Mijn zoontje is nu ruim zes maanden en drinkt nog steeds elke drie uur. Dus ook s nachts. Ik sta nog steeds redelijk vrolijk naast mijn bed s nachts, maar dit gaat me overdag nu opbreken. Ik ben sinds november al zes keer ziek geweest (daarvoor jaren niet). Mijn weerstand holt achteruit. Daarbij kan ik me niet genoeg concentreren op m'n werk en dat wordt een probleem. Ik werk vier dagen, maar ik ben voor mij gevoel misschien (ook door het kolven) 2 1/2 dag productief. Het probleem is alleen dat het werk wel doorgaat en dat ik nu regelmatig s avonds zit te werken, terwijl ik dan natuurlijk beter bijvoorbeeld vroeg naar bed zou kunnen gaan. Maar dat kan gewoon echt niet. Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Mijn zoontje heeft na 6 mnd een week bijvoeding gehad maar kreeg toen eczeem, dus daar zijn we toen even mee gestopt. Vanwege het slechte slapen zijn we daar eergisteren weer mee begonnen (gewoon uitproberen) en dat gaat goed. Zou het kunnen dat hij echt meer honger krijgt? En dus te weinig krijgt? Is het dan een idee om een papfles te geven s avonds? Of is dat geen goed idee ivm allergie enzo? Overigens is mn productie ook niet zo goed meer. Dat verklaart wel waarom hij elke drie uur wil drinken. Er komt minder uit dan twee maanden terug. En die griep de hele tijd werkt daar niet aan mee. Oh, laten huilen s nachts of even een speentje geven helpt niet. Hij heeft echt honger.
Herkenbaar! En indrdaad behoorlijk zwaar. Woj hebben ook een tojdje een papfles gegeven 's avonds. Ik had eerst het idee dat het hielp maar later juist niet. Ik kreeg op een gegeven moment het idee dst gewenning toch wel een grotere rol speelde dan honger, bij de nachtvoedingen. Toen onze zoon bijna een jaar was, zijn we 'gewoon' gestopt met 's nachts voeden. (Elke keer man eruit in plaats van ik. Hij mocht eventueel water drinken.) Dat was erg moeilijk, moet ik zeggen. Maar achteraf ben ik blij dat we het zo gedaan hebben, want toen hij na een heleboel 'strijd' eindelijk beseft dat hij niks meer kreeg 's nachts, ging hij veel beter slapen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jouw zoon ook zo is.
@tupp: mmm, dus de papfles had niet zo'n effect? Man eruit hebben we gisteren geprobeerd. Ik durf niet te zeggen of het gewenning is. Hij blijft nl. huilen totdat hij de borst krijgt. Maar soms drinkt hij dan ook niet heel goed. Dus dan lijkt het meer aandacht trekken. Ik moet zeggen da hij sowieso erg afgeleid is tijdens het drinken (de hele dag) en niet echt fanatiek doordrinkt. Maar aan de andere kant heb ik ook regelmatig het gevoel (ook s nachts)dat hij meer honger heeft dan wat ik heb.
Pfoe... klinkt pittig. Hier ging dochter pas langer slapen toen de late borst wegviel. Met een legere maag dus. ook pas rond 8 maanden hoor. Sterkte!
He meid! Zet je verhaal eens bij de lactatiekundige neer, soms hebben ze echt wel een goed idee oid. Ik krijg wel het vage vermoeden dat je zoontje niet meer genoeg heef aan de borst, zeker als hij nog om de drie uur drinkt. Maar goed ik ben geen LK. Snachts kan inderdaad gewenning zijn.. Maar zoals tupo zegt, dan zul je flink moeten doorzetten, misschien dat je man snachts voor de komende tijd opstaat, en hem inderdaad ook wat water laat drinken? Kan me voorstellen dat het je opbreekt! En zeker met vier volle dagen werken! Xxx
Een idee wat je kan doen? Ja zorgen dat je productie weer verbeterd. En dat doe je door aanleggen aanleggen aanleggen. Geen water of wat anders geven, maar bij elke kik aanleggen. En die wekker 's nachts gewoon omdraaien, zodat je niet ziet hoe laat je nu weer wakker bent geworden... Waar slaapt je kleintje, bij jullie op de kamer?
