ervaringen sauna en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Wendy blesing, 22 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wendy blesing

Wendy blesing Actief lid

8 nov 2014
    305
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ben benieuwd naar jullie ervaringen van naar een sauna gaan tijdens de zwangerschap? Ik ga aanstaand weekend, ben dan net 14 weken. Ben het ook wel gewend om naar sauna's te gaan. We gaan een hele dag. Maar ff kijken of ik dat volhoud.

Heb gehoord dat je bijvoorbeeld niet in de heetste sauna's mag. En niet te lang. Maar ik zweet meestal pas na 10 minuten. Als je lichaam dat volhoudt, is er niks aan de hand als je wat langer erin blijft toch? Of moet je voordat je zweet eruit gaan? Want dan heeft de sauna eigenlijk geen nut natuurlijk.

En wat bedoelen ze met de heetste sauna's? 90 graden, of ook die van 80, 85?

En ik hoor ook verschillende verhalen over een stoombad.

2. sjak

sjak Niet meer actief

Ik ben ook geweest in mijn zwangerschap, na week 14 tot week 34. Je mag absoluut niet in een infraroodsauna, verder 'mag alles. Ik merkte dat ik het zelfs niet fijn meer vond die hele hete sauna's. Ik hield het dus bij 60c sauna's en alle verschillende baden. Als ik drie keer tien minuten een sauna doe dan op een dag is genoeg.
    En bepaalde massages raden ze ook niet aan. Welke weet ik niet.

3. mandy5389

mandy5389 Lid

4 dec 2014
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad absoluut niet in infrarood sauna's

Verder ben ik bijna 36 weken en ik vond vanaf week 23 de hetere sauna's niet prettig meer.
    max 80 graden

Ik bleef er soms langer in dan 10 minuten.
    als je gewend bent om naar de sauna te gaan is het al anders dan iemand die in haar zwangerschap voor het eerst gaat.

Luister naar je lijf.
    ga er optijd uit als je voeld dat er iets niet lekker zit.
    rust veel tussendoor en blijf genoeg drinken.

4. Wendy blesing

Wendy blesing Actief lid

8 nov 2014
    305
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke, bedankt voor jullie reacties.

@ Mandy: kan het dan echt geen kwaad als je langer dan 10 minuten erin blijft, terwijl je jezelf wel goed voelt natuurlijk.

Nog meer mensen die hier ervaringen mee hebben?

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Naast dat je niet in de infraroodsauna mag, mag je ook niet in de zuurstofsauna.

Of het kwaad kan als je langer als 10 min in de sauna blijft weet ik eerlijk gezegd niet zo goed. Ik heb mij altijd netjes aan de 10 minuten gehouden. Je zweet dan misschien nog niet, maar het werkt sowieso gewoon heerlijk ontspannend en het is lekker voor je spieren, dus in die zin werkt het zeker wel!
    Belangrijk is ook dat je na de sauna wel goed terug koelt, maar niet te snel. Beter dus de douche gebruiken en beginnen met je armen en benen af te koelen en niet in het koude dompelbad te gaan.
    Ook moet je net even wat meer water drinken als normaal.

Sauna's boven de 80 graden vind ik zelf nu niet zo lekker meer, maar dat is gewoon echt even aanvoelen. Het opgietritueel heb ik nu voor de zekerheid ook maar even achterwege gelaten.

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    De 10 minuten staan omdat daarna je lichaamstemperatuur gaat stijgen en dat is heel slecht voor je baby. Ik heb mij tijdens mijn zwangerschap altijd aan die 10 minuten gehouden, hoe lekker de sauna ook is

7. joyce2086

joyce2086 Fanatiek lid

6 jun 2014
    1.097
    424
    83
    Rotterdam
    Idd geen infrarood of dompelbad en de 10 minuten regel is er ivm de opwarming van dr lichaam en dus baarmoeder, niet of je t nog langer zou kunnen. Ik ben dus altijd na max. 10 minuten eruit gegaan en daarna idd rustig afkoelen en even rust voordat je weer de sauna in gaat. Je bloeddruk is vaak ook lager en daar kun je ook wat sneller last van krijgen tijdens een saunadagje.
    Ik heb er ook tijdens mijn zwangerschap van genoten maar gewoon met een paar aanpassingen :)

8. Noa2013

Noa2013 Actief lid

8 jul 2014
    279
    6
    18
    Vrouw
    Ik vond het ook heerlijk om gewoon tijdens de zwangerschap te gaan, het enige wat ik erg jammer vond was dat ik niet deel kon nemen aan de opgietingen. Normaal kan ik hier enorm van genieten.
    Verder zoals de dames hierboven al zeiden geen infrarood of zuurstof sauna en hou je gewoon aan de 10 minuutjes dan komt alles goed!

9. kleinmonster

kleinmonster Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.112
    0
    36
    gelderland
    ik ben met 13 weken geweest en ga met 21 weer. En nog ergens een keer voor de bevalling :D. Ik vond het wel even spannend want heb een lage bloeddruk en was bang dat ik snel flauwe zou worden maar viel me erg mee.

Verder belangrijk om naar je lichaam te luisteren en inderdaad je aan de 10 min te houden.

gewoon nieuwsgierig naar welke ga je toe?

10. Wendy blesing

Wendy blesing Actief lid

8 nov 2014
    305
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga naar de zwaluwhoeve. z'n lekkere sauna vind ik dat. Is ook veel verbeterd sinds de nieuwe eigenaar er is. (niet zo heel druk meer) en veel nieuwe sauna's. Er zijn daar genoeg sauna's die niet te heet voor mij zijn. en keus genoeg in baden. Dus vermaak me daar wel haha

11. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    Is zwaluwhoeve echt zoveel opgeknapt? Dan moet ik daar toch weer eens een xtje heen. Ga niet zo heel vaak en zat te twijfelen of het verstandig was nu ik zwanger ben. Maar heb nog een entree bon van thermen bussloo liggen en vind t zonde die niet te kunnen gebruiken. Maar als ik dit dus zo lees kan ik rustig eens gaan.

Deel Deze Pagina