5 weken geen bv gegeven, is het nog mogelijk???

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door butterfly24, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Hey mama's.

Na een hele lastige keuze 5 weken geleden besloten te stoppen met de BV. Esmee krijgt al 5 weken flesvoeding. Ik kolfte niet meer voldoende en moest weer werken, heel gedoe, en de stress.
    Het is ook geen verkeerde beslissing geweest hoor.
    Esmee doet het geweldig goed op flesvoeding. Ik heb voor mijn geluk gekozen.... maar... stiekem mis ik het toch wel heel erg.
    Gewoon dat gevoel dat ze lekker tegen je aan ligt en aan de borst drinkt. Ik heb niet meer gekolft, maar als ik een beetje in mijn tepels knijp komen de dikke druppen er al meteen uit, zelfs een dikke straal spuit er meteen uit ;)had ik niet gedacht trouwens.
    Ik loop eigenlijk al een paar dagen heel te denken.... zou het misschien nog mogelijk zijn???

Maar ik heb geen idee eigenlijk of het nog zou kunnen..
    Kan iemand er iets over vertellen?
    Kan je na 5 weken weer bV gaan geven???
    Of ik het zal doen.... hmmm, dat weet ik niet.
    Maar als ik zou weten dat het zou kunnen..... misschien dan toch wel.

Groetjess

2. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    mm heb der geen ervaring mee, maar als je zoiets heb van ik wil het weer, probeer het dan, je kan ook alleen in de avond je kindje borstvoeding geven.

Succes

3. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ben nu wat verder aan het zoeken, en lezen op internet.
    Lees ook inderdaad dat het wel mogelijk is.
    Zal zwaar worden.
    Maar nu ik de rust voor mezelf weer heb gevonden zou ik het toch wel graag weer willen proberen. Ik kolfte de laatste tijd veel, maar wil dan gewoon aan de borst proberen. Al is het alleen s'avonds.
    Toch maar eens proberen te kolven eerst, vind het wel prettig te weten wat er nog uit zal komen.

4. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Het kan zeker, maar het vraagt heel van je. Het betekend veel en vaak aanleggen en kolven om je productie op pijl te krijgen. Of je het gaat redden met alleen een avond voeding vraag ik me af. Daar zal je productie niet stabiel genoeg voor zijn/worden.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het kan zeer zeker. Heet relacteren. Zou het alleen wel doen onder begeleiding van een lk IBCLC. Kunnen jullie samen een plan maken om de productie weer op te krikken en op een verstandige manier de kv af te bouwen.
    Een lk IBCLC vind je hier: Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen

6. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik wil het niet alleen s'avonds doen hoor, maar eigenlijk wil ik het wel weer volledig gaan proberen. Ben weer aan het werk, dus daarin ook een stukje stabieler. Door de stress van alles kolfte ik te weinig toen ik nog bv gaf en wilde toen liever geen flesvoedig geven, de stress zal nu minder zijn. Ze krijgt gewoon nog flesvoeding komende tijd, maar ga haar gewoon voor de voedingen aan de borst doen. Ze zal er eerst nog niet voldoende uithalen.
    Ik kijk wel hoe het zal gaan.

Voor de gein net even gekolft, geen eens een slokje meer ;), dus er is dan werk aan de winkel inderdaad;)....!!
    Maar goed, waar een wil is, is een weg!
    En als het echt niet meer zal gaan accepteer ik dat ook hoor.

7. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het is zeker mogelijk, maar makkelijk is het écht niet :)

Ik ben zelf pas 2 weken na de bevalling begonnen met bv (in de kraamweek is t door verschillende omstandigheden totaal niet gelukt en heb toen ook opgegeven voor mn eigen rust) en heb me 5 weken lang sufgekolfd om een goeie productie te krijgen; volledige productie is me nooit meer gelukt, helaas.

Elke 2 uur hing ik aan de kolf, ik gebruikte op advies van de LK domperidontabletten 4x per dag (geneesmiddel met als bijwerking dat t prolactineverhogend is), moest altijd Syntocinonspray gebruiken en was om de dag aan het clusterkolven ('s avonds 3 uur lang elke 20 minuten kolven).

Het was echt hartstikke zwaar en het heeft me uiteindelijk niet heel veel opgeleverd, want mn meisje heeft koemelkallergie en een dieet erbij werd me écht te veel van t goeie (heb t dieet 2 weken volgehouden).

Ik heb uiteindelijk bijna 9 weken fulltime gekolfd (ze had namelijk de techniek niet om aan de borst te drinken, heb t ondertussen wel nog héél vaak geprobeerd) en nooit een volledige productie gehad, gewoon vanwege dat ik pas later begonnen ben..

