Er is al een topic waarbij het juist andersom is, dus vandaar even een nieuwe. Onze zoon laat op alle toetsen zien dat hij veel verder is als wat hij nu krijgt. Rekenen eind 4 (dit was in maart al, nu nog geen overzicht gehad), lezen inmiddels midden 7 (hij moest vandaag toetsen, in maart was dit nog m/e5). Hij zou echt extra uitdaging nodig hebben, maar deze school heeft pas een plusklas vanaf groep 6. Op de vorige school pakten ze dit vanaf de kleuters al op (we zijn verhuisd, vandaar). Het is gewoon hartstikke zonde om niets met zijn prestaties te doen. Het enige wat ze hem nu bieden is een smartgames puzzeltje als hij klaar is met het reguliere werk. Is dit iets wat we af kunnen dwingen, want ik kom gewoon niet verder nu. Wie heeft hier ervaring mee?
https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/hb-ontwikkelingsvoorsprong-intelligent-versneld-verrijking-etc.679435/?
In het kort wat je kan doen; in gesprek met de leerkracht, IBer, testen, testverslag bespreken op school.
Gesprek is idd aangevraagd. Op verzoek van ons trouwens, want we waren hiervoor niet uitgenodigd. Met de IB-er komen we dus niet verder. Die wijst weer terug naar de juf. Ik sprak laatst een moeder waarvan haar dochter tegen hetzelfde aanliep. Alleen zit die nu al in groep 6, op een andere school sinds dit jaar. Op de huidige school hielpen ze haar ook niet verder. Ze doen er gewoon veel te weinig mee. Ik ga de link van @NiekeKris eens een stuk lezen. Ik kom niet zo vaak in dit onderdeel van het forum, dus was hier nog niet bekend mee
Een gezamenlijk gesprek aanvragen met de juf en de IB-er. Ze zijn verplicht om ieder kind op zijn niveau les aan te bieden, bij jullie zoon door middel van verdieping, verbreding en/of versnelling. Wij hebben dit gesprek ook gehad in groep 3, incl test welke toen door school is aangevraagd. Vervolgens is een plan van aanpak gemaakt: - plusgroepje voor lezen voor 3 kinderen die erg stijle groeilijn laten zien. Ze kregen ook plus werkboeken en waren vanaf begin groep 3 bezig met werkjes rondom tekstverklaren ipv leren lezen; - onze zoon kreeg daarnaast ook extra opdrachten. Geen puzzelwerkjes, maar meer complexe vragen waar hij in de bieb op zoek moest naar antwoorden en deze aan de juf presenteren in powerpoint. - voor rekenen had hij een plusboek en regelmatig een aanvullend projectje samen met groep 4. Dit was dan meer gericht op de meetkunde, ruimtelijke inzicht, leren werken met getalen enz. Als verdiepen en verbreden geen gewenst resultaat geeft is de volgende mogelijke stap versnellen. Maar daarin speelt de sociaal emotionele ontwikkeling de grootste rol.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. De extra werkboeken heeft hij idd al, maar daar is hij al "uitgegroeid". Verdiepen en verbreden is iets wat we graag zouden zien. Versnellen overigens niet, want het is verder gewoon nog een jongetje van net 7. Ik zie punten in jouw antwoord die we mee kunnen nemen in het gesprek, dank je wel daarvoor!
Erg jammer dat de ib'er wijst naar de leerkracht. Hoe staat de leerkracht er in, wat zei ze over de scores van de vorige keer en wat hebben ze al gedaan. Vaak heeft de ib'er wel andere taken voor kinderen die verder zijn zoals rekentijgers. Hier was het zo dat ze pas vanaf gr 4 meer dingen aan konden bieden. Ze zullen toch wel een plan moeten hebben voor het komende jaar. Wat kunnen ze voor hem betekenen, alles compacten en wat gaat hij doen in die andere tijd. Ik zou een gesprek inplannen met de leerkracht als de ib'er. Er zal een een plan moeten komen. Hoe is je zoon? Doet hij anders op school of thuis of maakt het hem niks uit. Hier veranderde het gedrag enorm. Hij is ook een jongetje van net 7 maar wij zijn wel gaan versnellen. Het was niet houdbaar. Versnellen is niet nodig als de school een heel goed plan heeft. Als het desondanks nog niet gaat kunnen ze altijd nog versnellen. In het in topic kun je voorlopig nog even wat lezen Voor vragen mag je altijd een bericht sturen
Wij hebben net de Cito scores binnen. Ze is net 7 en nu nog in groep 3. Ze scoort op alles een jaar of meer verder dan waar ze nu zit. Begin dit jaar ging t heel slecht emotioneel gezien. Gesprek op school en dit heeft helaas helemaal niks opgeleverd. Ze wilden niet toetsen, ze hebben geen plusklas, geen echte verdieping Of versnelling. Dit is nog niet ontwikkeld op deze school. Er zijn meerdere ouders die hun beklag hierover hebben gedaan, ze willen er ook wel mee aan de slag maar er zijn zoveel andere dingen waar ze ook mee aan de slag moeten. Het enige dat ze kunnen aanbieden op dit moment is de extra opdrachten voor snellere kinderen binnen de methodes die gebruikt worden. Helaas. Volgend jaar hopelijk nieuwe ronde, nieuwe kansen met een nieuwe leerkracht…en er is ook een nieuwe directeur die een deel van de corona gelden nu wil investeren in deze doelgroep.
