borstvoeding kletspraat

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maartje84, 14 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Goedemorgen dames!

@vgg, hoe gaat het nu met je borstontsteking? Al door het ergste heen hoop ik?

@loki, wat een heerlijke slaperd heb jij! *jaloers* Zelfs als R. doorslaapt heb ik L. 's ochtends tegen 6 uur wakker....uitslapen is een vage herinnering :D

@poemelke, ik herken dat ook hoor, dat een nachtvoeding af en toe niet zo erg is. Dan doezel ik lekker een beetje weg, even knuffelen met zo'n lekker warm en slaperig lijfje leg hem daarna te slapen. Wel zo gezellig.

@mauzelino, 3 handdoeken :$ Ik kan het gelukkig nog redden met 1 handdoek, soms is die wel een beetje nat, maar mijn borsten zijn redelijk gehoorzaam ;) Wel een flinke tsr, maar alleen als zoontje aanligt.

@hanneke, wij noemen het ook borst. En mijn dochtertje vindt het machtig interessant, ze wil steeds helpen met voeden. Dan ligt R. aan en kruipt er een 2-jarige overheen die vindt dat ze mijn 'borsje moet aaien' want ze heeft mij wel eens borstcompressie zien doen :D Ook wordt haar roze knuffelbeer keurig bij haar aangelegd als ik R. voedt, want die heeft ook honger....dat zijn foto's waarom ze me later gaat haten :D:D

@red, vervelend dat je nog geen oproep hebt voor de MRI! Gewoon achteraan bellen als het te lang duurt. Wel fijn om te horen dat het clusteren ook een keertje op gaat houden. Ik heb er geen hekel aan maar het bindt je handen wel, zal ik maar zeggen ;) Mijn zwangerschap van R. heb ik ook veel minder intens meegemaakt dan die van L. Je bent toch zo veel drukker met al een kleintje erbij.

Over uit eten gaan en zo met zo'n kleintje....wij zijn daar heel makkelijk in. L. gaat ook gewoon mee naar restaurants, we gaan meestal een beetje vroeg zodat ze nog niet zo moe is, en ze weet gewoon dat ze zich een beetje gedeisd moet houden. Meestal een kleurboekje mee, en een leesboekje. R. krijgt te eten als hij honger heeft. Maar als L. mee is is de tijdslimiet wel ongeveer hoofdgerecht en dessert, langer is haar spanningsboog nog niet :D

2. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Goedemorgen dames!
    Hier vannacht weer lekker kunnen doorslapen! Ze heeft van 21 tot 5:45 doorgeslapen! daarna maar even gekolfd want ze wilde maar 1 borst. Had alleen een blauwe tepel!!!?? hebben jullie dat ook wel eens gehad? deed geen pijn maar vond het er eng uitzien!

@Hanneke, ik zie idd je onderschrift nu pas! gefeliciteerd!! heerlijk zo'n groot gezinnetje! wat een rijkdom!

@red, shit van je knie hoor! maar rustig aan doen is ook heel belangrijk nu! dus als dat helpt, goedzo! :p

@Mauzelino, heftig dat lekken! kan me voorstellen dat er geen zoogkompressen aan te slepen zijn! (ik noem het koffiepads haha!, wilde het bijna schrijven!!)

@Juul, heerlijk van R.!!! op een dag vind ze je enorm irritant dat je zulke foto's gemaakt hebt, maar er komt ook weer een leeftijd dan vind ze dat prachtig !!:p

Fijne dag dames!
    xxx

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    ff tussendoor: ja, en ik heb geen flauw idee hoe dat kan. Het trekt bij mij snel weer bij, maar het ziet er heel 'doods' uit, alsof hij zuurstofgebrek heeft gehad of zo. Geen pijn, maar wel een heel naar gezicht :(

4. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    haha ja precies, alsof mn tepel een nachtje in de vrieskou heeft gestaan!;) trok idd na 10 min. weer weg, gelukkig maar. Misschien de kolf te hard gehad...

xx

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Oh wat leuk, een kletstopic :D

Mag ik meedoen? Kolven klinkt als ver geleden voor mij (juni vorig jaar gestopt met kolven), maar ik voed nogsteeds en heb de tweede op komst.

Ik heb ook wel een grijzige tepel gehad na kolven. Heel vaak zelfs. Ziet er niet enorm sexy uit maar is volgens mij gewoon door de druk van het vacuum op de schilden.

Om maar even bij een gespreksonderwerp aan te haken :D

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik spring ff in zonder terug gelezen te hebben en zou wel jullie mening willen...

