vast voedsel via Rapley-methode

Discussie in 'Voeding' gestart door Arja, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Ik ben er misschien wat vroeg bij, maar ik vroeg me af wat nou beter is. Met vier maanden vast, maar gepureerd, voedsel met een lepeltje gaan geven of met zes maanden stukjes groente en fruit in het vuistje geven (volgens de Rapley-methode)?

Wie heeft er ervaringen met de Rapley-methode en is dit inderdaad zoveel beter voor de ontwikkeling van een kind dan gewoon gepureerd eten geven met een lepeltje? En is dit ook aan te raden als je geen borstvoeding geeft maar flesvoeding?

Op het consultatiebureau wordt overigens met geen woord gerept over de Rapley-methode.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja, ik weet dat de vrouwen die dit doen er heilig van overtuigd zijn. Volgens mij is het wel een borstvoedingsding. Rapley gaat namelijk niet erg vlot en in combinatie met borstvoeding is dit wel goed te doen. Borstvoeding kun je onbeperkt geven en de samenstelling past zich aan aan de behoefte van je kind. In combinatie met flesvoeding zou ik dit heel onrustig vinden. Dan werk je toch wat meer volgens schema's.

Verder mijn zoontje is nu 8 maanden en krijgt nu ook stukken voedsel. Twee maanden later dan de rapley kindjes. Ik vind het dus geen meerwaarde. Hij was er met 6 maanden echt nog niet aan toe, maar had wel behoorlijk veel behoefte aan de voedingsstoffen. Dus gepureerd voedsel vond ik natuurlijk om mee te beginnen. Daarbij heb ik mijn twijfels bij het natuurlijke van rapley. Volgens mij wordt het behoorlijk geïdealiseerd.

Overigens is er nog een derde optie: gepureerd voedsel vanaf 6 maanden.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij zijn ook met een maandje of 7 begonnen met stukken warm eten en dat ging toen prima. Voorheen vond ik het nog wat eng. Wij hielden het overigens gecombineerd met potjes, en zelf gepureerd eten omdat ik het ook wel handig vond, als ze als we onderweg waren ofzo, ook potjes kon en wilde eten.

4. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Wij zijn vanaf een maand of 5 begonnen met rapley en het is ons erg goed bevallen.

De kleine kon goed overweg met stukjes groente en fruit en kon zelf aangeven hoeveel hij wilde eten.

We smokkelden wel eens hoor als ik bv. appelmoes gekookt had voerde ik hem gewoon of als we onderweg waren en hij het met een potje moest doen.

Hij is nu 16 maanden en eet alles. Sinds hij een jaar is eet hij steeds vaker 'gewoon' met een lepel/vork. Maar hij doet dus wel alles zelf. Meneer pikt het dus ook niet meer als je hem probeert te voeren ;)

Ik heb trouwens wel borstvoeding gegeven maar rond de 5 maanden was dat al in combinatie met flesvoeding. Dus of het een borstvoedingsding is weet ik niet.

5. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Een vreemde vraag vanwege die verschillende leeftijden erin.
    Waarom zou je niet uberhaupt wachten tot je kindje 6 maanden is?
    En dan kun je kijken wat werkt voor jullie.

Hier zijn we binnen een week ervan afgestapt om hem z'n eten zelf te laten pakken want dat werd niks. Hij is nu 15 maanden en krijgt nu nog alles van een lepeltje, of zo uit onze hand. Wel vaak stukken, maar ook soms wel gepureerd eten.

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb vanaf 6 maanden bijvoeding a la rapley gegeven.
    Dit kan zowel bij BV als bij KV kindjes, alleen bij BV kindjes is de kaak en kauwmotoriek beter ontwikkeld, en dus gaat het daarbij veelal beter in het begin. Na verloop van tijd is dat verschil minimaal.
    Ik persoonlijk vind gepureerd voedsel erg onnatuurlijk.
    Het grote voordeel van rapley is dat kindjes zelf de regie hebben, als ze niet meer willen of kunnen dan eten ze niet. Ze leren geur,smaak,structuur herkenning, een groot voordeel.
    Ik kon ook heel goed kindjes vergelijken, toen mijn zoontje 12 maanden was, kon hij alle fruitsoorten bij de groenteboer aanwijzen. Niet dat dat een must is,maar hij wist dus wat hij at en hoe het eruit zag, en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen vind ik.

