Gta 5 (computerspel)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nipa18, 28 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    Onze zoon wordt morgen 11 jaar. Hij zou heel graag het spel gta krijgen, maar ik ben erop tegen. Het is een 18+ spel, maar nu woon ik hier met 3 mannelijke gezinsleden :rolleyes: en je raad het al.... Een heel pleidooi en ik moest echt even kijken naar een filmpje waarin het spel te zien is. Ik snap dat ze het gaaf vinden:cool:. Ook vertelde hij dat hij het van de week bij een vriendje heeft gespeeld. Dus ik ben benieuwd... Speelt jouw kind dit spel?

2. Roodborstje2

Roodborstje2 Fanatiek lid

18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Ik speel dit niet, mannelijke (volwassen) familieleden wel. Houd er rekening mee dat er buiten het racen en de algemene agressiviteit, diefstal en moord ook een vrij expliciete stripclub in zit. Je kan zelfs vanuit je karakter seks animeren. (Filmpje als je er een beeld bij wil). Ik vind het zelf niet geschikt voor een jongen van zijn leeftijd.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Mijn zoon heeft het spel. Mocht van mijn man, ik kende het niet. Tot hij het een paar keer had gespeeld en ik zag wat er allemaal mogelijk is. Hij mag het nu niet meer spelen. Bezoekjes aan een stripclub, mensen in elkaar slaan, al het geweld. Nee, vind dit absoluut geen kinderspel. Mijn zoon is ook fervent Fortnite speler, nou dat stelt helemaal niks voor bij GTA. Vind het meer dan terecht dat het niet onder de 18 mag en zelfs daarboven vind ik het niet kunnen.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn man is een groot fan, maar hij heeft al vaker aangegeven dat onze kinderen dit nooit zullen mogen spelen voor ze 18 zijn. Is echt té extreem. Vind ik overigens ook.

5. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    De stripclub kwam ook niet in het pleidooi voor:eek:

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Nee, dat werd voor mij ook verborgen gehouden..

7. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik heb het zelf een tijd gespeeld.
    De leeftijd 18+ tsja, ik vind 11 wel heel erg jong. Maar een jaar of 16 zou ik wel oké vinden.

Ik ben er niet moordlustig, agressief of wat dan ook van geworden.

Wel vond ik het geweldig om bijvoorbeeld te snipen. Dus iemand wel neerschieten, maar het ging me meer om de kunst van het snipen.
    Sommige dingen zijn best moeilijk, je kunt opdrachten doen etc. Waar je echt je best voor moet doen. (Bijvoorbeeld in een helicopter vliegen, ik noem maar iets)

Ja je schiet op mensen, of blaast hun auto op. Maar het is een spel.

Ik bedoel, ik heb er nooit anders over gedacht ofzo van oh ik ga hem lekker dood maken of iets. Maar wel van oh ik moet hem neerschieten want anders haal ik deze opdracht niet!

Voor een kind van 11? Nee, dat lijkt me wat jong.

(Staat hier ook een reactie dat het eigenlijk niet eens geschikt is voor 18+ dat vind ik erg overdreven. Je weet dat het nep is, een spelletje)

8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik hou zelf enorm van gamen en deel dit graag met m'n kinderen, maar wel passend bij hun leeftijd/ontwikkeling. De GTA games vind ik persoonlijk echt niet geschikt voor deze leeftijd; ik schat dat een jaar of 15/16 beter is.
    Tenzij je de 'mogelijkheden' in de game - om het zo maar even te noemen - überhaupt te ver vindt gaan; dan is het 'gewoon nog even' wachten tot zijn 18e ;)

9. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    Bedankt voor alle reacties, voorlopig hier nog geen gta 5:thumup:

rijo, fairy2011, Shakes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Absoluut niet! Tuurlijk is het gaaf, maar pas over een heel aantal jaar. Is nog tijd zat voor.
    Als het hem om het racen gaat, zou je ook eens naar the crew 2 kunnen kijken. Dat is een racespel zonder alle zooi van gta. Is ook een 12+ spel.

11. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Haha nee echt niet. (Zelf mocht iK het wel, nou ja een voorloper van dit spel, GTA 1 en 2 en 3)
    Maar dat was toch echt wat minder grafisch enzo.

