en nu ligt ze even te slapen. Denk dat ze straks weer wakker wordt en als ze dan bij mij heeft gedronken dat ze dan pas echt de nacht in gaat..

Deel Deze Pagina