Na ongeveer 8 jaar zachte lenzen gehad te hebben heb ik nu sinds een week harde lenzen op proef. Mijn ogen blijven namelijk achteruit gaan en men hoopt dat het met harde lenzen gestopt/teruggedrongen kan worden. Nu heb ik ze bijna dagelijks in en elke dag wat langer, maar ik kan er maar moeilijk aan wennen hoor... Elke keer dat ik met mn ogen knipper (en dat is met deze lenzen nog veel vaker dan gewoonlijk) voel ik ze zitten en voelt het alsof de lens telkens een stukje verschuift. Ook bij het bewegen van mijn ogen voel ik ze steeds zitten en lijken ze te bewegen. Is dat normaal? Wen je daar op een gegeven moment zo aan dat je het niet meer voelt? Het inzetten vind ik ook erg lastig; het doet echt pijn aan mn ogen en de eerste 5 minuten blijft het tranen... Uithalen is een nog grotere ramp! Ik ben soms wel 20 minuten bezig om ze eruit te krijgen en dan zijn mn ogen uiteindelijk enorm rood en geirriteerd Nu heb ik ze pas een week dus veel zal ook wel gewenning zijn, maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van anderen en misschien bepaalde tips die de oogarts/opticien zelf niet zo snel geeft.
Ik heb jarenlang harde lenzen gedragen, maar ik kon er niet echt aan wennen. (Heb nu alweer een aantal jaar zachte lenzen). Het pijnlijke gevoel gaat wel over op den duur, maar het verschuiven bij het knipperen daar bleef ik ook last van houden. Dat komt waarschijnlijk omdat harde lenzen als het ware op je traanvocht 'drijven'. Bijkomend probleem was dat ik regelmatig een lens kwijtraakte, doordat hij bij de minste aanraking nabij m'n oog eruitviel. En da's best een duur grapje. Als je veel moeite hebt om ze eruit te krijgen kun je bij de opticien ook een heel klein zuignapje ervoor kopen, dat vond ik wel ideaal. Dan heb je ze er zo uit. Succes in ieder geval, hopelijk went het snel!
Ik heb ook harde lenzen, al 26 jaar. Ik vind ze top, voor mij geen zachte lenzen! Ik denk idd dat je erg moet wennen. Het verschil tussen harde en zachte lenzen is voor je ogen enorm. Ik voel ze ook zitten maar ik weet niet beter meer. Ik heb ook een bril maar die gebruik ik nooit omdat ik gewoon echt nooit last van mn lenzen heb. Ben er zelfs gewoon mee bevallen. Ik hoop vor je dat je snel gewend bent, al zal dat bij jou langer duren omdat je ook zachte lenzen hebt gehad en ik nooit. Tips heb ik eigenlijk verder niet, het in-en uitdoen gaat eigenlijk vanzelf. Goed je ooghoek naar buiten trekken en de lens floept eruit. Verder gebruik ik altijd de lenzenvloeistof van Kruidvat, die vind ik zelf veel fijner en zachter als die dure (mij smeerden ze altijd Boston aan). Succes!
Ik heb al harde lenzen vanaf mijn 13e (nu 37) en het is echt wennen.... Ik heb in het begin wel eens zitten huilen met in en uit doen..... Met in doen leg ik de schone lens op mijn rechter wijsvinger, houd ik met links met mijn wijs en middel vinger mijn oog open(linker oog) en dan leg ik de lens voorzichtig op mijn oog, dan rustig je oogleden los laten. Met de rechter lens in doen hoef ik alleen het onderste ooglid iets naar beneden te doen en dan doe ik hem met mijn rechter wijsvinger op mijn oog. Met er uit halen zou ik in het begin het zuignapje gebruiken, deze eerst iets vochtig maken want dan plakt hij beter op de lens. Ik gebruik het zuignapje alleen nog als de lens onder mijn ooglid zit en ik hem er niet onderuit krijg door hem met mijn oog dicht zachtjes naar beneden of boven te schuiven. Ik haal mijn lens er uit door mijn oog wijd open te doen en dan met je vinger bij de buitenste ooghoek iets te trekken (zeg maar een spleetoog maken) en dan een keer knipperen, let wel op dat je je andere hand dan goed dicht voor je oog doet want de lens springt er dan uit, ik buig dan altijd even voorover zodat ik ze niet om de haverklap kwijt ben.... Ik hoop dat je hier iets aan hebt, als je nog vragen hebt, laat het maar weten.