Het klinkt allemaal niet bepaald positief, hoewel ik er wél heel erg blij mee ben dat het me gelukt is en ik mn meisje tóch nog 9 weken borstvoeding heb kunnen geven!
    Maar ik moet eerlijk zijn, ik zou dit echt niet snel nog een keer doen, want nu ik gestopt ben merk ik pas hoeveel vrijheid en rust ik heb (was continu aan t stressen omdat ik graag meer productie wilde maar dat niet lukte) en aangezien ze het hartstikke goed doet op de speciale FV die ze krijgt heb ik er ook totaal geen spijt van dat ik gestopt ben :)

Iig, mocht je vragen hebben oid, laat me maar weten of pb me maar, ik heb al zoveel meegemaakt in die 9 weken, ik durf mezelf best wel ervaringsdeskundige te noemen op dit gebied :p

Ik wil je wel zeggen dat mocht je écht besluiten om dit te doen, ik het echt superknap vind en hoop dat het bij jou makkelijker gaat dan bij mij :D

8. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Wow, dat is niet een erg positief bericht :(.
    Ik heb mijn meisje bijna 3 maanden BV gegeven, en dit ging ook niet altijd soepeltjes. Kloven gehad, spruw, we zijn van alles tegen gekomen. Ik heb daardoor een aantal weken moeten kolven, en toen gewend aan de speen, alles op alles gezet om weer terug naar de borst te gaan en dat was gelukt. Maar ze kreeg er niet meer voldoende uit leek het wel, en toen ik werken moest niet genoeg melk meer, dus moest bij gaan voeden. Na een week werken had ik zoveel stress, steeds willen kolven om maar voldoende melk te hebben. Het gad me geen rust meer. Als ik dan mama's hoor die echt helemaal geen problemen hebben gehad ben ik gewoon echt jaloers. Het heeft mij heel veel tijd en energie gehad. Na een super moeilijke beslissing toch gekozen om de fles te gaan geven.
    Echt een moeilijke keuze!!!! :( maar uiteindelijk accepteerde ik het wel. Esmee en ik hadden meer tijd samen, lekker wandelen, knuffelen etc. Het deed me zo goed.....!! Eigenlijk heb ik toen voor mijn/ons geluk gekozen. Mijn man en ik hebben het nu ook weer leuker en gezelliger hoor, al dat kolven koste mij ook toen al veel tijd en energie. Ook ten nadele van hem natuurlijk.
    Als ik dan nu borstvoedende mama's zie, en foto's bekijk, dan voel ik echt jaloezie... waarom wilde het bij ons niet probleemloos???
    Nu we allemaal weer de rust hebben terug gevonden en in een lekker ritme zitten ben ik al een dikke week met de gedachte bezig: "zal ik het gaan proberen op te krikken"

Na gister had ik echt besloten om het te proberen.
    Inmiddels weer een paar keer gekolfd, Esmee ook aan de borst gelegd.....! Ze hapte meteen toe trouwens en wist nog precies hoe het moest. Aan haar ligt het ook niet! Maar echt, er komt helemaal niets uit. Ik besef nu na het lezen van jou bericht kristel, dat het nog zwaarder kan worden dan toen ik BV gaf.
    Ik heb toen heel bewust gekozen te stoppen.
    Ik weet niet wat ik me op de hals ga halen. Ben ruim 5 weken aan de fles met haar, dus het zal erg moeilijk worden.
    BV is het beste, dat weet ik.
    Maar ik weet niet of ik al die tijd en energie die ik er weer in zal moeten steken dat ook waard vind. We zijn nu dol gelukkig zo, Esmee is heel tevreden, ze doet het ook super goed en is zooooo vrolijk. Ze lacht vrijwel de hele dag, ik voel me super goed!
    Ik weet gewoon niet wat ik me op de hals zal halen.
    Ik weet het gewoon niet.

Misschien is het beter om voor ons geluk te kiezen en het zo te houden. We hebben echt wel wens voor een tweede, dan ga ik gewoon opnieuw beginnen en hopelijk met meer geluk.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

2 weken na de bevalling beginnen met bv of eerst 3 maanden geven daarna stoppen en dan weer willen beginnen is écht een heel verschil. Heeft met prolacinereceptoren te maken. Komt er op neer dat als je na de bevalling goed voed je veel minder moeite hoeft te doen om je productie op gang te brengen/houden. Denk daarom ook niet dat jullie te vergelijken zijn. Maar zoals ik al eerder zei raadpleeg een lk.

Deel Deze Pagina