Phfff Hebben jullie ook last van sociale "druk" uit je omgeving om te stoppen met BV

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Macdee, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Mijn kleine meid is nu 8 maanden geniet nog steeds 3x (soms 2x)per dag van de borstvoeding.
    Maar tjee wat hebben de mensen om mijn heen het er moeilijk mee zeg! Ten eerste mijn moeder, die vind het belachelijk maar die vind bv al helemaal niets. Maar nu begon mijn zwager en nicht ook al te vragen " wanneer ik met die onzin" zou stoppen!
    Ik wordt er toch wel een beetje onzeker van, terwijl ik altijd heb gezegd dat ik me er niets van zou aantrekken. Mijn partner vind dat ik moet doen wat ik prettig vind, al weet ik dat hij nu wel liever heeft dat ik haar privé voed, dan in het openbaar. Hij heeft het niet zo uitgesproken, maar ik weet wel dat hij er zo over denkt.
    Ik had gezegd dat ik vanaf deze week de overdag voeding zou gaan vervangen voor een flesvoeding. Maar ik vind dat eigenlijk echt onzin als ik zelf de voeding voor haar heb, om dan een poederflesje te maken....

Haha ik lees nu zelf mijn verhaalje nog eens door en denk bij mezelf: Wat ben je toch een muts en doe gewoon wat je zelf wilt!
    Het is altijd zo makkelijk praten als het om een ander gaat, maar zelf kan je toch best onzeker worden.

2. fafa

fafa Niet meer actief

Ik snap je probleem wel hoor. We zijn nou eenmaal groepsdieren, en hoe hard we ook roepen dat we ons niks aantrekken van wat de omgeving zegt, diep van binnen proberen we ons allemaal ooit wel eens (een beetje) aan te passen aan "de groep".

Lijkt me heel erg vervelend als ze tegen je praten over bv als zijnde onzin :(
    en probeer daar dan maar eens een weerwoord op te hebben zonder aangemerkt te worden als borstvoedingsmaffioos.

Ik kan je alleen maar aanraden om je eigen gevoel te volgen, maar ja, da's heel makkelijk roepen vanuit de zijlijn.

Misschien wel goed dat je jezelf een beetje mutsig vind in je post, moet je dat gewoon af en toe overlezen als je weer twijfelt om aan de poedermelk te gaan :p

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik probeer altijd even zelfzeker en hetzelfde te reageren (voel me ook vaak onzeker zenne). Ik zeg dan: "dus: jij/jullie vinden dat ik hem dan maar melk moet geven die uit een KOE komt en voor kalven bestemd is én geld kost ipv de melk in mijn borsten die speciaal voor hem gemaakt is en niets kost?!" En dan met zo'n hele verbaasde intonatie, alsof ik echt totààl nog nooit zo'n gekke vraag gehoord heb. :D

4. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik vind dat altijd zo'n rare vraag! Aan moeders die flesvoeding geven wordt nooit gevraagd wanneer ze er nou eens mee stoppen/hoe lang ze er nog mee doorgaan! Echt niks van aantrekken hoor! (en anders reageren met: hoe lang ben je nog van plan me dat te vragen?/wanneer hou je nu eens op met die onzinnige vragen? ;))

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

ik snap je helemaal!!!!!
    Hier is ze nog maar 4 maanden en ik krijg al commentaar!

Vriendlief vind het prima maar van hem hoef ik nou ook niet per se te gaan langvoeden.

Ik vind het ook heel moeilijk er mee om te gaan maar hoop dat ik nog lang van het voeden mag genieten!

Suc6 meid en probeer je hart te volgen!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oh hou op, bij mijn oudste begon dat gevraag al toen ie 6 weken was. Ergste vond ik de ondertoon, zo van 'wanneer ga je nou eens gewoon doen'...
    Kreeg toen van vriendin de tip om als er weer eens gevraagd werd naar 'hoe lang' heel onschuldig te kijken en te antwoorden 'ik denk een minuut of vijf, als ze ouder worden drinken ze sneller'.
    Bij de jongste waren ze er al aan gewend dat we nou eenmaal gek waren en hadden we dat gezeur niet meer.

7. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik herken het ook heel erg.
    Gisteren ben ik weer begonnen met werken en dus kolf ik op mijn werk. Voor mij normaal, voor ongeveer 90% van mijn omgeving zeer vreemd. Dat vind ik dan weer vreemd. Ik krijg ook vaak de vraag wanneer ik denk te stoppen.

8. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Pffff.... waar bemoeien mensen zich toch mee he... Zelf heb ik dan misschien helemaal geen borstvoeding gegeven, dat was mijn eigen keuze. Maar dat moet iedereen toch lekker zelf weten? Al wil je 4 jaar borstvoeding geven.... zou mijn keuze niet zijn maar dat moet iedereen zelf weten toch? Snap niet waar mensen het lef vandaan halen om zich daarmee te bemoeien.
    Of het nou na 6 weken of 6 maanden is, dat moet je als moeder lekker zelf weten!
    Misschien dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen en liever willen dat je het even prive doet?! Geen idee hoor, probeer de domme opmerkingen van die mensen te begrijpen.... ;)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn gevoel is dat sommige mensen het zien van of het horen over een baby aan de borst ervaren als kritiek op hun eigen handelen. Heel lastig, want dat kind krijgt gewoon eten, en die moeder doet het gewoon om haar kind te eten te geven en niet als statement. Maar ja, voor sommige mensen s dat moeilijk te bevatten.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kreeg die vragen soms ook wel. Inmiddels hebben de meeste mensen de moed opgegeven, haha. Overigens hebben bijvoorbeeld een hoop collega's niet eens in de gaten dat ik nog voed, omdat ik niet meer kolf. En als ik overdag met zoonlief op pad ga, heb ik meestal een beker met drinken bij me. Dus dan gaan mensen er al gauw vanuit dat je geen borstvoeding meer geeft. Ik doe er verder niet geheimzinnig over hoor, als mensen ernaar vragen zeg ik gewoon dat ik nog een oaar keer per dag voed. Maar dat soort dingen komt meestal gewoon niet ter sprake.

Toen ik nog wel kolfde, kreeg ik soms wel vragen hoe lang ik nog door wilde gaan. Maar alleen van sommige collega's. De mensen die dichter bij mij staan wisten wel welke gedachte mijn man en ik hebben met borstvoeding. En die mensen weten ook wel dat ze daarover met mij geen discussie aan hoeven te gaan. Ze zouden het denk ik niet eens willen... Mijn moeder hecht bijvoorbeeld geen belang aan borstvoeding, maar ze weet wel dat ik het belangrijk vind en dus respecteert ze dat. (En zo hoort het toch eigenlijk ook.)
    Laatst had ik het er met een vriendin over. Zij heeft (nog) geen kinderen maar denkt daar soms al wel aan. Ze heeft totaal geen gevoel bij bv, maar snapt wel dat het op zich "logisch" is om bv te geven. In ieder geval om het "te proberen." Maar ze begrijpt totaal niet dat ik er vrijwillig zo lang mee doorga. Alleen zij kan op een hele respectvolle manier aangeven dat ZIJ het niet snapt, maar dat ik vooral moet doen wat ik zelf wil.

Ik denk dus wel dat het scheelt wie die druk uitoefent. Collega's? Kan me niet schelen; leuke mensen, maar ze hebben uiteindelijk niks met mijn privé-leven te maken. Vrienden? Dat zijn niet voor niks mijn vrienden, dus die respecteren mijn keuzes. Als ze dat bij zulke belangrijke onderwerpen structureel niet zouden doen, is het gauw over met de vriendschap.
    Alleen druk vanuit mijn familie zou ik lastig vinden, als die er zou zijn. Maar gelukkig is dat niet zo. Mijn man is ook 100% voor borstvoeding, ook langer voeden. En dat is uiteindelijk het belangrijkste. Ik zou toch moeite hebben met zo'n kerel met een houding van "Ach, doe wat je wilt, maar van mij hoeft het niet zo nodig - dus ik neem het niet voor je op als de familie loopt te zeiken."

