Delayed Sleep Phase Syndrome, ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 23 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Sinds mijn zwangerschap kamp ik met een slaapstoornis. Lang verhaal, kort samengevat: mijn baby sliep door, ik was het slapen verleerd leek wel. Uren wakker, erg vermoeiend. Ik heb Melatonine gekregen ivm bijkomend adhd en Asperger, waar vaker slaapproblemen bij komen.
    Dat hielp niet veel. Toen antidepressiva (escitalopram) op proef gehad maar afgebouwd na 10mnd ivm bijwerkingen. Nu heb ik andere antidepressiva (amytriptilline), geen bijwerking maar slaap er ook niet best van dus twijfel of doorgaan zinvol is, ik heb deze nu vanaf febr 2017.
    Ik ben overigens nooit depressief geweest, maar dit was een soort escape omdat ik geen "pammetjes" wil. Het is een chronisch probleem en slaappillen zijn maar een tijdelijke oplossing. Bovendien heb ik ooit een Temazepam gehad van 20mg: klaarwakker van gebleven. Ik heb meerdere psychologen bezocht maar helaas ook daar geen oplossing.

Uiteindelijk ben ik nu in behandeling bij Kempenhaeghe (slaapcentrum). Een psychische component is niet gevonden, ik wacht nog op de uitslag van de poly-somnografie, een nacht daar slapen met allerlei registraties en snoertjes. Zwaar beroerd onderzoek, nauwelijks een oog dicht gedaan met zo'n camera pal op je neus. Maar dat was vooral om osas en rusteloze benen uit te sluiten, ik geloof niet echt dat ik dat heb.

Waarschijnlijk is er sprake van het Delayed Sleep Phase Syndrome, dwz dat ik te laat op de avond slaaphormoon aanmaak waardoor ik pas rond 2u moe word ipv rond 23u zoals bij de normale biologische klok past. Omdat ik wel om 8u op het werk moet zitten kom ik hierdoor veel slaap te kort. Ze willen nu met lichttherapie gaan proberen dit te beinvloeden.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, werkt het echt? Is het praktisch uitvoerbaar? Het klinkt zo eenvoudig, in fel licht op het juiste moment en je hersenen passen zich aan...

2. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb DSPS. Ben altijd al een avond-/nachtmens geweest. Heb jaren op kantoor gewerkt waarvoor ik om half 7 op moest, dat was echt killing voor mij. Ik sliep in etappes: 4 uur na mijn werk, en 4 uur s nachts. De enige manier om het vol te houden. Ik kreeg sterke melatonine voorgeschreven en dat maakte het dragelijk, maar nooit gemakkelijk. Bij mij is het waarschijnlijk erfelijk van vaderszijde, aan zijn kant zijn er meerderen die of zelfstandige geworden zijn of in de nachtploeg werken.

Inmiddels geen kantoorbaan meer, maar wel een peuter. En die staat graag heeeel vroeg op. Met pijn en moeite ben ik vanaf 9 u een beetje mens nu (dan ben ik dus al 2 a 3 u wakker). Het maakt niet uit hoe vroeg ik naar bed ga, ik ben niet echt uitgerust, tenzij manlief de zorg overneemt en ik tot een uur of half 9 in mijn mandje kan bijtanken.

Jessi79 vindt dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb wel ervaring met lichttherapie - thuis - door middel van een bril . Dit was in studieverband. Maar de bril was verder totaal niet belastend ofzo, het was prima te doen.

20 minuten in de ochtend de bril op - ik voelde me daarmee wel helderder smorgens in mijn hoofd. De bril zit trouwens boven mijn ogen en dmv een spiegeltje schijnt het licht dan in je ogen maar hier heb je verder geen last van. Je kan gewoon doen wat je altijd doet smorgens. Ik hoop dat het wat voor je gaat doen! Ik ben wel een slechte in-slaper ook maar ik help daar zelf ook nog steeds niet goed aan mee doordat ik het toch zo prettig vind in bed nog even op mijn telefoon een spelletje te doen...