@Kruimel: dat klinkt inderdaad als een prima plan, maar dit is dus exact wat ik doe. Ik leg hem bij elke kik aan, al weken, juist in de hoop dat de productie omhooggaat en uiteindelijk de voedingen weer meer uit elkaar gaan zitten. Maar het helpt niks. Echt niks. Sterker nog, hij gaat juist nog vaker drinken, en dan ook vaak niet goed, dus dat helpt niets voor de productie. Ik geloof dus ook echt wel in die theorie (vaker aanleggen), maar ik denk nu de hele tijd "even doorzetten dan wordt het beter", maar heel veel langer doorzetten kan ik gewoon niet meer. Ook omdat ik dus steeds van het slechte slapen ziek word met desastreuze gevolgen voor de productie (ik word nu bijv ook weer ziek).
Hij slaapt idd bij ons op de kamer. Wekker uitzetten kan idd maar dat doet niets af aan het feit dat ik het met te weinig slaap moet doen. Zoals gezegd: s nachts trek ik het vaak best (ik sta niet scheldend naast mijn bed en ga er ook niet met heel veel tegenzin uit), maar ik merk dat dit me overdag gaat nekken.
Ik had het gevoel dat naarmate mijn zoon overdag vaker dronk, hij 's nachts ook kortere tijd ertussen wilde laten. Ik ben ook wel heel erg van voeden op verzoek enn vaak annleggen om de productie op te krikken. Het verbaasde mij dus da het bij mij op een gegeven moment andersom beter werkte: overag meer tijd ertussen laten, zodat hij het 's nachts ook beter kon volhouden om er wat meer tijd tussen te laten. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik, afgezien van de vier maanden dip, nooit echt procductieproblemen heb gehad. Ik kon het me dus wel veroorloven er meer tijd tussen te laten. Ik weet niet hoe het voor jou uit zou pakken.
@tupp: ik vraag me ook wel eens af of het zo zou kunnen werken... En of je het echt productieproblemen bij mij moet noemen, weet ik ook niet. (Mijn zoontje valt niet af bijvoorbeeld.) Ik merk dat ik in ieder geval minder kolf dan zeg 1-2 maanden terug, of zelfs een paar weken terug. Toen produceerde ik elke werkdag een flesje voor de vriezer en nu heb ik soms net te weinig (ik moet drie flesjes kolven voor het kdv). Wat misschien ook meespeelt is dat mijn zoontje best groot is. Ik denk nu wel 9.5 kilo. En tegelijkertijd is mijn weerstand dus niet helemaal je-van-het, maar ik moet dus wel een groot kind voeden. Daar wringt het een beetje. Maar ik vraag me ook af of ik niet beter wat meer tijd ertussen kan laten. Ik voed nu overdag maximaal om de 3 uur, of dus vaker. Maar 's nachts komt hij nu soms 2 uur later alweer. Ook valt me op dat hij er nu 's nachts eigenlijk niet meer dan 3/12 uur tussen laat, maar soms duurt het overdag wel langer. (Maar dat laat ik eigenlijk niet gebeuren omdat ik bang ben dat dat funest is voor mijn bv.) Misschien moet ik het gewoon eens proberen. Wat ik al zei: hij drinkt ook niet altijd even fanatiek. Soms "valt hij echt aan", maar meestal is hij afgeleid, drinkt hij half en is hij zo weer klaar. Als ik er wat meer tijd tussen laat heeft hij misschien meer honger...?
Herkenbaar... Toen mijn zoontje 3 maanden was, dronk hij nog steeds om de 2,5 a 3 uur... 's nachts om de 5 uur... Hij dronk ook steeds maar 10 a 12 minuten. Een 2e borst hoefde ik niet eens aan te bieden. Uiteindelijk ben ik gaan kolven en het zo aan gaan bieden, en meteen zat er 4 uur tussen de voedingen en 's nachts 8 uur... Hij dronk dus gewoon niet lang genoeg om langer verzadigd te zijn, het koste hem te veel energie. Uiteindelijk tot 6 maanden bv gegeven. Succes!
