Verschil bandenpijn en bekkenpijn

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mam van moppie, 6 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mam van moppie

mam van moppie Niet meer actief

Dag dames,

Ben al enige tijd benieuwd wat nou het verschil is tussen bandenpijn en bekkenpijn en echte bekkeninstabiliteit. Heb bij mn vorige zwangerschap enorme lange tijd ernstige bekkenklachten gehad, maar weet eigenlijk niet of dat bekkeninstabiliteit was. En nu heb ik al sinds maand vier zo nu en dan bij verkeerde houdingen/bewegingen enorme pijn (vaak savons pas als ik ga slapen) onderin mijn buik, wat eigenlijk alle kanten uitstraalt naar beneden tot aan m'n knie. Ben eigenlijk erg benieuwd of dit dat bandenpijn is of bekkenpijn. Wie weet hier meer over of kent wat sites waarin dit goed uitgelegd wordt?

Bedankt!

2. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    Bekijk voor bekkenpijn/bekkeninstabiliteit de onderstaande URL
    staat alles in
    ik heb zelf bekkenpijn en ischas ( zenuw pijn in de rug ) en zit daardoor al weken thuis :S kan niet zitten, noch liggen nog lang bewegen .Gelukkig wordt het door de fysio verlicht en is dat echt een goede hulp. ik hoop iig zeker nog de laatste 1,5 maand voor me verlof nog teryg te kunnen gaan naar me werk

Bekkeninstabiliteit - Zwangerschapspagina

Bandenpijn

Bandenpijn is een scherpe, stekende pijn die langer aanhoudt (het is dus geen komen en gaan van pijn zoals bij weeën).

Oorzaak

Rond de 20e week gaat de baarmoeder ineens heel snel groeien; je ziet jezelf dikker worden. Hierdoor komt er zeer veel spanning te staan op de banden (soort spieren) die de baarmoeder op haar plaats houden. Vooral de banden die langs de zijkant van je baarmoeder lopen kunnen pijn veroorzaken. Een scherpe stekende pijn ter hoogte van het schaambot wordt veroorzaakt door de banden waarmee de baarmoeder vastzit aan het schaambod en de stuit. Vooral als je moe bent kun je hier last van hebben.

Behandeling

Tip 1: Laat je buik niet hangen. Vooral als je veel staat is het belangrijk dat je de buikspieren regelmatig aanspant. Zo voorkom je dat de baarmoeder al te erg aan de banden hangt. Let er wel op dat je de rug hierbij niet bol trekt, span dus alleen je buikspieren aan.
    Tip 2: Een rubberen warmwaterkruik doet vaak wonderen. Heb ja, na een vermoeiende dag, last van de banden, ga dan even rustig liggen en leg een rubberen warmwaterkruik op de pijnlijke plek. Dit ontspant de banden en de pijn neemt vaak binnen een half uurtje af.
    Tip 3: Heb je zwaar lichamelijk werk of sta je de hele dag, dan kun je al vroeg in de zwangerschap veel last hebben van je banden en bieden bovenstaande tips niet voldoende verbetering. Dan is een zwangerschapspantybroekje een goede oplossing. Zo'n broekje bevat een voorpas die meegroeit met de zwangerschap, maar heeft een verstevigde band onder de buik, die de buik ondersteunt. Bovendien geeft dit broekje veel steun aan de rug (dus ook bij lage rugklachten een uitkomst). Het dragen is vaak even wennen, het broekje zit vrij strak, maar als je eraan gewent bent, zul je merken dat het veel verlichting geeft voor je klachten.
    De broekjes zijn verkrijgbaar bij de betere lingerie zaken (bv Livera) maar zijn behoorlijk prijzig. Er zijn wel goedkopere te koop, maar die bieden lang niet zoveel steun

bron:http://www.medicinfo.nl/{49d9c34f-1973-4006-8d52-0d3fe727d2e3}/d_bandenpijn

3. mam van moppie

mam van moppie Niet meer actief

Dag Wupped,

Heel erg bedankt voor de informatie. Ik had dit allemaal al gelezen heb ook heel wat uitgezocht op internet, maar op de één of andere manier zie ik het verschil niet bij mezelf. Ik heb ook geen zin in fysio etc. hoor, hoor ook veel berichten dat 't toch niet helpt en dat je gewoon goed op je houding moet letten en niet teveel doen. Maar ik zal 't eens aan mn verloskundige vragen. Nogmaals bedankt!

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik eb nu banden- en bekkenpijn en beiden vrij fors. Dat geeft ook nog eens, naast de pijn, een heel drukkend gevoel onderin mijn buik. Als ik opsta, loop ik de eerste [assen gewoon krom....ik hoop, dat het met de banden weer wat minder wordt straks en dat de bekkentrubbels niet nog erger worden, want ik zou me geen raad meer weten dan.

5. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss

LAak zo zeggen

Bandenpijn = pijn van het oprekken van je banden, het voeld als spierpijn en trekt vaak door richting de bovenbenen

Bekkenpijn = pijn doordat je bekken zich ook op een plaats moeten zetten waar ze anders niet zitten zodat de baby straks doorgang vind. Dit veroorzaakt meestal "botpijn" in het stuitje en bekken zelf. dit kan doortrekken naar de rug

Fysiotherapy werkt wel degelijk, ik heb er zeker baat bij.
    Het is erg belangrijk bij bekkenpijn dat je je bekken leerd sluiten. Als je bv met je benen naast elkaar staat of zit zijn je bekken gesloten. Maar met oefeningen leer je je bekken sluiten wat goed is voor de soepelheid van je bekken waardoor de pijn wel degelijk afneemt.

Ik heb hiernaast ook ischas dit houd in dat er een zenuw klem gaat zitten tussen mijn wervels.
    dit valt tevens ook wel met massage vaak weer te verlichten tot het weer vast zit.

het verschil tussen bot, spier en zenuwpijn is er echt wel. maar als je het nooit gevoeld heb dan is het lastig te bepalen.
    De meeste zwangeren hebben altijd banden pijn op het moment dat de buik gaat groeien, hier kan je niets aan doen.
    Bekkenpijn ( veroorzaakt door "tijdelijke" bekken instabiliteit") kan met fysio en oefeningen, voldoende maar niet te veel beweging, rust ( rust roest) en afwisseling verlicht worden,. echt helemaal kwijt ben je pas na je bevalling. Denk hierbij ok vooral aan je houding. draag bv heledag sportschoenen ook als je thuis ben. in nikies bv zit een hielvreef verhoger dat voorkomt platvoeten wat vaak gebeurd tijdens zwangerschap omdat de hielvreef zakt door verkeerde houding.

en wees niet bang om te bewegen, ga je je stijf houden of heb je angst om te bewegen omdat je pijn voeld ga je verstijven en hoe meer je verstijft hoe meer pijn het gaat doen omdat je meer angst creeerd om die pijn niet te willen voelen.

het is een circeltje lama zeggen

misschien heb je zo dan wat aan de info.. dit is allemaal persoonlijke ervaring

6. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss

de pijn bij het opstaan herken ik
    waar je vooral op moet letten is dat je niet vanuit je rug op staat of je armen . Dit doen de meeste mensen ( gewoonlijk al) maar ga bewust zitten, zet bijde voeten goed op de grond. zet je handen op je knieen en geef vanuit je knieen eens de kracht om op te staan.
    je zal merken doordat je je alleen je benen belast die pijn bij het opstaan in je buik verliest.

Deel Deze Pagina