Kijk, dat mensen zeggen dat meteen castreren te ver gaat kan ik nog begrijpen. (Al moet ik zeggen dat ik vind dat elk dier gecastreerd/gesteriliseerd moet worden ivm kans op andere beestjes zwanger maken, maar dat terzijde). Maar dat mensen zeggen dat je een beestje moet negeren als ie iets doet wat niet mag, dat snap ik niet hoor... Als jouw kind iets doet wat niet mag/heel stout is, dan negeer je je kind toch ook niet? Dan krijgt ie toch ook straf of heb ik dit verkeerd? Wij kregen ook als advies om bij hetzindelijk maken van onze hond (wat dus heeeel moeilijk ging) het te negeren als ze in huis pieste. Nou, dat hebben we 3 maanden (!) volgehouden en toen was ze nóg niet zindelijk. 1x met haar neus erdoorhen gehaald en daarna heeft ze misschien nog 2x in huis gepiest en toen was het over... Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit at anderen daarvan vinden, maar als laatste redmiddel vind IK dat het wel kan. Zelfs al is het zielig. Als je kind na 10x nog steeds niet luistert krijgt ie toch ook een draai om zn oren of een tik voor zn billen? Of ben ik nu heel erg ouderwets? (en dan bedoel ik natuurlijk niet je kind blauw slaan ofzo) (zal wel weer heel veel commentaar hierop krijgen, maargoed) En idd wat Jo79 ook zegt; de hond was hiervoor wél zindelijk dus is het een kwestie van dominantie. Als je dat gaat negeren dan ben je straks nog verder van huis. De hond moet weten wie de baas is en als het goed is ben je dat zelf en NIET de hond (wat de hond dus wel denkt als je zijn gedrag negeert, zo van: "Joh ik kan hier lekker mn gang gaan, niemand die er wat aan doet ").
Honden en kinderen zijn toch ECHT hele andere wezens hoor... En als het zo zou werken dan zou je je kind dus ook door de plasbroek moeten halen? Het gaat idd soms goed dat met de neus er door halen. Kan ook erg fout gaan. En dan zit je met n hond die nergens meer durft te plassen zoals ik in mn vorige postje al schreef. Het negeren slaat er op dat je de hond geen aandacht geeft voor slecht gedrag. Aandacht is nml ook n vorm van beloning. En dat had mijn puppy dus door. Als mevrouw hier geen aandacht kreeg dan pieste ze wel ff ergens. Als ze dr zin niet kreeg (even niet op schoot mocht oid) dan pieste ze ook meteen ergens. Daar word je ook echt niet blij van. De metode van geen aandacht er meer aan schenken en meteen ermee lopen als je dr ziet zoeken naar n plekkie en dan uit je dak gaan met belonenheeft heel erg geholpen. Maar dat moet je dus niet los van elkaar zien/doen! Anders heeft geen van beiden nut. En idd dit is een kwestie van dominantie maar dan gaat t geen ik hiervoor schreef nog steeds op. Je kan de hond op andere manieren duidelijk maken wie er de roedel leider is (op alle vlakken jij en andere mensen in het gezin eerst en dan pas de hond, trek spelletjes doen en de hond NIET laten winnen etc) En die dingen moet je feitelijk altijd doen ook als de puberteit afgelopen is. Dan loop je ook niet de kans op ongewenste verkeerde associaties.
Onze poes deed het puur uit vraag om aandacht. Maar dat is misschien ook wel vrouwtjes eigen? M'n schoonzusje heeft een teef (de moeder van ons hondje) en die is een stuk irritanter dan onze reu. Bij onze pup heeft het ongeveer een half jaar geduurt voor hij zindelijk was. We hebben het eerst ook gedaan met belonen als hij buiten plaste. Na 3 maanden zijn we begonnen met straffen, maar alleen als we hem betrapten. Verder hebben we een bench aangeschaft en het werkt nu prima. Als wij weggaan en 's nachts zit hij in z'n bench. Overdag geeft hij 't zelf ook wel aan als hij eruit wil. We hebben nog 1x geprobeerd om 'm uit de bench te laten terwijl we weggingen, toen plaste hij wel in huis. Overigens vindt hij 't fijn om in z'n bench te liggen en loopt hij er zelf al heen als hij doorheeft dat we weggaan of op bed gaan. Kinderen vind ik een heel ander verhaal en een tik vind ik hoe dan ook geen oplossing maar dat is een andere discussie.
hallo, het is mogelijk dat de chihuahua in zijn pubertijd zit, dit duurt vaak tot de 12 maanden, dit gedrag moet gestraft worden, ( onze chi ging alles kapot bijten in deze maanden :S:S ) er word geadviseerd de plekken waar hij plast extra goed schoon te maken, want hij wil dan zijn terrein afbakeren,en als zijn geur er al zit dan pist hij er nog een keer overheen, het moet dus extra goed schoongehouden worden zodat hij zijn eigen geur niet kan ruiken, in tegenstelling wat anderen hier zeggen kan het wel degelijk zo zijn dat hij opnieuw zindelijk moet worden, dit had mijn broer's chi ook,hij werd wat vaker alleen gelaten doordat mijn schoonzus ook begon met werken, en hij plaste opeens ook overal in huis, ze zijn met hem naar de dierenarts geweest en die stelde voor om het eens te proberen om hem opnieuw zindelijk te maken, goed belonen voor plasjes buiten, met de neus erboven ( ERBOVEN NIET ERIN erin is zo zielig,kunnen ze infectie's van oplopen ! ) hangen en straffen als hij plasjes binnen doet,hij was gewoon even helemaal van zijn routine af en moest opnieuw dingen aangeleerd worden, het gaat nu weer helemaal super mijn ouders hebben 2 chi's ( vrouwtjes) waarvan 1 nu 5 jaar is, deze plast ook steeds vaker binnen, wel voor de deur, maar binnen in binnen, nu schijnt het dat ze al last heeft van ouderdom en het allemaal niet goed meer weet en ook incontinent word, ( mijn punt hiermee is dat het van alles kan zijn,niet meteen van het hele negatieve uitgaan dat jullie chi dominant is,tuurlijk zou het kunnen,maar het hoeft niet zo te zijn, ook zou het best een blaasontsteking kunnen zijn, voor de zekerheid misschien even laten testen ? want in dat geval moet je plasjes buiten belonen en binnen zeker niet straffen, let goed op zijn gedrag,wanneer doet ie het,waar doet ie het, heeft ie vaste plekjes waar die het doet,of doet hij het gewoon waar het hem maar uit komt, doet hij het op vaste tijden ? en ga er dan eens mee na de dierenarts uit zulke informatie kan een dierenarts al best veel halen en eventueel een diagnose stellen. groetjes