Foliumzuur: dubbel slikken?

Discussion in 'Zwanger worden' started by 2xtantein1week, Mar 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Hi,

Ongeveer een maand geleden kwam er uit een bloedtest dat ik foliumzuur en vitamine D tekort heb. Dat slik in nu beide braaf elke dag.

Maar voor je en tijdens je zwangerschap is het ook belangrijk foliumzuur te slikken. Is het nu verstandig dubbel foliumzuur te slikken of kan je er ook weer teveel van krijgen?

Wat vinden jullie?

2. mieks

mieks Fanatiek lid

Jun 11, 2010
    3,119
    1
    0
    Gastouder
    Gelderland
    Misschien een idee om daar advies over te vragen bij de huisarts(assistente)? Lijkt me het veiligst...:)

3. rensje

rensje Fanatiek lid

Nov 30, 2008
    2,079
    1
    36
    ja zou het ook even navragen bij de huisarts... want zomaar dubbel gaan slikken is denk ik ook niet goed!!! Volgens mij kun je gewoon telefonisch vragen toch??

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Krijg je foliumzuur op recept? als je een flink tekort krijgt krijg je het vaak op recept, dat is 500 en in de kruidvat enzo zit er 400 in per tablet. maar mijn ervaring is dat de foliumzuur met 1 tabletje zeeeer snel op peil is.

ik zit boven de bovenste referentiewaarden en kan totaal geen kwaad volgens de internist, ik denk dan ook niet dat het een probleem is om het dubbel te slikken. foliumzuur is een ander woord voor vitamine B11, en alle B vitamines plas je een teveel aan uit ,waardoor overdoseren eigelijk onmogelijk is. alle B vitamines zijn in water oplosbaar zoals ze dat noemen en kan dus niet overdoseerd worden

wat betreft de vitamine D; vraag een drankje! 1 tabletje vitamine D bevat doorgaans maar 200 tot 400 eenheden, waardoor het wél lang duurt voordat het op peil is. ik heb nu een drankje wat je 1x per week 1 milliliter van moet drinken, en die ene milliliter die je per week moet innemen bevat 50.000 eenheden! (vergelijkbaar met zo'n 150 tabletjes) na 10 weken ben je dan weer volledig op peil, en met tabletjes is mijn ervaring kan het wel een jaar duren ( heb een jaar vitamine D tabletten op doktersvoorschrift geslikt, maar duurde echt een eeuw en was het nog niet op peil) vitamine D kan overigens wel overgedoseerd worden, maar dan moet je wel heeeeeel gek gaan doen. tot een waarde van 250 is niet toxisch, en de minimale waarde hier in NL is toch wel zo rond de 100

5. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Dankjewel voor julie reacties. Denk dat het toch goed is om dan even de assistente te bellen.

@daantje22 : dankjewel voor al je info! Ik heb beide niet op recept gekregen, gewoon zelf aangeschaft en foliumzuur is inderdaad 400.
    Vitamine D op recept vind ik wel een goed idee. Heb altijd tekort, en ben eigenlijk ook altijd vrij moe dus een goeie aanvulling kan ik wel gebruiken! Ga morgen maar bellen en vragen of ze voor mij een receptje kunnen schrijven. Maar 1 mililiter? Heb je wel door dat je dat drinkt? Dat is heeeeeel weinig! ZIt er een maatcupje bij? En moet je het betalen of krijg je het vergoed?

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

hey meid

de vitamine D zit in een potje van 10 milliliter. je moet elke week 1 milliliter met een spuitje opzuigen en het bijv in je drinken gooien en dan opdrinken of rechtstreeks in je mond, en dat bijvoorbeeld 10x ( in 10 weken)

je krijgt dat volledig vergoed in tegenstelling tot vitamine D pilletjes op recept, want die moet je wel betalen. maar 1 vitamine D pilletje op recept bevat maar 400 eenheden, en 1 milliliter wat je per week moet drinken 50.000, dus dat is dan lekker zeer snel op peil :) :)

maar foliumzuur is iig echt vrij snel op peil, ( bij mij dan) en vitamine D worstel ik al jaren mee, tot ik dit drankje voor kreeg geschreven :)

7. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Mijn man krijgt ook foliumzuur maar die krijgt 5 gram geloof ik ipv 500mg, alleen maar omdat die wel vergoed werden door de verzekering en de andere niet. Hij krijgt dus een dikke overdosis en blijkbaar is dat geen probleem, want 'je plast het gewoon weer uit'. Maar ja wat je uitplast is eerst door je nieren gegaan en die moeten daar dus wel voor werken, dat lijkt me dan weer niet zo gezond.
    Ik zou dus navragen wat de meest handige dosis is ipv standaard teveel te slikken.

Share This Page