Kan je ook teveel foliumzuur binnenkrijgen? Ik slik al maande tabletjes, maar eet ook iedere dag een grapefruit en drink vaak verse sinaasappelsap. Nu las ik laatst dat er in citrusvruchten foliumzuur zit. Krijg ik nu niet teveel binnen? Is dat niet schadelijk?
zover ik weet word dit dan gewoon door het lichaam afgebroken en heeft het geen verdere schadelijke gevolgen.. Heb ook dit gevonden op ziekenhuis.nl: Teveel foliumzuur - bijwerkingen? Wanneer je teveel slikt aan foliumzuur zijn er dan bijwerkingen? Antwoord apotheker Er is niets bekend over schadelijke gevolgen van overdosering. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vijf jaar lang 15 milligram foliumzuur per dag slikten (dit is veertig keer de aanbevolen dosis), daar geen nadelige gevolgen van ondervonden. Eventueel kunnen maagklachten voorkomen.
Vrouwen die een verhoogde kans op afwijkingen zoals open ruggetje of hazelip hebben, moeten zelfs een dubbele dosis foliumzuur slikken. Ik denk dus niet dat het kwaad kan.
Ik slik 5 mg foliumzuur (dat is 12 keer zoveel als de normale hoeveelheid) en ik leef nog hoor! Je kan geen teveel aan foliumzuur hebben, je plast het 'teveel' namelijk weer uit. En hoe meer foliumzuur je binnen krijgt, hoe beter want je kunt er open ruggetjes en schedeltjes mee voorkomen. Dus slikken die 5 mcg foliumzuur! En daarnaast gezond eten, met foliumzuur in de producten.
Het twaald-dubbele dus. Ja, klopt. Mijn dochtertje had een open schedeltje. Kwam er pas met 6 weken achter dat ik zwanger was (ongepland maar zeker niet ongewenst!) en ben toen pas begonnen met 5 mcg foliumzuur. Was al te laat helaas. Dus neem het risico niet en maak je geen zorgen over overdosis. Dat kan niet (ja tenzij je het hele potje in 1 keer leegeet, dan zla je buikpijn krijgen maar dat doe je denk ik niet! ;P)