Goedemorgen dames, Ik ben zo bang dat ik zometeen zwanger raak en zo bang ben dat het weer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap wordt. Wie heeft dit ook... je krijgt wel vroege echo's maar Jaa. Hoe groot is een herhaalde buitenbaarmoederlijke zwangerschap ?
Hier hetzelfde!! Sinds mijn positieve ovulatietest afgelopen zaterdag ben ik er ontzettend mee bezig! Het is voor mij de eerste positieve test sinds mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap van 5-aug. Zo onzeker en gevoel dat mijn lichaam faalt.. maar denk wel dat dit ook erbij hoort.. het is niet niks wat er is gebeurd en daar merken we het effect nogsteeds van..
De kans op herhaling is wel groter als je eerder een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt gehad, 1 op 10 geloof ik. Natuurlijk is dat afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld littekenweefsel/verklevingen indien de eileider waarin de buitenbaarmoederlijke zwangerschap zat niet is verwijderd. Ik denk dat die angst altijd zal blijven, ik ben er zelf ook bang voor. Gelukkig houden ze je goed in de gaten bij een volgende zwangerschap. De kans dat het op de goede plek zit is in ieder geval groter dan de kans dat het weer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is.
Ik heb nog beide eileiders en eierstokken. De buitenbaarmoederlijke zwangerschap is volgens mij ergens blijven hangen. Niet in mijn eileider heb een buikoperatie (bekinisnede). Heb een HSG gehad zag er allemaal goed uit. Toch zo onzeker. Vraagje over vroege echo's. Dan kunnen ze toch zien of het vruchtzakje daar zit enzo toch. Als ze niks zien dan gaan ze toch andere stappen nemen ?
Ik denk dat de eerste echo zo rond de 5 a 6 weken zal zijn. Rond die termijn moet er iets te zien zijn als het vruchtje in de baarmoeder zit. Als ze niets zien zullen ze hoogstwaarschijnlijk een HCG-meting doen (bloedonderzoek). Dit zal een aantal keer herhaald moeten worden om te kijken wat het doet. Stijgt de waarde of blijft de waarde gelijk en blijft er niets te zien op de echo dan kan er opnieuw sprake zijn van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Daalt de waarde dan kan het zijn dat je een miskraam hebt of toch een bbz die zelf door je lichaam op wordt gelost.