trekken, of wortelkanaalbehandeling?

Discussie in 'De lounge' gestart door odet, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik ben dus bij de tandarts geweest.
    ik heb een gebroken kies.
    volgens de arts heb ik 2 opties.
    trekken of wortelkanaal behandeling.

ik ben als de dood voor de tandarts (zit ook bij een speciale angst tandarts)
    ik kan de behandeling proberen uit te stellen tot na de bevalling ivm stress.
    er zit alleen wel een ontsteking onder die kies en de vraag is of het zich gaat openbaren voor de bevalling.

ik vraag me af wat ik het beste kan doen?
    wie heeft er ervaring?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.133
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #2 Devilschase, 12 aug 2010
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
    als de kies verder nog prima is gewoon een wortelkanaalbehandeling. Zonde om een kies die nog relatief goed is te gaan extraheren. Wij extraheren alleen op de praktijk als de kies dusdanig is aangetast door caries dat hij niet meer te redden is en het kaakbot aangetast kan/gaat worden.

Is gewoon zonde, als je die kies trekt en je laat er een gat zitten gaat de kies erboven in de loop van de tijd verzakken omdat hij geen tegendruk meer heeft en kan je daar problemen aan krijgen. Dus als je de kies laat trekken, laat dan ook een implantaat zetten.

En die ontsteking die je zegt, die is juist als het goed is met een wortelkanaalbehandeling op te lossen, dat is t doel van zo'n behandeling.

Lekker laten zitten dus en laten behandelen.

3. zohra

zohra Niet meer actief

als t de achterste kies is zou ik zeggen trekken maar ja ik ben ook z,on angsthaas.

ik zou de wortelkanaal wel nu dan doen 1. je hebt er nu meer tijd voor als de kleine er is heb je t ook druk zat 2. als er nu al ontsteking zit dit word alleen maar minder en pijnlijker.
    sterkte ermee ik weet wat t is brrr

4. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik zou een wortel kanaal behandeling doen.

Ik heb laatst mijn verstandskiezen aan 1 kant laten trekken en de behandeling viel me 250% mee terwijl ik ook een bang iemand ben bij de tandarts.
    Ik heb alleen echt heel lang pijn gehouden en heb 2 weken lang continu pijn gehad en moest 3 zakjes brufen en extra paracetamol slikken om de pijn onder controle te houden...en dan voelde ik nog de pijn erdoor komen...

Er was dus een onsteking in gaan kweken terwijl ik het goed spoelde met het spuitje wat ik mee kreeg en precies de nazorg die hun me op papier mee hadden gegeven volgde.
    De onsteking is over gegaan naar een oorontsteking erbij en ik kon echt nog maar amper eten (wat dan opzich wel weer mooi was want ik ben de lichtste niet ;P )

6 okt moet ik opnieuw voor de andere kant en de kaakchirurg vertelde me dat het heel erg weinig voorkomt dat iemand zo'n pech heeft met de pijn als ik en het kwam waarschijnlijk omdat ik de verstandskiezen uit voorzorg wou laten trekken voor ik er echt last van kreeg en blijkbaar hadden ze gewoon de perfecte timing om te willen gaan opspelen in de dagen voor de verwijdering waardoor die onsteking er lekker vrij hand had in een open wond(had al meerdere malen lichtelijk last ervan maar niets waar voor ik zei dat ze eruit moesten).

5. odet

odet Niet meer actief

tja, maar iedereen die ik erover spreek zegt dat het verschrikkelijk pijn doet die kanaalbehandeling.

ik heb er op het moment trouwens geen last van (zolang ik er niet mee eet) dus vandaar dat ik het nog kan uitstellen.
    maar het is natuurlijk wachten op problemen.

weet trouwens ook niet precies wat zo'n behandeling inhoud.

als ik de kies laat trekken gaater in elk geval wel een implantaat oid in hoor.
    ik ga niet met een gat lopen.

hoelang duurd een kanaalbehandeling?

6. odet

odet Niet meer actief

de kies is al gebroken omdat er een gat onder een oude vulling zat waar ik veeeel te lang mee heb gelopen.
    dus er moet ookal een stuk aangezet worden.

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.133
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

ja, dat weet ik, maar dan laat je er toch een stuk aanzetten? Of een kroon op preparen.

8. sharmila

sharmila Bekend lid

27 jan 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Als de kies verder nog goed is, zou ik ook kiezen voor wortelkanaal. Je kan er idd een stukje aan laten zetten zoals devilschase hierboven zegt.
    Ja veel mensen zeggen dat een kanaalbehandeling zoooo pijnlijk is. Was altijd zo verschrikkelijk bang dat ik dat ooit zou moeten ondergaan. Nou ik heb er 1 ondergaan en heb er niks van gevoeld. Goed verdoofd, no problemo

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.133
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    jep, je hoort de ergste verhalen terwijl je gewoon verdoofd wordt. Uur vantevoren ibuprfen slikken (GEEN aspirine) en klaar.:)

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb twee keer een wortelkanaalbehandeling gehad.
    De eerste keer had ik een ontsteking die niet zo zeer deed. Maar durfde niet goed naar de tandarts. Tot het erg zeer begon te doen en ik op een gegeven moment een wang als een hamster had.
    Toen was het dus al zover dat de tandarts niet meer kon verdoven.

Ik zou dus zsm naar de tandarts gaan voor het nog veel erger wordt want nu kunnen ze het nog verdoven en dan voel je er helemaal niets van.
    Toevallig heb ik twee weken terug ook een wortelkanaalbehandeling gehad en die was wel te verdoven en idd, ik heb er niets van gevoeld.

