Ik ben vanmorgen bij de verloskundige geweest voor de intake, we zagen een mooie echo met een bewegend kindje! heel erg leuk om te zien Nu vertelde de verloskundige over de combinatietest, maar ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet? ik ben 20 jaar oud en de kans op een kindje met down is heeeeeel klein. Zijn hier meiden die het wel hebben gedaan? en waarom?
Ik kreeg inderdaad ook laatst de folder mee voor de combinatietest & ook wij weten niet zo goed wat er mee te doen. (Ik ben nu 26) Onze eerste knul kregen we toen ik net 20 was, ik heb toen der tijd wel de combinatietest laten doen meer omdat we het zeker wilde weten. Oud klasgenoot van mij kreeg op haar 21e een kindje & die bleek bij de geboorte down te hebben. Maar nu twijfelen we heel erg of we de combinatietest moeten doen
Ben je van plan om actie te ondernemen mocht de uitslag negatief zijn? Zo niet, dan zou ik er zeker niet voor gaan. Een test kan ook heel veel (onnodige) onzekerheid met zich meebrengen natuurlijk.
Bij mijn eerste kindje op mijn 25ste heb ik geen combinatietest gedaan, nu zwanger van de tweede en toch besloten om het wel te doen. De uitslag was heel goed. NT 1.2 en kans op alle 3 syndromen 1:5000. Heel geruststellend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de eerste niet heb gedaan, omdat ik toen ook wat jonger was.
Ik ben 31 en zwanger van de eerste. Wij hebben het wel laten doen. Deels afhankelijk van mijn leeftijd (valt op zich nog relatief mee), maar ook gewoon omdat we wilden weten waar we aan toe zijn. Als de uitslag negatief was, hadden we besloten om DAN pas een beslissing te gaan maken over hoe we daarmee omgingen, en ons er daarvoor geen zorgen om te maken. We hebben het er vantevoren ook niet over gehad onderling. Het lijkt me wel fijn dat je het weet, als je een kindje met Down krijgt. Kan je je daar op voorbereiden.
Je moet niet vergeten dat er niet alleen gekeken word naar down. Ook naar trisomie 18 (Edwardssyndroom) en trisomie 13 (Patausyndroom). Beide zijn chromosoomafwijkingen. Patausyndroom Edwardssyndroom Het blijft een kansberekening en geen 100% zekerheid. De vraag is of je stappen wilt ondernemen als je een slechte uitslag krijgt. Als je dat zo wie zo niet wilt dan zou ik geen combinatietest doen. Heel veel afwijkingen worden ook gezien met de 20 weken echo, alleen ja, dan ben je al wel een heel stuk verder in de zwangerschap. Wij hebben het wel gedaan. Een kindje met bijv. down was hier ook welkom geweest alleen wij wilde ons daar wel op voorbereiden. Blijft een moeilijke keuzen.
Ik was ook 20 jaar (nu inmiddels 21jaar) toen ik ontdekte dat ik zwanger was. Onze vk vroeg ook of wij de combinatie test wilde, dit hebben we niet gedaan. Ze liet een tabel zien met hoeveel kans we hadden om het te krijgen. We weten dat het ALTIJD kan en dat het inderdaad een kansberekening is. Zoals hierboven al genoemd: als je het weet en de test is niet echt positief, wat doe je?
Hier wel omdat mijn man het wilde. Voor mij betekend de kansberekening niet zoveel en een zekere slechte uitslag ook niet (bij down) tenminste. Bij de eerste 2 niet laten doen omdat ik toch geen vlokkentest wilde laten doen bij een slechte uitslag. Nu de nipt er is was dat geen excuus meer
Hoi, hier bij eerste kindje niet gedaan was 22, nu 2e kindje ook niet gedaan. Het blijft een kansberekening Anders moet je al een nipt test doen. Wij dachten ook bij de 20 weken echo kunnen ze vaak ook al zien als er dingen mis zijn. Wij hebben dus daardoor gekozen om te niet te doen. voornamelijk ik word er erg onzeker van als ik het zou doen omdat het een Kansberekening is en geen garantie.
