ik heb 2 konijnen nou heb ik in mijn haast net voer mee genomen oeps cavia voer... ik heb nog konijnen voer is het als ik dit een malig een zak van cavia voer hiermee meng? of is dit uit ten bozen ik las dat konijnen er op langere tijd nierstenen van kunnen krijgen maar het zou echt bij 1 zakje blijven is 1 kilo met gewoon nog anderhalve kilo konijnen voer. dom dom dom ik weet het en wil geen verwijtende antwoorden maar alleen antwoorden op mijn vraag. bedankt alvast
Ik zou het niet doen. Een kind uit mijn klas had haar cavia per ongeluk konijnenvoer gegeven en het beest lag na een paar dagen dood in de kooi. Blijkt dat elk dier specifieke vitaminen nodig heeft die blijkbaar in dat voer zitten.
die van mij eten konijnenvoer gemixt met cavia voer. aangezien ik ook een konijn tussen mijn cavias had zitten. en hier kern gezonde konijnen. nu zitten mijn cavias appart (oude nijn in huis gehaald is haar laatste winter) als het voer straks op is , ga ik het voer wel scheiden, maar inprinciepe meeste vit c plassen ze gewoon weer uit.
Cavia voer eenmalig aan een konijn is niet erg. Andersom wel. Cavia's hebben vitamine C nodig en dit zit niet in konijnenvoer. Een keer een beetje extra vitamine C kan geen kwaad voor de konijnen. Maar ze moeten het niet te vaak krijgen
dat komt omdat cavia's vitamines nodig hebben die niet in konijnen voer zit. hmm ja omruilen ik had de zak al open dus denk niet dat ze hem dan nog terug nemen. ja is gewoon stom stom. uk had haast dus heb de boel niet echt fatsoenlijk kunnen doen. ik maakte hem open en toen zag ik er mooie cavias op staan.
ze zitten nou trouwens aan biks en wilde daar dus gemengt voer mee mengen om te wennen je hebt hier niet echt de boel in de buurt zitten in ons dorp.
Ja hoor, in cavia voer zit meer vitamine c maar dat plassen ze uit als het teveel is. 1 keer en zo weinig voer maakt niks uit, mijn konijn heeft trouwens 12 jaar caviavoer gegeten Dat lag echt niet aan dat voer hoor
vind het eigenlijk best zonde om weg te gooien was een best prijzig zakje mischien toch maar proberen en dan gewoon goed mengen dan hoop ik wel dat ze de biks erbij blijven eten.
Er is natuurlijk een reden waarom het "caviavoer" heet maar volgens mij kan het geen "echt" kwaad hoor. Heb lange tijd een konijn en cavia gehad, die lekker dwars uit elkaars bakje aten (één hok) en beiden hebben een zeer respectabele leeftijd bereikt. Op de lange termijn zou ik (maar dat doe je dus al) zeker gewoon het voer kopen dat bij jouw soort huisdier past, maar denk echt niet dat ze iets krijgen van 1 zakje ander voer en zeker niet als je het ook nog mixt.
heel erg bedankt voor de antwoorden heb het idee dat ze het niet echt eten maar ben benieuwd zodra ik weer de rest van de diervoeding moet kopen.
Nou, 15% is best een groot verschil enige versvhil verder is toch de vitamine C, maar dat kun je ook oplossen door in het drinkflesje een tabletje te doen?
Je kunt inderdaad een vitamine C bruistablet door het water doen (geen hele tablet; ongeveer 1/4 tot 1/2 op 1 liter water) om zo het tekort in de voeding te compenseren als je bijv. konijnenvoer geeft. Veel verschil zit er namelijk niet tussen konijnen- en caviavoer; met name de vitamine C Ik heb jaren cavia's gehad en ook nestjes gehad (bewust); als t vrouwtje zwanger was kreeg ze extra vitamine C in het water (bovenop de vitamine C die ook al in de voeding zat)
Die van mij krijgen gewoon roter tabletten 2 per week, eten ze allemaal zo uit de hand. In het water lijkt het me niet goed werken, dan moet je opletten of ze de hele fles leeg drinken, (is bij mij geen optie, ik heb altijd cavia's in groepen) en het vervliegt dan snel. Ik heb kaspers fauna food en dan zijn de ingrediënten van cavia en konijnen korrel toch best verschillend vind ik!
Zo zie je maar dat fokkers ook allemaal anders denken over dingen. Welk ras fokte je, ging je ook naar shows? Altijd leuk om te lezen vind ik
Geen echte fokker hoor Ik kreeg op mijn 15e verjaardag een cavia (eindelijk; wilde ik al jaren ) en toen zij ongeveer 8-9 maanden was kreeg ik een mannetje erbij omdat ik graag een nestje wilde. Vantevoren uiteraard alles uitgebreid uitgezocht en geregeld (ook met betrekking tot mensen in mijn omgeving of zij graag een cavia wilden) en een paar maanden later had ik een nestje van 3 waarvan ik er zelf nog een gehouden heb. Een tijd later een nestje van 5 waarvan ik er zelf weer 2 gehouden heb en toen is de papa gecastreerd en had ik een "happy family" Het waren gewoon huis- tuin- en keukencavia's zeg maar, geen specifieke rassen of kleuren oid; een mengelmoesje, puur voor de gezelligheid (en ik heb een hoop plezier aan ze beleefd en de kleintjes zijn bij familie en vrienden terecht gekomen ) edit: ik heb overigens later nog eens met het kleintje uit het eerste nest (was toen 4 jaar) een nestje gehad, maar dit is helemaal fout gegaan... Het was een wit mannetje met rode ogen; je zou het een albino kunnen noemen, maar albino-cavia's bestaan niet (iets met de genen). Vrouwtje (toen erbij gekregen) was ook wit met rode ogen en daar kwamen dus 4 kleintjes uit, ook allemaal wit met rode ogen. Een voor een gingen de kleintjes dood.. Aantal keer bij de dierenarts geweest met ze, maar die kon helemaal NIKS vinden. Waarschijnlijk was het iets genetisch.. (wat ik ervan weet; "albino"cavia's missen een bepaald gen. Tja, zij hadden dus 2 ouders die dat gen misten) Dat was toen voor mij ook de laatste keer.. Ik vond dat heel moeilijk..
Wit roodoog heet een witte cavia met rode ogen Die kun je wel samen verparen, waarschijnlijk waren het cavia's met een schimmelgen. Ik fok US Teddy en gladhaar, op het moment alleen nog in rus. Ik denk er over om er weer driekleur bij te doen, maar dan die lijn klein te houden. Leuke beesten zijn het he mijn site is Lissenvaart , voor als je het leuk vindt om even te neuzen Russen vind ik leuk, ik weet niet precies waarom Ze zijn wit, met zwarte points. (poten, oren en neus) En rode ogen. Ze hebben iets aparts vind ik