Welke kolf? En heeft iemand nog tips voor straks?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kristel86, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter is door verschillende omstandigheden de bv finaal mislukt en ik heb toen ook heel snel gezegd "stop er maar mee, dan maar de fles". (was toentertijd sowieso niet echt into bv nog, dat kwam pas wat later, dus heb ook geen voorbereiding gehad ;))
    Na 2 weken kreeg ik spijt en ben ik gaan relacteren dmv kolven (aan de borst wilde ze gewoon echt niet) en dit is op zich goed gegaan.
    Dit heb ik helaas maar 3 maanden volgehouden;
    fulltime kolven viel zwaar want ik had nooit genoeg melk ondanks heel veel kolven, domperidon op advies van LK en Syntocinon-spray ed en toen kwam er ook nog eens een dieet bij ivm heftige KMA en zelf was ik lichamelijk ook niet 100%, kortom het werd mij echt te veel...

Nu heb ik mijn kolf toentertijd ook verkocht (Medela PISA), omdat ik toch niet meer fulltime zou kolven bij een volgend kindje (zei ik toen dan :p) en voor af en toe eens afkolven kon ik wel een simpelere kopen.

Maarja, nu ben ik zwanger van ons tweede kindje en kriebelt het allemaal weer enorm!
    Ik wil echt supergraag borstvoeding geven en t liefst ook minimaal een jaar (had ik bij mn dochter ook graag gewild) en ik ben me dus al enigzins aan t voorbereiden op bepaalde zaken.

- Ik ga vanaf een paar weken voor de uitgerekende datum op een koemelkvrij en sojavrij dieet ivm grote kans op deze allergieën (Yentle heeft ze ook en we hebben echt vreselijke eerste 3 maanden gehad toen we t nog niet wisten en dit wil ik nu echt voorkomen)
    - In het ziekenhuis, eerste paar dagen na de bevalling, gaven ze t heel snel op en gaven ze maar een flesje aan Yentle, hierdoor was ze heel snel aan de fls gewend en moest ze niks meer van de borst weten. Niemand die mij vertelde over cupfeeding oid.
    Ik zorg dus dat ik bij voorbaat al 2 cupjes in huis heb, voor het geval dat.
    - Gisteren heb ik alvast een kolf besteld bij de Prenatal (ivm 20% korting nu, scheelt een hoop geld!) zodat ik die iig al in huis heb.
    Sowieso voor het geval de bv wel super gaat en ik daarmee een lekker voorraadje kan aanleggen voor als ik weer naar school ga (ik volg een deeltijd opleiding), maar ook voor als het dus niet zo goed gaat (meteen)

Alleen nu twijfel ik dus over t laatste; ik heb namelijk deze keer de Medela Freestyle gekocht, maar ik lees heel goeie verhalen over de Philips Avent Isis Iq Duo, dat die veel beter zou zijn dan de Medela ivm helemaal zelf aanpasbaar zuigritme ed.
    Wel is deze een stuk duurder, maar in het buitenland is vele malen goedkoper (goedkoper dan de Medela zelfs), dus ik zou m dan uit t buitenland bestellen.
    Wie kan mij advies geven hierover? (ook even in t achterhoofd houdend dat ik bij mn dochter altijd "achterliep" met t kolven, had nooit genoeg)

En heeft iemand misschien nog andere tips om me goed voor te kunnen bereiden voor straks? Bepaalde dingen die ik evt kan aanschaffen nog bijv?
    Ik ben liever te extreem voorbereid (met misschien tegen die tijd overbodige dingen) dan dat ik straks weer sta te kijken..
    Ik wil gewoon echt dat de borstvoeding goed gaat deze keer en het liefst natuurlijk live aan de borst :)
    Maar, ik denk er zelfs alweer over na om misschien toch weer fulltime te gaan kolven een tijd als het live niet gaat lukken... Dus ook dat heb ik er weer voor over.

2. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Meid wat heerlijk dat je alweer aan de 12 weken zit bijna en je druk durft te maken om dit soort zaken - yay!

