Mijn dochtertje krijgt nu 1 maand volledige bv. Dat loopt op zich super, maar met haar gaat het niet zo goed. Ze is vaak heel onrustig, slaapt weinig en als ze slaapt, schrikt ze elke paar minuten huilend wakker, om dan weer weg te zakken, en dat gaat gerust zo een uur door, ze komt niet in diepe slaap lijkt het wel op zo'n moment. Ook heeft ze soms na voedingen veel last van boeren, spugen etc. Ze heeft sowieso verborgen reflux en krijgt daar medicijnen voor (1 zakje Nexium per dag dus dat zou eigenlijk geen last meer mogen veroorzaken). Maar nu valt het me ook op dat ze nog steeds veel last heeft van baby acne en vaak ook rode uitslag in haar gezicht heeft, gek genoeg het ene uur erger dan het andere. Verder heeft ze op haar lijfje geen uitslag ofzo, haar ontlasting is ook normaal van kleur. Ze slaapt ´s nachts en ´s ochtends het beste, dus het lijkt wel of wat ik eet van invloed is. Zou dit kunnen wijzen op koemelkallergie? Zou het zin hebben om koemelkvrij te gaan eten? Ik vind het zo naar, voor haar en voor ons , dat ze zo slecht haar rust kan vinden, dus ik denk dat het wel de moeite waard is om te proberen, maar ik was benieuwd wat bij jullie koemelkallergie-kindjes de symptomen waren.
ik lees mee. Dochter met de zelfde klachten alleen kinderarts vind dat ik haar teveel borstvoeding geef. Spugen moet vanzelf overgaan volgens hem spuugt ze gewoon makkelijk. Maar zit de hele dag met haar op schoot en dan nog spuugt ze. Heb ook nog een dochter van 2 die ook aandacht nodig heeft
Mijn dochter kon inderdaad vanaf dag één geen rust vinden. Na 2 maanden tobben bleek het koemelkallergie. Haar symptomen: - elke luier poep - overstrekken ( je kon haar bijwijze van rechtop in de hoek zetten zo gespannen) - huilen, maar dan niet huilen maar krijsen als een lammetje - pukkeltjes - op het ergst, 2 slokken drinken, loslaten, krijsen, 2 slokken drinken los laten krijsen. niet meer willen drinken, na een uur het zelfde ritueel... - niet willen liggen, het enige wat ze wilde was in de draagdoek of over een schouder gedragen worden. stil zitten op mijn arm was ook niet goed. -boos doen naar de borst Ik ben toen gestopt met alle koemelkeiwit/lactose houdende voeding. volgens de lactatiekundige duurt het 3 dgn voordat het dan volledig uit de voeding is. Daarna had ik een héél ander kinder, ze begon te lachen en geluidjes te maken. Het niet willen slapen is er niet heel veel door verbeterd, maar goed zij was al ruim 3,5 mnd toen we op dieet gingen. Mijn advies is als je merkt dat het met een koemelkvrij dieet beter gaat, dat je tzt misschien wel met de nexium kunt stoppen. Deze klachten lijken namelijk allemaal veel op elkaar. Het eerste wat het CB en huisarts zeiden: verborgen reflux. Maar wij wilden geen medicatie geven aan een zo jonge baby, en in onze ogen lijkt het wel een 'hype' die verborgen reflux. Daarmee zeg ik absoluut niet dat het bij jullie kindje niet zo is hoor, maar als je een positieve reactie merkt en het dus koemelkallergie is wie weet is het dan wel geen reflux. Koemelkvrij eten ( bij ons was het koemelk eiwit, soja eiwit, beide bewezen, en voor de veiligheid ook kippenei vrij) kan prima hoor. Lees het forum maar eens door. Je staat versteld wat je nog wel allemaal 'mag'. Ik heb het niet als een opgave ervaren. Op advies van de kinderarst zou ik producten herintroduceren na 6 maanden en wel ja! ze was er toen al overheen!! Het advies van de kinderarts was zeker om met borstvoeding door te gaan. Het bleek gelukkig dus geen allergie, maar wel een overgevoeligheid. Nu kan ze alles prima verdragen. Je kunt ook via het consultatiebureau naar een dietist gaan, die (hier althans) uitgebreide info had voor jou en voor je kindje, en ook voor het introduceren van vaste voeding straks. Succes!
