Dat kan helaas niet. Wel komt de baby nog even bij mij terug op de ok in doeken gewikkeld. Erna mag de baby bloot bij mij op de kraamafdelimg omdat t daar warmer is
Ik moet ook nog naar de kraamafdeling van het zh voor het opnamegesprek dus ik zal daar meteen naar vragen. De lactatiedeskundige is er tot 3 uur vandaag dus moet lukken....
Ook ik heb helemaal niet aan de mogelijke gevolgen van medicatie/ks en bv gedacht. Ik snap dat je het wil weten, maar ik denk echt dat de risico's minimaal zijn. Bv is de eerste tijd gewoon het beste voor je kindje. Ook voor de moeder is bv goed voor het herstel. Heb je bv moeders in je omgeving? Heb je info opgezocht over de eerste 6/8 weken bv geven? Ik zou ook zeker een lactatiekundige bellen. Als je toch besluit bv te geven en het loopt niet lekker in het begin zou ik ook zeker een LK inschakelen. Veel vrouwen stoppen als het niet lekker loopt, maar met wat prof hulp en ondersteuning is het te doen!
Ik heb voor de bevallingen ook nooit last gehad van lekkende borsten hoor! Nu zit er idd nog (haast) niks aan. Je borsten werken straks op vraag en aanbod. Dus veel aanleggen zorgt voor meer voeding. En laat je alsjeblieft niet bang maken door cijfertjes, je kindje mag 10% afvallen maar dat zou ik zelf eerder als teken zien om nóg wat vaker aan te leggen, dan om gelijk de handdoek in de ring te gooien en dan maar KV te gaan geven! Mijn dochtertje was meer dan 10% afgevallen, en dat trok supersnel bij. Ik snap dat je miss graag wil weten hoeveel cc je kindje precies binnen krijgt, maar dat is nergens voor nodig. Ik vind het zelf juist erg relaxed om me daar niet mee te bezig te hoeven houden. Ik voed gewoon lekker op verzoek en als mijn kind blij en tevreden is, ben ik dat ook! Succes straks!
Moet zeggen dat wanneer je nu al naar de fles neigt en zegt na een week over te gaan op de fles wanner de baby iets teveel afvalt je het denk ik niet gaat volhouden. Borstvoeding vergt geduld, inspanning en doorzettingsvermogen de eerste tijd. Je moet er wel echt achter staan.
Eens. Een week is dan echt te kort als je het een kans wil geven. Niet dat het erg is als je dat niet ziet zitten, maar wees je daarvan bewust, anders is de kans op teleurstelling zo groot. Mijn dochter viel meer dan 10% af en was pas na drie weken (!) weer op haar geboortegewicht. Haar groei kwam gewoon langzaam op gang (ik had ook pas na een dag of drie melk), maar ze krijgt nu nog steeds volledige bv en volgt perfect haar (+1) lijntje.
Eens. Sowieso is er ook geen garantie dat het met flesvoeding wel goed gaat. Onze jongste snapte die fles maar niet... Geef het in elk geval een maand. De eerste 2 weken hoeft een kindje maar zoveel te groeien als dat het is afgevallen, dus na 2 weken op geboortegewicht. En met een maand heb je de eerste afspraak op het consultatiebureau, dan weet je hoe je baby gegroeid is. Ik hoop dat de lactactiekundige van het ziekenhuis je wat meer heeft kunnen geruststellen. Dit zijn allemaal twijfels en onzekerheden voortkomend uit onwetendheid. Vertrouw in jezelf en je baby. Het komt goed.
Ik schrik ervan dat julie baby's zoveel zijn afgevallen. Ik begreep dat 7% mag maar dan meer als 10% niet mag en dat je dan moet gaan bijvoeden met de fles. Ook zo aangeraden door zh bij een vriendin van mij namelijk. Dus daar haal ik die wijsheid vandaan, haha. Ben idd gewoon erg onzeker en bang dat de baby te veel af valt. Maar ik heb net gesproken met de lactatie deskundige en volgens haar is het geen probleem als je de eerste 48 uur pijnstilling krijgt omdat je beebje dan toch nog niet veel voeding binnen krijgt en dan 48 uur moet je normal gezien ook zonder pijnstilling kunnen. DUS.... Ik ga gewoon voor de borstvoeding zoals ik dat aanvankelijk van plan was. Mbt tot het percentage afvallen zal ik in mijn zh ook nog eens navraag doen zodat ik weet tot welk percentage afvallen ik veilig kan blijven proberen. Ik hoop zeker dat het slaagt, begrijpme niet verkeerd! Maar ik wil gewoon niet zo een moeder worden die maar blijft voeden met de borst terwijl haar kind daar blijkbaar niet genoeg voeding uit haalt puur omdat zij zo graag bv wil geven. Ik wil gewoon wat t beste is voor mijn kind en dat is in eerste instantie bv dus vandaar die keuze maar als dus blijkt dat de baby te veel af valt dan is fv misschien een betere keuze. Maar goed daarover laat ik me door het medische personeel eerst goed over informeren dan weet ik hoe ver ik kan gaan. En wie weet gaat het super goed en groeit mn kind als kool
Je vergeet even 1 ding: dat is dat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken (als het goed is). Mijn zoontje kon nog niet aan de borst, die was te zwak en te moe (37 weken, langdurige zware bevalling, spoedks). Na 24 uur kreeg hij dorstkoorts, ging geel zien en ging fladderen dat zijn tekenen dat er bijgevoed moet gaan worden. Procenten zeggen niet altijd wat. Dus kreeg hij een cupje hypo-allergene kv. Op dag 4 had ik melk, pas na een week wou hij aan de borst en zie mijn banner! Je moet je niet zoveel zorgen maken, dat is niet goed!