Ik ga deze week proefdraaien op potentieel nieuw werk. En hoewel ik weet dat ik recht heb op te mogen kolven, wil ik niet dat hun keuze om mij uiteindelijk echt aan te nemen negatief beinvloed gaat worden door mijn wens om te kolven, dus ik denk er over na om tijdens mn proefdraaidienst maar niet te gaan kolven... Ik draai dan een dienst van 6 uur, met reistijd erbij zo'n 7 uur van huis...

Hoe onverstandig slash dom is dat??

's Nachts drinkt mn meisje niet meer.. Ik zat te denken om compressen in te doen tegen het lekken...... en dus niet te gaan kolven... Eventueel de druk tijdens een wc bezoekjes er ff uit te masseren???
    En dan 's avonds flink te gaan clusteren met mn meisje of als ze wil slapen dan de kolf elk uur er op te zetten???

Ik wil graag jullie (on)genuanceerde mening :)
    (Als ik wordt aangenomen ga ik wel gewoon kolven hoor ;))

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Maartje, ik zou het ook niet doen tijdens het proefdraaien. Maar dat is puur vanuit een werktechnisch oogpunt, ik weet hoe hoe (on)verstandig het is vanuit borstvoeding oogpunt. Maar jij hebt toch geen problemen met je productie? Dan zou ik denk ik gewoon dat risico nemen hoor! Thuis even goed leegkolven en dan gewoon lekker clusteren, zoals je al zei.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Evenstar, wat goed zeg, jij voedt dus nog terwijl je zwanger bent! Lukt dat wel met de hoeveelheid, ik hoor toch best vaak dat het terugloopt in een zwangerschap.

Hmmm, nu vraag ik me wat af. Als je tandemvoedt, op welk kindje wordt je melk dan afgestemd? Want ze zeggen altijd dat bij borstvoeding de samenstelling van je melk precies goed is voor je kindje, maar met tandemvoeden van twee leeftijden heb je er dan toch eentje die melk krijgt die niet aangepast is voor zijn/haar leeftijd>? Ik neem aan dat het op de baby wordt afgestemd?

De dingen die mij soms zo 's ochtends door het hoofd schieten ;)

Oh en auw, vanmorgen gevoed in bed, en toen klapte R. toch ineens van de tepel af! Direct een dikke rode bijna-blaar :$ Dat wordt een paar dagen in een andere houding voeden, auw. Gelukkig is de huid nog wel heel. Meneer is een beetje een luie drinker, zooral als hij nog slaperig is ;)

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mocht gisteren overwachts voor de MRI, volgende week dinsdag de uitslag dus moet nog even geduld hebben.
    Zo mn leidinggevende maar even bellen.

@Evenstar, heb jij nog wel melkproductie of drinkt R. droog? Hier komt er geen drup meer en nu wil D. niet meer.
    Hou stiekum de hoop dat ze straks misschien wel weer is als de baby er is. Of ik hoop dat ik snel ga lekken haha.
    @Juul, au!!!
    Volgens mij wordt de melk op de baby afgestemd. Ontlasting van dreumes/peuter zal wel veranderen denk ik.
    @Maartje, ik zou dan ook niet gaan kolven. Hooguit even de druk er halen op de wc idd.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

11. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    ja heb er net een reactie bij gezet, jammer dat ze zo'n foto erbij plaatsen. nu gaan mensen waarschijnlijk onbewust borstvoeding linken aan obesitas, niet slim. schrijf er dan over in het artikel, dan is er zelfs weer een promotie van borstvoeding!

@maartje, ik zou trouwens ook even op de wc het ergste wegkolven (heb je een handkolfje?) denk dat dat wel kan een dagje, als je productie goed is zal dat niet zo snel achteruit lopen.

@red, spannend de uitslag, hopelijk een beetje positief!
    @Juul, auw auw, die slaapkop! voorzichtig doen met mama! :p

@hier,een drukke dag...pff. vanmiddag moesten we om 14uur in het ziekenhuis zijn voor een echo vd heupjes van Lizzy, ivm stuitligging. Daarna door om 14:50 naar de kinderarts. lang gewacht en kleintje had haar middagdutje gemist, met als gevolg dat ze alleen nog maar gehuild heeft, Heb haar om 17uur gevoed en weer om 19uur, zodat ze lekker kon tutten, en toen in bedje gelegd! dan maar 2 keer op vannacht,maar ze was zooooo moe....echt zielig! als ze op mn arm wakker schrok begon ze direct te schreeuwen....
    nu slaapt ze gelukkig...
    Soms twijfel ik wel eens, ze krijgt zoveel ritme en regelmaat dat ze echt de kluts kwijt is op zo'n uitzonderingsdagen... betekent dit dat we haar toch iets meer moeten laten wennen aan uitzonderingen? ze kan er slecht tegen als iets veranderd op een dag.. of komt dat vanzelf wel? ze is per slot van rekening toch nog maar 3 maandjes...

xxx

12. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Helleuw!
    Ik wil ook graag meekletsen hier :) Gezellig!
    Zag ook al een aantal bekenden voorbij komen.

