Ik kan me voorstellen dat het geven van levend voer niet favoriet is. Met levende meelwormen heb ik nog niet per se moeite, maar ik sta ook niet direct te juichen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar gevriesdroogde insecten en wormen. Zo heb je wat meer keuze, geen gekriebel en geen risico op ontsnapte "vieze" beestjes Qua temperatuur e.d. daar hou ik ook zeker rekening mee; voor mij hoort dit gewoon bij het kostenplaatje en daar kies ik dan ook voor. Net als dierenartskosten e.d. Voor wat betreft het vinden van een dierenarts met ervaring... Dat staat ook nog op mijn lijstje. Zeker een belangrijk punt dus!
Ja hoor. Wat wil je weten? Ten eerste wil ik even zeggen dat de tamme egels, zoals tamme ratten en muizen geen ongedierte mee dragen. Mocht je egel wel vlooien krijgen (of hebben) dan kan je gewoon kitten vlooiendruppels gebruiken. Dus vies? Onzin. Ik kan je er (redelijk) veel over vertellen maar wil dan wel weten welke kant op over de info haha.
Ik ken iemand die 3 witte egeltjes heeft. Heeft in haar bijkeuken een enorme bak gemaakt met uitloop naar buiten. (Kan afgesloten in de winter) Ze moeten niet op kamertemperatuur heb ik begrepen. Wel helemaal gaas onder de grond etc. Denk wel 7 x 5 meter totaal. Dus flink de ruimte. Echt huisdieren zijn het niet, want het zijn nacht/schemer dieren.
Oeh, leuk! Nou, dan ga ik even los met vragen, hoor, haha. Jij hebt er dus een? Of meerdere (met elk een eigen verblijf)? Waar heb je voor gekozen qua verblijf? Zelf gemaakt of kant en klaar? Hoeveel ruimte precies? Voor welke bodembedekking heb je gekozen en waarom? Welke voeding geef je? Speciaal egelvoer of kattenbrokjes? Indien kattenbrokjes, welk merk? Of geef je een combinatie van 2-3 merken? Wat is je dagelijkse routine qua zorg en aandacht geven? Hmm, volgens mij zijn dit wel even genoeg vragen voor nu Op de meeste vragen heb ik voor mezelf al wel redelijk een antwoord, maar het is altijd fijn om ervaringen van anderen te horen; wie weet blijkt een andere keuze namelijk toch beter
Egels zien er inderdaad schattig uit. Bij Dr. Pol op t.v. zie ik soms ook witbuikegels voorbij komen. Verder heb ik er geen verstand van, goed dat je je er zo in verdiept en niet in een impuls zo’n diertje neemt zonder te beseffen wat de nadelen zijn.
Gaas onder de grond? Ik volg het niet helemaal? (Ik heb nogal weinig geslapen vannacht, dus ik ben niet zo helder ) De omgeving van witbuikegels moet in elk geval juist wel op "kamertemperatuur" (21-24 graden) - wanneer het te koud wordt voor ze gaan ze in winterslaap wat de dood als gevolg kan hebben. Het is dus ook belangrijk dat ze een verblijf hebben wat goed op temperatuur kan blijven en indien nodig gebruik maken van een warmtelamp. Ik zie de logica niet van deze conclusie?
Misschien heel bekrompen maar het enige dat ik kan bedenken is: waarom? Waarom moeten we van wilde dieren weer tamme dieren maken?
Ja begrijp ik eerlijk gezegd ook niet zo goed maar dat heb ik ook met muizen, ratten of een fret. Ik vind egels sowieso eng dus heb er werkelijk niks mee
Idd zo'n witbuik heeft zij. Ik weet niet wat de doorslag gegeven heeft of hem weg te doen. Ze zet hem niet in een struik ofzo, ze zoekt er vast een goed adresje voor. Maar dan nog een egeltje in een hokje vind ik persoonlijk niets
Tja... Dat is een vraag die je beter elders kan stellen Ik ben me ervan bewust dat ieder zo een eigen mening heeft, over welk huisdier dan ook. Helemaal prima, maar het is niet de bedoeling dat hier discussies over ontstaan. Ik zoek ervaringen en tips om een tam egeltje - die het in het wild dus niet overleeft - een zo goed mogelijk leven te geven.
Ik snap je vraag, net als minipaardjes en minivarkentjes. Want die zijn zoooo schattig... Maar een leguaan van 80 cm snap ik ook niet. Een collega heeft die. Maar andere amfibieën en zo (slangen, schilpadden en spinnen en zo) snap ik ook niet. Daarentegen een kat snap ik ook niet, althans, de katten die toch naar buiten gedaan worden en overlast geven bij de buren. Maar als ik dan de foto zie van de witbuikegel snap ik het stiekem wel weer. Echt te schattig... Maar niet als huisdier.. Maar ze leest zich in, dat vind ik het belangrijkste, ze gaat niet impulsief te werk. Dat stelt mij heel erg gerust en ga ik niet zeuren. Wel bij mensen die een hond willen en dan ook gelijk en wel nu. Dus bij de broodfok terecht komen. Dat vind ik veel erger.
