ervaringen e-reader?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik zit erover te denken om een e-reader aan te schaffen, maar wil graag wat ervaringen lezen van gebruikers :)

Welke heb je?
    Is t idd net zo makkelijk lezen als op papier?
    Kun je ermee in t donker lezen? Of heb je een hoes erbij met leeslampje? En hoe bevalt dat?
    Ondervind je nadelen tov gewone boeken? Of misschien andere nadelen?

Ik ben benieuwd :)

2. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Oh ik lees mee, wil er ook graag 1!

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    in het donker lezen? het hele scherm is verlicht toch, net als op je mobiel zeg maar?

4. ikkke

ikkke Bekend lid

29 mrt 2010
    560
    0
    0
    Onze mooie kids.
    Rotterdam
    Ik heb zelf een tablet met een eboek programma erop.
    Komt op het zelfde neer volgends mij.
    Vond een e-reader namelijk nogal prijzig en verder dan boeken lezen kan je er niet mee.
    Maar dat is ieder zijn/haar eigen mening ;).

Even ervan uit gegaan te zijn dat de e-reader dus het zelfde is ben ik er erg tevreden over.
    Je kan de kleur zowel witte achtergrond met zwarte letters zetten als zwarte achtergrond met witte letters.
    Het scherm is verlicht dus in het donker makkelijk te gebruiken.
    Automatisch word er opgeslagen waar je ben gebleven.
    Eigenlijk alleen voordelen als ik eerlijk ben.

Maar stiekem vind ik eigenlijk nog steeds niets lekkerder dan op de bank te zitten met een papier boek, zelf de bladzijde om te slaan,te zien hoe dik het boek nog is en in te schatten of ik het vandaag nog uit krijg en er een kopje thee bij (bij een boek is het zo veel minder erg om te morssen dan bij de e-reader:p).

5. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Ik heb de e-reader van bebook. Geweldig ding. Het scherm van een e-reader is niet verlicht, omdat het werkt met e-ink technologie. De achterliggende gedachte is dat het net zo rustig aan je ogen is als een gewoon boek. Is ook zo trouwens. Ik heb er een lampje bij. Nadeel vind ik dat de boeken bij bijv bol.com nog behoorlijk duur zijn, bijna de prijs van een gewoon boek. Ik ben zelf niet zo handig met 'gratis' downloaden.

Ik had de mijne voordat er tablets uitkwamen, anders zou ik dat idd overwegen, puur vanwege de extra functies.

6. Annabel26

Annabel26 Fanatiek lid

25 jan 2011
    1.931
    0
    0
    Ik heb zelf een bebook Neo, zoals al gezegd zit er dus geen verlichting in. Want tja als je een boek leest zit er ook geen verlichting in natuurlijk. Ik vind het heerlijk om op mijn e-reader te lezen ( ik ben een grote lezer, in een goede week lees ik gemiddeld 3 boeken ) Dus voor mij is het wel een uitkomst zo'n e-reader.
    Het kopen van boeken is inderdaad niet altijd even goedkoop bij bol.com, ik heb het voordeel dat ik mijn boeken meestal in het engels lees en ze via amazon koop en dan via een speciaal programma omzet in het goede bestand, want amazon heeft de kindle en die heeft een apart bestand. Ik moet wel zeggen dat ik ook nog steeds gewone boeken lees gewoon omdat ik daar geen afscheid van kan nemen haha.

7. Chaea

Chaea Niet meer actief

Als het goed is krijg ik er eentje van mijn cursus dus ben benieuwd :D normaal vind ik gewone boeken wel fijn om te lezen dus ben benieuwd hoe het met de E-Reader is :)

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    reflecteerd dat licht niet op je scherm?

9. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Dat valt wel mee, als je hem goed richt. Als ie er vol op staat wel ja.

10. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    ik heb een e-reader van sony en vind het een super ding. ik krijg nogal hoofdpijn als ik lang achter de computer zit (en dat moet ik al voor mijn werk) dat ik bewust niet gekozen heb voor een tablet. vind een e-reader net zo rustig kijken als een gewoon boek....

ik heb veel boeken gedownload (dus als iemand interesse heeft voor een specifiek boek(-en)) dan pb me wellicht dat ik hem heb staan....

11. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Zoals eerder geschreven: een e-reader heeft juist geen verlicht scherm, dus je kunt er lang in lezen. Bij een tablet kan je last krijgen van "computerogen". Het reflecteert ook niet, wat maakt dat je bijvoorbeeld ook in de zon kunt lezen, dat lukt doorgaans met een tablet niet.
    Ander voordeel is dat het superlicht is en dat je geen bladzijden om hoeft te slaan: heb tijdens de nachtelijke voedingssessies met mijn babietje enorm veel gelezen wat met de kindle (die heb ik dus) heel makkelijk gaat, terwijl een baby vasthouden èn een dik boek en dan bladzijden omslaan een stuk lastiger is. Ook op vakantie: nu alleen de kindle mee en niet meer een zware stapel boeken.

