Voordat ik kinderen kreeg werkte ik als hoofd Personeel en Organisatie voor een stichting. Heel leuk werk en ook echt iets waar ik veel plezier in had. Nadat de oudste geboren was ben ik gestopt met werken, omdat ik wilde genieten van mijn kinderen. En dat genieten doe ik, iedere dag weer. Ik werk ook als gastouder, dus het is hier altijd een lekkere drukke boel overdag. Intussen begint het weer te kriebelen om iets anders te doen, om, zoals ik het zelf zeg, mijn hersens weer eens te laten kraken. Mijn droom is om mijn Bachelor en Master in de Psychologie te gaan halen via de Open Universiteit. Wie heeft er ervaring met het combineren van een HBO/WO studie met een gezin en werk (en een sociaal leven als het even kan?) Hoe regel je alles en wanneer kun je de meeste tijd besteden aan je studie? Hoeveel uur per week is realistisch? Kortom: kom maar op met die ervaringsverhalen
Oh jeetje, je wil wel meteen heel veel in een keer... Zelf zou ik het eerlijk gezegd niet doen; wellicht stapje voor stapje. Eerst de studie en dat eerst maar eens voor elkaar zien te krijgen met een ritme en mocht dat goed gaan kijken voor werk erbij. Maar het is echt heel zwaar hoor en je zult ook echt alles heel strak moeten plannen! (Ervaring leert alleen dat strak plannen met kinderen ook niet altijd werkt ) Qua hoeveelheid uren studie per week kan m.i. weinig gezegd worden. De een leert sneller en makkelijker dan de ander, dus dat is vooral afhankelijk van je eigen studievermogen. Ik zou het in ieder geval niet doen zo alles tegelijk... Ik heb zelf namelijk de ervaring al snel te veel hooi op mijn vork te willen nemen en uiteindelijk kon ik daarvan zelf de rekening betalen, inclusief mijn gezin, doordat ik depressief werd en met een burnout thuis kwam te zitten...
@Kristel, dank je wel voor je reactie. Ik zie dat ik het misschien niet helemaal duidelijk heb omschreven: ik heb nu kinderen en ik werk als gastouder. Het studeren zal er dus bijkomen. Later tijdens mijn master zal ik stage moeten lopen, maar dan spreek ik wel over een paar jaar verder. Vervelend voor je dat je een burn-out hebt gehad. Hopelijk gaat alles nu weer beter. Strak plannen weet ik alles van. Mijn HBO Personeel en Arbeid heb ik deeltijd gedaan en daarnaast werkte ik 40+ uur per week en kreeg een relatie met mijn man, dus daar moest ik ook redelijk strak plannen.
Er zit bij de OU al eerder praktijkdagen en stage in hoor. Niet alleen bij de master. In het eerste jaar zijn er al een aantal praktijkdagen en toen ik begon moest je stagelopen vanaf je tweede jaar. Maar misschien is dit veranderd Zelf aan de psychologie studie begonnen omdat ik het erg leuk vond en het als enige goed te combineren is met mijn fulltime moederschap. Vond het goed te doen, maar nu met drie kids ben ik blij dat ik s avonds even niets hoef (als er niet eentje aan het rommelen is ). Kortom, staat bij mij nu op een heel laag pitje, maar wil het wel weer oppakken.
Ik werk 34 uur per week als leidinggevende, heb (nu nog) twee kinderen en ben in februari begonnen met een MBA via ncoi. De eerste maanden ging het prima, maar toen de vermoeidheid van deze zwangerschap begon, merkte ik dat het toch wel een pittige combinatie is. Wat ik het liefst doe, is aan het eind van de middag voor de kids thuis komen een uurtje werken en een uurtje nadat ze naar bed zijn gegaan. Als ik in het weekend extra tijd nodig heb, gaat mijn man er een dagdeel met de kinderen op uit. Zo lukt het allemaal precies. Begin er nu ook wel ritme in te krijgen en voldoening uit te halen. Heb wel voor mezelf besloten dat ik de lat niet te hoog wil leggen, dus dan maar een iets lager tempo of een iets lager cijfer dan ik van mezelf gewend ben. Succes met je keuze en je opleiding! Erg leuk, psychologie!