Haha ja ik weet dat ik me niet zo veel zorgen zou moeten maken maar ja.... Makkelijker gezegd dan gedaan!
Wat betreft het afvallen; niet druk maken! Komt tijd komt zorg Mijn jongste dochter was 10% afgevallen en meteen was er paniek in de tent van de kraamzorg en verloskundige. Mijn melk zou niet voedingswaardig zijn omdat ik geen zuivelproducten gebruikte (koemelkallergie) en ik moest maar gaan bijvoeden met flesvoeding. No way Ik bleek enorme overproductie te hebben waardoor ze niet genoeg van de vette achtermelk binnen kreeg. Ik kolfde dus eerst wat voor (zo'n 50cc totaal uit 2 borsten), legde haar daarna aan en ineens groeide ze als kool! (en kijk maar eens wat een lekker spekkie het is geworden; zie profielfoto ) Wat ik er dus eigenlijk mee wil zeggen is dat je vantevoren niet kunt weten wat er gaat gebeuren. Ik begrijp wel dat je op alles voorbereid wilt zijn (wil ik ook altijd, elk mogelijk scenario gaat door mn hoofd met daarbij meteen een passende oplossing), maar dan nog steeds kunnen er dingen gebeuren die je niet aan had zien komen. De enige tip die ik je mee kan geven is: Vertrouw volledig op je eigen gevoel en laat je niks aanpraten door anderen! Het begin kan echt heel zwaar zijn, maar als het eenmaal goed gaat is het echt zooooo de moeite waard! Niet alleen voor je kindje, maar ook voor jezelf (ik heb echt genoten van borstvoeding geven ondanks dat het totaal niet vlekkeloos verliep )
Bedankt voor je oppeppende woorden kristel. Ik moet ook niet allemaal problemen verzinnen en gewoon rustig blijven maar mn grootste angst is gewoon dat ik mijn kind tekort doe en dat wil ik absoluut niet. Ik ga er gewoon neutraal in en gezien de situatie die dan speelt daar reageer ik dan op. T heeft ook geen nut om nu al druk te maken dat weet ik, zit helaas een beetje in me.
Mijn oudste 2 vielen ook teveel af maar dmv kolven en fingerfeeden is het goedgekomen hoor, ik zou eerst eens ervaren en kijken hoe het gaat. Verder bij vragen vooral hier stellen, ben hier meer geholpen dan cb, kh en vk bij elkaar.
Oh enne, je kunt er ook voor kiezen om geen morfine te nemen he? Heb ik zelf ook gedaan, omdat ik het rotspul vind. Het alleen paracatemol gehad na de ks en 1 keer diclofenac, maar had het zonder de diclofenac ook wel gered. Ik heb het trouwens niet, niet genomen vanwege de bv, maar omdat ik er echt afwezig door raak en ik dat niet prettig vind met zo'n klein hummeltje.
Oh, hier is de bv trouwens heel goed gegaan dit keer na een geplande ks. Zoontje dronk direct aan de borst en op de 3e dag kwam de productie heel goed op gang.
Echt zonder morfine? In het zh hadden ze gezegd dat je niet echt zonder mofine kan in de eerste 24 uur vanwege de pijn dus dat had me wat beangstigd. Goed om te horen dat t dus blijkbaar wel mee valt. Ik heb geen idee of ik er suf van wordt maar als dat zo is heb ik het ook liever niet....
Wat goed. Gelukkig een hoop positieve verhalen. We gaan het mee maken. Lijkt me zo bijzonder da t de baby dan zelf de borst gaat zoeken...
Nee voelde eigenlijk helemaal geen pijn, alleen als ik wat rechtop wilde gaan zitten en de dag na de keizersnede dat je uit bed moet was wel gevoelig. Maar verder absoluut geen last. Ben na 2 dagen naar huis gegaan en ging gewoon goed en kon gewoon voor de andere 2 kinderen thuis zorgen.