Ik moest ook ontzettend wennen. Uithalen deed ik in het begin met zo'n klein zuignapje Nu gaat het prima! Ik moet ze wel echt goed schoonhouden, anders gaan ze irriteren. Toen ik ze net had en op controle kwam bleek van 1 de pasvorm toch niet optimaal te zijn. Ik heb toen nieuwe gekregen, dit ging stukken beter. Laat ze dus goed controleren.
Ik heb ze ook al zo'n 16 jaar en heel tevreden. In het begin kun je ze idd wel naar beneden voelen zakken als je knippert met je ogen, maar dat gaat over/went. Ik haal ze er altijd uit met een zuignapje. Gaat snel en makkelijk!
Ik heb jarenlang harde lenzen gehad en ik had helemaal geen moeite met ze erin en eruit te halen dat deed ik overal ook als ik geen spiegel bij me had . Alleen je voelt ze wel zitten en soms drogen ze uit bij airco dan is het erg irri. Heb nu me ogen laten laseren oh zoo fijn dat ik s'ochtends niet bezig ben met lenzen schoonmaken en erin doen
hier ook harde lenzen gehad, maar kon er ook niet aan wennen...op een gegeven moment haalde ik er eentje uit mijn oog met zo'n zuignapje, en mijn lens brak zo door midden.. nee voor mij geen harde lenzen meer.. heb nu al jaren zachte lenzen en dat gaat goed. kristel bij mij gaan mijn ogen ook steeds verder achteruit. totdat mijn opticien op een idee kwam.. ik heb links -4,75 maar draag een lens met -4,50... en recht heb ik -4 en draag een lens met -3,75 sindsdien zijn mijn ogen stabiel
Bedankt voor de reacties! Zoals ik het lees is het dus echt enorm wennen en eventueel de pasvorm goed laten controleren.. Zo'n zuignapje klinkt wel goed! Die kun je dus gewoon bij de opticien kopen? Ik doe het nu inderdaad dmv mn ooghoek naar buiten trekken, maar 9 vd 10 keer trek ik eerder bijna mn oogleden kapot dan dat die lens eruit komt Dus na zoveel pogingen en geirriteerde ogen + oogleden word ik gek en haal ik ze met mn nagels eruit (maarja, dat is ook helemaal niet fijn en lijkt me niet bepaald de bedoeling ) Ik had ook wat dingen gelezen over dat je er bijv. niet mee kan zwemmen en douchen? Want als er wat water in zou komen oid ze er meteen uit zouden vallen? Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik durf er hierdoor dus echt niet mee te douchen! (nu heb ik mn zachte lenzen in of niks, maar bij dat laatste kan het maar zo zijn dat ik douchegel in mn haar smeer ipv shampoo ) En met zwemmen zou ik ook wel heel graag wat willen zien...
zwemmen en douchen doe ik zonder lenzen. Onderwater zwemmen gaat echt niet met harde lenzen... douchen met lenzen in, vind ik niet fijn. Mijn zus heeft nu zo'n half jaar nachtlenzen... en dat bevalt haar ook echt goed.
@Sila: *jaloers* Ik wil ook graag mn ogen laten laseren, maar hier zal het een duur geintje worden als mn ogen achteruit blijven gaan... @DA: Ik ben ook wel tevreden met mijn zachte lenzen, alleen heb ik links een cylinder erbij (-2,75) en die lens zit altijd heel verrot; moet precies op een bepaalde manier op mn oog zitten ivm die cylinder, lens hoeft maar een mm te draaien en ik zie niks meer met dat oog... Ben er aan gewend hoor (t is sowieso een lui oog dus gebruik m niet voor 100%), maar met die harde heb ik dat dus niet en dat is ook wel fijn! Hier ook geprobeerd idd door de sterkte niet volledig aan te passen, maar het blijft achteruit gaan. Ik ben in 4 jaar tijd van -3,50 naar -8,00 gegaan...
