Egel als huisdier?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 9 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Misschien even kijk op FB daar zullen vast wel groepen zijn waar dit besproken wordt. en daar zitten ook hobbyisten die gek zijn op dit soort. En idd een hok waar ze meerdere verdiepingen hebben is perfect.
    Zou wel ff goed informeren mocht je dat nog niet gevonden of het solitaire dieren zijn. Is dat zo schaf er dan geen twee aan in hetzelfde hok want dat wordt vechten. Het kan even goed gaan maar het gaat fout. Ben zelf enorm gek op reptielen en die stoppen ze ook in hetzelfde terrarium en dan wordt er een opgegeten. Dus laat je niet gek maken dat het kan!

Kristel86 vindt dit leuk.
  2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik zal eerlijk bekennen dat een mini varkentje ook lang door mijn gedachten is gegaan, haha.
    Voor ooit, in een verre toekomst, als we misschien eens veel groter zouden wonen....
    Bij deze soorten loop je namelijk het risico dat ze toch niet zo *ahum* klein blijven, haha. (Groot vind ik ze net zo leuk trouwens, hoor!)
    Ik zie regelmatig dat ze dan weg gedaan worden i.v.m. ruimtegebrek en dat is iets waar ik niet achter sta als het om een dergelijke reden is waarbij je het van tevoren had kunnen incalculeren :)

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nog altijd in hetzelfde huis ;)
    Dat klinkt in ieder geval heel interessant! Dat zou ik, maar ook onze meiden, hartstikke leuk vinden :)

(Nu vraag ik me alleen wel meteen af wie je bent/hoe je weet waar ik woon? Haha. Mijn geheugen laat me enorm in de steek in ieder geval...)

4. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    FB heb ik een tijdje geleden verwijderd... Ik deed er al zo lang niks meer mee.
    Misschien kan ik nog eens zoeken naar fora die hier meer gericht op zijn :)

Dat is ook zeker een goed punt v.w.b. solitair zijn (of niet). Egels zijn in elk geval echt solitaire dieren. En dat vind ik zelfs een pluspunt; we hebben al een aantal huisdieren, dus als er nu dan ook weer direct minimaal 2 bij zouden moeten komen, dan wordt het misschien toch iets te veel van het goede. Eerst maar eens met eentje beginnen en wellicht, als het allemaal zo uitpakt, in de toekomst ooit nog eentje erbij. Maar dan dus puur voor mezelf (de egels hebben er toch niks aan :))

Zonnetje19 vindt dit leuk.
  5. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    En hopelijk in een ander hok:confused:
    Ja idd eerst maar eens eentje, staan er op mp vast wel een paar die te koop zijn. ze zijn ook echt wel snoezig :)
    Ik houd het wel bij katten, honden en slangen is meer mijn ding :roflmao:

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Haha, uiteraard!
    (We hebben een garage aan huis die nog steeds verbouwd kan/mag worden en op dit moment geen enkel ander doel heeft dan opslag voor rommel wat nog uitgezocht moet worden... De ruimte is er, in theorie, dus in ieder geval al :p)

Slangen... Ik kan me heel moeilijk voorstellen hoe het is om een band met zo'n dier op te bouwen, maar dat heeft vooral met angst te maken van mijn kant ;)
    Ik vind het in ieder geval altijd geweldig om te zien hoe de mens überhaupt een hechte band met dieren kan hebben, welke soort dan ook :D

7. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw

Sorry?
    Geef je volledig gelijk... egels horen buiten in de natuur.
    Daarbij lees of leef je in voor je een dier aanschaft. Een dier je niet voor even, een dier neem je voor zijn leven.

Jessi79 en Lizzy2019 vinden dit leuk.
  8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik neem aan dat dit in z'n algemeenheid bedoeld is en niet persoonlijk naar mij? :)

9. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Gaas onder de grond vanwege de roofdieren hier. Ze wil geen marters ed in het verblijf.
    Waar wij wonen komen veel marters, bunzingen en hermelijnen voor.
    Daarom heeft ze dat gedaan, zei ze.
    Dat neem ik dan maar aan.

Niet echt huisdieren omdat het nacht/schemer dieren zijn; ze zijn overdag weinig actief.
    Tenminste, dat benoemt mijn vriendin wel eens.
    Overdag ziet ze ze niet veel.
    'S avonds en 's nachts wel, maar ja, dan slapen de meeste mensen.

