Zoals de meesten wel weten heb ik een chihuahua hondje Tommy van iemand over genomen een pup. Maar hij wil gewoon niet zindelijk worden word er echt gek van me hele bank plast en poept hij onder en als ik buiten uitlaat doet hij niks buiten en ik ga echt vaak. We hebben al van alles geprobeerd maar niks helpt. Van boos worden negeren ze neus erin stoppen echt niks helpt. Nu vroeg ik me af of er nog meer tips zijn wil het hondje niet weg doen hoor want verder is hij heel lief. Wie heeft voor mij de oplossing? Liefs gaga
Je hebt hem volgens mij nog maar net, en hij is iets van 12 weken oud toch? Meid, dit is iets wat een lange adem nodig heeft, zoiets lukt je niet in 1 week... Ga vooral niet zn neus door zn eigen uitwerpselen heenhalen, nergens voor nodig!!! Zoek goede informatie op internet of koop een boek en pak het op de juiste manier aan... Daarnaast, opvoeden begint nu al, als jij niet wilt dat hij op de bank poept of piest, of uberhaupt op de bank komt moet je dat nu al niet toestaan... Consequent zijn en voor jezelf regels bepalen wat wel en niet mag!
Ben het met mango eens. Als je naar buiten gaat om uit te laten blijf dan op 1 plek stil staan tot hij iets heeftgedaan. Beloon hem dan ook metje stem en een snackje. Een pup hoeft niet te lopen want dan raakt hij teveel afgeleid van wat hij moet doen. Onze hond is nu 2 en hij moet eerst zijn behoefte doen voordat ik met de bal ga gooien omdat hij anders vergeet wat hij ook moet doen en het op de terugweg op straat doet. Enne verwacht niet teveel van een pup want hij kan er niets aan doen. Op de bank is wat je zelf wil maar als hij daar zijn ongelukjes heeft dan kwam hij er hier niet op. Kleine bench voor de nacht en als zijn slaapplek kan ook helpen met zindeljk worden omdat ze hun plek niet willen bevuilen gaan ze roepen als ze moeten. En last but not least......let op signalen die kunnen wijzen op , ik moet naar buiten.
Geduld hebben is het belangrijkste! Wij hebben een pup van nu 7 maand maar die was ook niet zomaar zindelijk hoor.. Wat hebben wij vaak moeten dweilen dweilen en nog eens dweilen. We gingen echt elke keer na het water drinken/spelen/eten naar buiten, en bleven dan ook echt net zo lang buiten tot ze wat deed. Wat soms een grote frustratie op riep bij mij omdat natuurlijk de takjes/flesjes die buiten liggen veeeeeel interessanter zijn. Maar goed, gewoon vol houden heeft er bij ons wel tot geleid dat ze nu helemaal zindelijk is. Met de neus door de plas heen halen heeft totaal geen nut, zon beestje zal niet begrijpen daardoor dat hij iets fout doet want hij heeft zijn plas immers al gedaan. Wat bij ons vooral hielp was elke keer het woord benoemen als ze een plasje deed.. Dus "Plasje he, goedzo naam hond" en dan helemaal enthousiast doen of eventueel wat wij ook wel hebben gedaan een koekje ter beloning. Op gegeven moment wist ze precies zodra ze een plasje had gedaan dat ze een koekje kreeg of wij helemaal enthousiast waren. En wat ook wel belangrijk is, is dat je niet meteen elke keer na het plasje buiten meteen naar binnen gaat. Dan gaan ze de link leggen met elkaar van goh als ik een plasje doe dan moet ik naar binnen! Succes en heb vooral VEEL geduld!
Heel veel geduld hebben, ik heb hier nu een berner sennen van 2 jaar en het heeft bijna een half jaar geduurd voordat hij zindelijk was. Hij had ook giardia dus flinke diarree. Zodra je ziet dat je pup wat moet doen, pup optillen(verticaal, dus kop boven en kont onder) Dit doet de moeder ook en dan buiten zetten. doordat je hem zo optilt, stopt de pup met plassen. Dit gebeurt zo ook in de natuur. Verder nooit boos worden als hij wat in huis heeft gedaan. En super belonen als hij wat buiten doet. Ga steeds naar de zelfde rustige(saaie) plek buiten, zodat de hond zich kan richten op het plassen/poepen. Hoe spannender de omgeving(en dat is het al snel) hoe sneller de pup is afgeleid. Heel veel succes.Je kan je ook even aanmelden op een hondenforum en daar tips lezen en eventueel vragen stellen.
