Combitest ja of nee

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by vruchtje24, Sep 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Combitest ja of nee

1. ja heb voor combitest gekozen

2. nee heb niet voor combitest gekozen

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    De verloskundige vroeg het mij vandaag. Ik doe het niet en mijn vriend staat er volkomen achter.
    Ik zei hoe dan ook het kindje is ten alle tijden welkom! Ook al heeft het het syndroom van D. Ik zal er echt ook heeeeel erg gelukkig mee zijn!
    Ik hoef het niet van te voren al te weten..

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat houdt combitest in, is dat vruchtwaterpunctie en vlokkentest?

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ze maken een echo waarbij ze de nekplooi van de baby meten. Deze nekplooi mag niet dikker zijn dan 3 mm. Is deze wel dikker, dan is er een kans dat de baby een chromosoomafwijking heeft (en nogmaals, die is NIET alleen Down maar spoort vaker niet levensvatbare afwijkingen op!). Ook testen ze je bloed op bepaalde stoffen. Uit deze twee onderzoeken maken ze een kansberekening. En zoals je weet zegt een kans vrij weinig. Iemand die de kans 1 op 2000 krijgt, kan nog altijd die 1 zijn. En iemand die 1 op 50 heeft, heeft nog 49 meer kans op een gezonde baby. Bij een ongunstige kansberekening kan je een vlokkentest laten doen of een vruchtwaterpunctie.

Horseloser, natuurlijk is je kindje altijd welkom. Maar soms moet je niet alleen denken aan Down maar ook aan heel ernstige afwijkingen zoals het Edwards syndroom. Dan gaat je kindje sowieso dood en hoe welkom het dan ook is, waarschijnlijk wil je je kindje dan verder leed besparen... Ik zeg niet dat je daarom een combitst moet doen, maar besef wel dat er dus niet alleen naar Down gekeken wordt.

4. zogelukkig

Bedankt voor je antwoord.
    De combitest laat ik wsl wel doen.
    Ik kom vanwege mijn leeftijd in aanmerking voor de vruchtwaterpunctie en/of vlokkentest, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken of ik die laat doen.

5. aapie

aapie Lid

Aug 3, 2008
    14
    0
    0
    Ik heb wel een combinatietest laten doen, ondanks dat ik niet in een risicogroep val.
    Heb vandaag de uitslag binnen gekregen en het is 1 op 5000. Dus tot nu toe is het een positief bericht. :D

6. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Keihard, sorry dat ik het zeg, maar het is net zo goed een persoon die recht heeft om te leven. Je kiest wel voor dat kind om hem te vermoorden, niet meer en niet minder!

7. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    Helemaal mee eens! Ik heb het gevoel dat vrouwen niet erg goed worden geinformeerd over de combi test wat het inhoud ed.......wat te denken van syndroom van Edwards en syndroom van Patau? Ook daar wordt naar gekeken. en als je het kindje met Down wel wilt houden, waarom niet daarop voorbereiden (event. zelf al kunnen organiseren dat er meteen na de geboorte en operatie zou moeten plaatsvinden als daartoe noodzaak zuo zijn)? Voorst is het zo dat in de groep jonge vrouwen relatief meer kinderen voorkomen met chromosomenafwijkingen gewoonweg omdat er meer kinderen worden geboren in de leeftijdsgroep. Dit staat los van het feit dat het risico hoger is als je ouder bent.

8. zogelukkig

Combitest is dus nekplooimeting (speciale echo) en aanvullend bloedonderzoek, als ik het goed begrijp? In welke week vinden deze onderzoeken plaats?

9. Vlinder84

Let jij even op je woorden aub? Ook een kindje met Down kan niet levensvatbaar zijn, sterker nog 50% van deze kindjes heeft een serieuze hartafwijking waardoor ze niet in leven kunnen blijven...

zogelukkig, pin me er niet op vast, maar volgens mij tussen de 12de en 15de week.

10. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Precies, KAN niet levensvatbaar zijn, maar 50% kans van WEL! Het is ook gewoon een mens!

11. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij hebben wel een combinatietest laten doen. Ook om onder andere de kans op een open ruggetje te berekenen (zit in de familie).
    Kans op down was 1:21000 en kans op open ruggetje 1:16000.
    Geen reden tot een vruchtwaterpunctie maar ik voelde me wel beter bij het onderzoek.

En ik geloof dat maar 25% van alle Downkindjes ook werkelijk geboren wordt. De andere eindigen meestal in miskraam in de eerste weken.

12. zogelukkig

Hoe weten ze dan dat het Down was? De combitest wordt nl. pas veel later uitgevoerd, lees ik net.