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ohhh, haha, i.v.m. roofdieren! Ja, zo begrijp ik het helemaal.
    Ik zat precies andersom te denken, als in: "Maar egels graven zich toch geen weg naar buiten?" Nou ja, ik hou het nog steeds op de zeer korte nacht :)

Ja, op die manier begrijp ik wel hoe je het bedoelt qua "huisdieren".
    In mijn beleving zijn het inderdaad geen gezinsdieren zoals een hond of kat dat is; gewoonweg omdat je ze overdag niet ziet.
    Voor mij is het daarentegen ideaal dat ze 's avonds pas wakker worden :)
    Zo heb ik overdag alle tijd voor mijn gezin/honden/katten (ik werk niet) en 's avonds, wanneer ik op zolder aan mijn eigen ontspanning toe kom (schilderen, tekenen, etc.) ben ik er om sociaal te zijn met het egeltje. Ik lig, normaal gesproken, nooit eerder dan 0.00/1.00 uur op bed. (Het eerste jaar van de kinderen met gebroken nachten even buiten beschouwing gelaten, dan lig ik er regelmatig toch wel eerder in ;))

11. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Met een slang heb je ook geen band hoor:roflmao: anders als met een kat of ander huisdier. gelukkig dat ie in een ander hokje kom:oops::roflmao:

12. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.690
    3.129
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een egel is geen huishuisdier. Zoals gezegd is het een nachtdier. Mijn egel word pas rond 9 a 10 uur savonds actief. Soms later, soms eerder. Ze vinden het (met uitzonderingen dan;)) leuk om echt bij je te zijn, interactie met je te hebben. Ze zijn heel erg slim! Ik doe denkspelletjes met die van mij, ik heb een voerpuzzel voor haar en die lost ze zo op :roflmao:

Je moet een groot hok hebben. Minimaal 100x50 maar dat is al erg klein, het is echt hoe groter hoe beter. Dus ga eigenlijk voor minimaal 120. Lees je goed in want egels hebben keramische lampen nodig omdat die geen licht uitstralen in de nacht, maar dan heb je wel speciale lampenkapjes nodig want de normale smelten ze weg. En je moet altijd een rad hebben staan van minimaal 30cm want een egel hun rug mag niet overstrekken.

Met kinderen zou ik gaan voor een al volwassen egel of baby egel die tam is. Die van mij bijt omdat ze van geurtjes houd, elk vreemd geurtje is leuk om te testen wat dat is, een egel kan best hard bijten:o:

Ik zag net trouwens ook ergens dat iemand 3 egels heeft en die naar buiten kunnen. Dat kan dus niet! Ten eerste omdat ze dus een warm hok nodig hebben en ten tweede omdat als een egel in een te koud hok komt ze in winterslaap gaan maar deze egels zijn niet gemaakt voor een winterslaap. Ze gaan dan dus dood.
    (En ik geloof best dat diegene dat dus heeft hoor. Maar dit is dus niet verstandig.)

En de meest belangrijke tip, ga op zoek naar een dierenarts die bekend is met egels! Als je die niet kan vinden in de buurt en je wil niet te ver rijden doe het dan niet. Ik moet er een half uurtje voor rijden maar het zou zomaar kunnen zijn dat het voor jou veel verder is. Geen enkele dierenarts die niet bekend is met egels wil je helpen. "Geen verstand van, kan je niet helpen". Ik heb echt heel veel dierenartsen gebeld voor ik er 1 vond die dus wel kan helpen mocht dit nodig zijn.

Kristel86 en Zoe123 vinden dit leuk.
  13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Heb een andere naam sinds een poosje.
    Ik heb volgens mij zelfs nog een keer emesafene bij je opgehaald..

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Ach wat schattig! Het zou voor ons niet haalbaar zijn. Minimaal 25 tot 27 Gr overdag en niet lager dan 20 Gr snachts. Ik zie de rekening al voor me aan het einde van de maand haha

15. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.690
    3.129
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt in je hok gewoon lampen he daarvoor ;)
    Valt reuze mee hoeveel die verbruiken.

16. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wat leuk om te lezen :o: ik wist dus helemaal niks van egels, totdat er eentje in ons kippenhok zat dacht ik serieus dat t een soort stekelige konijntjes waren die lekker gras en plantjes eten ( :oops::$:oops:)

Dus ik leer weer veel bij!

Serieuze vraag: als ze continue tussen 20 (snachts) en 25 graden (overdag) moeten blijven. Hoe overleven die beesten dan überhaupt in de natuur? Ik snap dat ze ‘s winters winterslapen - maar ‘s zomers dus niet. En het zijn nachtdieren: dus ze zijn actief op ‘t koudste moment van de dag. Hoeveel nachten is het nou 20+ graden in Nederland (en hier in Zweden leven ze ook in ‘t wild en is dat serieus nog geen 5 nachten per jaar).
    Hebben jullie dan een bepaalde soort/bepaald ras? Of hoe moet ik dit zien?

17. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    De egels waar het in dit topic over gaat zijn speciaal gefokt. Het zijn dus geen egels die in het wild kunnen overleven:).

Ik snap de discussie die sommige leden proberen te starten dan ook niet zo goed. Ze is niet van plan om een egel van straat te plukken en die in huis te houden.

JosjeM, Kristel86, Poolvos en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je het zo bekijkt, geen enkel dier hoort in huis, maar in de natuur. Beetje hypocriet om het van een hond of kat wel goed te keuren maar andere dieren niet.

Poolvos vindt dit leuk.
  19. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dan snap ik t!
    Krijg je dus toch soort van een speciaal ras dat niet vergelijkbaar is met t wild.
    Bedankt voor je antwoord!

bozoe vindt dit leuk.
  20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    In mijn hoofd verbruiken die ook veel:roflmao:
    Dan moet je wel een rad in het hok plaatsen omdat ze anders niet genoeg beweging krijgen

Deel Deze Pagina