Weinig borstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Prinsesje23, Sep 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Sinds een paar dagen heb ik het gevoel dat mijn BV terugloopt. Mijn zoontje is nu ruim 9 weken en is super snel klaar met drinken. Ik hoor ook dat het overgaat van grote gevulde slokken naar kleine slokjes. Ongeveer 5 min per borst en hij is klaar. Nu dronk
    hij altijd al snel en was ik nooit lang bezig maar naar 2 uur krijgt hij weet honger. Tussendoor slaapt hij ook slecht. Erg onrustig.

Gister ben ik eens gaan kolven, kijken wat eruit komt. Ongeveer 2 uur na de laatste keer dat ik hem ben gaan voeden, ben ik gaan kolven. Met moeite kwam er uit 2 borsten 60 ml. Ik heb ruim 30 min gekolft. Mijn borsten waren toen echt leeg. Ook was het best waterige voeding. Net na de geboort moest ik ook kolven en was het veel romeriger. Is dit normaal? Vandaag wil ik het nog een paar x proberen om te kijken hoe het vandaag gaat. Ik heb het gevoel dat hij eerder langer bezig was en ik meer voeding had. Wat denken jullie? Hoeveel ml
    zou hij moeten krijgen per keer?

Hij weegt 6 kilo en krijgt omgeveer 6 voedinger per dag. Verder is het een super tevreden kereltje. Huilt niet de hele dag.

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

volgens moet hij ongeveer 180 cc krijgen per keer als ik me niet vergis.
    als je kolft komt er altijd minder uit dan wanneer je kindje drinkt. ook het waterige is normaal en zegt niets over de kwaliteit. als je productie echt terug is gelopen kun je m het beste vaker aanleggen. dat doe ik ook (mijn productie is teruggelopen door de pil) en het wordt alweer beter!

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Je mag je kolfopbrengst absoluut niet vergelijken met wat je kindje kan drinken uit de borst! Je kindje haalt er altijd meer uit dan een kolf namelijk, dus vergelijk het aub niet :)

Dat de voeding nu anders is dan na de geboorte dat klopt :) Na de geboorte is het een stuk vetter en is de samenstelling anders en dat verandert na verloop van tijd naar een beetje koemelk-achtige-melk. Vlak na de geboorte is het ook geel en nu zal het waarschijnlijk gewoon wit zijn :)
    Als je de melk wat langer laat staan zal je ook zien dat er een een vetlaagje bovenop gaat drijven, dat het in het midden 'gewone' melk is (wit) en onderin zal het dan doorzichtig, waterig zijn. Dat is echt héél normaal!

Als je je productie wilt opkrikken zal je je zoontje zo veel mogelijk aan moeten leggen (en/of tussen de voedingen door te kolven), je zult er snel resultaat van hebben!

Enneh, het kan ook nog zo zijn dat jullie wat regeldagen hebben en hij op die manier (door vaak te drinken) je productie zal opkrikken!

Succes ermee :)

4. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Dat is denk ik gebaseerd op KV? Bij BV weet je niet hoeveel je kleintje binnen krijgt per keer, het is de ene keer meer dan de andere keer. Daarom voed je bij BV meestal op verzoek.

En 60 cc kolven tussen 2 voedingen in, is best netjes hoor! Kolven moet je echt oefenen. In het begin dacht ik dat er niks uitkwam, maar toen ik weer moest gaan werken ging het gelukkig prima.

Als je echt denkt te weinig melk te hebben, is er volgens mij maar 1 oplossing: aanleggen, aanleggen, aanleggen (of kolven, kolven, kolven als je baby niet live drinkt).

Succes!

5. Marieke1983

is niet gebaseerd op kv, ook bij bv kun je teveel geven. mijn zoontje heeft bijv zoveel zuigebehoefte dat als ik hem zijn gang laat gaan hij zo 250 cc naar binnen klokt. (en vervolgens ook weer uitspuugt..)
    dus op verzoek is hier heel relatief :)

6. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Heb je maatstrepen op je borsten dan? ;) Je weet toch niet of je kindje er elke keer 250 cc uit zal krijgen?

7. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Als je precies wilt weten hoeveel je kindje drinkt, dan weeg je je kindje voor de voeding en na de voeding.. is hij-zij na de voeding 200 gram aangekomen dan heeft hij-zij 200cc gedronken ;)

8. Marieke1983

heb ik erop laten tatoeeren, leek me wel handig :p

nee, ik heb heel lang volledig gekolfd, vandaar.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Sinds een paar dagen heb ik het gevoel dat mijn BV terugloopt. Mijn zoontje is nu ruim 9 weken en is super snel klaar met drinken. Ik hoor ook dat het overgaat van grote gevulde slokken naar kleine slokjes. Ongeveer 5 min per borst en hij is klaar. Nu dronk
    hij altijd al snel en was ik nooit lang bezig maar naar 2 uur krijgt hij weet honger. Tussendoor slaapt hij ook slecht. Erg onrustig.

Reactie: je denkt dat je bv terug loopt omdat je kindje om de 2 uur komt om een voeding ? En omdat hij onrustig slaapt ?
    Hoe zijn de plas en poepluiers van je kindje ? Een kindje hoort 4 zware wegwerpluier vol te plassen. Poepen kan op die leeftijd elke dag zijn tot 1 maal per 14 dagen (mits je kindje er geen last van heeft). Hoeveel borsten drinkt je kindje per keer ?
    Je hoort hem in elk geval goed slikken dat is een goed teken. Dat je kindje snel klaar is dat kan prima hoor. Je kindje word groter en sterker en beter geoefend, dus wrs kan hij nu snel je borst leeg drinken.

Gister ben ik eens gaan kolven, kijken wat eruit komt. Ongeveer 2 uur na de laatste keer dat ik hem ben gaan voeden, ben ik gaan kolven. Met moeite kwam er uit 2 borsten 60 ml. Ik heb ruim 30 min gekolft. Mijn borsten waren toen echt leeg.

Reactie: als je kolft haal je altijd minder uit je borsten dan je kindje kan. Dat je dus weinig kolft is geen indicatie dat je ook weinig melk hebt.

Ook was het best waterige voeding. Net na de geboort moest ik ook kolven en was het veel romeriger. Is dit normaal?

Reactie: na de geboorte maak je colostrum aan. Dat zit boordevol eiwitten en antistoffen. Zelfs 17x meer antistoffen dan rijpe moedermelk. Colostrum ziet er dus anders uit dan rijpe moedermelk. Zoals jij beschrijft kan rijpe moedermelk er idd uit zien. Je melk kan echter ook een andere kleur hebben, bijv rood/groen/blauw. Dit hangt er ook van af wat je hebt gegeten. De ene keer zal je melk vetter zijn dan de andere keer. Dit hangt er weer vanaf is het ochtend of avond, heb je net gevoed/gekoft of is dat alweer een poos geleden. En ook de leeftijd van je kindje speelt mee. Je melk "groeit" met je kindje mee.

Vandaag wil ik het nog een paar x proberen om te kijken hoe het vandaag gaat. Ik heb het gevoel dat hij eerder langer bezig was en ik meer voeding had. Wat denken jullie? Hoeveel ml
    zou hij moeten krijgen per keer?

Reactie: een bvkindje neemt wat hij/zij nodig heeft aan de borst. De ene keer zal dit meer/minder zijn dan de andere keer. Mocht je een keer de fles willen geven kun je als richtlijn aanhouden 120 tot 150 ml per kilo lichaamsgewicht gedeelt door het aantal voedingen. Let op: dit is echter een richtlijn het kan best zijn dat jouw kindje veel meer of minder wil drinken.

Hij weegt 6 kilo en krijgt omgeveer 6 voedinger per dag. Verder is het een super tevreden kereltje. Huilt niet de hele dag.

Reactie: dat klinkt prima !

10. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    :D :D :D, dat zou wel een mooie zijn he!!! hihi
    Maarre, ikke snappen ;)

Share This Page