Onderzoeken hormonen/schildklier/evt vitaminen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kristel86, 7 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #1 Kristel86, 7 jun 2012
    Laatst bewerkt: 7 jun 2012
    Ik heb de afgelopen jaren diverse bloedonderzoeken gehad bij verschillende artsen (huisarts en 3 verschillende gynaecologen) waar uitgekomen is dat mijn progesteronaanmaak niet goed is en ik heb een vit. B12 tekort waarvoor ik elke 2 weken een injectie zet.
    Nu weet ik sinds 3 dagen dat ik zwanger ben, maar vandaag lijkt het al niet meer goed te gaan, mijn testen worden immers alweer flink lichter.
    Dit zal nu de 7e keer zijn dat ik een vroege miskraam krijg.
    Ik gebruik Utrogestan vanaf 3 DPO, 2x 200 mg per dag.

Aangezien de onderzoeken van de afgelopen jaren allemaal losse flodders zijn geweest wil ik nu eens een keer alles goed in kaart laten brengen om zo een totaalplaatje te krijgen.
    Ik wil dat mijn gehele cyclus eens gemonitord wordt dmv hormonen controleren op bepaalde dagen, ik wil dat bepaalde vitamines weer eens gecontroleerd worden en eventueel wil ik mijn schidklier eens "bloot laten leggen".

Volgende week vrijdag heb ik een uitgebreide afspraak bij de huisarts en ik neem dan mijn complete dossier van de poli gynaecologie mee aangezien de huisarts heel veel uitslagen niet heeft (kwam ik vandaag achter toen ik belde).
    Ik wil met hem hetgeen hierboven geschreven doorspreken en kijken wat hij ermee kan.
    Hij zal me waarschijnlijk weer doorsturen voor nader onderzoek, maar in de tussentijd zou ik graag dat bepaalde bloedonderzoeken vast gedaan worden.

Nu is mijn vraag of jullie misschien nog specifieke tips hebben?
    Dingen waar echt eens goed op gecontroleerd zou kunnen worden?
    Bepaalde schildklierwaardes misschien of bepaalde vitamines? Wellicht bepaalde hormonen?
    Ik heb zelf alleen "verstand" van oestrogenen/progesteron en B12 omdat dit natuurlijk dingen zijn waar ik problemen mee heb.

De kans zit er natuurlijk in dat er alsnog niks gevonden wordt als oorzaak, maar mijn gevoel hierbij is gewoon erg belangrijk. Ik wil gewoon dat alles eens goed in kaart gebracht wordt, dan heb ik voor mijn gevoel tenminste "alles" gedaan.
    Want 9 x zwanger worden waarvan "maar" 2 zwangerschappen goed gegaan zijn is geen pech meer en al zeker niet normaal in mijn ogen.
    Natuurlijk ben ik dolblij dat het wel al 2x goed gegaan is, ik ben enorm gelukkig met mijn meiden en zo ontzettend blij dat het ons toch gegund is, maar de miskramen hakken er elke keer steeds harder in..

Iemand nog tips die ik mee kan nemen naar de afspraak?
    Specifieke dingen waar ik misschien nog om kan vragen?

2. Oh jeetje ik denk nu gelijk aan het lijstje van Suus. Ik heb deze niet meer, maar zijn vast nog wel meiden die het wel hebben. Ik zou wel adviseren om naar Duitsland te gaan bij een gyn, da's voor jullie toch aan te rijden?

3. ijzerinnetje

ijzerinnetje Actief lid

13 jun 2010
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Kristel,

Ik heb nu in totaal 4 miskramen en 3 IVF pogingen gehad in Nederland. In het EMC willen ze mij niet meer behandelen omdat het volgens hen geen nut meer heeft. Ik ben toch voor een second opinion naar Düsseldorf gegaan omdat ik daar zoveel goede verhalen over gehoord had.

Het eerste wat de arts daar zei is "Ik denk dat je een te geactiveerd immuunsysteem hebt, die alles wat vreemd is wegwerkt en waardoor je nooit een zwangerschap van langer dan 12 weken zal hebben." Dit klopt inderdaad. Uit het uitgebreid immunologisch onderzoek is gebleken dat mijn waardes veel te slecht zijn.