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #4 Jessi79, 23 sep 2019
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    Ik heb ook DSPS (althans mijn zelfdiagnose, iets met heel veel puzzelstukjes ineens op de juiste plek). Ik heb er geen last van, mijn leven is er goed op ingeregeld. Mijn man brengt de oudste 's ochtends meestal naar school. Ik word rond 08.00 uur wakker, lig dan nog een half uurtje in bed te 'landen' uit mijn coma, met de tv aan, en ga daarna lang douchen. Mijn peuter wordt rond half negen wakker en die zet ik even voor de tv. Rond half 10 word ik na twee koffie een beetje mens. Voor 10 uur doe ik niks en wil ik ook geen bezoek in huis.

Ik heb een eigen bedrijf en werk vooral 's avonds. Ik ben na 22 uur ineens mega productief. Ik ben altijd al een avond/nachtmens geweest.

Oh ja ik neem elke avond om 23.00 uur een borrel (biertje, rode wijn, likeurtje) als slaapmuts. Dat is voor mij een soort afsluiter voor de dag, een 'het is nu avond en over een half uur ga ik naar bed' seintje. Als ik dat niet doe voelt het om middernacht nog als lunchtijd ofzo.

Geen ervaring dus met medicatie of lichttherapie sorry.

5. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik ben vooral overdag erg vermoeid maar inderdaad na 22u lijkt die vermoeidheid opeens over. Dag na een slechte nacht vroeg naar bed heeft voor mij ook totaal geen zin. Soms kijk ik naar politiek24 om maar slaperig te worden.

Helaas werk ik 3.5 dag waarbij de wekker gaat tussen 6.45 en 7.15. Alleen in het weekend kan ik 1 dag uitslapen, mijn vriend de andere weekenddag. Het scheelt wel iets dat onze zoon wat groter is en hij nu alleen naar beneden kan in het weekend. Maar hij komt toch om de haverklap naar boven.

Vroeger had ik nachtdienst op het werk, achteraf kon ik daar ook beter tegen dan veel collega's.

6. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Heel veel mensen met ADHD hebben verlaten slaapfase. Veel mensen krijgen ook behandeling. Onder andere met melatonine en eventueel ook lichttherapie.

7. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik had Melatonine 5mg maar moest van huisarts perse terug naar 3mg. Hij gelooft niet in enig nut ervan. Merk absoluut verschil dat het nu een stuk slechter gaat dan met de 5. Grrrr grrrr

8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Melatonine kun je toch gewoon over de counter krijgen? Ik slik die al eeuwen zonder HA. Mn HA weet er wel vanaf, maar heeft er nooit iets over gezegd. Waar ik woon wordt je dood gebombardeerd met 5 mg en zelfs 10 mg (wat me erg veel lijkt). Ik slik zelf overigens 3 mg (maar ben redelijk klein, met laag gewicht)

Ik kamp zo'n beetje mn hele volwassen leven al met slaapissues. Inmiddels heb ik het lek grotendeels boven lijkt. Ik neem voor het slapen melaotonine en kijk een half uurtjes ASMR videos. Daarnaast eet ik minder suiker en koolhydraten en probeer ik alles met cafeine (ook thee en chocolade) te vermijnden na 2 uur.

Sterkte en succes! Slecht slapen sucks!

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wat zijn ASMR video's?

10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Goh nooit geweten dat het ook een naam heeft. Ik slaap pas na 1:30. Terwijl mijn lijf wel 10 uur slaap nodig heeft. Ik pak tussen de middag wel verplicht mijn slaap moment. Mijn ouders kunnen zich ook niet herinneren dat ik ooit vroeg lag. Zelfs als kind al veel later dan mijn klasgenoten.

Restless legs maken het wel veel erger, heb buiten zwangerschap om goede medicatie maar ja, nu is het afzien. Heb ik al vanaf een jaar of 10 die restless legs. Dat helpt niet als je al een avondmens bent....