Ik hoop voor alle dames die sociale druk voelen, dat jullie hiermee om kunnen gaan en voor jezelf en je kindje kunnen kiezen. Er is niks mis mee als je zelf wilt stoppen met bv. Maar het lijkt me eeuwig zonde als je met tegenzin ophoudt met voeden, alleen maar omdat een ander dat wil.

11. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Wat grappig onze kindjes zijn precies even oud. Mijn dochter krijgt nog gemiddeld 7x per dag/nacht een voeding.
    Erg vervelend zulke opmerkingen! Gelukkig heb ik er weinig mee te maken. Mijn moeder heeft zelf 4 kinderen een redelijke periode gevoed en snapt het dus helemaal. Op mn werk krijg wordt weleens gevraagd: doe je dat nog steeds :(? Gelukkig nauwelijks van mijn vaste collega's. Als er naar gevraagd wordt ben ik er heel open over. Ik zeg altijd dat ik geen reden zie om te stoppen. En dat ik het fijn vindt dat ze op mijn melk groeit. Mensen zijn dan vaak snel uitgepraat. Ik ervaar het niet als druk. Als de vragen vanuit de familie zouden komen zou ik het denk ik wel moeilijker vinden. Maar volg je eigen hart! Stop zeker niet omdat anderen het willen. Het is toch mooi dat je het aan je kindje kunt geven!

12. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

nu heb ik er nog geen last van, over het algemeen wordt het wel gewaardeerd als je een kleintje van laten we zeggen onder de 3 maanden? borstvoeding geeft. maar zodra ze rond de 6 maanden zijn of ouder..
    bij mijn oudste vaak zat opmerkingen gehad, en idd vooral de manier waarop.
    Geef je nou NOG bv? tja, en wat moet je daar op zeggen dan?
    ik wil me niet steeds hoeven verdedigen.
    Hoe lang moet je nog?
    en als ik dan zeg, het is geen moeten, ik geef het zolang moeder en kind het prettig vinden. kijken de mensen je vaak zo aan van die is gek en voel ik me echt niet zo fijn op dat moment.
    waarom kunnen mensen er niet wat meer respect en waardering voor hebben?
    en fafa, je hebt gelijk, die mensen doen heel afkeurend over bv, zodat je het gevoel hebt dat je jezelf of de bv moet verdedigen, en dan gooien ze met termen als borstvoedingsmaffia.;)
    pff belachelijk en ik kan me er nu al weer over opwinden.
    ik hoop dat ik straks met de tweede van de opmerkingen bespaard blijf omdat de meesten het nu wel weten.
    gelukkig staan mijn familie, vrienden en mijn vriend achter mij.

Wat zouden jullie antwoorden dan op bovenstaande opmerkingen?

13. Madelon84

@ts: je moet er niet onzeker van worden hoor, wat jij doet is het beste! ik zou zeker geen borstvoeding vervangen door kunstvoeding terwijl het niet nodig is! jij hebt niet alleen zelf de voeding, jouw voeding is veel beter dan de poedervoeding!

14. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    mensen in mijn omgeving vinden het gelukkig juist allemaal heel knap dat ik het zo 'lang' (ik vind het nog betrekkelijk kort) doorga met borstvoeding. Dus de sociale druk om te stoppen is zelfs op mijn werk niet groot (ik werk in een museum met bijna alleen maar vrouwen dus daar zijn de gedachten al wat alternatiever) en gelukkig maar want ik zou er wel gevoellig voor zijn.

Ik kan alleen niet stoppen daar zorgt mijn zoontje wel voor, meneer drinkt sinds hij 2 maanden was geen melk meer uit de fles vers gekolft, koelkast, vriezer, kant en klaar meneer drinkt het niet.
    Hij drinkt wel uit de fles, maar geen melk dus dat is mijn 'excuus' als iemand er toch over begint.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik voel die druk ook!

