Onzeker door anderen, krijg ik nou wel of geen uitkering?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Niicci, Feb 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niicci

Niicci Fanatiek lid

Apr 1, 2013
    2,700
    49
    48
    Nederland
    Hoi,

Al enige tijd geleden heb ik dit topic geplaatst: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-uwv-webcareteam/488253-help-net-nieuwe-baan-zit-verlof.html
    Eigenlijk was alles mij wel duidelijk, tot ik met een collega begon over zwangerschapsverlof.
    Zij is ook zwanger (1,5 maand later uitgerekend) en zei dat ik GEEN uitkering krijg omdat ik zodra ik met verlof ga maar 3 maanden aan een gesloten heb gewerkt bij mijn huidige werkgever.
    Ook een vriendin van mij die er ook werkt, gaf ook aan dat zij gelijk had en ik geen recht had op een zwangerschapsuitkering omdat ik zodra ik met verlof ga maar 3 maanden gewerkt had bij mijn huidige werkgever.

Zoals ik het opvat vanuit de uitleg bij mijn vorige vraag heb ik wel gewoon recht op een uitkering?
    En wordt dit berekend over december en januari?

Zou iemand mij die alsjeblieft nog kunnen vertellen hoe dit nu zit?

(De datum van einde contract klopt trouwens niet bij de vorige vraag, einde contract datum moet zijn 10 maart 2014, en begin verlof is dan wel gewoon 10 maart 2014.)

Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Niicci,

Ik begrijp dat je ondanks onze eerder gegeven antwoorden toch onzeker bent geworden over je recht op zwangerschapsuitkering (WAZO).
    Per 10 maart 2014 ga je uit dienst en dat per die dag gaat je verlof ook in. Je hebt recht op de WAZO ondanks de termijn dat je in dienst bent geweest bij de werkgever.

Heb je na einde verlof nog geen werk en wil je een WW-uitkering aanvragen?
    Dan wordt er gekeken naar de 36 weken voor je verlof. Als je in deze 36 weken minstens 26 weken hebt gewerkt, heb je recht op WW-uitkering.
    Bij het recht op WAZO is het dus niet van belang hoelang je hebt gewerkt. Bij het aanvragen van de WW-uitkering echter wel.

Actuele informatie over het recht op WAZO, vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page