Hoi meiden, Effe mijn verhaal kwijt: ben even benieuwd hoe jullie cb omgaat met bv. Heb namelijk het idee dat ze er bij ons de ballen verstand van hebben Ik geef al vanaf de geboorte volledig bv op verzoek. Ben helemaal trots dat ik de 6 mnd volledig heb gevoed zonder nog bijvoeding. Zegt afgelopen week de arts: als ze 's nachts nog komt, laat maar liggen. Nachtvoeding hoeft echt niet meer Bij mij gaat zo'n advies dus echt het ene oor in en het andere uit Op verzoek voeden is toch echt als de kleine wil! Kan het alleen niet uitstaan dat ze zulke dingen zeggen, omdat er genoeg dames zullen zijn die hier wel onzeker van worden. En ik maar denken dat borstvoeding gepromoot zou worden. En dan de adviezen over starten met bijvoeding: Voed maar 4x per dag met bv, waarvan 2 (!) niet meer zo belangrijk volgens haar. Gelijk maar beginnen met groenten (deden we al een paar dagen) EN fruit EN brood EN yoghurt (dacht dat dit voorlopig nog niet nodig is bij volledig bv??) en dan verwacht ze ook dat ons ukkie dit binnen 1 maand allemaal braaf doet Ik vind toch echt dat de bv nog de belangrijkste voeding is voorlopig en dat lees ik ook overal. Vaak drinkt ze ook weer vaker dan 4x per dag, heeft wel een tijdje toevallig 4x per dag gedronken, maar nu weer vaker. Sorry voor mijn lange verhaal, moest t ff kwijt en ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Liefs emmalotte
Adviezen wat betreft voeding van het CB gaan bij mij t ene oor in en t andere oor weer uit Hier werd mij verteld dat ik Yentle maar 6x per dag mag voeden.. om de 4 uur dus en als ze hongersignalen geeft ik dat maar moet negeren.. Right! Ook werd mij verteld dat ik haar maar 5 minuten per borst mag laten drinken, dat was wel lang genoeg.. nakolven of sowieso kolven tussendoor mocht niet, dat was niet nodig (ik ben pas 2 weken na de bevalling begonnen met bv dus mn productie is nog niet geweldig dus kolven is ZEKER wel nodig!) Al met al hebben ze gewoon de ballen verstand ervan en gesprekken over voeding zal ik niet meer hebben daar
Joepie, weer aplaus voor 2 cb's! Wat zijn die toch super bij het na de klote helpen van borstvoeding ! Hmmm misschien maar eens een wisselbeker voor gaan aanschaffen ! Nee sorry! Echt erg gewoon hoe snugger sommige cb mederwerk(st)ers zijn! GRRRR! Maar werkelijk weer niet te geloven dit! Gelukkig dat jullie zelf beter weten wat je 'moet' doen. Emmalotte, Verder heb je echt gelijk! Gewoon lekker meer dan 4x voeden als de kleine er trek in heeft, borstvoeding blijft voorlopig gewoon de hoofdvoeding en de bijvoeding is enkel voor erbij. Je kunt gewoon rustig op jullie gemak beginnen en alleen wat groenten is gewoon prima. En over een maand, en groente, en fruit, en yoghurt, en geen bv meer, en brood zeker ook wel? haha! Nee, gewoon rustig aan hoor meid! Komt allemaal wel hoef je echt niet zo een haast mee te maken!
thanx meiden, kristel: heb net al gereageerd op jouw topic! Leuk he die cb's? hanneke: hihii ik dacht precies hetzelfde: hoe brengen we de bv naar de klote, ipv te promoten? We doen alles idd lekker rustig aan: voorlopig geen yoghurt en groente of fruithap op een dag. Beetje hoe t uitkomt, zal na vakantie wel meer ritme inkomen. en we hebben ze nu een paar x laten sabbelen aan een korstje brood, mee voor het wennen. Krijgt niet echt iets binnen geloof ik.