Het blijft een moeilijke keuze. Ik ben 24 jaar en zwanger van ons eerste kindje. Uiteindelijk hebben wij wel besloten een combinatietest te doen. Dit omdat we graag wilde weten waar we aan toe zijn. Wij hebben niet besloten van te voren al te beslissen wat te doen bij een negatieve uitslag. Dit omdat ik er van overtuigd ben dat je toch niet weet wat je écht gaat beslissen, tot het moment dat je daadwerkelijk voor de keuze komt te staan. Gelukkig was de uitslag van de test in ons geval erg goed, dus hebben wij geen keuze hoeven maken. Daarnaast kun je, mocht de uitslag wel negatief zijn, je daarop voorbereiden. Dat vond ik zelf ook wel een prettig idee
Ik werk zelf met gehandicapten, dus ook een kindje met down is hier welkom. Ik heb nog 2,5 week om er over na te denken. Ene kant denk ik ja we moeten laten testen, voornamelijk voor de andere 2 trisomie'en (13&18) in ons ziekenhuis krijg je bij een slechte combinatietest de nipt test. Dus opzich wordt het wel goed gedaan. 1e zwangerschap bestond de nipt test nog niet en vond ik een vruchtwaterpunctie doodeng.
Bij de eerste was ik 20 en 21 bij de bevalling, ik ben nu 22 en zwanger van de 2e. Wij hebben bij beide besloten om het niet te doen omdat op mijn leeftijd de kans zeer klein is. Daarbij is het een kansberekening en zou ik daar juist onzekerder van worden. En we hadden zoiets van als er iets mis blijkt dan zullen ze dat bij 20 weken ook zien.
Bij de eerste was ik 28 en nu bij de tweede 30. Heb bij beide besloten om het niet te doen. Want; zou ik het weg willen laten halen mocht de uitslag fout zijn? Nee waarschijnlijk niet! Dat kan ik niet! Dus besloten om niet te doen; dacht als er echt iets mis is; wordt dat met de 20 weken echo ook wel ontdekt, en dan heb je ook tijd genoeg om je er op voor te bereiden..
Hai, Even aanhakend; ik ben 35 en dus de wat oudere in dit rijtje Wij hebben het ook niet gedaan, temeer vanwege de kans die het blijft en ja, wat doe je bij een grotere kans? Lastig, wij wilden in ieder geval die onrust niet, het is al zoals het is daarbinnen en ja, bij de 20 weken is het natuurlijk spannend of alles er goed uitziet. Succes met je keuze in ieder geval !
bedankt voor alle reacties! wij hebben uiteindelijk ook besloten om het niet te doen, de kans is inderdaad heel klein en mocht het wel een kindje zijn met down of een ander syndroom zou ik het ook niet kunnen laten weghalen. ik heb zelf ook veel met gehandicapte kinderen gewerkt, dus ieder kindje is bij ons welkom
Ik ben nu 31 (32 als ik ga bevallen) en heb vandaag de intake bij de VK gehad. Ook daar werd aan mij de vraag gesteld of ik de combinatietest zou willen. Ik had het daar al met mijn man over gehad en wij kiezen daar bewust wel voor. Mede gezien mijn leeftijd, is er een verhoogd risico. Ook al is het een kansberekening, ik wil toch wel graag weten hoe groot de kans daadwerkelijk is dat het een kindje met down wordt. Na de uitslag van de test kunnen we altijd nog beslissen wat we doen (verder onderzoek of niet).
32 en wel gedaan. Meer voor de 2 andere trisomien. We zouden het ws niet afbreken maar vinden het wel fijn om voorbereid te zijn. En ik denk dat ik er de hele zw schap over zal piekeren als ik het niet zou doen.
Zeg dat maar niet te hard na onze slechte uitslag zei ik ook "Goddank is er de NIPT", maar doordat de nekplooi van onze kleine dikker was dan 3.5mm (3.8mm) konden we die niet meer laten doen. Bij zo'n dikke nekplooi kan er meer mis zijn dan de NIPT kan testen en heeft die geen zin meer. We kregen direct een vwp of vlokkentest aangeboden. Mijn boodschap: niet de combinatietest gaan doen, "want de NIPT is er toch wel". Je komt daar niet altijd voor in aanmerking. Je "moet" de combinatietest alleen doen als je verder wilt onderzoeken en ja, dat kan ook een vlokkentest of vwp betekenen...
Ook ik ben jong (26) maad doe toch wel de combinatietest. en absoluut niet vanwege het downsyndroom maar vanwege trisomie 18 en trisomie 13. kindje met down is hartstikke welkom maar die andere 2 afwijkingen zijn zo ernstig... daar wil ik wel zoveel mogelijk zekerheid in hebben.