Hoi, Ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik behoefte heb om mijn verhaal op te schrijven en graag reacties krijg van anderen die hier ervaring mee hebben. Ik ben 12w2d zwanger en wij hebben een combinatietest uit laten voeren, dus de bloedtest en een nekplooimeting. Waarom? In onze directe nabijheid hebben wij de ervaring met gehandicapte kinderen in de breedste zin van het woord (dit bedoel ik absoluut niet cru, ik bedoel meerdere vormen en gradaties van handicaps zowel geestelijk als lichamelijk). Je ligt op tafel, misschien met een naieve instelling, toch te genieten van je kleine uk die je weer mag zien. De echoscopistes (2) waren druk met elkaar in de weer en er werd vrij weinig gepraat en als er al werd gepraat was dit in Latijnse termen..het bekende dokterstaaltje, hierdoor kregen mijn vriend en ik een eigenaardig gevoel. En dan hoor je dat uit de combinatetest een kansberekening is gemaakt van 1 op 58 dat je kindje een afwijking heeft. Dan donder je wel even van de roze wolk af.... Nekplooi was tussen de 3,6 en 4,1 en volgens de echoscopisten was er " vrij weinig mis" met mijn bloed..............duidelijk he. Maandag gaan we naar het EMC Rotterdam voor een (denk ik) gesprek en misschien gelijk een vlokkentest. Zou ik daar nog een echo krijgen? Dat ze opnieuw de nekplooimeting doen? Wellicht nog een vruchtwaterpunctie over een paar weken? Ik ben nu zo onzeker, kan aan niks anders meer denken. Probeer met alle macht positief te blijven..heb al 58 stipjes op papier getekend en denk elke keer: 1 x slecht nieuws en 57 x goed nieuws.. Maarja, gevoel kan je niet even uitzetten.. Wie heeft hier ervaring mee of zit in hetzelfde schuitje? Dit worden een aantal onzekere weken en ik vind het fijn om hier met iemand over te praten.. Alvast bedankt voor de reacties.. Groetjes, Bangmuisje
Ik kan me voorstellen dat je nu bang bent want dit is niet hoe je je het voorstelt. Ik zou me ook hoog proberen te houden aan de gedachten dat je dus 57 x de kans hebt dat het wel goed is. Ik heb hier geen ervaring in dus ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen Groetjes anita
Waar heb je de nekplooi laten doen? Er is hier net vorige week een zelfde verhaal voorbij gekomen. Ook verdikte nekplooi net normale bloedwaarden. Toen is de NT overgedaan in een academisch ziekenhuis en toen bleek de nekplooi een stuk minder dik. Niet goed gemeten dus. Het komt heel precies hoe je kindje ligt (gestrekt of niet), anders krijg je een valse uitslag. Ik zou het dus zeker over laten meten VOOR je eventueel besluit voor een punctie. Ik zal even opzoeken hoe het topic heette...
Het is super schrikken, zo'n uitslag. Bij de eerste hadden we een uitslag van 1:200. Nekplooi was toen 2,1 maar mijn bloedwaarden waren niet oké. Het zat net op het randje dat we in aanmerking kwamen voor een vwp (vruchtwaterpunctie). Die hebben we na veel wikken en wegen toch laten doen. We hadden op dat moment al veel stress door andere factoren (niet de zwangerschap) en daarom wilden we het gewoon weten. Ik zag er uiteraard erg tegenop, maar de vwp viel me heel erg mee. Daarbij is dit betrouwbaarder dan een vlokkentest en ook minder risicovol. De kans dat het bij een vwp mis gaat is ook 1:200. De vwp zelf viel me 100% mee. Een bijensteek doet bijvoorbeeld echt veel meer pijn. Het was ook zo gebeurd. De dag zelf heb ik een wat vervelend gevoel gehad in mijn buik, maar dat was de volgende dag over. Je moet je wel een dag of 2 heel rustig houden en dat heb ik uiteraard braaf gedaan. Gelukkig was alles oké en hebben we een gezonde zoon gekregen. Bij de tweede waren we wat banger voor de combinatietest, maar toen was de uitslag 1:5000. Heel veel sterkte meid!
hallo ik had een uitslag van 1 op 5 dus ik had maar kans op 4 gezonde kinderen. de nekplooi was bij ons 2,8 maar mijn bloedwaardes waren niet goed! we hebben een vwp laten doen en na 3 lange ellendige weken van wachten en stress kregen we het verlossende antwoord dat ons kindje gezond was. dus meid 1 op 58 heb je nog kans op 57 gezonde kindjes en daar zal jij ook bij zitten!! veel succes!
Bedankt voor alle reacties, dat doet me echt goed. Merah: ik ben in Walcheren geweest voor de NP en volgens mij krijg ik bij het EMC eerst nog een andere echo voordat wij beslissingen moeten gaan maken voor vlokkentest of vwp.
Hoi bang muisje. Als het goed is ben je vandaag naar het Erasmus geweest en hebben jullie een gesprek gehad , hoe is het gegaan ? Liefs Edith Mama van mees*
Hoi Edith, Lief dat je aan me gedacht hebt! Maandag hadden wij inderdaad sochtends het intakegesprek in het EMC, hier zijn alle mogelijkheden besproken. Dit gesprek verliep niet geheel zonder tranen..wat was ik zenuwachtig en bang (en nog!). Uiteindelijk hebben wij besloten voor een vlokkentest die diezelfde dag uitgevoerd kon worden. Dat was ook een doorslaggevende factor..sneller zekerheid. De vlokkentest is uitgevoerd via mijn buikwand. Het viel niet mee maar ook niet tegen. De gynaecoloog heeft mij geadviseerd een week rust te nemen. En nu..............wachten op de uitslag.. Het ene moment barst ik van de positieve gedachten en het andere moment ben ik in tranen omdat de engste dingen door mijn hoofd gaan. Ik heb eigenlijk zoiets: laat mij maar slapen totdat de uitslag er is!! Branden jullie een kaarsje mee? Liefs, Bangmuisje
hoi bang muisje . tuurlijk duimen we met jullie mee !!!!!!!! wat stoer dat jullie gelijk actie hebben ondernomen , fijn ook dat het direct kon , ik heb zelf 14 weken tegen die punctie aan zitten hikken en dat was niet makkelijk . Ik hoop voor jullie dat je een snelle maar vooral goede uitslag krijgen , is er een sneltest mogelijk of moet je ook 3 weken wachten ? duim duim duim liefs edith mama van mees*
moet twee weken wachten en dan ontvangen we bericht per post..ik hoop halverwege volgende week bericht te krijgen. Ben echt aan het aftellen!!!! xx Bangmuisje
Vlokkentest is meestal binnen een week bekend. De post duurt wat langer... (administratieve vertraging). Ga er van uit dat bij slecht nieuws jullie eerder dan die twee weken telefoon krijgen. Ze gaan je slecht nieuws echt niet in een briefje zetten hoor!!! Dat zou ik erg slechte begeleiding vinden...
Sterkte, bangmuisje! Ik duim mee voor een goede uitslag. Hopelijk mag je gauw je naam veranderen in muisje-vol-vertrouwen, of zoiets
Heel veel sterkte met het wachten meid, heel goed dat jullie meteen doorgepakt hebben. Groetje sAnita