is de pup pas 12 weken oud dan mag je je borst nat maken dit kan namelijk best wat maandjes in beslag nemen en vooral kleine hondjes zijn naar mijn idee minder snel zindelijk als grote honden -na elk slaapje naar buiten net zolang wachten tot hij het heeft gedaan en flink belonen -na het eten/drinken even rust goed op de pup letten meestal gaan ze zoeken of rondjes draaien dan direct naar buiten wachten en belonen en verder zal ik vooral het de eerste weken elke 2 a 3 uur met je pup naar buiten gaan, niet te lang lopen een pup nooit maar dan ook nooit met zijn snuitje erdoor heen halen, dit heeft totaal geen toegevoegde waarde de pup snapt immers niet wat hij verkeerd heeft gedaan, daarentegen kan je creeren dat hij bang voor je word en dan zich gaan verstoppen om te plassen of poepen en het niet meer durft waar je bij bent, ook een pup niet straffen enkel als je hem op heterdaad betraft een flinke foei is genoeg, pup direct optillen en naar buiten brengen daar wachten tot hij alles gedaan heeft en dan flink belonen sterkte een pup zindelijk maken duurd even en daar heb je geduld voor nodig een baby is ook niet direct zindelijk, het hangt er vanaf hoe consequent jij bent met je pup, hoe snel hij zindelijk is,
Ga alsjeblieft je goed inlezen over het zindelijk maken EN opvoeden van een pup, helaas krijg ik nou niet de indruk dat je je hier vóór aanschaf van het beestje goed in verdiept hebt. *zucht*. Het goed zindelijk maken van een pup kan wel een half jaar (!!!) duren dus je moet heel veel geduld hebben en weten wat je doet. Straffen (neus door ontlasting e.d.!) is uit den boze, daar krijg je een hondje met probleemgedrag van. Corrigeren moet uiteraard wel, maar weet wat je doet. Schrijf je ook zsm in voor een puppy cursus bij een goede hondenschool, ook kleine hondjes moeten goed opgevoed worden!
Tegen mij werd ook gezegd dat een hond zijn behoefte niet in de bench doet, maar toch wel. IK heb op een gegeven moment s`nachts een krantb op de vloer gelegd, en daar ging zij toen op plassen, dat was een beginnetje. en elk uur naar buiten en op het gras wachten tot hij wat deed. Ik werd er ook wel eens moedeloos van, maar laat een pup niet op de bank want dan blijft zij daar wat op doen, ben ik bang voor.
Je pup is pas 12 weken?? Op die leeftijd moeten ze zowat ieder uur/2 uur naar buiten. Zindelijkheid kan maanden duren. De een heeft het sneller door dan de ander. Wij hebben een pup van 5 maanden en ondanks dat ze goed zindelijk kan zijn, heeft ze zelfs nog af en toe een ongelukje. De tijdsduur waarop hij z'n plasje op kan houden train je dus door steeds ietsje later naar buiten te gaan. Maar dit kost tijd en een hoop geduld. Met z'n neus erdoor halen of straffen heeft totaal geen nut en werkt alleen maar averechts. Je creëert alleen maar een angst voor jou bij je hondje en dat wil je niet. Daarnaast vraag ik me af hoe een pup van 12 weken op de bank komt. Als je niet wil dat hij daar dus plast/poept, moet je hem daar simpelweg niet opzetten. Als hij gaat slapen, leg je hem in z'n bench (als hij die heeft) of in z'n eigen mandje. Niet op schoot of op de bank. Als hij dan een ongelukje heeft, dan is het op de grond. Bedenk je dat zo'n diertje echt niet op de bank of in huis plast/poept om jou te pesten. Hij moet nodig en als hij op zo'n moment niet naar buiten gaat, doet hij het dus ergens anders. Kijk goed naar je pup en leer de signalen te herkennen. Zo ging onze pup snuffelen over de grond of onrustig rondlopen. Verder zou ik even op internet zoeken naar hoe je het beste een pup zindelijk kan krijgen. Verzamel een hoop informatie, ook bijv over het leren alleen blijven op den duur. In het begin, dus zeker met 12 weken oud, moeten ze echt heel vaak naar buiten. Geduld hebben en veel tijd investeren.
Eens... als je het zindelijk maken al zo moeilijk vindt... dan maak je borst maar nat. Snel een puppycursus zoeken, anders krijg je straks een heel vinnig klein keffertje die dingen sloopt, de hele dag loopt te blaffen of in kindervingertjes bijt. Chihuahua's zijn niet de makkelijkst opvoedbare hondjes hoor. Ze voelen zich best heul groot hihi
Ik raad je ook een puppycursus aan bij een hondenschool. Lees je in en straf niet als hij het binnen doet. Veel naar buiten, geduld hebben en uitbundig belonen als hij wat doet. Probeer goed op signalen te letten die vooraf gaan aan een plasje of poepje en na het eten en spelen sowieso even naar buiten. Mijn hond deed ook veel binnen met 12 weken (ook in de bench) maar met geduld en belonen is het goed gekomen. Of je nou een grote of kleine hond hebt, puppycursus raad ik echt heel erg aan, je kan daar ook met je vragen terecht.
