Ik heb juist (bij de eerste) alleen de ontsluitingsweeën in bad opgevangen, dat vond ik heerlijk. Toen moest ik op bed klimmen om de ontsluiting te laten checken en toen ben ik niet meer terug in bad gegaan.
Geen ervaring, maar hopelijk heb ik die wel snel Het bad staat hier sinds een week klaar! (nog niet in elkaar gezet uiteraard, want t neemt nogal wat ruimte in ) Ik kan niet wachten tot ik erin mag om te bevallen (even ervan uitgaande dat alles goed gaat en ik dus thuis kan bevallen; bij mijn 1e bevalling moest ik namelijk meteen naar het ziekenhuis omdat mn dochter in t vruchtwater had gepoept) In ieder geval: Ik heb t bad gehuurd bij De Oerbron. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik graag een stevig bad wilde om eventueel tijdens de persweeën mn benen op af te kunnen zetten voor extra kracht. Bij een koopbad (opblaasbaar) is dat niet mogelijk.. Ook heb ik gekozen voor een ovaal bad, zodat ik in de lengte kan liggen en in de breedte dus mn voeten tegen de rand kan zetten om af te zetten In eerste instantie zouden wij het bad in de woonkamer gaan opzetten, maar aangezien we nogal een ruime slaapkamer hebben, hebben we een beetje geschoven met de meubels daar en hebben we geneg ruimte kunnen maken voor het bad! Erg fijn vind ik dat vanwege dat je toch een bed erbij moet hebben van de VK (en ja, die staat standaard op de slaapkamer he ). Ook vind ik het fijn dat alles binnen handbereik is; de badkamer is om de hoek, de babykamer is om de hoek dus als er iets is kun je er zo bij. Maargoed, niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk en dan is de woonkamer ook een prima plaats! (evt huisdieren misschien wel even opvang voor regelen dan oid Lijkt me niet prettig om die om je heen te hebben terwijl je aan t bevallen bent ) Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden en als het zover is zal ik zeker mijn ervaring delen hier!
Voor het geval dit topic nog gelezen wordt: Ik heb nu wél ervaring met een badbevalling! Maandag 29 augustus ben ik van onze 2e dochter bevallen in bad. Ik vond het geweldig! In eerste instantie vond ik het eigenlijk doodeng om thuis te bevallen (ivm nare 1e bevalling in het ziekenhuis), maar het bad gaf me toch al een bepaalde zekerheid. De eerste 5 cm ontsluiting heb ik niet bewust meegemaakt; ik voelde de weeën namelijk als simpele, pijnloze harde buiken. Pas na controle bij de vk en een ctg kwamen we erachter dat ik al bezig was Ik heb dus niet heel lang in het bad gezeten, maar de tijd die ik erin zat heb ik als zeer fijn ervaren! Bij 5 cm zijn thuis mn vliezen gebroken door de VK en toen zetten de weeën ook goed door. In bad waren ze echt heel goed op te vangen, dit had ik niet verwacht! Tussendoor moest ik ook uit bad om ontsluiting te checken en die weeën vond ik véél pijnlijker en moeilijker op te vangen. In bad ging het zo veel makkelijker en ik kon ook veel makkelijker een andere houding aannemen als dit nodig was. Ik was ineens zo lenig als wat Ook mijn man zat bij me in bad en ik kon tijdens de weeën heerlijk over zn schouders heen hangen (voor hem ook fijn, want in t water is t niet zo zwaar ) Het persen heb ik ook in het water gedaan en toen onze dochter geboren werd heeft de VK haar onder water, onder mijn benen door, naar voren begeleid zodat ik haar zelf uit het water kon tillen: GEWELDIG! Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb er, vanaf het breken van mn vliezen, in totaal 3 uurtjes over gedaan! Ik weet zeker dat het warme water daaraan bijgedragen heeft, omdat ik hierdoor héél goed kon ontspannen en ontspanning is onwijs belangrijk om de ontsluiting goed te laten vorderen. Echt, ik raad iedereen die geniet van water en ontspant door warm water een badbevalling aan!
Hoi Kristel, Van harte gefeliciteerd met je dochter! Ja geweldig is het he, om je kind zo zelf uit het water te halen. Vond ik zelf ook een hoogtepuntje. Geniet van je gezinnetje!
Ik was ook heel enthousiast en het leek me heerlijk... Maar ik ben heel blij dat ik de mogelijkheid had om het in het ZH uit te proberen tijdens mijn bevalling en ik vond het de HEL! In het water ontspant je lichaam, maar tegelijkertijd had ik het gevoel dat ik totaal geen grip meer had op de situatie. Ik kon me niet schrap zetten, ik kon geen fijne houding vinden, en voor m'n gevoel waren die weeën 10 keer zo erg doordat ik er niets mee kon. Ik vond het echt vreselijk! Tussen de weeën door viel het mee, maar dat was bij mij vanaf het begin al vrij kort (weeën kwamen elke 3/4 minuten), dus ik denk dat ik in totaal een stuk of 5 weeën heb proberen op te vangen in het water, maar ik vond het echt niks. Op bed kon ik me een houding geven en kon ik de pijn veel beter handelen. Oftewel, bedenk goed of je zeker weet of je dit wilt, voordat je er van alles voor aanschaft. Een vrij groot percentage mensen moet vaak uiteindelijk alsnog naar het ZH en er zijn dus ook nog mensen zoals ik die het helemaal niks vinden, dus die kans loop je wel. Dan kan het nog heel natuurlijk zijn en de theorie heel goed zijn, maar elke bevalling is heel persoonlijk! Let daar goed op!