Heb je geen bril voor erbij dan? Ik heb ookxeen tijd harde lenzen gehad ik kon er dus echt niet aan wennen.... ik heb nu weer zachte lenzen alleen zodra ik thuis kom doe ik ze uit om me ogen te luchten.....en me bril op... kan je alleen niet meer ligend tv kijken haha
Ik ben een poos terug ook heel snel achteruit gegaan daar schok de opticien erg van en vroeg mij om naar de dokter te gaan om me schildklier te onderzoeken en wat bleek die was ernstig vertraagd....is jouw schildklier wel eens onderzocht?
@Cynnie: Ik heb wel een bril, maar daar kan ik bijv al geen tv meer mee kijken doordat de sterkte al niet meer klopt... En t is een duur grapje om elk half jaar nieuwe glazen in je bril te moeten laten zetten, dus dat doe ik ook niet. Ik heb die eigenlijk alleen maar 's ochtends even op en 's nachts als ik naar de wc moet Binnenkort laat ik de glazen weer vervangen dus dan kan ik m weer gewoon 's avonds op, maar douchen en zwemmen is natuurlijk lastig met een bril (of niet? Nooit geprobeerd eigenlijk, maar t lijkt me niet fijn) Mijn schildklier is een paar keer helemaal gecontroleerd de afgelopen jaren, maar die werkt perfect (gelukkig!). Mij werd verteld dat het ook hormonaal kan zijn en het door de zwangerschappen kon komen? (en dat zijn er een hoop de afgelopen jaren )
kristel: hier ook een lui oog, link heb ik maar 40% zicht.. maar dat is jaaaaaaaaren geleden getest.. dus of t slechter is geworden weet ik niet. balen dat je een cilinder erin hebt, dat maakt t idd een stuk moeilijker.. mijn zusje heeft ook nachtlenzen en is erg tevreden erover. misschien is dat iets.. dan hoef je overdag helemaal niks in of op ..
Nachtlenzen zijn overwogen, maar mijn zicht verminderd heel snel als ik al een beetje moe ben, dus dan zie ik aan t einde van de dag ook niet scherp meer met die dingen en mn bril kan ik dan ook niet op, omdat de sterkte dan niet klopt door de verandering van de nachtlenzen... (snap je m nog? ) Mochten mn ogen nog verder achteruit gaan (-10 of erger) dan word ik eraan geopeerd (wordt dan ook vergoed). Dan wordt er een lens achter mijn hoornvlies geplaatst. Dit zou veel beter zijn en natuurlijk praktischer uiteindelijk. Maarja, zo ver is het (nog?) niet; Gelukkig of helaas?
Zwemmen doe ik er echt niet mee. Douchen alleen per ongeluk hahaha Liever niet, kan je niet lekker in je ogen wrijven. 's Avonds op tijd uit doen, goed schoonmaken en dan wegleggen (niet 's morgens schoonmaken of uitdoen vlak voor je op bed gaan, je ogen moeten herstellen). Je moet er wel echt goed voor zorgen, aanslag erop irriteert nog meer.
Ik heb al een jaar of 17 harde lenzen en mij bevalt het op zich wel (al zou ik me ook graag laten laseren als ik het geld zou hebben). Bij mij heeft het destijds echt wel een paar weken geduurd voordat het helemaal pijnloos was. Wel vreemd dat je niet zo'n zuigertje bij je lenzen hebt gekregen, bij mijn weten is dat de officiele manier om ze eruit te halen (zelf gebruik ik hem zelden, ik knipper ze uit). Zelf ga ik er wel mee onder de douche (heb -4 en vind het wel prettig om te kunnen zien of ik mijn haar goed uitgespoeld heb). Zwemmen doe ik er nu wel mee, met de kids doe ik toch niet van die gekke dingen, maar als ik ga baantjes trekken dan doe ik zachte daglenzen in. Mijn ogen gaan heel langzaamaan steeds verder achteruit, ik geloof dat ik 18 jaar geleden -1,5 had.