12. Cedi

Cedi Niet meer actief

Mijn broertje en ik speelden het vroeger ook toen we redelijk jong waren (ik was 11, mijn broertje 8 of 9). We zijn er niet agressief of wat dan ook van geworden. De uiteindelijke keuze ligt natuurlijk bij de ouders, maar ik ben zelf van mening dat de invloed van videospellen nogal overschat wordt. Als je gewoon een goede opvoeding erbij krijgt, word je er geen maniak van ;)

13. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het gaat hier, volgens mij, ook niet over of je agressief o.i.d. kan worden van bepaalde games :) (Naar mijn weten is dit ook wetenschappelijk nooit bewezen, maar ik kan ernaast zitten, hoor)
    Waar het mij persoonlijk als ouder (die zelf ook met allerlei spellen is opgegroeid die totaal niet geschikt waren voor mijn leeftijd - ik heb oudere broers ;)) omgaat is het blootstellen aan...
    Waarom zou je ze zo jong al bewust blootstellen aan al die (realistische) negativiteit?
    Hiermee bedoel ik dan met name dat het, ook al is het een spel, wel héél dichtbij de realiteit komt. Het speelt zich af in een wereld als die van ons, met mensen zoals wij en allerlei (negatieve) situaties die in onze wereld ook dagelijkse kost zijn, maar waar je je kinderen dan ook niet aan blootstelt (Ik neem aan dat je niet met je 11-jarige zoon/dochter bijv. een stripclub binnenwandelt omdat het "zo leuk is om naar te kijken" ;) Waarom zou je het dan wel in pixel-variant aanbieden/stimuleren?)

Zelf laat ik mijn kinderen vooral fantasy games spelen; spellen waar ook zeker geweld in voorkomt, maar op een hele andere manier. Ik vind het in ieder geval héél anders om een orc te doden met magie dan een voorbijganger in elkaar te rammen of neer te knallen op de straten van San Francisco. Maar ja, dat ben ik :)

P.s. en natuurlijk kunnen we onze kinderen niet eeuwig beschermen tegen de wereld, maar zolang het nog enigszins kan, waarom zou je het dan niet doen? :)

cowgirl80 en Roodborstje2 vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Absoluut niet!
    Mijn man speelt het soms, maar mijn kinderen mogen het van ons beiden zeker niet.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Nee, wij hebben het wel, omdat we een hele stappel tweedehands spellen in één keer hadden gekocht, maar dat mogen ze niet doen. Het kan me niet zoveel schelen dat klasgenoten het wel spelen.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het gaat er mij ook niet om dat je daar een maniak van zou worden. Daar heb ik geen seconde schrik voor. Het gaat erom dat je beelden te zien krijgt, en in situaties komt, die totaal niet geschikt zijn voor die leeftijd.

17. Cedi

Cedi Niet meer actief

Sowieso zou ik ook liever mijn kinderen fantasy games laten spelen. Ben zelf geen enorme fan van GTA, maar ik vind het niet veel schokkender dan wat kinderen van 11 nu op internet/tv zien. Ik snap het als ouders het liever niet doen, maar ik snap ook waarom ouders hun kind wel GTA zouden laten spelen. Dit is gewoon mijn mening :)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Wat zien jouw kinderen dan allemaal op internet en tv? Want mijn oudste van 11 kijkt hoogstens een voetbalwedstrijd op tv, kinderfilm of wat (onschuldige) YouTube filmpjes. Niemand in stripclubs of die wordt doodgeschoten ofzo.

tuc vindt dit leuk.
  19. Cedi

Cedi Niet meer actief

Ik heb zelf geen kinderen van die leeftijd, maar mijn neefjes en nichtjes van die leeftijd zien veel meer dan hun ouders denken. Ze luisteren naar liedjes met teksten die op hetzelfde neerkomen (en ze zien de bijbehorende clips), ze horen op het nieuws over van alles en nog wat. Laatst sprong er iemand voor de trein en werden en foto's verspreid van het slachtoffer. Ook mijn neefje kreeg de foto doorgestuurd. Allemaal walgelijk, maar kinderen komen nu eenmaal in contact met dit soort dingen, hoe graag je ze ook voor van alles en nog wat zou beschermen.

Daarom zeg ik ook dat ik het snap als ouders hun kind geen GTA willen laten spelen, maar dat ik het ook snap als zij dat wel doen. Mijn mening is puur dat GTA niet het schokkendste is dat een kind van die leeftijd meekrijgt (en dat is inderdaad zonde).

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik vind dit soort spellen niet nodig; genoeg andere leuke dingen, zeker met 11 jaar!

(Ik hoop dat ze dit soort spelletjes nooit zullen willen hier... Ik heb zelf ook die behoefte nooit gehad, mijn man ook niet, hopelijk erven ze dat stukje. ;))

Bepaalde songteksten vind ik ook schokkend. En ja, ze horen ze wel eens (die van 10 dan), bv. in de pauze op school ofzo, maar thuis probeer ik het toch echt te weren, dit met uitleg over het waarom ed. Ik ga het dus zeker niet stimuleren door iets aan te schaffen. Ook vind ik iets met beeld wel nog weer een stapje verder dan een tekst. Bij een tekst bedenk je de beelden die je fantasie aankunnen, zeg maar, en bij iets met beeld zie je iets dat door een ander (volwassene!) bedacht is en dat gaat met regelmaat (veel) verder dan wat je zelf kunt bedenken.

Deel Deze Pagina