Voor meer info: het bijvoedingsforum of het boek: van borst tot boterham van Stefan Kleintjes.

7. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Nou mijn zoontje weet ook donders goed hoe een banaan eruit ziet terwijl hij die altijd geprakt krijgt..
    Het zal zeker wel schelen dat je vers geeft, en het bereidt waar hij bij zit, ipv uit een potje, dat wel. Maar Rapley heb je d'r niet voor nodig.
    En in mijn ervaring heeft een kindje bij een prakje ook prima de regie hoor, wat ie niet hebben wil, komt er net zo makkelijk weer uit.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ jingels: waarom zijn dan al die boeken en websites gericht op borstvoeding?

9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nog een optie: Rapley combineren met potjes vanaf 6 maanden....

Ikzelf was heel erg voor rapley, mijn man wat minder en nu combineren wij al 3 maanden rapley met potjes...

Ik moet wel zeggen dat ik weldegelijk verschil merk... T eet al vanaf bijna 7 maanden potjes met grove stukjes (8 maanden) en inmiddels van 12 maanden... maar een aantal novemberkindjes die wil absoluut geen stukjes hebben...

T heeft daar dus nooit problemen mee gehad, puur omdat hij het al gewend is, ook zijn kauwontwikkeling loopt m.i. voor omdat hij natuurlijk altijd stukjes zelf moet kauwen.

Omdat BV immers toch het beste voor de baby is, mocht dat niet lukken is KV een prima alternatief. Tevens is deze methode een logischer gevolg op de BV... de kaakspieren van BV-kindjes schijnen iets verder ontwikkeld te zijn...

Verder krijgen KV kindjes meestal al met 4 maanden bijvoeding omdat er niet meer tijd tussen de flessen mag zitten en ze toch hongerig??? zijn... tenminste dat lees ik hier heeeeeel vaak... en met 4 maanden gaat rapley absoluut niet lukken.

Hoe dan ook is het het beste om met de bijvoeding te wachten tot 6 maanden, voor zowel BV als KV kindjes

10. shenoby

shenoby Niet meer actief

bij mij verschilt het heel erg.
    ik doe hier gewoon beide.
    liga, bambix koekje enz krijgt ze uit de hand.
    ook boontjes en wortelen doet ze zelf.en zo zijn er nog een paar meer dingen.
    maar ze krijgt ook gewoon potjes hoor.
    als ik zelf niet zo veel tijd heb of op visite ga vind ik dat net zo makkelijk.niet iedereen zit op het geknoei van mijn kindje te wachten :)

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ noatje: ik zou het fijn vinden als je het in vervolg reageert zonder allerlei indirecte misplaatste vooroordelen en oordelen over KV in je post.
    Je arrogantie en onbegrip tov KV is me al vaker opgevallen en helpt mij nou niet bepaald om de volgende keer wel de borstvoeding door te zetten hoor. Dus ik weet niet wat je doel is?

12. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    #12 Noatje, 9 sep 2009
    Laatst bewerkt: 9 sep 2009
    Ik zou niet weten waar mijn vooroordelen liggen hoor... wat ik schreef is immers bewezen:

door de zuigmethode bij borstvoeding worden de spieren van de mond en kaak beter ontwikkeld dan bij flesvoeding

(Veiligheid: Wiegendood op borstvoeding klikken)

Tevens beginnen ook meer flesvoeding mama's met 4 maanden met potjes dan borstvoedingmama's... ben je toch mee eens of niet???

Ik geloof ook niet dat dit met arrogantie te maken heeft maar met feiten... tevens heb ik niks tegen flesvoeding hoor. Ik geloof dat het een prima alternatief is als een mama geen BV kan geven. Mijn zoontje heeft ook wel eens KV op hoor ;)

13. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    @Merijn
    Als je denkt dat de genoemde zaken vooroordelen zijn dan ben je zelf niet op de hoogte van de feiten.
    En als je bij een volgend kind de bv niet door wilt zetten dan is dat helemaal jouw keuze, neem daar dan ook zelf de verantwoordelijkheid voor en kom niet met smoesjes als dat mensen door simpelweg hun mening te geven jou daartoe gedwongen zouden hebben.

14. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Heb je statistieken? polls?
    Anders is het alleen maar een indruk die je hebt.

Op het bv- en bijvoedingsforum kom ik ook heel wat mensen tegen die 'te vroeg' beginnen met bijvoeding, ook al geven ze nog steeds bv.

15. brendat

brendat Bekend lid

6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Mijns inziens de aller-allerbeste methode:
    Je doet maar wat! Beetje uit een potje, beetje a-la Rapley zelf laten eten, beetje uit je hand van een stuk afhappen.

Nou ja, zo doen wij het tenminste. De bedoeling vooraf was Rapley, ik vond het erg goed en aannemelijk klinken. Maar ja, potjes zijn toch ook wel erg makkelijk, het is ook wel leuk om je kindje te voeren, en ja, ik bleek toch wel de behoefte te hebben dat er daadwerkelijk wat naar binnengaat. Wel hebben we veel fruit en andere dingen ook gewoon zo gegeven. Vaak uit onze hand, omdat vasthouden de beperkende factor bleek. Maar ik merk nu dat ze inderdaad veel makkelijker overweg kan met stukjes (als ik haar potjes geef zijn het ook al tijden 8 maanden potjes). En inmiddels gaat het zelf eten vastpakken veel beter, en hoe leuk het voeren stiekem ook is, haar zelf een stukje zien pakken en in haar mondje zien duwen, en zo een heel bord leeg te zien eten is echt fantastisch!

We zijn wel rond 6 maanden pas begonnen met bijvoeding. Dat is met de huidige kennis het advies dat door de WHO, Nederlandse inspectie en voedingscentrum gegeven wordt.

16. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Het is zeker een indruk wat ik heb... en dat was alleen maar zoals in mij vorige post ook al schreef.... bedoelt om te zeggen dat rapley met 4 maanden niet kon ;)

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Bij rapley is het heel belangrijk dat je kindje rechtop kan zitten, bij gepureerd voedsel ook,maar dat terzijde.En rond de 6 maanden kunnen ze dat een aantal minuten.
    Ik vond juist het gemak zo fantastisch. Je kookt een aardappeltje of stronkje broccoli met de pot mee ( zonder zout natuurlijk), en je kindje kan aan tafel mee-eten. Zo hoort hij of zij er echt bij, al is het maar een paar minuutjes.

@merijn: Stefan Kleintjes vertelt in zijn boek heel duidelijk dat Rapley voor alle kindjes is, borst,fles maar ook kindjes die bijv. een allergische aandoening hebben. Hij deelt voedsel in categorien als bijv. seisoensgroente in, en legt uit waarom je het beste met groente kan beginnen. Hij is een kinderdieetist en niet verbonden aan instelling of voedingsmiddelenfabrikant. Er zit dus geen 2e gedachte achter zijn visie op eten.
    Daarnaast houdt hij zich vast aan de normen gepubliceerd door de WHO, de enige wereldwijde onafhankelijke gezondheidsorganisatie. Je kan en mag er dus vanuit gaan dat hij geen dubbele agenda heeft.

Het nadeel van gepureerd vind ik trouwens ook dat als kinderen zich verslikken, ze dit niet kunnen terugkokken,en dat kan met stukjes voedsel wel, juist door die kok-hals-reflex.

18. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Hoe kom je daar nou bij?
    Ik zou zeggen het nadeel aan pureetjes is dat het zo ver om ze heen sproeit als ze kokken. Eén stukje broccoli oid is gauw genoeg weer gevonden, maar een lepeltje prut vliegt alle kanten op.

19. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Waarin verslikt iemand zich eerder, in een aardappel of in een slok water? In de water!

Hoe vloeibaarder, hoe makkelijker een kindje zich erin kan verslikken, wat jingels denk ik bedoelt is dat door een grote verslikpartij in gepureerd hapje het makkelijker in de longen kan belanden dan een groot stuk bloemkool ;)

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Dat bedoelde ik er helemaal niet mee Keiko.
    Ik bedoelde idd dat verslikken van gepureerd voedsel makkelijker in de luchtpijp en eventueel longen terecht komt.
    Of het nou rommel maakt of niet, vind ik niet belangrijk. Leren eten is een proces,net als lopen en fietsen, dat kost gewoon tijd, en gaat niet vlekkeloos.

Deel Deze Pagina