Onze jongste dochter heeft, net als de oudste had, verborgen reflux alleen heeft zij het helaas in een nog wat ergere mate dan de oudste. De eerste weken leek het goed te gaan met goed rechtop houden na de voedingen en een papje van nutriton geven voor en na de voeding (ik geef borstvoeding) Helaas werkte dit maar even en moesten we aan de medicijnen. We zijn begonnen met Zantac maar dit moest al vrij snel opgehoogd worden naar de maximale dosis voor haar gewicht (1 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur verdeeld over 2x) Dit werkte eigenlijk niet dus in overleg met de KA overgegaan op Nexium. Nou, we hebben alleen maar problemen hiermee!! :x Begonnen met 10mg 1x per dag (+ Zantacgebruik) > hielp goed tegen t omhoogkomend maagzuur, maar ze kreeg er onwijs last van haar buik van.. Extreme buikkrampen.. Daarna 5 mg 1x per dag > Hielp niet tegen de reflux en hier kreeg ze ook buikpijn van.. Toen 2x 5mg per dag > Hielp wel tegen reflux maar hier kon ze helemaal niet meer van poepen, dus na 5 dagen niet gepoept te hebben helemaal gestopt ermee en toen kon ze eindelijk weer (4x meteen) Nu zitten we op 2x 2,5mg per dag, maar ook dit werkt totaal niet! Ze krijgt weer vanalles omhoog en haar buik is ook heel erg onrustig. Ze kan wel poepen, maar met veel moeite en haar poep is ook donkergroen met slijm en stukken. Zo zielig! Nu wil ik de KA bellen (maandag weer afspraak maar ik ben t zat dus ga niet wachten tot maandag) en weer vragen om Losec. Ik heb dit tijdens de vorige afspraak ook gedaan maar ze zei dat dit hetzelfde is als Nexium. Ja, het valt in dezelfde medicijnengroep, maar dat wil niet zeggen dat het exact hetzelfde is?! Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er hier moeders zijn waarvan de kinderen ook beide medicijnen gehad hebben (Losec en nexium) en of jullie verschil zagen qua werking en bijwerkingen? Ik hoor regelmatig dat Losec minder bijwerkingen heeft, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen!
Hier een mannetje aan de Nexium en het bevalt hier wel heel erg goed. Hij poept wel minder maar ik moet zeggen dat dit ook gewoon wennen was.. De eerste weken was het drama hoor, echt elke 5 dagen. En laat veel scheetjes, nog steeds. Ik geloof dat je ook weer wat laxerends kan krijgen voor ze, maar een theelepeltje olie volstaat hier en ik wilde er niet weer wat anders bij. Ik vind die meds voor zon kleintje al heftig genoeg. En sinds we zijn begonnen met bijvoeding poept hij netjes om de dag of elke dag. Edit: Het is natuurlijk kiezen uit twee kwaden he, of wat krampjes en even moeite met poepen, of veel pijn van zuurbranden.. ik koos zelf toch echt voor de eerste..
Hier werkt nexium ook goed, maar idd ook meer verstoppingen. we hebben een poosje lactulose gebruikt en nu met vast voedsel is het accepetabel zonder lactulose maar nog steeds wel erg dik.
Tja, hier is t helaas wat erger dan gewoon wat krampjes of moeite met poepen Dus ik wil echt van die nexium af. Probleem is namelijk dat ze door beide problemen niet of nauwelijks meer drinkt.. Als ze veel zuur heeft drinkt ze bijna niet meer en als ze geen last van zuur heeft maar van haar buik dan drinkt ze ook bijna niet meer... Ik geef dan borstvoeding, maar ze krijgt sowieso 2x per dag een fles gekolfde borstvoeding ivm geven nexium (doen dit met een fles en daarna wil ze niet meer aan de borst) en hier hebben we dan ook olie ingedaan maar helpt voor geen meter helaas.. (ook dingen als infacol halen niks uit) Er moet dus echt iets anders komen hier want momenteel is t drinken wederom DRAMA. Is t niet door t zuur dan is t wel door de extreme buikpijn..
Misschien toch lactulose erbij gaan gebruiken/ vragen dan?? Weer wisselen van meds kan ook heel erg verkeerd uitpakken, dan ben je nog verder van huis..
Hier een tevreden Losec gebruikster, ik heb ook niks anders geprobeert omdat dit gelijk goed werkte. Mijn ziekenhuis gaf aan dat Losec het beste werkte. Aan het begin was verstopt erdoor gezeten, dus 2 weken lactulose erbij gegeven en nu doet ze het al 1 maand zonder lactulose en poept minstens 1 x per dag, soms 2 x.
Hier een nexiumfan. Jesse poepte ook wat moeilijker, maar nu hij groente en fruit krijgt is dat probleem opgelost. En bij hem zagen we met nexium zoveel meer positieve ontwikkelingen dan zonder. Meestal moet je het medicijn en de dosering toch wel 2 weken de kans geven, haar lijfje moet er aan wennen. Maar buikkrampen is idd een bijwerking. Ik moet zeggen dat ook de nutriton hier voor krampen zorgde. Wij geven fv en nu we friso comfort geven heeft hij veel minder kramp en moeite met poepen. Wat ik heb begrepen is dat de medicijnen hetzelfde werken, maar dat de bereiding anders is (het één rechtsdraaiend en ander linksdraaiend, geen idee wat het inhoudt) Sommige kindjes doen het soms slecht op losec en wel goed op nexium en andersom, dus het is het proberen waard. Nexium wordt tegenwoordig wat vaker voorgeschreven omdat het makkelijker te geven is dan losec. Je zou daarnaast ipv nutriton (veel toevoegingen) pure JBPM kunnen proberen, te krijgen bij natuurwinkels. Heet natufood en daar hebben sommige refluxmama's goede ervaringen mee.
Hier ook geen goede ervaringen met Nexium, daar kreeg ze ook veel kramp van. Losec gebruiken we nu bijna een week, en gaat veel beter. Suus
hier ook een maar dat weet je. wij zijn door de nexium op de eerste hulp beland omdat ze zoveel pijn had en de huisarts het niet vertrouwde. hier bleken haar darmen er ook echt niet etegen te kunnen. hier heeft ze nu ranitadine dat gaat goed. wel is het op gehoogd maar ze krijgt nu 2 keer 1,5ml dus ze kan nog even. ps, volgens mij hebben wij dezelfde ka
Wij hadden Omeprazol (Zijn er nu gelukkig vanaf!) maar het hielp echt super. Ze had nergens last meer van en we kregen er een heel ander kind voor terug.
Hier geen ervaringen met Nexium, wel met Losec. Dit werkte vanaf het begin prima (wel de dosering nog iets opgehoogd). In het begin inderdaad wel even wat minder ontlasting, maar na een week weer gewoon elke dag 1x. Nu vanuit het ziekenhuis gewoon omeprozol gekregen en dit werkt ook prima. Dit vind ik zelf makkelijker toedienen omdat het in capsules zit; die maak ik open, leg de korrels op een lepeltje, op zijn tong 'gieten' en gelijk de fles erachteraan. Met de tabletjes Losec was het wat lastiger. Is er door alle buikkrampen e.d. niet meer aan de hand misschien? KMA of iets dergelijks?