Hoi allemaal, onze zoon gaat naar het middelbare onderwijs. En omdat ik het zo goed mogelijk wil doen, heb ik wat vragen. Wat geven jullie dagelijks mee qua lunch? En gewoon in broodtrommel of? Pakjes drinken? Beker? Ik kan me voorstellen dat hij af en toe een keer iets zal willen halen.. zakgeld is dus ook een vraag? Hoeveel is normaal en wat doen jullie? Geven jullie kleedgeld.. ja of nee? Ik vind het zo moeilijk om dit te bedenken, twijfel constant! Dus ik hoor graag jullie kant en wat jullie hierin doen? Bedankt alvast!! Groetjes
Mijn dochters nemen een fles water mee, en lunch in een broodtrommel. Ze maken hun eigen lunch . Ik zorg dat er rauwkost en fruit in huis is en evt. worst, kaas, crackers, etc. En ze regelen lekker zelf wat er mee gaat. Liever dat ze zelf kiezen, dan dat de boel in de prullenbak belandt op school (projectie van hoe ik het deed op het vo ). Af en toe vragen ze of ze geld mee mogen. Is hun eigen zakgeld, maar om één of andere reden vragen ze het. Gelukkig maar, want altijd iets kopen vind ik echt onzin (ongezonder en duurder). Zakgeld is nu €15 per maand, maar we hebben net besproken dat dat omhoog moet en ze daar ook eigenlijk alles van moeten doen. Nu betalen wij nog weleens iets voor ze en dat vind ik niet leerzaam genoeg. Oudste krijgt kleedgeld sinds 2 jaar. Middelste dochter gaan we daar ook mee starten. €50 per maand. Ze moet bijhouden wat er is aan kleedgeld en wat ze daarvan uitgeeft.
Onze oudste gaat komend schooljaar ook naar het VO. Hij krijgt een Dopper mee met water in. En verder een broodtrommel met boterhammen en wat fruit. Hij heeft een portemonneetje bij zich met 5€ erin om iets van te kopen eventueel. En met de huissleutel. Verder neemt hij zijn telefoon mee. Dat is het wel zo ongeveer
Bedankt voor je reactie! Ik ben echt zo aan het stressen om dit alles en wil het ook “goed” doen voor hem. Maar een flesje water en daarbij een broodtrommel is dus gewoon prima. Wat voor een trommel heb je? Met meerdere vakken of? (Ja, zelfs daarover ben ik al onzeker). Hoeveel ga je qua zakgeld omhoog? Wij dachten aan ongeveer 70 euro per maand en dat is dan kledinggeld en zakgeld bij elkaar. Vinden jullie dat een “oke” bedrag?
Bedankt voor je reactie! Ben je ook zo zenuwachtig? Ik merk aan mezelf dat ik echt niet zo goed weet hoe en wat! Heb je een broodtrommel met vakjes? Portomonee met €5,- is prima natuurlijk.. maar krijgt hij zakgeld en/of kleedgeld per maand en hoeveel is dat?
Gewoon een normale broodtrommel. Effen kleur. Kleedgeld krijgt hij nog niet. Denk pas vanaf 14 of 15 jaar. Vind dat nu nig niet nodig. Zakgeld krijgt hij een paar euro per week. Maar dat is meer voor de vorm. Hij is zich zeer bewust van geld en spaart alles op. Ben benieuwd of hij überhaupt iets gaat kopen op school of in de supermarkt in de buurt. Tot nu toe vind hij het zonde van zijn geld.
Ik ben trouwens redelijk relaxed eronder. Maar dat komt ook omdat ik wat vriendinnen en kennissen heb met kinderen die al op het VO zitten. Die heb ik al gevraagd hoe of wat. Dat scheelt
Ja ik denk dat ik kleedgeld nu ook nog geen optie vind! Hij is helemaal niet bezig met kleding of iets.. wellicht veranderd dat hoor! Ik ben al erg blij met je bericht over de Dopper! Want daar had ik dus niet eens aan gedacht..
Dat komt allemaal wel goed hoor. Een hoop wijst zich vanzelf. Je kan ook met hem om de tafel gaan zitten en bespreken hoe hij het ziet. En na de eerste week of maand kijken of je iets anders wil aanpakken. We zitten te denken aan iets tussen en 20 en 25 euro. Maar dan wel zo dat wij niks meer zomaar betalen. Nu komt het nog weleens voor dat ik iets toestop, voor bv bioscoop met vriendinnen, kaartje voor het schoolfeest etc. Daar willen we vanaf. Ik zou ook met hem bespreken hoe je het zakgeld en kleedgeld gescheiden houdt. Doe je het ene cash en het andere digitaal, is dat minder een probleem. Maar hier gaat alles digitaal en daarom moet oudste dochter dus haar inkomsten en uitgaven van kleedgeld bijhouden. Ook hebben we besproken dat ze van dat geld alles moet doen, dus bv ook gymkleding of ondergoed. Met natuurlijk ons als backup als er een keer iets niet goed is ingeschat. Broodtrommel hadden ze eerst van de hema met 2 vakken geloof ik, maar afgelopen jaar deze aangeschaft: https://www.gestrikt.nl/sistema-lunch-bento-cube-limoengroen-blauw. En zo vinden ze het zelf wel leuk om wat gevarieerder mee te nemen aan eten.
Hier gaat de oudste naar de derde. De middelste gaat na de vakantie naar de brugklas. Hij neemt een broodtrommel met 2 boterhammen mee en iets van een Snelle Jelle koek en iets van een pakje drinken of een flesje water. Wat die verder allemaal koopt en vreet wil ik niet weten haha. Hij krijgt 10 euro per week op zijn rekening gestort, hier doet die alles van maar kleding betaal ik nog wel. In de brugklas kreeg die 7,50 per week en in de tweede werd het 10 euro en dat blijft voorlopig. Hij werkt sinds een aantal maanden dus het loopt aardig op wat die op zijn rekening heeft en hij is best zuinig. Hier gewoon een broodblik van de Hema met een elastiek er omheen, mijn dochter wil natuurlijk weer een speciale met vakjes