12. ldm

ldm Actief lid

1 sep 2009
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een archos 70b (met wifi) en ben er erg blij mee.
    Je hebt 2 verschillende e-readers, de een is met e-inkt hiermee kan je in de volle zon lezen. De ander is met een 'gewoon' scherm, hierbij kan je minder/niet goed in de zon lezen maar er zit weer wel achtergrond verlichting op. Dus ideaal voor in bed ofzo. Met e-inkt heb je een lampje nodig.
    Boeken haal ik van bol.com en tegenwoordig ook van een forum waar ik veel boeken vindt.

13. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Dat vind ik dus ook, zat ook te twijfelen maar denk dat ik toch maar bij het "ouderwetse" blijf;)

14. singa

singa Niet meer actief

ik heb de ereader van eriver. ik heb hem gekregen want ik zu het zelf nooit kopen.
    hij is heel praktisch met vakanties. ik had altijd ontzettend veel boeken mee omdat ik zo snel lees en dat hoeft nu niet meer. maar verder geef ik toch de voorkeur aan een echt boek.
    ik gebruik hem thuis dus ook niet. het ligt niet alleen aan de ereader want heel veel lees ik nu sowieso niet. het nodigt alleen niet echt uit om de reader te pakken in plaats van een echt boek.
    ik ben dus nog niet overtuigd.

15. Rayna

Rayna Actief lid

21 dec 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Ik heb een samsung galaxy s2 telefoon daar zit ook een ereader op. Vind het gewoon prettig lezen vooral omdat ik 'savonds in bed lees want overdag heb ik het gewoon te druk.

Ik download alle boeken via een download programma waarmee wij ook films en series downloaden dus als je een boek wilt hebben PB me maar dan wil ik het wel voor je downloaden het duurt amper 15 seconden om een heel boek te downloaden.

16. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    @ Kristel Ik ben lid van de bieb en kon een Sony e-reader lenen. Dus mee op vakantie, kon ik 'm fijn uitproberen. Zou dat bij jou nog een mogelijkheid zijn?

Ik vond m lekker licht, zonlicht geen last van en je kan 'm in 1 hand vasthouden en dan ook nog bladeren.
    Vond alleen wel de pagina wat klein (niet alle tekst van een papieren blad paste in het scherm). Oja en met een e-reader kan de boekenkast tzt ook de deur uit ;)

Ik wil er wel een, nog even sparen :)

17. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ik heb ook een Bebook en dat bevalt me zeer goed.
    Heb hier dan ook aardig wat gratis boeken en af en toe vraag ik gewoon een nieuw boek (verjaardag/kerst/sint)

Je hebt er 's avonds wel een lampje bij nodig (net als bij een gewoon boek). Omdat het scherm dus niet verlicht is.

Reflectie heb ik nog nooit echt last van gehad door het matte scherm dat je dan hebt. (dat heb je met een tablet wel omdat die een glanzend scherm hebben)

18. Marjolente

Marjolente Bekend lid

13 jul 2011
    969
    0
    0
    Secretaresse
    Leiden
    Hier ook een bebook eigenaresse. Op zich was ik er wel tevreden mee. Boeken waren goed leesbaar, met zon zelfs nog beter :)
    Het lijkt immers op een gewoon boek :D
    Mooi klein formaat en past makkelijk in een tas.

Inmiddels in bezit van Ipad met boekfunctie en moet zeggen dat dit ook wel prettig leest. Aanvankelijk had ik zoiets van dat licht dat je onder te tekst ziet kijkt heel irritant, maar moet zeggen dat ik toch wel heel vaak dat ding pak.

Je moet echt even kijken wat je wil. Wil je echt alleen lezen en lees je voornamelijk overdag, dan een Eink reader. Zeg je ik wil nog meer dingen doen en ook 's avonds lezen, zou ik je eerder een tablet aanraden (hoeft niet persee een ipad te zijn hoor).

Loop naar bijvoorbeeld een Mediamarkt en ga daar spelen met de apparaten. Welke vind JIJ het prettigste! Er is er immers maar een voor wie je het koopt :) (dat de rest van de familie ook gaat spelen ermee dat is een ander verhaal)

19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb zelfs een Bebook Neo te koop staan, dus mocht je hem willen kopen....... :D
    Wij doen hem weg omdat manlief liever een tablet had. De e-reader leest wel erg fijn. Wij downloaden de meeste boeken bij ebook.nl.

Deel Deze Pagina