Nou, dat wordt leuk gebracht zeg. Ik zou gewoon je eigen ritme aanhouden, met alles. Groente, fruit, brood en yoghurt mag blijkbaar vanaf nu, dus als jij zin hebt om dat in te voeren en je dochter er ook zin in heeft, dan kan dat dus, maar om nou te zeggen dat dat binnen een maand allemaal moet... Straks krijg je nog een lijstje woordjes mee welke ze de maand daarna gaan overhoren. Ik ben blij dat dat hier wat anders ging. De arts vroeg of we, met 7 maanden, al aan het bijvoeden waren en gaf aan dat we in principe brood en dergelijke ook al mochten gaan doen als we daar behoefte aan hadden. Meer om aan te geven wat er geen kwaad kon, maar het klonk bij hem gewoon als ideetjes als we de maaltijden wilden uitbreiden. Ik ben wel benieuwd wat voor commentaar je over een maand krijgt. Gaan ze kijken of je je huiswerk wel goed hebt gedaan?
Met de nachtvoedingen hier hetzelfde verhaal... Thirza zou nu doorhebben dat ik dan 's nachts kom om haar te laten drinken en dus was laten huilen het beste. Dan zouden we er met een paar nachten wel vanaf zijn. Het was pure gewenning, die nachtvoedingen. Tja, nu we vorige week bij de homeopaat zijn geweest, zit ze ineens op maar 1 voeding per nacht, (ondanks dat er sinds gisteren weer een tandje door is!!!). Adviezen over BV vraag ik daar dus echt niet meer: daar hebben ze echt geen verstand van. Ze zijn erg pro-BV hoor, en ik krijg elke keer complimenten als ze horen dat Thirza nog BV krijgt, maar erg veel know-how hebben ze er dan weer niet van... Met dat bijvoeden: je kleintje begint nu echt wel meer nodig te hebben dan enkel de BV. Maar het algemene advies is wel om steeds rustig aan wat nieuws te introduceren, zodat je ook kunt merken of er allergische reacties optreden. Wij zijn hier toen wel vrij fors direct begonnen, maar echt omdat Thirza elke anderhalf uur wilde drinken: dat werd mij iets te gortig
Hier absoluut geen problemen met het CB, ook niet wat betreft de BV. Ze vinden het super dat ik nog steeds BV geef en bijvoeding moeten we langzaamaan gaan introduceren. Dat we dat (proberen te) doen a la Rapley is ook prima. Maar ik denk wel dat ik geluk heb met mijn CB als ik de verhalen hier en op andere fora weleens lees.
Ben je al weleens bij je eigen CB geweest dan? Waarom van te voren al zo negatief? Wie weet heb je wel een heel leuk en goed geinformeerd CB? Je hebt toch ook je eigen gezonde verstand mocht je het niet eens zijn met hun adviezen? Dan kun je altijd nog klagen
hoi emmalotte... ja ag.. lekker laten praten die lui. ik heb ook echt niks meer aan de adviezen van de cb over borstvoeding. doe jij lekker wat jij wil.. bijvoeding is net wat het zegt.. bijvoeding.. maar doe jij aan rapley of zo? hier kwamen ze met dat ik naar 5 voedingen mocht proberen gaan (bij 2 maanden) terwijl mijn kleintje een kleintje is en een moeilijk groei start heeft gehad ...
Ik ben in het begin heel onzeker geworden door dat CB. Er kwam zo'n vrouw voor de intake bij ons thuis, en wij vertelden desgevraagd hoe het ging met ons meisje (geboren met 37+2 en een kleintje) en de voeding enzo. Kreeg meteen op mijn dat dat ik vast te weinig voeding had (meisje groeide in het begin niet zo goed, maar groeit inmiddels als kool) en dat ik MOEST kolven, enerzijds omdat dat de productie stimuleert en anderzijds omdat ons dochtertje maar één borst per voeding dronk. Tja, ze dronk maar één borst omdat ze daarna in een diepe slaap viel. En niks te weinig melk, waarom begon ze daar gelijk over? Het is zeldzaam, en meisje gebruikte gewoon haar voeding/energie om zichzelf warm te houden en om te drinken in het begin, niet om flink te groeien! Inmiddels ben ik ook zelf naar het CB geweest en het eerste wat de assistente daar zei was: je krijgt veel verschillende adviezen, luister maar gewoon naar één persoon waar je op vertrouwt.