@Mariaatje: en dat is dus ook zo frustrerend. Dat ik denk: drink nou gewoon even lekker! Ik bied zelf de tweede borst aan en dan drinkt hij wel wat, maar 9 van de 10 keer vraagt hij er niet om. Overigens sliep hij met 3 maanden wel door, maar daarna ging het bergafwaarts... Ik moet trouwens eerlijk zeggen: petje af voor de fulltime kolvende moeders. Ik denk dat ik dat toch niet zou doen. De belangrijkste reden dat ik nog voed is omdat ik het zo fijn/leuk vind om te voeden. Ik kolf ook doordeweeks alleen maar zodat ik als ik vrij ben lekker kan voeden. Als ik zou moeten kolven om te kolven zou ik dat denk ik niet doen. Respect dus!
Het is normaal dat ze rond deze tijd vaak willen drinken. Hier ging het voor die tijd erg goed, met 6 maanden zaten we ook zo weer op een voeding of 8 per dag. Hier geen problemen gehad met mn productie. Ik zou denk ik je kleine overdag wel zelf laten komen, mogelijk drinkt hij dan beter. Als hij slecht drinkt, zelf kolven. Probeer eens om m s avonds een flesje gekolfde melk na de borst te geven? Misschien helpt het wat om je wat meer rust te geven. Ik kolfde zelf vaak even als ze wat langer sliep overdag. Zo had ik altijd voorraad en hield mn productie mooi op peil. Mogelijk kun je straks de bijvoeding wat uitbreiden en zul je langzaam wat meer tijd tussen de voedingen kunnen krijgen.
Ik kolfde een tijd lang na de laatste voeding en gaf dat de avond darna voor die. Voeding, zo dronk ze voor mijn gevoel meer (vette) melk, EN bleef mijn productie rond die tijd op peil. Wel gedoe. Ik had de deal met papa dat hij daarna de kolfspulletjes schoonmaakte zodat ik naar bed kon. Rond 10 mnd zijn we een flesje kv gaan geven voor de nacht, daarna tandjes poetsen, daarna de borst. Dat scheelde een boel stress over "of ik 's avonds wel genoeg meld had". Of ze er echt beter op sliep kan ik niet zeggen, ze kwam toen al onregelmatig 's nachts (maar altijd 1-3x). Mocht er ooit een tweede komen die ook zo lang niet doorslaapt, begin ik eerder met zo'n avondfles heb ik me voorgenomen, best spijt dat ik het zo lang per se niet wilde. Een papfles werkte hier averecht: werd ze heel actief van. Verder: papa 2x in de week nachtdienst laten doen met flesjes bv. Op je werk je werkhoeveelheid ieg terug brengen met je kolftijd, en avondwerk beperken tot 1 a 2x per week, langere deadlines afspreken zodat je gewoon minder werk omhanden hebt, an de andere avonden op tijd naar bed. Kan ook papa soms een laat flesje geven oid. Als je ziek best/geweest evt een paar daagjes kleine beetjes domperidon slikken om je productie te helpen. Of om wat bij te kolven als je voorraadje op raakt oid. Veel succes, zorg goed voor jezelf hoor, ik ben na een jaar ronduit oververmoeid geraakt, heb mijn project 2 mnd later over moeten dragen, en ben nog "herstellende" (meisje slaapt nog steeds 1 vd 3 nachten niet door.
Blijven de tijden tussen de voedingen even groot bij zowel live voeden, als kolven? En wat krijgt je kindje per dag aan bijvoeding?
Waar voedt je overdag? Wellicht helpt het om op de slaapkamer te gaan zitten, gordijnen dicht en zo min mogelijk prikkels om hem heen. Ik heb het vermoeden dat je zoontje te veel prikkels krijgt en daardoor het drinken niet zo interessant vindt waardoor hij dus overdag te weinig binnen krijgt en dit 's nachts in gaat halen. Wat betreft je productie: drinken drinken drinken! Ik heb een hele tijd met productieproblemen te kampen gehad.. Van alles aan gedaan, elk uur aanleggen, domperidon, borstvoedingsthee, etc etc, niks hielp. Ik dacht zelf echt genoeg te drinken, maar niet dus.. Nu doe ik mijn best om elk uur (!) een groot glas water, thee, sap, oid te drinken en sindsdien is mijn productie super! Als ik nu eens een dag wat minder drink door drukte oid merk ik het ook meteen weer aan mijn productie..