13. Vlinder84

Ja en ook een niet levensvatbaar kind is een mens, dus wat is je punt? Wie ben jij om die keuze te maken voor een ander z'n kind? Wie ben jij om een ander zo te veroordelen? Je hebt geen idee wat voor verdriet mensen hebben wanneer ze een kindje met Down verder leed willen besparen.

14. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Ik heb het recht om mijn mening te geven, En ik vind het vreselijk dat je dan je KIND geen kans geeft. Verder leed, klinkt eerder als, ik heb er zelf geen zin in en wil mezelf leed besparen!

15. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    @Amom22
    Natuurlijk heb jij het recht om je mening te geven, maar je kwetst anderen door de manier waarop. En je denkt dat jouw mening de absolute waarheid is. Ik denk dat je makkelijk praten hebt omdat je waarschijnlijk nooit de zorg voor iemand hebt moeten dragen. Als ik die test doe en er makeert iets aan mijn kind, dan weet ik voor 100% zeker dat ik een abortus pleeg. Ik WEET wat het is om iemand te verzorgen en WEET wat het is dat die persoon nooit meer beter wordt en dat je die persoon verzorgt totdat hij doodgaat. Zo'n leven gun ik mijn kind en mijn familie NIET! Ben in nou een moordenares?

16. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Lekker vooroordeel. Ik ben bezig met het adopteren van een kindje met down syndroom! Daarbij heb ik een opleiding gedaan om met hun te werken. Het zijn geweldige personen en ze brengen zoveel plezier met zich mee. Ja het is ook heel moeilijk, zeker als het een zwaardere vorm is, maar het is en blijft moord. En ja dat is de absolute waarheid! Het hartje klopt, het kind beweegt!
    Denk dat het hier veel meer gaat om eigen belang dan om het kindje zeld!

17. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    ik ben er nog niet uit.
    ik valookniet onder de risicogroep,maar denk dat ik het toch maar doe

18. Vlinder84

Ja, je mag je mening geven, absoluut. Maar het is de manier waarop dat stoort. Je hebt het over 'vermoorden''kind geen kans geven' en je kruipt zo even in het hoofd van een ander en vult hun gedachtes in. Dat komt heel kinderachtig en fanatiek over en is ook nog eens kwetsend. En is dat je bedoeling? Mensen een schop nageven? Je mag best pro-life zijn, maar zorg dan dat je weet waar je over praat. Want je hebt blijkbaar echt geen idee waar je het over hebt, anders had je je mening wel wat genuanceerder geuit...

Edit; ik lees net je andere berichtje en chapeau dat je een kindje met Down syndroom wil gaan adopteren. En ik hoop en geloof ook zeker dat dit kindje een hoop liefde en vreugde zal brengen in je leven en dit zal andersom ook vast het geval zijn. Maar wanneer jij zegt dat er een hartje klopt en een kindje beweegt, dat het dan moord is, dan weet je nog steeds niet waar je het over hebt. Er zijn heel veel kindjes niet levensvatbaar (wel in de baarmoeder, maar niet daarbuiten), waarvan alles het doet maar zodra ze geboren worden zullen sterven. Is dat ook moord?

19. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Die kans is NOOIT 100% Definitef. Ik ken genoeg verhalen waarbij artsen hebben gezegd dat het niet levensvatbaar is, en tadaaa, na de geboorte leeft het kind gewoon nog! Wie ben jij om daar over te beslissen! Je kind heeft recht op leven, en je hoort het iig te proberen, want het komt veel te vaak voor dat het kindje het prima doet! Dus ja ik vind dat het moord blijft, dat is het en dat mag ook best eens gezegd worden. Er wordt heel "genuanceerd" over gepraat alsof zo'n kindje "verwijderen" niks is, maar je beeindigt een leven! Kun je wel zeggen dat ik er niks van af weet. Wat een onzin!

20. Vlinder84

Nee, het blijkt echt dat je er niks van afweet. Hoe kom je erop dat het nooit 100% zeker is? Vruchtwaterpuncties en vlokkentesten zijn zeer betrouwbaar, als daar uitkomt dat er een trisomie 18 of 13 is gevonden, dan kun je er 100% vanuit gaan dat het niet mogelijk is voor dat kindje om te leven...

Mijn dochtertje had een open schedeltje. Weet je wat dat betekent?! Google eens zou ik zeggen en vind 1 succesverhaal voor mij. 1 verhaal waarbij het kind langer dan een paar dagen heeft geleefd. En kom dan terug. Zo niet hou dan gewoon je grote mond dicht. Want ik weet het wel, het is afschuwelijk om je kind vroeger geboren te laten worden om het verder leed te besparen, daar heb jij geen weet van! Maar ga jij maar lekker de barmhartige samaritaan uithangen met je geadopteerde Down kindje, ik ben klaar hier. Want met van die enge fanatieke mensen als jij, valt echt niet te praten.

Share This Page