11. sharmila

sharmila Bekend lid

27 jan 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente

Ja met de verdoving voel je het niet. Alleen had mijn tandarts de kanalen niet helemaal goed schoongemaakt(bleek achteraf). Ik kwam thuis, verdoving werkte uit en veel pijn. Dacht oh napijn, lekker zakje ibuprofennetje(vind ik heerlijk) en slapen. s'Nachts hele tijd bonken in die kies. Volgende dag op werk, ging kapot. Werk zelf als ortho-ass en de kaakchrirug was er toevallig(osteotemie-spreekuur) Hij gekeken en moest met spoedje weer terug naar de TA. Ik zei nog, trek die kies er maar uit zonder verdoving:D(ja zo'n pijn) Had een vervangende TA en ze heeft erg haar best gedaan. Waren 4 kanalen en lastig erbij te komen. Toen ze klaar was niks meer gevoeld, nergens meer last van.(geen napijn niks) Ook niet toen ik terug moest komen om het af te maken. Zo het zo weer doen:D

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.133
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    das naadje ja, lijkt me zeer doen. Ik heb nog nooit wat aan mn tanden gehad dus ik zou de pijn niet weten van een vulling of een endo :p Wij hebben in de praktijk een endodontoloog die de wortelkanaalbehandelingen doet met een microscoop, dat gebruiken ze veel bij lastig te vinden wortelkanalen of ernstig onstoken pulpakamers. Behandeling bij haar duurt ook minimaal 70 minuten en weinig tot geen napijn gevend.

@ts; als je te lang wacht met behandelen hou er dan rekening meer dat de ontsteking(pulpitis) over kan gaan in necrose,en dan ben je vele malen verder van huis.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb een paar weken geleden ook een wortelkanaalbehandeling gehad. Zonder verdoving, want het 'leven' was er al helemaal uit. Ik heb nog wel wat gevoeld en dat was best vervelend, maar goed te doen. Wat ik fijn vond was dat er zo'n doekje over je mond wordt gespannen, zodat er niets in je mond valt. Daar heb ik zo'n hekel aan!

Ik had ook een ontsteking daar zitten en die is snel na de behandeling verdwenen.

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ja zo'n groen lapje of niet? Ik kan daar ook slecht tegen want met inademen komt het tegen mn neus en als ik ergens panisch van wordt is als ik denk te weinig lucht te krijgen.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap (met 37 weken) enorme kiespijn gehad, eerste deel van de wortelkanaalbehandeling gehad in combinatie met antibiotica. Heeft het doen weer dichtgemaakt met een noodvulling. Afgelopen maandag is het grootste werk verricht (uur bezig geweest), heb enkel een paracetamol nodig gehad voor de napijn (sommigen hebben helemaal geen napijn).
    Nu zit het weer dicht met een noodvulling en over 2 weken terug voor de echt vulling.

Was ook altijd een angsthaas voor de tandarts (vandaar ook deze wortelkanaalbehandeling want was om die reden een tijd niet geweest bij mijn oude tandarts) maar dit is me echt meegevallen.

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.028
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik weet niet wat je het beste kunt kiezen.
    Maar ik denk sowieso dat je er beter niet mee kunt wachten.
    Bij mij is de boel een keer gaan ontsteken bij een verstandkies en ik kreeg mijn mond echt nog maar een heel klein stukje open.
    Moest toen eerst aan de antibiotica, om de ontsteking weg te halen zodat mijn mond weer normaal open kon, en toen pas kon de boel getrokken worden.

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik zou echt gaan voor een wortelkanaal behandeling. Ben net als jij ook angsthaas. Ik had een kies met vreselijk veel pijn kon ook kiezen, dacht trek dat ding er maar uit. Maar een paar weken daarna begon de kies er naast ook, weer het zelfde verhaal. Had echt zoiets van shit dan mis ik 2 kiezen aan 1 kant. Dus toen gekozen voor een wortelkanaal behandeling en echt ik heb niks gevoeld. Heb er nu best spijt van dat ik die andere kies heb laten trekken.

18. mendiey

mendiey Actief lid

18 jan 2009
    158
    13
    18
    Ik zou ook gaan voor een wortelkanaal behandeling..!
    Ik ben ook een angsthaas en heb al is een wortelkanaal behandeling gehad.. maar je voelt bijna niks..!

19. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Wortelkanaalbehandeling ;)

Ik ben er 4 weken geleden aan geholpen bij mn voortand dmv verdoving, was er ook doodsbang voor, maar met verdoving voel je er helemaal niks van! Volgens de tandarts was de verdoving helemaal niet nodig ivm dat er toch geen leven meer in zat, maar dat kon me toen niet zoveel schelen ;)

Ik heb er een tijdelijke vulling in gekregen en gisteren is het afgemaakt; zonder verdoving!
    En ik heb er bijna niks van gevoeld! Heel eventjes maar omdat de tandarts iets te veel druk uitoefende, maar verder is t me reuze meegevallen :)
    Wel nog napijn gehad, maar dat is vandaag ook alweer een stuk minder, dus morgen zal het wel weer weg zijn (t is t nu al niet eens meer waard om er iets voor in te nemen)

20. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou kiezen voor een wortelkanaalbehandeling.. het klinkt erger dan het in werkelijkheid is.. alleen die 3 zenuwtjes wat ze eruit halen kan eventjes een naar gevoel geven maar daarna ben je ervanaf! zonde om je kies te laten trekken! ik zou wel opassen met een ontsteking want die kan een vroege bevalling ten gevolge geven...

Deel Deze Pagina