Ik moet nu Prednison gebruiken in combinatie met Intralipids infusen. Hopelijk gaat dit werken.

Als ik jou verhaal zo lees, zou ik zeker adviseren om dit ook eens uitgebreid te laten onderzoeken.

Veel succes.

Groetjes
    Shirley

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hier kun je immunologische onderzoeken laten doen.

www.immu-baby.de

Zijn je 1e zwangerschappen goed gegaan en daarna slecht, of door elkaar? Kwamen de miskramen steeds vroeger in de zwangerschap?

Schildklier moet je zeker laten onderzoeken. www.hypomaarniethappy.nl

Je kunt ook denken aan klinisch genetisch onderzoek, dit kan gewoon in NL bij een academisch ziekenhuis. Je kunt dan denken aan een gebalanceerde translocatie bij jou of je partner. Vandaar wellicht dat het 2x wel goed is gegaan.

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Oeps, ik had niet gezien dat er gereageerd was!

We zijn ondertussen 3 weken verder en in de tussentijd is het dus voor de 7e x fout gegaan en ben ik bij mijn huisarts geweest voor een uitgebreide afspraak.
    Ik heb een hele hoop laten onderzoeken dmv bloedonderzoek als voorbereidend bloedonderzoek voor Gent:
    - schildklierwaardes: TSH, fT4, T3 en TPO- en TSI antistoffen: hier is niks afwijkends uitgekomen

- Diverse hormonen, maar dit moet volgende cyclus nogmaals gedaan worden ivm dat het nu op CD 7 gedaan is en het moest dus eigenlijk op CD 3.

- Diverse vitaminen: hieruit is gekomen dat ik een vitamine D tekort heb (naast vit B12 problemen) en hiervoor word ik nu behandeld.

- Extra bepalingen: Homocysteine (deze moet nogmaals) en MTHFR-gen om te zien of hier een mutatie is bij mij. Hiervan krijg ik hopelijk deze week de uitslag.

- Ik moet 3x progesteron laten controleren op 5, 7 en 9 dpo maar ik zit nog steeds te wachten op mijn eisprong (nu al CD 18 en nog niks te bekennen, nooit eerder zo'n late eisprong gehad, ook niet na vmk. Geen idee wat er aan de hand is)

@Aquilegia: Toen wij begonnen met proberen zwanger te worden heb ik 3 vmk's gehad. Daarna achter mijn B12 probleem gekomen en direct gestart met injecties. Vrij snel daarna werd ik zwanger van onze oudste dochter.
    We hadden hoop dat het probleem opgelost was (door behandeling B12) maar daarna toch weer 3 vmk's gehad.
    4e x dat ik toen zwanger was heb ik meteen Utrogestan gekregen (had op 7 DPO al een positieve test) omdat mijn progesteronaanmaak niet goed bleek te zijn na bloedonderzoek.
    Deze zwangerschap is toen goed gegaan en hier is onze jongste dochter uit voortgekomen.

Deze keer direct met Utrogestan begonnen vanaf 3 DPO, maar het mocht niet baten...

De vmk's vinden telkens plaats rond de 4 weken en tussen de 4-5 weken.

We hebben 2 jaar geleden (na de 4e vmk) een chromosomenonderzoek gehad en een stollingsonderzoek, maar hier is niks uitgekomen. Ik heb dus ook geen idee hoe dat zit met een eventuele translocatie; ik neem aan dat dit wel naar boven gekomen was als dit het geval zou zijn?

Wij hebben nu iig de stap genomen om naar UZ Gent te gaan (10 augustus hebben we de eerste afspraak) omdat we gewoon geen vertrouwen meer hebben in het medische circuit in Nederland. Daarbij komt dat we dus al 2 kinderen hebben en er tegen ons gezegd wordt: "Zie je wel, het kan gewoon. Succes ermee, het gaat vast nog wel een keer lukken!"
    Wij hebben het vertrouwen ook wel dat het ooit vast wel weer gaat lukken, als we maar lang genoeg doorgaan, maar we willen nu gewoon eindelijk eens weten wat het probleem is.
    Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze kinderen. Wie weet is het wel iets erfelijks en moeten wij misschien over een jaar of 20 machteloos toekijken hoe onze kinderen hetzelfde moeten doormaken. Dit willen we voorkomen voor zover mogelijk.

6. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Hi Kristel,
    Wat treurig dat het weer is misgegaan... Ik herken je gevoel heel sterk: ik wil alles eens een keer goed uitgezocht hebben! Ik stap over van ziekenhuis en heb nu een afspraak bij het UMC. Daar wil ik mijn dossier doornemen en nog eens vragen voor uitgebreid bloedonderzoek. Het moet "in mijn bloed zitten", want lichamelijk is er niets gevonden. Ik heb zelf het gevoel dat starten met IUI niet zo zinvol is als niet alles onderzocht is. Ik was al begonnen aan een lijstje en kon er dankzij dit bericht mooi wat bij zetten. alleen dat van translocatie begrijp ik niet, kun je daar wat meer over uitleggen?
    Ik heb ook Utro, eerste ronde daarmee bleek ik zwanger. Dus nu had ik alle hoop daarop, maar nu 4 rondes verder is er nog steeds niets meer gebeurd...

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat triest dat het weer is mis gegaan! :(

Dat is goed.

Homocysteïne zal wel een homocysteïnebelastingstest worden. Sterkte, dat schijnt niet heel fijn te zijn. Hiermee samen hangt het MTHFR-gen. Vraag of je homo- of heterozygoot bent. Ik ben zelf heterozygoot; dit hebben veel mensen. Pas bij homozygoot schijnen problemen op te treden.
    [Homozygoot = 2 afwijkende genen.
    Heterozygoot = 1 afwijkend gen.]

Je ziet wel eens dat vrouwen 1x een gezond kind krijgen en dat daarna de problemen beginnen. Dan is de vrouw 1x blootgesteld geweest aan de 'vreemde indringer' die een embryo feitelijk is. Daarna gaat ze er antistoffen tegen aanmaken. Dan zie je dus ook de het steeds eerder in de zwangerschap mis gaat.

@Betties; dat klinkt wel als jouw verhaal. In dat geval zou je het boek hieronder moeten/kunnen lezen (wel pittig Engels). Of kijk op www.immu-baby.de

Maar dat is bij jullie dus kennelijk niet zo. Goed dat je die utrogestan krijgt.

Ja, als je al klinisch genetisch onderzoek hebt gehad, dan heb je geen gebalanceerde translocatie.
    @Betties; dat is een genetische afwijking waar je zélf geen last van hebt, maar die wel roet in het eten kan gooien bij de voortplanting. Dit komt omdat het dan moeilijk, zo niet onmogelijk is een goed embryo te krijgen, omdat je die afwijking doorgeeft. Gecombineerd met genen van je partner kan dat verkeerd uitpakken, terwijl je zelf dus echt niet lijdt of problemen hebt met die afwijking.

Goed dat je de stap zet naar België. Wij hebben zelf ons bloed laten onderzoeken in Heidelberg, Duitsland. Een speciale kliniek. Daar doen ze ook veel meer.

Er is nu voor Nederlandse begrippen al veel onderzocht. Neem alle uitslagen die je krijgt van artsen, mee naar België. Dan hoeven ze geen dingen dubbel te doen. Dat scheelt in de kosten. Dus vraag alle uitslagen schriftelijk op. Ze zijn verplicht je die te verstrekken, ook de huisarts. Het rapport van het klinisch genetisch onderzoek zou ik er ook bijvoegen.

Je zou dit boek kunnen lezen:
    bol.com | Is Your Body Baby-Friendly?, Alan E. Beer & Julia Kantecki | Engelse boeken...

Oh ja, ik ken ook iemand die door een onbehandelde schimmelinfectie in de vagina (candida) vele miskramen heeft gehad. Mocht jij dat ook hebben, dan moeten zowel jijzelf als je partner hiervoor behandeld worden. In dit geval zal het wel niet zo zijn, omdat je al wel gezonde kinderen hebt, maar ik wou het toch even meegeven.

Veel sterkte en succes!

Deel Deze Pagina