Hier 2 kinderen met heftige koemelkallergie, reageren op t kleinste spoortje (oudste is er gelukkig vrijwel overheen nu, maar als baby was t erg heftig) Bij de oudste kwamen we er pas met 3 maanden achter dus de symptomen werden steeds heftiger, maar de symptomen waren als volgt: - uitslag wat begon op t gezicht en op een gegeven moment verspreidde naar bovenlichaam - oorverdovend krijsen met op t hoogtepunt zo'n 20 uur per dag... - Niet/nauwelijks willen drinken, na paar slokjes huilde ze t uit van de pijn - heel veel spugen - groene ontlasting met stukjes erin - enorme stinkscheetjes - Overstrekken, niet normaal.. Helaas werd t ons allemaal te veel en was de bv al mislukt (ik kolfte fulltime) en ben ik dus toen we erachter kwamen overgegaan op Neocate (flesvoeding) Bij de jongste waren we al op onze hoede en ben ik een paar weken voor de bevalling preventief op dieet gegaan zodat een mogelijke allergie iig niet de borstvoeding zou verpesten. Toen t eenmaal liep ben ik gaan provoceren en ze reageerde eigenlijk meteen! Symptomen: - Uitslag in haar gezicht - Oorverdovend krijsen... - Groene ontlasting met stukjes Tja, toen was t duidelijk voor ons.. Overigens hebben allebei mn meiden ook verborgen reflux (gehad) daarbij, hier hebben we met de jongste maandenlang ellende mee gehad mbt medicijnen.. Pas met 4 maanden ging t eindelijk goed met haar (met dank aan een "overdosis" Zantac) Ik ben ook geen fan van medicijnen bij die kleintjes, maar als t nodig is dan moet het! De jongste wilde op een gegeven moment niet eens meer drinken door de pijn van het zuur...
Hier begonnen de klachten ongeveer na 2 weken. 's Nachts sliep ze goed, s morgens ging het ook nog wel maar de rest van de dag was drama. Heel veel huilen, spugen, alleen maar stil te krijgen aan de borst, krampjes, en uitslag in haar gezichtje wat rond 7/8 weken begon te verspreiden naar haar bovenlichaampje. Toen ze 8 weken oud was ben ik op dieet gegaan, koemelk/soja/ei-vrij en na 2 dagen hadden wij een ander kindje. Na 2 weken was alle uitslag weg. Ei bleek later geen probleem te zijn. Koemelk en soja reageerde ze op kleine beetjes al. Met 14 maanden kon ik pas weer probleemloos eten en bij haar gaan kleine beetjes soja nu goed. Koemelk nog niet. Qua dietist zitten wij bij Stefan Kleintjes, hebben nog even om de 2 a 3 maanden mailcontact. Dieet is idd prima te doen.
Bedankt voor de uitgebreide reacties!! Superfijn! Dieet ken ik al, bij mijn dochtertje ook een paar weken gevolgd maar die had echt alleen verborgen reflux en geen koemelkallergie. Ben toen inderdaad ook 1 keer bij een dietiste geweest dus dat weet ik voor nu op zich wel. Ben gisterochtend na het ontbijt met koemelk/soja/ei vrij begonnen, merk voor nu nog geen verschil maar goed om te lezen dat dat dus een paar dagen kan duren. Herken heel veel van wat jullie beschrijven, alleen de scheetjes/ontlasting niet, die is hier gewoon 1 keer per dag en geel (wel met stukjes, maar dat is dacht ik normaal bij bv). Maar goed, voor de rest wel heel herkenbaar, ondanks de Nexium waar mijn oudste heel veel baat bij had heeft ze nog zoveel last van opkomende melk, spugen, tot 2 uur na de voeding zelfs terwijl ik haar zoveel mogelijk rechtop houd als dat gaat. Bertha, ik begrijp wat je zegt over de 'hype' reflux maar helaas zijn er wel genoeg kinderen die niet zonder medicijnen kunnen, mijn oudste kan pas net zonder de Nexium en die is nu bijna 2 jaar. Maar ik ga zeker, als het koemelkallergie is (ik ga het bijna hopen want dan weten we tenminste waar dit allemaal vandaan komt), na een tijdje Nexium proberen te verminderen, kijken of dat gaat. Maar eerst maar eens kijken wat mijn dieet teweeg brengt.
Hier had mijn dochter last van verborgen reflux en enorme onrust. De kinderarts kwam toen met dat het misschien wel koemelkallergie zou zijn; ze heeft een week nutramigen AA gekregen en haar onrust + reflux waren na 3 dagen echt volledig weg. Inmiddels geef ik weer borstvoeding en volg im een dieet (geen melk, ei, soja, noten, zaden, pinda's, vis, schaal- en schelpdieren). Ze reageert er heel goed op Ik ga volgende maand langzaam weer dingen toevoegen aan mijn dieet, te beginnen met noten en zaden.
Ik zit een koemelkeiwitvrij dieet ook te overwegen om te kijken of de onrust dan minder wordt. Hier ook uitslag in gezicht/hals/nek wat steeds erger lijkt te worden. De meeste dingen die je niet mag, weet ik wel. Maar hoe zit het met brood?
Hier wordt de uitslag ook steeds erger, vandaag hele gezicht onder de rode vlekjes/pukkeltjes en het trekt ook door naar haar nek. Ik hoop echt dat het de koemelk is maar tot nu toe geen verandering nog. Andrea, wat fijn dat het nu zo goed gaat bij jullie! Babyproject, ik haal koemelkvrij brood bij de bakker en ga straks ook weer zelf bakken, in mijn basisrecept van brood zat uberhaupt al geen melk of boter.
Hier opeens weer keihard huilen Hadden we al een paar dagen niet meer gehoord. Ze wordt zelfs niet meer rustig door borstvoeding. Drinken, loslaten, huilen, schoppen met beentjes en weer drinken, loslaten, huilen... Het is duidelijk. Ik ga ook op dieet. @eylem: hopelijk zie je snel verbetering en weet je wat het is en hoe je het kunt voorkomen!