Hoe weer gewoon drinken na sonde?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Edr89, 8 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Mijn uk van 2 maanden ligt in het ziekenhuis. Ze had flink pijn in haar mond waardoor ze niet meer bij me dronk (fles weigert ze ook) en uitdroogde. Ze heeft nu sinds maandagnacht een sonde. De meeste voedingen krijg ik haar met wat moeite wel aangelegd en drinkt ze tussen 5 en 20. Met uitzonderingen 35-45 en gister 1x 50. Vanochtend weer 15.
    Haar mond is al aan het genezen, maar zal nog wel wat pijn doen. Ze is ook erg moe.

    Het voelt nu alsof ze noooooit meer normaal zonder sonde bij me gaat drinken. Ik zie er tegenop als ik evt naar huis moet (daar hebben ze het nu over dat dat een optie gaat zijn binnenkort). Natuurlijk wil ik graag naar huis, naar mn andere 2 kids en mn eigen plek. Maar nog liever wil ik dat die sonde eruit gaat en ze normaal drinkt.

    Wat is jullie ervaring met sonde? Kwam het snel goed? Hoe ging het thuis?
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Geen ervaring. Maar zou een lactatiedeskundige mee laten kijken. Verder vaak aanleggen, nakolven en dat via de sonde.
    Bij aanleggen maak van je borst een hamburgertje en dan de tepel in de borst. Zorg dat hij/zij goed aanhapt anders zit jij straks met de gebakken peren.

    Kan ze niet iets van lidocaine zalf of druppeltjes in het mondje krijgen voor dat ze gaat drinken?

    Fijne fb groep voor je vragen https://www.facebook.com/groups/BorstvoedingNatuurlijk
     
  3. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    mijn dochter heeft bijna 9 weken in het ziekenhuis gelegen, met (ongeveer) 6 weken sondevoeding.
    onze dochter pakte daarna heel makkelijk de fles op.

    ik moet er wel bijzeggen dat dit direct na de geboorte was omdat ze flink te vroeg geboren is.
    ongeveer 6 weken sondevoeding en daarin tussendoor met flesje oefenen en dit ging prima.
     
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Onze dochter heeft 5 maanden voeding via de sonde gehad, 2 maand in het ziekenhuis en daarna met de sonde naar huis.

    Aan de borst was voor haar niet te doen, dat kostte veel energie en het ging voor haar veel te snel. Een flesje werkte goed en konden we ook zien hoeveel ze binnenkreeg (omdat ze niet groeide). We gaven haar eerst met de fles en wat overbleef via de sonde. Ze dronk soms ook heel weinig, maar dat ging langzaam aan beter. Met 5 maand was ze zelf zat van de sonde en dronk ze via de fles prima en groeide ze ook daarop.

    Geef het tijd. En als je met sonde naar huis moet, je krijgt ondersteuning van de kinderthuiszorg en lactatiekundige. Sterkte.
     
  5. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
  6. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Wat lief van je, dankjewel! Ik ga het straks rustig doorlezen allemaal.

    Ik zie dat ik niet heb gereageerd op jullie reacties. Ik heb het wel echt gelezen, maar het was zo hectisch dat ik vergat te reageren.
    Ze mocht na 8 dagen zkh naar huis. Ze begon beter te drinken dus de sonde mocht eruit. Helaas daarna terugval, dus een week later wederom met uitdroging opgenomen. De pijn in haar mond was weg, dus waarom ze nu slechter ging drinken..? Spruw en herpes zijn uitgesloten met een kweek. Voor de zekerheid is er wel een spruwbehandeling geweest omdat ze wel veel signalen ervan vertoonde. Waarschijnlijk is het een combinatie van negatieve associaties in haar mond, reflux, klakken, vermoeidheid, veel lucht, wisselende productie (soms keiveel waardoor ze haast verzuipt, soms weinig waardoor ze hard moet werken en dat kan ze niet goed). Wellicht nog meer redenen, ik weet het niet. Het gekke is, dat ze het wel kán. Overdag weeg ik haar nu voor en na het drinken, omdat ik dan weer hoeveel ik moet aanvullen per sonde. Vaak drinkt ze nu rond de 45-60 zelf (wel onrustig en met moeite). Maar soms ineens een aantal voedingen van 100 die perfect gaan. Dat is heel fijn, maar ook verwarrend. Waarom doet ze het dan niet altijd..
    Ik heb nog kids van net 2 en net 4 rondlopen hier en ik vind het wel heel zwaar. (Proberen te) voeden, aanvullen per sonde, nakolven, proberen te laten slapen, uurtje pauze met geluk en dan weer opnieuw. En de andere 2 erbij. Nachten wekker zetten anders krijgt ze niet voldoende. Man werkt buitenshuis dus kan weinig helpen.
    Ik hoop zo met heel mn hart dat ze snel 'het licht gaat zien' en ze het weer lekker zelf gaat doen.
     
  7. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Heel pittig voor je!
    Ik heb ook een tijd borstvoeding moeten combineren met de sonde. Daar gaat veel tijd in zitten. Ik weet wel dat ik elke voeding niet trok. Dus ik ben toen om en om gaan doen in het begin. Dus ene voeding de borst en evt aanvullen volgende voeding alles in de fles. Tot ze meer energie kreeg. Je zou ook de bijvoeding aan de borst kunnen geven. Dan geeft je vast een klein beetje via de sonde zeg 30 ml. Zeker bij voedingen die minder lekker lopen.
    veel geduld hebben. Je kindje moet ook het vertrouwen weer krijgen.
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  8. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Die energie speelt inderdaad een grote rol hier, daar lees ik bij jou ook over. Ze is vandaag 3 maanden, maar max. een uur wakker per keer. Dan is het echt op. Denk dat het drinken haar ook veel energie kost nog.
    Fles lukt hier helaas niet goed.
    Inmiddels drinkt ze gelukkig het grootste gedeelte aan de borst. Vandaag maar 1 voeding hoeven aanvullen!
    Dinsdag prikjes gehad, daarna weer grote terugval.
    Wanneer ging bij jouw kindje de sonde eruit? Hoe verliep het daarna verder, ook met hapjes enzo?
     
  9. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Wat fijn dat ze nu het meeste uit de borst drinkt! Wat fijn voor jullie beide. Is je kindje erg ziek geweest of ‘alleen’ veel pijn? Is ze verder nu gezond?
    Ik heb wel in een andere situatie gezeten. Kids hier waren extreem prematuur. Vanaf dat ze thuis waren heeft het denk ik een week of 6 geduurd voor ze geen voeding via sonde kregen. Uiteindelijk is alles vanzelf goed gekomen met hapje en voeden. Maar ik heb echt gewacht tot ze er aan toe waren. Niet te vroeg, pas met en half jaar (gecorrigeerde leeftijd). mik weet wel dat als je problemen verwacht op het gebied van mond motoriek of gevoel, dat je naar een pre logopedist kan voor hulp.
    het is voor een baby niet niks om veel pijn te hebben en dan ook nog een sonde te krijgen. Het kost tijd om dat te verwerken. men dat ze nu na inenten een terugval geeft is begrijpelijk. De vaccinatie kost ook energie voor het lichaam.
    Praat je ook ‘met’ haar over wat gebeurd is zodat ze het kan verwerken? En hoe gaat het met jou? Het is niet niks...
     

Deel Deze Pagina