Hier eigenlijk helemaal geen slechte ervaringen met het CB en borstvoeding. Ze stimuleren het juist heel erg en zijn heel behulpzaam. Ze geven elke keer weer complimenten. Ook met de bijvoeding zijn ze heel relaxed. Niets moet, rustig aan. Borstvoeding is voorlopig goed genoeg zeiden ze.
wow wat n reacties blij dat er ook cb's zijn die wel iets weten over de bv, jammergenoeg de meeste dus blijkbaar niet voldoende. hihihi, dadelijk gaan ze idd nog overhoren... Volgende keer bij de verpleegkundige en die vind ik veel leuker dan de arts. We hebben dan een langere afspraak en dan nemen we de lange lijst door die we in moeten vullen met vragen over hoe t gaat. Ben benieuwd. Wij trekken gewoon ons eigen plan. We doen niet aan rapley, maar ik lees er steeds meer over en word er wel enthousiast over. Is dat trouwens alleen maar hele stukken aanbieden of zit er nog meer achter? Heb nog nergens gelezen hoe t precies werkt. WE geven nu net hoe t uitkomt, groente of fruit en soms een korstje brood. Gisteren een stukje meloen gegeven, maar ze moest er niets van hebben.
precies wat jij nu doe emmelotte is rapley stukjes geven. dat ze zelf mee 'spelen'en proeven.. gaat niet om het volproppen maar om het struktuur en smaak leren. wat er extra achter zit is dat het kindje zelf eet.. dus niet voeden maar dat ze zelf de controle hebben.
Over ons cb mag ik eigenlijk ook niet klagen, ze hebben nog nooit echt iets heel raars gezegd over bv. Ze gaan er wel keer op keer vanuit dat ik kv geef, maargoed. Ohja, en 1 keer zei een verpleegster toen ze hoorde dat ik nog bv gaf, iets in de trant van dat dat ook nog wel mag totdat mn zoontje 1 jaar is. (?) Maar dat was het. Heb wel soms het idee dat ze er ook echt helemaal niets vanaf weten, dus dat ze dan denken laat maar zitten ofzo.
Hier gelukkig postieve ervaring met CB wat betreft de BV, de verpleegkundige daar is zelf Lactatiekundige, vind nachtvoedingen rond deze leefdtijd nier raar, BV het beste tot in ieder geval het 2de levenjaar (of langer), rapley leuk ( rustig aan niet erg want ze krijgen al de beste voeding), en vind dat je vooral je gevoel moet volgen, niets moet en elk kind is anders. Denk dus dat ik er wel blij mee kan zijn
Ik ben trouwens wel te spreken over de assistente op het CB. Dochter had honger toen ik daar was, dus was aan het brullen.. Assistente vroeg wat voor voeding ik gaf? Nou, borstvoeding, maar ik ben nog niet zo handig met voeden (lees er stonden daar alleen bankjes) en zeker niet in het openbaar, heb graag wat rust om me heen en een makkelijke stoel. Dat laatste heb ik niet gezegd, maar ze ging direct een stoel met leuningen halen en ze zette die bij het raam neer. De lamellen deed ze dicht en de stoel stond zo dat ik met mijn rug naar de andere mensen zat. Dat vind ik dan wel heel attent! Even later werden we bij de dokter geroepen en ik was nog niet klaar met voeden. De assistente pakte toen de stoel op en zette die bij de dokter neer, zodat ik mijn dochter daar verder kon voeden. Misschien gaat dit wel overal zo hoor, maar ik vond het erg netjes van de assistente.
Danabelle, dat is idd erg goed van de assistente! Hier op t CB hebben ze ook nog niets raars gezegd over de BV. Ze vinden het heel goed dat Vera nog BV krijgt. Ze hebben wel gevraagd hoeveel voedingen (6-8 nog steeds), maar hebben daar geen commentaar op. Ook het feit dat Vera nog steeds/weer 's nachts komt, vinden ze geen probleem, tenzij het voor ons een probleem is... Het Rapleyen kende de arts niet (ze zei dat ze er wel van had gehoord, maar dat bleek niet uit wat ze zei ), ze ging me uitleggen dat je normaal gesproken toch begint met fijne prutjes geven (joh?!). Dus ik heb haar maar gezegd dat ik begrijp dat dat de standaard methode is, maar dat ik Rapleyen prima vind gaan en dat ik t beter voor haar ontwikkeling vind. Dus dat ik dit wil doorzetten (wel icm prakjes) . Daar ging ze verder niet meer op in .