carpaal tunnel syndroom (ontstaan) tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door vlinder1981, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinder1981

    vlinder1981 Actief lid

    25 jan 2011
    347
    1
    18
    Zeeland
    Hoi,
    2 weken geleden werd ik sochtends wakker met 2 verkrampte handen. Het leken wel klauwtjes! De kramp bleef hangen en deed veel zeer. Daarbij uitstraling naar mn handpalm en onderarm. Ik dacht aan magnesium tekort maar mijn ha vermoedt carpaal tunnel syndroom. Ik ben niet bekend met deze klachten, de oorzaak is vochtophoping en mijn hormonen onder invloed van mijn zwangerschap..
    De krampen zijn er niet de hele dag maar wel genoeg aanwezig om last te hebben tijdens autorijden en typewerk. Laat ik nou veel moeten typen voor mijn werk....erg onhandig dus (ja onHANDig dus)....
    Sinds een paar dagen heb ik nu echt dat ik dingen uit mijn handen laat vallen. Super irritant. Een zak drop, een kopje, mijn tandenborstel. Als drukke mama van 2 kinderen is dit best lastig zo nu en dan.. Weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Omdat het zwangerschapsgerelateerd is doen ze er ook niks aan.

    Daarom mijn vraag aan jullie.....wie heeft hier in zwangerschap ook mee te maken gehad? Wie heeft er tips?
    Alvast bedankt!
     
  2. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.689
    76
    48
    Almere
    Geen tips maar ik heb een beetje hetzelfde. Bij mij is de kracht uit m'n handen en soms wordt het zo erg dat ik soms gewoon iets uit m'n handen laat vallen.

    Ik denk dat er niet heel veel aan te doen is. Ik heb hier iig niks voor gevonden
     
  3. Danielle1987

    Danielle1987 Fanatiek lid

    13 jan 2015
    1.437
    46
    48
    Vrouw
    Persoonlijk begeleider verstandelijkgehandicaptenz
    Amersfoort
    Ook hier last van tijdens de zwangerschap... Helaas ook niks gevonden wat werkt...
    Maar pijnlijk is het wel....
    Sterkte
     
  4. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.027
    156
    63
    Je moet een stevige brace dragen tijdens het slapen en rust momenten dit moet om je pols zitten zodat je niet kan buigen. Dit hielp mij heel erg en ik werk in de horeca borden sjouwen dus.
     
  5. jezzebel88

    jezzebel88 Fanatiek lid

    23 jul 2014
    1.531
    83
    48
    Vrouw
    Jup hier ook vanaf de 30 weken helaas het is echt heel pijnlijk .... doordat je vocht vast houd in je voeten maar ook in je handen kunnen de tunnels in je polsen ook vol lopen en dan gebeurt er dit ... ik ben nu 5 weken terug bevallen en heb er nu een week geen last meer van ... ik vond het ergst na de bevalling ook met het oppakken van mijn kleintje doodeng ! Gelukkig gaat het over!
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Fysio zei tegen mij dat het kan komen door vocht vasthouden tijdens de zwangerschap. Ze had tape op een bepaalde manier om mijn pols gedaan en nu gaat het weer veel beter. Al naar de fysio geweest dus? Misschien dat het werkt..
     
  7. winky

    winky Bekend lid

    12 mei 2013
    665
    0
    0
    Hier ook aan een hand. Last van gekregen tijdens de zwangerschap en nu helaas nog steeds niet over (6 mnd geleden bevallen) Ik doe s nachts een brace om en dit helpt bij mij erg goed. Heb er nu s nachts veel minder kramp en daardoor kan ik mijn hand overdag beter gebruiken. Je kunt ook een skeelerhandschoen (zo n een met hard plastic) omdoen. werkt hetzelfde
     
  8. Meliskaatje

    Meliskaatje Actief lid

    14 sep 2014
    176
    8
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hier ook last! Bij de huisarts geweest en hij zei dat het geen carpaal tunnel syndroom was maar een TOS, (torec Outlet Syndroom) alleenn is dit de enige keer dat ik het niet met hem eens ben ;). Ik heb een speciaal ortopedisch kussen aangeschaft met schouderuitsparingen, snachts draag ik skeeler handbescherming en heb ik een voedingskussen rondom me, verder kan ik op doorverwijzing van de huisarts naar een houdingstherapeut. Dit hielp, ik heb vannacht eindelijk (bijna) pijnloos doorgeslapen. Ik werd idd ook wakker van pijn, doofheid, tinteling, elleboog,en schouderpijn. Vannacht ging het beter! Overdag nog wel last, helaas. Wie weet ook een tip voor jullie!
     