Ik ben gaan studeren toen ik zwanger was van de oudste (HBO-V) tijdens die studie is hij geboren en later ook nog een dochter. Daarnaast werkte ik 20u per week om financieel rond te kunnen komen. Later ben ik van opleiding geswitched ivm bekkeninstabiliteit (lerarenopleiding) Daar kon ik na een jaar al beginnen met werken op een school en door die combi, meer kinderen en chronische ziekte ben ik al die tijd niet afgestudeerd maar over 2wk wel . Zonder mijn ziekte, zwangerschappen en overlijden van mijn moeder had ik het allemaal veel eerder kunnen afronden. Ik heb de hbo-v (2,5jr) cum laude gedaan, van de lerarenopleiding ook 2,5jr zonder problemen doorlopen totdat ik gewoon even niet meer kon. Mijn tips: zorg dat je echt de tijd voor je studie plant en wees daar soms ook even egoistisch in. Je partner moet je steunen. Maar je hebt al eerder een studie afgerond terwijl je werkte dus dat zal vast wel lukken. Succes ermee!
Pffff... ik zit in hetzelfde schuitje. Begin in september met de opleiding HBO Rechten deeltijd. Maar moet jij geen stage lopen gedurende de opleiding? Ik in ieder geval wel. Gelukkig kan ik dat op het werk intern regelen. Verder moet ik 1 middag/avond college volgen en voor de rest heb ik met vl afgesproken dat ik 1 dag in de week de tijd nodig heb voor huiswerk/opdrachten. Sowieso ook een planning maken om leuke dingen te doen, visite e.d. Ik laat het op me afkomen...
Ik werk, studeer en heb een gezin, het is druk maar wel te doen. De studie doe ik in eigen tempo, dus wanneer er veel vakken in een semester zitten laat ik er 1 of 2 vallen en doe die het volgende studiejaar. Doe er wel wat langer over maar dat vind ik zelf niet zo erg. Werk er overigens max 28pw naast. In maart wil ik naar 20pw omdat man dan in het buitenland gaat werken.
Ligt er misschien een beetje aan hoe makkelijk (of moeilijk) je personeel en arbeid vond. Ik heb deze opleiding ook gedaan (vroeger) en ik vond hem vrij makkelijk. Ik heb nu de lerarenopleiding maatschappijleer (hbo) gedaan en ik vond dit naast drie dagen werken makkelijk te doen. Maar ik heb dan wel drie oma's en een man met een vierdaagse werkweek (en ook een hbo studie spd). Dus hier oppas genoeg! Heel veel heb ik niet aan deze studie hoeven doen, maar richting tentamenweek gingen alle zeilen bij! Dus ja, ik denk als je het graag wilt en je kunt makkelijk leren dan is het echt wel te doen! Succes met het maken van je keuze
Leuk om alle ervaringen te lezen. Ik begin er steeds meer zin in te krijgen. Plannen is wel het allerbelangrijkste lees ik zo. Nu heb ik gelukkig hele makkelijke kinderen die na 19.30 uur zich niet meer laten horen tot de volgende ochtend (een uitzondering daargelaten), dus 's avonds studeren zou in principe moeten kunnen. Mijn man zal zo veel mogelijk bijspringen, maar... hij werkt heel veel in het buitenland. Gelukkig kan ik in nood terugvallen op mijn ouders. @Sjak, ik vond HBO P&A inderdaad niet erg moeilijk. Gelukkig heb ik deze vooropleiding, want nu krijg ik vrijstelling voor een flink aantal modules. Scheelt toch weer. Iedereen die nu nog studeert, veel succes. Anderen, bedankt voor jullie reacties.
Ik ben met mijn tweede WO-master begonnen na de geboorte van de tweede. Naast die studie werkte ik 32-36 uur (4 dagen) per week (nu nog steeds). Ik vond het goed te doen, maar een goede planning én ondersteuning van mijn man (zeker in tentamenperioden) was absoluut noodzakelijk. Uiteindelijk heb ik 3 weken vóór de geboorte van mijn derde mijn bul opgehaald.