Ik heb de oudste, Yentle, 3 maanden borstvoeding gegeven, fulltime gekolfd en door omstandigheden helaas "moeten" stoppen.
    Nu bij de jongste, Philine, een hele hoop moeten "overwinnen" en nog steeds geef ik borstvoeding (live deze keer! :D), bijna 5 maanden alweer. Ze heeft diverse allergieen waarvoor ik op dieet ben, maar ik doe t met alle liefde :)
    Eerder zei ik dat ik minstens 1 jaar borstvoeding wilde geven en misschien langer, maar nu ben ik ervan overtuigd dat ik, als het allemaal goed mag gaan, wel 2 jaar borstvoeding wil geven! :) (en misschien nog wel langer, haha, we zullen zien hoe t zal lopen)
    Ik geniet er namelijk enorm van en mn meisje natuurlijk ook.

De oudste vindt t ook maar reuze interessant. Zegt soms zelfs "P bij Y drinken mama! Kan wel hoor, kijk maar!" en dan trekt ze haar kleren omhoog :D
    Laatst zei ze zelfs tegen me dat ze ook wel bij mama wilde drinken, maarja, ik heb daar een beetje gemengde gevoelens bij.. :)

13. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Hoi Kristel!
    Gezellig dat je meekletst!
    Ik ken eigenlijk ook wel veel dames van naam! namen die ik vaker voorbij zag komen! ook jij, met je mooie banner, en prachtige meidennamen!
    Jammer dat het niet ging bij Yentle, mag ik vragen wat er gebeurd is?
    Kan me voorstellen dat je er gemengde gevoelens bij hebt, misschien omdat het alweer zo lang geleden is, en dit nu eenmaal 'hoort' bij je andere dochter! fijn wel dat je er zo van geniet!

xxx

14. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik denk dat 1 dag niet zo'n kwaad kan maartje! Gewoon savonds een keer extra kolven. Succes!!

Welkom Kristel!

15. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @ZoGelukkig: Heb t gelezen en daar gereageerd ;)

@Poemelke: Leuke naam heeft je dochter! Heeft hier ook op t lijstje gestaan toen ik zwanger was van Philine :D
    Bij Yentle waren er heel veel omstandigheden eigenlijk.. Zal proberen het kort te omschrijven :p
    Zware bevalling in t ziekenhuis met uiteindelijk noodzakelijke ruggeprik en kunstverlossing. Ze was daarna te suf om aan de borst te drinken en t is in t ziekenhuis dan ook niet gelukt. Ze moest binnen een bepaalde termijn een plasluier hebben anders mocht ze niet mee naar huis, dus uiteindelijk flesvoeding gegeven. (kolven wilde ik toen niet, ik was echt een emotioneel wrak)
    Eenmaal thuis met hulp van de kraamzorg toch voor borstvoeding gegaan toen ik eenmaal stuwing had. Helaas werd dit 9 vd 10 x een grote krijspartij en ik trok t niet meer, dus weer terug naar flesvoeding.
    2 weken na de bevalling, toen t een beetje rustiger in huis was, de keuze gemaakt om echt voor borstvoeding te gaan, maar niet live, want dit ging gewoon niet; t was meteen krijsen als ik haar al in de bv-houding nam. Achteraf bleek dit door ernstige verborgen reflux.
    Heb dus een kolf gekocht en ben gaan (re)lacteren. Hiermee heb ik haar uiteindelijk 3 maanden kunnen voeden :)
    In die 3 maanden werd Yentle steeds zieker en zieker en ik was lichamelijk ook een wrak (baarmoederverzakking). Ook was mn productie nooit goed op gang gekomen en moesten we dagelijks aanvullen met flesvoeding.
    Met 3 maanden kwamen we erachter dat ze ernstige koemelkallergie had en ik dus op dieet moest. Voor mij was dat toen echt TE veel in korte tijd en dus heb ik de keuze gemaakt om te stoppen; mede voor mn eigen gezondheid/gesteldheid.

