Voor een nieuw te openen bedrijf in Enschede 60 cupcakes gemaakt. 4 verschillende smaken: Vanille met een aardbei mee gebakken en aardbeien crème. vanille met een hazelnoot/chocolade balletje en hazelnoot crème. Vanille met een framboos mee gebakken en frambozen crème. Chocolade met stukjes witte chocolade en chocolade crème.
@Liftrasa, ziet er mooi uit! Krijg er trek van! Morgen ga ik voor het eerst cupcakes maken. Heb er al veel over gelezen. Nu wil ik zelf botercreme gaan maken (voor een toef), maar ik zie veel verschillende recepten op Internet. Vooral de verhouding boter/poedersuiker verschilt nogal. Wat zouden jullie me aanraden? En is zo'n toef niet heel machtig, want het is toch een hap zoete boter die je neemt...En gebruiken jullie ook vanille suiker of essence erin?
Ik maak niet zo vaak cc's, maar wil toch eens komen showen als t mag Deze heb ik vd week gemaakt! Gevuld met bbr en afgesmeerd met witte chocola
Ik maak altijd merenque botercreme. Deze smaakt minder naar boter dan de boter/poedersuijer variant. En tja cupcakes met een toef creme zijn inderdaad machtig Hier het recept wat ik gebuik. ingrediënten: 140 gram eiwitten 280 gram kristalsuiker 280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding) op kamer temperatuur en in stukjes. * op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème. Werkwijze: Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is. Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de boter er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen. Als alle boter opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan. De meringue botercrème is een week te bewaren in de koelkast. In de vriezer 3 maanden houdbaar.
Net de eerste keer cc's gemaakt... Pfoeh wat een werk zeg. Ik had marsepijn van de aveve, maar wat plakt die.. Is dat normaal of doet fondant dat een stul minder??
@eliesje heeel leuk die hello kitty!! @liftrasa mooi, die sleutels vind ik erg leuk is dat een malletje? @kirstel erg leuk ! Was het lastig die kokos kleuren? Fondant plakt in mijn ogen net zo, ligt er ook aan welke mp je gebruikt. Ik heb eigenlijk altijd die van Zeelandia 1:3 werkt erg goed en lekker!
Ik vind zelf fondant veel minder plakkerig dan marsepein! Maargoed de een vind dit, ander vind dat... Is persoonlijk. Ik gebruik zelf ook marsepein van Zeelandia, is hele fijne marsepein en inderdaad heeeeel erg lekker! Niet zo mierzoet. Ik weet dat het een CC topic is, maar wou hem toch even showen. Mijn eerste taartje na de workshop!
Iris: Mooi strak zeg! Zo, vandaag Dane zijn verjaardag gevierd. De visite is het net weg. Ik had er van de week 6 als proef gemaakt en dit was voor het echie.. Bekijk bijlage 163879
@wendy, leuk gelukt, nog gefeliciteerd! Vanaf de verjaardag van de oudste ga ik ook zelf cakjes maken, geen taart meer hier. (de laatste wordt van buffysummers) Zit boordevol ideeen. Moet alleen wachten met grote inkopen doen tot onze keuken klaar is, heb niet zoveel plek om al die spullen kwijt te kunnen. heb trouwens de bestelde spulletjes vandaag ontvangen, dure hobby, maar wel errug leuk!
...wil ook gaan experimenteren met de vulling, als ik bv het cakebeslag blauw wil kan ik dan gewoon die kleurvloeistof gebruiken die ik gebruik voor de marsepein? en als ik bruine cakjes wil, hoef ik alleen maar cacao te gebruiken toch?
Ja.. dat kan.. gewoon kleurvloeistof erin maar wel één in gelvorm hoor.. dus geen van de toko.. maar bv americolor of wilton gebruiken.. Bij bruin kan je cacao gebruiken maar dan kijrgen ze wel choco smaak.. je kan ook gewoon bruine kleurstof erin doen