  9. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Tijdens mijn zwangerschap ook last van gehad en erna is het gelukkig ook weer weggetrokken.
    Maar zoals ook degene hier boven aangeeft heb ik toentertijd ook tijdens het slapen skeeler polsbescherming aangetrokken, dit zodra ervoor dat de doorbloeding (als ik het goed herinner had het te maken met vocht in je armen, het is al een tijd geleden voor me haha) beter is, waardoor ik er in ieder geval minder last van had.
     
  10. Wesp

    Wesp Lid

    26 jan 2014
    80
    0
    0
    Herkenbaar, bij mij bleek het 't syndroom van De Quervain te zijn. Brace gekregen. Dat heeft geholpen, maar blijft een zwakke plek.
     
  11. aapje7

    aapje7 Actief lid

    28 feb 2015
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier onstaan na de bevalling. Deel van mijn hand heeft een doof gevoel en bepaalde bewegingen kan ik niet maken.
    Dingen laten vallen, continu een vervelend soort pijn in de hand.
    Vooral lastig met zo'n kleintje.
    Heb3 week geleden er een spuit in gekregen. 3 Dagen extra pijn maar toen begon het wel wat beter te worden.
    Op dit moment helaas weer terug bij af dus ga er nog 1 halen voor ik weer aan het werk moet.
    Mijn huisarts wil me zelfs wel doorsturen naar neuroloog voor operatie, maar daar zie ik vanaf. Dan kan je eerst helemaal niks meer tillen
     
  12. MamavanThiemo

    MamavanThiemo Bekend lid

    21 okt 2012
    550
    11
    18
    Heb het bij mijn eerste zwangerschap heel erg gehad maar dat was meer op het eind. Vreemd dat je huisarts aan carpaal tunnel syndroom denkt wat je symptomen lijken daar niet op. Bij carpaal tunnel syndroom heb je slapende handen, tintelende vingers etc. Ik moest er snachts voor uit bed en hield mn polsen onder het water. Drama vond ik het. Uiteindelijk moest ik de laatste weken een brace aan beide polsen dragen in bed.
     
  13. vlinder1981

    vlinder1981 Actief lid

    25 jan 2011
    347
    1
    18
    Zeeland
    Dank voor de reacties.
    Morgen weer naar de huisarts.
    Denk wel dat ik snachts iets van een brace ga proberen want het lijkt erger te worden.
    @mamavanthiemo: tintelingen heb ik ook.

    Denk dat uiteindelijke naam weinig uitmaakt, het komt neer op een zenuwbeknelling door vocht. De dokter zal er niet veel aandoen pmdat t hoogstwaarschijnlijk wegtrekt na de zwangerschap. IK HOOP HET.

    Ik wist niet dat het zo vaak voorkwam!!
     
  14. grasspriet84

    grasspriet84 Niet meer actief

    Ik ook sinds twee wkn. Ha had het over injecties maar die schijnen veel pijn te doen en aangezien ik niet zo lang meer hoef wilde hij de bevalling afwachten. Ik slaap ook met een brace om dit helpt iets. Alleen in mijn slaap doe ik hem steeds af dus het schiet niet bepaald op haha!

    Overdag laat ik veel vallen maar niks san te doen. Heel erg irritant! Heb ook beklemde zenuwen in mijn onderrug en daardoor zenuwpijn in mijn rechterbeen. Dat vind ik erger dan mijn handen. Nog eventjes...😏
     
  15. MamavanThiemo

    MamavanThiemo Bekend lid

    21 okt 2012
    550
    11
    18
    Injecties zijn zeker pijnlijk die zetten ze recht in je carpale tunnel en dat is niet fijn nee, spreek uit ervaring. Bij mij hielp het ook maar even.
     
  16. mammievan2

    mammievan2 Fanatiek lid

    31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Ik had het ook ik kreeg spalken die hielpen goed
     

Deel Deze Pagina