Nu bij Philine eigenlijk dezelfde problemen, alleen was ik nu voorbereid op de allergieen en dus ben ik al preventief op een koemelkvrij dieet gegaan (uiteindelijk een keer per ongeluk wat binnen gekregen toen ze 5 weken was en hier is ze meteen 3 dagen ziek van geweest :(), maar ze reageert ook op soja, diverse noten en op varkensvlees, dus dit mijd ik ook, met alle liefde :)
    Verder wel weer enorm problemen gehad met wederom verborgen reflux.. T heeft 3 maanden geduurd voordat we de juiste medicijnen hadden en in die 3 maanden heeft ze heel vaak de borst geweigerd door de pijn. Het is dus heel erg afzien geweest hier de eerste 3,5-4 maanden, maar ik kan nu eindelijk zeggen dat t goed gaat (als je de productiedips even niet meerekent :p) en ik wil hier nog een hele tijd mee doorgaan :D :D

Wat betreft de gemengde gevoelens.. Tja, ik heb Yentle maar 2x echt aan de borst gehad dus aan de ene kant vind ik t een gek idee om haar nu aan mn borst te laten drinken (helemaal omdat ze nu geen baby meer is maar al 2,5 jaar), maar aan de andere kant zou ik t ook wel weer willen om eens echt bewust mee te maken dat ze bij me drinkt.. (en daarbij vraag ik me eigenlijk ook wel af of ze t (nog) wel kan) Ik weet t gewoon niet zo goed :)

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    @Kristel, ik herken dat gevoel ook hoor. Ik heb L. ook altijd met gekolfde melk gevoed, ze kon niet aan de borst ivm schisis. R. drinkt wel goed aan de borst, en L. is er door gefascineerd! Ze vraagt steeds of er pap uit mijn borstjes komt :D Maar ik ben ook bang dat ze een keertje gaat vragen of ze pap mag drinken. Omdat ze nooit bij mij heeft gedronken, de techniek niet kent en al bijna 3 is lijkt me dat erg raar. Ik denk ook niet dat ik het ga doen, mocht ze er om vragen. geeft me gewoon een beetje een onbestemd en onbenoembaar gevoel, net als bij jou :) Maar jeetje, wat heftig zeg, al die allergieen bij je kindjes!

@ego: mijn tepel s al weer helemaal in orde na het ongelukje van gisteren. Hij trok snel bij maar ik had wel van die bloeduitstortingspuntjes. Een dagje voorzichtig aanleggen, en nu is het ook al weer weg. Ik heb echt mazzel, BO's gaan snel over bij mij en beschadigingen ook (Zoek afklop-smiley). Gisteren met de secretaresse van mijn werk besproken waar ik straks kan kolven.....er was natuurlijk geen vaste kolfruimte, ik werk in een echt mannenbedrijf in de olie en gas........te schattig, ze hadden er nog nooit over nagedacht maar willen allemaal wel heel goed meedenken ;)

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Kristel, leuk dat je hier ook komt! Balen zeg van je dips!! Ik heb niet echt tips, hier werd ik pas wat later ongesteld en had ik er ook wel last van maar was het nog wel te doen.

Wat betreft grote kindjes, misschien kun je uitleggen hoe baby's drinken? Ik heb op bv.com een tijdje terug een verhaal gelezen van een groter kindje die geen of weinig bv had gehad na uitleg van moeder, toch begreep hoe het moest en ook wat heeft gedronken. Maar kan me voorstellen dat het vreemd voelt.
    hier zou het wel natuurlijk aanvoeden maar D. heeft ook lang gedronken.

D. wilde vannacht bosje drinken! Was wel flink gevoelig maar ze heeft wel een minuut of 5 aan de ene borst gedronken en nog eventjes aan de andere.

18. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    @kristel, tjemig meid, heftig hoor! wel echt oprecht ontzettend knap dat je je continue bewust bent geweest dat je graag BV wilde geven, het elke keer weer probeerde, maar kan me heel goed voorstellen dat de energie op een gegeven moment gewoon op is, en je simpelweg streeft naar rust voor jou en je kindje!
    Fijn dat het nu, na toch ook heftige maanden, goed gaat! geniet er dan ook maar lekker van!

@red, haha wat lief! kreeg ze er wat uit denk je?