Ons meisje drinkt nog vrij vaak: 5 x per etmaal. Sterker nog, voor haar is de bv nog steeds hoofdvoedsel, ik (en zij dus ook niet ;) ) heb nog nauwelijks afgebouwd. Ik kolf ook nog op werkdagen (alleen voor en na het werk), zodat ze nog melk meekrijgt naar de opvang. Ook slaapt ze nog niet door, verre van dat, ik denk zelfs dat ze de laatste tijd steeds meer gaat drinken 's nachts!?

Ik maak me daar zelf ook nog wel eens zorgen om, de nachtvoedingen en het weinige eten. Dus als mensen dan vragen "waarom ik dan ook nog voed" ga ik best wel weer twijfelen. Liefst zou ik nog heel lang 2 a 3x voeden (of 5x kleine beetjes als ze daarnaast maar lekker zou eten) en geen nachtvoedingen meer, maar ik zou zo graag willen dat zij zelf afbouwt (kansloos denk ik in haar geval...) en ik heb de moed nog niet bij elkaar geraapt om zelf af te bouwen :(

16. Trek je er niks van aan meid! Jij geeft je kleintje het allerbeste!

Ik heb Kylie gevoed totdat zij kwam te overlijden, ze was toen 23 maanden. In het UMCG waren ze juist hartstikke blij dat ze nog borstvoeding kreeg vanwege alle antistoffen en voedingsstoffen die er in zitten, hier kan geen sondevoeding tegenop.

Waarom het afbouwen of er mee stoppen omdat andere mensen dat zeggen?
    Jij moet doen waar jij je goed bij voelt en wat goed is voor de kleine! Het is jullie leven en gezondheid en niet die van een ander!

17. Madelon84

ik heb met de tranen in mijn ogen je andere berichten gelezen..
    wat verschrikkelijk zeg! zo oneerlijk...
    Maar wat geweldig dat je haar al die tijd zelf hebt kunnen voeden, en dat ze zich kon troosten aan jouw borst met jouw melk.

18. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    zou me er lekker niks van aantrekken, hier vraagt niemand t nooit die denken dat ik gestopt ben volgens mij haha maar lekker niet ze krijgt nog 2 keer en overdag kv

beetje jammer dat mensen niet gewoon hun mond kunnen houden jouw keuze toch

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier bij de eerste zoveel coomentaar gehad zelfs mensen die mijn kind STIEKUM flesvoeding gaven.

als ik weer de vraag kreeg van hoelang ga je nog door dan antwoorde ik echt gewoon doodleuk als hij zelf er klaar mee is.
    dat gaf beste discussies maar dan kon ik duidelijk maken hoe ik er over dacht .
    daarna gaven ze als snel op bij deze krijg ik wel de vraag "geef je weer borstvoeding??" als ik dan zeg ja dan is het goed waarscheinlijk omdat ze weten hoe ik er over denk haha

20. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    heeel herkenbaar.... ik ben tot nu toe de enige (op mn oma van mn moederskant na) die borstvoeding geeft in de fam

bij ons dochtertje is productie helaas niet goed op gang gekomen en direct vanaf de bevalling ging alles mis wat mis kon gaan met de bv
    maar de dag na de bevalling kreeg ik nota bene van mn eigen vader te horen: waarom begin je uberhaubt aan die ellend.......... nou jaaa :( heb t me erg aangetrokken en kreeg van iedereen wel zon opmerking

uiteindelijk heeft ons meis 5 mnd lang 50/50 gehad

ons mannetje verliep het direct goed eerste weken niet openbaar gevoed
    nu heb ik er lak aan:) willen ze t niet zien kijken ze maar de andere kant op.....maar mijn mannetje groeit er super op!

nu elke keer de vraag wanneer stop je, en dan zeg ik niet, wanneer hijzelf er klaar mee is

Deel Deze Pagina