Hier wil ik ook graag weer borstvoeding geven en heb nog 2 kolven van de vorige keer - Medela Harmony en de Swing. Daar ga ik het eerst mee doen. Mocht de bv niet op gang komen dan ga ik een professionele huren bij de thuiszorg en verder probeer ik zover mogelijk bij de kolven vandaan te blijven in het begin - eerst maar lekker aan de borst drinken :)

Als jij het gevoel hebt dat het niet loopt zou ik al heel snel een lactatiekundige inschakelen om samen de borstvoeding goed aan te leren.

Ik hoop dat je eerst lekker van je zwangerschap kan genieten!

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik denk dat je mijn posts hierover al hebt gelezen :D, oa in dit topic:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/259012-ga-bijna-fulltime-kolven.html
    Dan hoef ik er niets meer aan toe te voegen denk ik, ik vind m ideaal en heb er veel meer opbrengst mee, maar hij heeft ook nadelen (logge kolfsets, geen batterijen).

Verder zou ik met je ziekenhuis (als je daar gaat bevallen) hun bv beleid vantevoren doorspreken. Of als je thuis wilt bevallen een kort bevalplan waar je je wensen in zet maken en altijd bij je dragen voor het geval je toch ineens in het zh belandt.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Kaart het ook even aan als je de intake hebt van de kraamzorg, dat je goede begeleiding bij de bv wilt.

Ik hoop voor je dat het dit keer allemaal soepel mag en je een mooie tijd kunt voeden!

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties! :)

@Odess: Dankje :) Ben vandaag 12 weken precies, maar ik heb deze zwangerschap echt het gevoel alsof ik al veel verder ben. Dit doordat ik het hartje bijv al met 9 weken kon horen met de Angelsound en ik de kleine al af en toe voel vanaf 10 weken. Geweldig natuurlijk, maar ook wel weer frustrerend dat de tijd zo langzaam gaat haha ;)

Dat is idd ook iets waar ik over nagedacht heb, dat mocht het niet goed op gang komen ik in eerste instantie een kolf via t ziekenhuis zal huren deze keer.

@Babel: Ik was zooo aan het twijfelen, werd er helemaal gek van haha. Ik had de Freestyle al besteld en die is gisteren bezorgd en ik hou het daar maar bij :) Had niet zoveel zin in al die rompslomp van bestellen in Amerika, invoerkosten betalen (god mag weten hoeveel) en deze weer terug te sturen etc.
    Ik ga er maar vanuit dat ik me hier ook mee red; heb me immers met een PISA ook maanden gered (fulltime gekolft).

Wel een goeie tip om het idd allemaal eens te bespreken met het ziekenhuis! Zo ging het bij Yentle vlak na de bevalling al niet goed in mijn ogen namelijk. Ik had haar op mn buik liggen zodat ze zelf de borst kon zoeken, maar ik moest ineens naar een andere kamer, moest maar gaan douchen en daarna ging een verpleegster Yentle's hoofd de hele tijd tegen mn borst duwen waarvan ik ook al weer zoiets had van "waarom??". Het is gewoon niet gegaan zoals ik t voorgesteld had, maar t overviel me zo allemaal dat ik er niks van zei en dacht "ze zullen het wel weten hier". Dat zal de volgende keer dus anders gaan; iig als het aan mij ligt!

@Red: Zal ik zeker doen :) Wilde sowieso al aangeven dat ik niet meer de kraamhulp wil die de vorige keer hier was; heeft me heel slecht begeleid met t voeden :( Was Yentle continu aan t proberen aan te leggen door haar in haar nek vast te pakken en haar hoofdje tegen mn borst te duwen en Yentle krijste het uit de hele tijd... Vreselijk om aan te zien; maarja, zoals hierboven geschreven, ik wist toen niet beter en dacht "zij zal wel weten hoe het moet".
    Ik heb daarom ook gezegd toen "stop er maar mee", kon het niet aanzien hoe Yentle zich erbij voelde..

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wat erg he, dat je door slechte begeleiding zo'n start maakt met je kindje!

Hoop dat het deze keer veel fijner verloopt voor je.

7. Niike

Niike Actief lid

31 aug 2010
    125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als een van jullie allergisch is dan zou je vanaf de 34e week probiotca kunnen nemen.

Probiotica

Baat het niet dan schaadt het niet :)

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.839
    113
    Heb geen tijd, dus even snel. Heb zelf de freestyle gehad en vond het een super kolf! Echt werkelijk geen moment spijt van gehad. Heel erg fijn.

Deel Deze Pagina