@owly: Zonder goed plan is versnellen ook geen goed plan. Ook met versnellen is verbreden en verdiepen immers nodig als een kind sneller leert, anders lopen ze zo weer opnieuw voor. Ik zou met school in gesprek gaan, met leerkracht en ib. Verder kijken wat je buiten school zelf kan doen (niet qua schoolwerk, maar bv. muziekles of schaken ofzo). En ook je oren open houden mbt scholen die het beter voor elkaar hebben voor het geval je er met deze school niet uitkomt.
Blijkbaar te moe om fatsoenlijk te typen. Je hebt gelijk je moet voor beide een plan hebben. Helaas hebben we ervaring. Ook met verbreden, verdiepen en versnellen gaat hij als een malle. Hopelijk starten we na de vakantie met hb onderwijs en kunnen ze meer verbreden en verdiepen.
Ik heb niet je hele bericht gequote, maar even over de leerkracht. Dat is het grote probleem dit jaar, ze hebben inmiddels nummer 7. Vanuit de hele klas is daar natuurlijk een klacht over gestuurd, ze hebben diverse kinderen niet goed in het vizier. De meesten met achterstand, in ons geval ver voorlopend. De eigenlijke juf is nu net weer terug, maar ja, de laatste weekjes tot aan de zomervakantie al weer. Ze hebben vanuit de directie beloofd op beterschap volgend jaar, maar de 3 jaar dat mijn zoon daar op school zit hebben ze nog maar weinig waargemaakt. Daar hebben we dus niet zo'n vertrouwen in. Zoon is thuis verder heel gewoon. Een echte huismus, speelt graag spelletjes en op de switch. Maar evengoed knutselen of lekker in de tuin, hij is zo makkelijk. Ook in omgang met anderen. Hij speelt met heel veel verschillende kindjes uit de klas. Wat dat betreft hoeft het niet anders. Ik ga me morgen eens richten op dat andere topic, ik kan me er nu niet meer toe zetten. Het was weer erg druk vandaag (de hele week al), ben blij dat het weekend is
Dit speelt bij ons ook zo ongeveer. Een hoop beloven, maar weinig uitvoeren. Wanneer is het genoeg? Ik zei het al eerder, maar ik kan inmiddels een boek schrijven over alles wat anders zou moeten.
Dat is een uiterste in ons geval. We hebben hier helaas maar 1 school. Dan zouden we een dorp verder moeten kijken. Geen wereldramp, alleen wordt dat logistiek wel een dingetje. Hij kan natuurlijk niet zelf gaan in dat geval. Maar we hebben daarin wel al een keus staan mocht het echt niet gaan lukken hier.
Jemig ik vond dat onze zoon vorig jaar in gr 3 al veel juffen had gezien!! Kan me voorstellen dat je vertrouwen wat weg is. Hopelijk lukt het wel om nog in gesprek te gaan. Wat gaan ze hem aanbieden als hij nu al zo ver is en zijn ze van plan om te compacten? Als ze eerst aankijken zit je al snel met de herfstvakantie. Wat fijn dat hij nu nog geen last heeft en nog tevreden is! Maar goed dat is natuurlijk nu. Je wil niet dat hij als nog vast gaat lopen. Plezier in school is heel belangrijk. Het hb topic is heel erg lang dus dat zou ik doen in alle rust. Je kan ook je vragen daar kwijt. Nu genieten van even niks, fijne avond!
Wij hebben hier maar 4 scholen waarvan 3 voor ons afvallen. Daarnaast zit onze zoon hier ook op school. De klassen zijn klein, de sfeer gemoedelijk. Onze dochter heeft het erg naar haar zin en dat is voor nu het belangrijkste. Dus tja wanneer het genoeg is is voor ons als ze vast zou lopen maar dat zie ik niet gebeuren. Er zitten geen pestkoppen in de klas. Klas van 23 leerlingen en we hebben elk kind al een keer te spelen gehad. Zolang zij met plezier heen gaat en niet afzwakt in onderwijs hebben wij er vrede mee… was dus begin van dit schooljaar niet het geval en toen direct ingegrepen. Omdat we op school niet verder kwamen heeft ze gesprekken met kinder psycholoog gehad. Daarna was t een ander kind. Daar hebben we laagdrempelig contact mee afgesproken als het toch weer mis gaat op school. Zij gaat in dat geval ook kijken voor eventuele mogelijkheden om door te testen. Aan de andere kant: wat heb ik aan een rapport als de school niks aanbiedt. Nou ja. Ik begrijp je dus
In ieders geval is dat het uiterste, denk ik. Wij hebben achteraf te lang gewacht. Uiteindelijk tussen groep 6 en 7 nog geswitcht, hadden we veel eerder moeten doen! In ons geval heeft het goed uitgepakt. Was logistiek een heel gedoe, twee kinderen op verschillende scholen, een aardig eind uit elkaar, maar het is het absoluut waard geweest!
En uiteindelijk is dat ook het belangrijkste! Hij zit pas in groep 3, dus absoluut nog wel de moeite waard. Het volgende waar we dan weer mee zitten, moet dochter ook mee? Maar dat is dan weer de volgende overweging. Eerst maar eens kijken wat ze kunnen bieden. Ze hebben inmiddels personeel aan weten te trekken (vorig jaar zijn er 8 vertrokken!), dus hopelijk ook meer tijd voor deze kindjes.
Ik dacht altijd dat jij heel dicht bij mij woonde. Maar jouw kinderen zitten dan niet op dezelfde school. Gaat jullie school ook fuseren?