@Juul, fijn dat die mannen meedenken daar! Dan hebben ze opeens allemaal een heel klein hartje vind je niet?:p

@hier, pff gister heel veel last gehad van mn wond vd keizersnede.... soms doe ik toch nog ietsje teveel thuis en dan heb ik weer last vd spieren..
    Zal trouwens ook even kort vertellen hoe het hier allemaal is gegaan..
    Mij zijn op 35+1 de vliezen gebroken, ontzettend geschrokken, maar gelukkig een termijn waarin de kindjes 'klaar' zijn. Ik kreeg al vrij snel weeën, maar we wisten dat Lizzy in een stuit lag, na lang gelul door de gyn die direct een keizersnede wilde doen (omdat hij zn teampje had klaarstaan, wat boeit mij dat?:p) mocht ik uiteindelijk proberen om een stuitbevalling te doen, aangezien ze maar een kleintje was. en ze lag goed. Ik helemaal blij!!!!
    Na 6 uur weeën en 2 uur persen kwamen we erachter dat ze klem zat in mijn bekken en dat het toch een spoedks moest worden, helaas...
    Ze had daarna pikzwarte billen en schaamlippen vh persen, zo zielig...
    vervolgens 8 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen mocht Lizzy naar huis.
    Moet zeggen alle lof voor de verpleegkundigen in het z'huis, want ben direct begonnen met kolven, kwam snel op gang, en elke druppel wat ik kon opvangen kreeg Lizzy! na 3 dagen dronk ze dus ook al aan de borst, weliswaar met bijvoeding dmv KV, maar goed, dat moest gezien prematuur...
    na 2 weken waren we daar gelukkig vanaf en krijgt ze volledige BV!!

Toch gek als ik mijn verhaal weer zo kort opschrijf, die dagen in het z'huis zijn voorbij gevlogen en achteraf toch heel heftig.... gelukkig doet kleine dame het super!!!

xxx

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @poemelke, er zit iets aanslag op het tepelhoedje. Rechts was ze snel klaar mee, maar die weigerde ze al eerder.
    Haar toen speentje gegeven en viel ze lekker bij me in slaap.
    Maarre heftige bevalling zo zeg!!

Hier even ons bv verhaal. D. is thuis geboren na een pittige bevalling. Ze wilde niet aan de borst, sabbelde alleen wat.
    De volgende dag wilde ze nog niet. Einde van de morgen babyplanet gebeld voor een kolf. Ik wilde graag de Avent omdat je dan de set nog weer kunt gebruiken als handkolf.
    Maar die hadden ze niet in Drachten maar wel in Groningen en zouden ze aan de chauffeur meegeven. Dus wij s middags om half 3 bellen van hoe en wat, maar de chauffeur was er nog niet.
    Uiteindelijk kon mijn man de kolf om 5u ophalen. Dus voor ik aan het kolven was, was het 6 uur. Toen had D. honger en ik een half theelepeltje voeding voor haar. Ik was best pissig om die stomme babyplanet. Als ze dat gelijk hadden gezegd, had mijn man wel naar Groningen kunnen rijden, hadden we m s middags gehad.
    Dus mijn man heeft s avonds maar bijvoeding opgehaald, ik kon moeilijk mn kind honger laten lijden.
    Elke 2-3 uur gekolfd en s morgens had ik 30cc en kreeg daarna stuwing. Zelf besloten met een tepelhoedje te willen voeden en gelukkig pakte ze die gelijk.
    Vanaf toen volledig aan de borst. Verder geen hele gekke dingen meegemaakt, wel waren de eerste 2 maanden erg pittig maar kwamen er achter dat ze allergieen had. Met 6 maanden vond ik het weer erg pittig worden met veel nachtvoedingen.
    Met 1 jaar heeft ze 5 dagen geweigerd maar verder probleemloos gevoed (met tepelhoedje ;))

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Poemelke, ja die wond kun je nog een lange tijd blijven voelen. Is Lizzy weer helemaal opgeknapt van die bevalling?

Gek genoeg had ik veel pijn bij mijn eerste ks, en bij mijn tweede helemaal niet. Volgens de gyn kun je er geen peil op trekken wie er wanneer last van gaat krijgen, het verschilt zelfs nog per bevalling!

Hier had ik mazzel, R. moest direct naar de neon ivm inslikken van vruchtwater en heel erg benauwd zijn. Ik heb hem na 6 uur pas aan kunnen leggen, maar hij pakte direct en daarna alleen nog maar aan de borst. We mochten al na 2 dagen naar huis, en de kraamverzorgster heeft me verder geleerd hoe BV werkt en met aanleggen en zo. Soms zit het mee ;) Ik denk serieus dat hoe langer je in het zkh ligt (BV certificaat of niet), hoe minder kans je hebt op succesvolle BV bij de eerste keer. Ze zijn gewoon te druk om je goed te helpen. :(

Deel Deze Pagina