Heb je echt zn neusje in zijn eigen ontlasting gedrukt? Ben geen hondenfan maar dit vind ik dus echt zielig. Arm beestje.
Eerst je pup leren het op een krant of een matje te doen. En nog steeds vaak naar buiten maar dit scheelt een hoop ergenis. Heeft ze vaak een plekje waar ze plast? Zo je begin dan hier met het matje. Als ze een plasje op het matje gedaan heeft prijs haar dan en geeft evenueel een brokje. Ditzelfde moet je buiten doen heeft ze geplast of gepoept prijs haar dan en eventueel een snoepje. Succes en inderdaad dit vergt wel een beetje tijd. groetjes kim
Over het straffen van een hond. Dit heeft bij een pup echt nog geen zin want op het moment dat jij een plasje ziet liggen weet zij al niet meer dat ze het gedaan heeft. Je kunt alleen corrigeren op het moment dat ze plast heel snel oppakken zodra je ziet dat ze gaat plassen en snel buiten zetten en heeft ze wat gedaan prijzen. Natuurlijk gaat je pup angstig kijken als je boos word maar ze snapt echt niet waarom je boos bent groetjes kim
Sluit me bij bovenstaande reacties aan , waarom denken mensen toch altijd dat alle pups direct zindelijk zijn zo werkt dat niet. De oudste hier was ruim 6 maand voordat het echt goed ging, de jongste vanaf dag 1 zindelijk maar dat kwam omdat die op werd getild en naar buitegezet door mijn reu als die wat moest , en aangezien madam daar toen al niet van gediend was gaf ze het na 2x tillen goed zelf aan . Geef het de tijd blijf geduldig, lees je in, volg een cursus en kijk ook eens kritisch naar je hondenvoer, als je voer hebt waar veel zout in zit zoals pedigree drinkt een pup meer en wordt daar door minder snel zindelijk.
Ik ben eens met al het bovenstaande. Je hebt het beestje net, geef het de tijd. Je zult nog heel wat moeten dweilen hoor. Er staan al genoeg tips dus wellicht kun je er mee aan de slag! Maar geef niet te snel op, dat zou erg zonde zijn.
Mijn jack was zindelijk toen hij 5,5 maand was, dus met 12 weken, uh tja.... Dat je zn neus er door hebt gehaald vind ik echt belachelijk, ga je eerst is inlezen voor je zomaar wat doet!!
Hier hebben we 6 maanden ons best gedaan, maar wat we ook deden, ons hondje vertikte het gewoon om het buiten te doen... Kon zo een uur gaan staan op hetzelfde plekje buiten maar ze deed helemaal niks, bewaarde het voor thuis, want zodra we dan binnen kwamen lag er direct een plas op de grond... Methodes met kranten geprobeerd; alles goed en wel, maar zodra de krant dan buiten bij de deur lag (gewoon tegen de drempel aan) deed ze t niet meer op de krant en gewoon weer binnen.... Eerst laten wennen aan de tuin (veilige omgeving) maar ook hier wilde ze niks doen... Ik was nooit fan van een bench, maar op aanraden van de dierenarts hebben we dit uiteindelijk toch maar gedaan; groot genoeg dat ze er languit in kon liggen en niet groter. Dit was echt ons redmiddel in het zindelijk maken! We hebben haar heel rustig aan de bench laten wennen door m gewoon overdag open te laten en er een lekker plekje van te maken en eten kreeg ze ook altijd in de bench. Een hond zal zn eigen plekje nooit bevuilen (tenzij noodzakelijk) en dat bleek. Na het eerste nachtje in de bench gingen we DIRECT wandelen met haar (optillen naar de deur en pas buiten neerzetten) en ein-de-lijk durfde ze buiten te plassen! (eigenlij kon ze niet anders dus...) Natuurlijk enorm beloond ed en zo kreeg zij eindelijk het vertrouwen dat het buiten "ook" heel goed kon De bench is er nog steeds en het is echt haar plekje hoor! Ze ligt er heel graag in en zit ook altijd klaar als ze ziet dat ze eten krijgt (gebeurt nog steeds in de bench omdat ze het zo gewend is)
Ons hondje was pas (eindelijk) na 8 maanden zindelijk. Duurde ook erg lang. Hoe we ook ons best deden om haar veel naar buiten te doen, ze vertikte het om buiten te doen. Maar in 1x begreep ze het en stopte ze met binnen te plassen. Elk hondje is weer anders dus ik zal niet verwachten dat ze echt met 3 mnd echt zindelijk is.