Ik hou ook niet van "hokdieren" in de zin van dat ze 24/7 vast zitten in een ruimte waar ze hun kont nauwelijks kunnen keren. Wanneer je zorgt voor écht voldoende ruimte, zowel letterlijk in het verblijf als ruimte om dagelijks "de benen te strekken" buiten het verblijf, zie ik het verschil niet met andere dieren... Honden die in een bench slapen en daarin verblijven wanneer baasje niet thuis is? Een kat die nooit verder dan de woonkamer komt; eventueel maximaal in een kattenren buiten? Vissen in een aquarium/vijver? Een konijn wat dagelijks het hok uit kan/mag om de woonkamer te verkennen en 's zomers lekker in de tuin? Het is maar net hoe je ermee omgaat denk ik dan Het is in elk geval de bedoeling om zoveel mogelijk te voldoen aan de behoeften van het diertje. Karakter speelt daarin uiteraard ook nog mee De een heeft meer behoefte aan lekker rondrennen dan de ander bijvoorbeeld. P.s. wellicht kun je je vriendin nog laten weten dat het bij sommige dieren echt een kwestie van geduld is eer ze goed gewend zijn aan je? De een is meteen om, de ander heeft wel maanden nodig... Heel veel geduld hebben en verdiepen in lichaamstaal/geluiden om daar eventueel nog op in te spelen. Ik vind dat altijd erg belangrijk in ieder geval, bij welk dier dan ook
Waarom moet ik die vraag elders stellen? Jij bent toch van plan een egeltje in huis te nemen Denk dat het heel slim is dat je je goed inleest en de dingen opzoekt om zo’n diertje een leuk leven te geven. Maar dan kan dit toch ook een vraag zijn... moet ik het wel willen, hoe leuk en schattig ze er ook uitzien.
Een gekweekt / gefokt egeltje kent de buiten wereld niet. Die is binnenshuis geboren en weten niet beter. Leuk een egeltje Zorg voor de juiste bak formaten want beestje moet wel ruimte hebben. Kijk eens op google naar caresheets en onderzoeken. Je zal veel verschillende info vinden maar onthoud groter is altijd beter
Dat ben ik, zoals het er nu naar uitziet, inderdaad van plan. Dat heeft mijns inziens niets te maken met de discussie "het tam maken van wilde dieren" - iets wat al sinds mensenheugenis gebeurt. Fikkie, Felix en Flappie kwamen ook niet uit zichzelf aankloppen bij mensen met de vraag "neem me alsjeblieft in huis" Daarnaast zijn deze egels al tam ("gemaakt"/geboren), dus ik blijf erbij: deze discussie is hier niet op zijn plaats. Ach, en voor wat betreft het "moet ik het wel willen?" - die beslissing heb ik al lang weloverwogen genomen; ik wil het zeker! Of het uiteindelijk haalbaar/ideaal is? Daarvoor heb ik het topic geopend; om ervaringen te horen en/of tips om het zo haalbaar/ideaal mogelijk te maken en te kijken of dit past binnen mijn/ons leven/gezin, ergens in de loop van komend jaar
Tot nu toe vind ik inderdaad nogal wat wisselende informatie. Zo ook over het minimale formaat van het verblijf bijv; de een zegt minimaal 100x50, de ander minimaal 120x50. Tja... Het geeft een indicatie, maar het liefst geef ik altijd gewoon zoveel mogelijk de ruimte binnen de mogelijkheden die ik heb. Veel mensen hebben een terrarium zag ik, maar als je hiermee écht goed de ruimte wil geven (ik denk dan aan minimaal 160-180 lang) dan is de prijs er ook flink naar... Zoals het er nu naar uitziet - maar wellicht verandert dit nog - zal ik dan ook een grote kast ombouwen tot verblijf; verdeeld over 3 ruime verdiepingen van elk 80x45x45 = dus ongeveer 240x45 vloeroppervlak. Verder is het de bedoeling dat hij/zij dagelijks eruit kan 's avonds; om lekker rond te rennen, de boel te verkennen of om gewoon gezellig bij me te liggen. Ik ben hierin dan ook ontzettend benieuwd naar wat anderen voor een verblijf hebben - mochten er natuurlijk nog meer op het forum zijn die een egeltje als huisdier hebben of iemand kennen ermee?
Kristel, bij jou om de hoek (als je nog woont waar je zeg 5 jaar geleden woonde) woont iemand die heeft er 3. Ik kan vragen of je een keertje mag kijken?