Ben benieuwd of lichttherapie bevalt! Ik krijg wel slaapmedicatie, zorgt niet voor vroeg in slaap vallen maar ik slaap wel rustig door terwijl mijn spieren ontspannen. Dus ik sta s ochtends iets beter op

11. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Is er al eens een 24-uurs cortisol speekseltest gedaan?
    Door een verstoorde cortisolaanmaak kun je namelijk dezelfde problemen krijgen; 's ochtends niet vooruit te branden door een te laag cortisolniveau (waar het normaal hoog moet zijn na het ontwaken) en 's avonds klaarwakker door een te hoog cortisolniveau (waar het normaal laag moet zijn om in slaap te kunnen vallen).
    Dit zie je vaak als gevolg van bijnierproblemen door bijvoorbeeld (langdurig) stress, maar kan ook door allerlei andere dingen veroorzaakt worden, waaronder grote hormonale veranderingen zoals een zwangerschap - vooral als deze (erg) stressvol is geweest...

Cortisol kan ook via het bloed gemeten worden, maar omdat het niveau gedurende de dag wisselt is een eenmalige bloedmeting niet voldoende (het geeft geen juist beeld) en is 't het beste om dit met een speekseltest te doen op meerdere (vaste) momenten gedurende een dag. Wellicht is dit nog iets om te bespreken?

DQueen vindt dit leuk.
  12. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Nee, dat is nog nooit gedaan. Alleen regulier bloedonderzoek op schildklier etc. Nooit een afwijking gevonden (behalve hoge bloeddruk en hoog chol., maar dat staat hier los van.

Ik heb niet echt grote stress. Ook mijn zwangerschap was er een uit het boekje. Wel hier en daar onzeker enz, maar niet extreem. Ook niet op andere levensgebieden. Op het slapen na is er niet iets dat me stress geeft. Wel si de gebruikelijke gebroken nachten met baby bij ieder klein nachtelijk geluidje met een vonk adrenaline en bonkend hart klaarwakker. Lekker handig nu onze buren een pasgeboren baby hebben die zich uiteraard wel eens laat horen 's nachts ;) Maar dat hoor ik van veel moeders met jonge kinderen, dat ze veel lichter slapen dan voorheen.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    5 mg is erg hoog, zeker voor iemand met autisme. Mijn zoon heeft genoeg aan 0,1 mg, ok dat is wel het andere uiterste natuurlijk, maar als je teveel neemt, dan gaat de melatonine tegenwerken. Bij mensen met autisme, breekt de melatonine vaak trager af, als je dan teveel neemt, dan is overdag de hoeveelheid in je bloed veel te hoog, en dan werkt het dus niet om in slaap te vallen en heb je ‘s avonds steeds meer nodig, wat eigenlijk ook niet goed werkt.
    Ik raad je aan om je melatonine aanmaak te laten testen bij een instantie die daar verstand van heeft. Ik denk dat je dan wel eerst melatonine vrij moet. Er bestaan slaapklinieken die melatonine spiegels meten.
    Ik heb een hoop gelezen over melatonine en autisme. Zo is het bij onze zoon bijvoorbeeld duidelijk (aangezien zijn ogen dicht gaan vallen), dat de melatonine al na 30 minuten optimaal werkt, dat is vaak ook niet wat op de bijsluiter staat. De bijsluiters van melatonine kloppen totaal niet. Dosis en tijdstip van innemen is bij elke persoon anders.

O ja, onze zoon is trouwens al 11 en 1m60, dus niet dat hij nog een heel klein kind is dat hij zo weinig melatonine krijgt.

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.610
    8.359
    113
    Vrouw
    Hoe laat neem je de melatonine en hoelaat ga je dan liggen?

Slaap je makkelijker in de winter?

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Melatonine en amytriptilline beide om 19u en naar bed om 23. Dit op advies van de slaapkliniek. Zij zeiden dat veel mensen de melatonine veel te laat nenen waardoor het te laat werkt.

Melatoninetest ga ik zeker navragen bij Kempenhaeghe!

16. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat klopt wel van het te laat innemen, maar dus absoluut niet altijd. Bij onze zoon bijvoorbeeld werkt het na 15-30 minuten. 4 uur is weer best lang, maar kan dus wel dat dat het het juiste tijdstip is voor jou. Alleen aangezien je alsnog slaapproblemen hebt, is het misschien wat om naar te kijken.
    Hier een interessant stukje met 2 casussen, waarbij zowel het tijdstip van innemen als de dosis erg verschillend zijn. Ook staat in dat stuk dat inderdaad te laat innemen te vaak voorkomt, maar het juiste tijdstip bij iedereen anders is. En er staat wat over de slaapkliniek en speekseltest. Onze zoon lijkt dus op de tweede casus, hij neemt de melatonine (0,1 mg, soms 0,2) om 19.30 uur, gaat douchen en zit dan daarna al te knikkebollen. Soms, door heel veel onrust, duurt het alsnog lang voor hij slaapt, maar meestal slaapt hij nu voor 20.30 uur. Eerder was dat 22 of 23 uur.

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.610
    8.359
    113
    Vrouw
    Ik begreep dat je bij melatonine ook niet lang moet wachten met naar bed gaan. Als ik hem in neem dan doe ik dat om acht uur en ga ik om negen uur liggen. Dan kijk ik nog wat tv in bed of zo.

18. Niets

Niets Actief lid

1 mrt 2019
    129
    109
    43
    Vrouw
    Nog een andere invalshoek (misschien slaat het nergens op hoor!). Hoeveel mg amitriptyline neem je? Ik heb 250 mg en lig nog steeds wakker (gebruik het gelukkig ook niet als slaapmiddel). Maar mijn punt is, omdat je het ook op ern hogere dosering melatonine beter deed en met 20 mg temazepam niet sliep, is wel eens onderzocht of jouw lever misschien medicijnen te snel afbreekt? Heb je bijvoorbeeld ook met pijnstillers dat je er meer nodig hebt of verdoving bij de tandarts?

Dan zou het namelijk kunnen dat je een hogere dosering amitriptyline nodig hebt, omdat het anders al is afgebroken voordat het kan inwerken.

Testen op het leverenzym wat dan anders werkt is duur en wordt zelden gedaan, ook omdat je het vaak zelf wel merkt aan je reactie op medicijnen dat ze snel worden afgebroken. Maar als hoek om een oplossing in te zoeken, is het misschien de moeite waard om eens over na te denken?

Je zou ook eens een 12 uurs bloedspiegel van de amitriptyline kunnen laten prikken bedenk ik opeens, dat geeft ook een indicatie....

19. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik had eerst 10mg amytriptilline, 25 werkt wel wat beter. Met de 20mg heb ik precies 1 week als een roosje geslapen, toen niet meer.

Verdovingen zijn vlg mij niet sneller uitgewerkt. Ruggenprik bij bevalling werkte super, dat hoor ik vaak anders. Ik mag geen opiaten hebben ivm intolerantie, maar bv Diclofenac na mijn borstverkleining werkte gewoon goed. Alcohol breek ik juist trager af lijkt, ik weet niet of dat daar ook onder valt? Ben na 3 glazen kakelzat :eek:
    Overigens val ik dan wel als een blok in slaap hahaha, maar dan ben ik 's ochtends om 5u klaarwakker. Ik drink hooguit 2 a 3 glazen per week. Ben bang dat het gewoonte wordt als ik het als slaapmutsje gebruik dus ik hou de alcohol liever buiten mijn huis.

Ik moet wel zeggen...toen ik de melatonine 5 gebruikte woog ik nog 60kg, in die 10mnd escitalopram ben ik 17 kilo aangekomen en daarna nog 4, weeg nu 81 en heb nu dus 3mg melatonine. Dat verschil realiseer ik me nu opeens door jullie antwoorden.

Mijn aankomen hangt ook wel samen met slapen. Ik vind suiker en zoetigheid absoluut niet lekker maar na een slechte nacht eet ik wel meer brood, soep en avondeten.

Mijn vriend neemt 0.1mg melatonine bij ploegendienst om 21.00 en die zit na 30min ook te knikkebolle. Terwijl hij zonder melatonine om 23-24u slaap krijgt.

20. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Heb je de link naar die 2 casussen?

Deel Deze Pagina