Ervaringen vouwwagen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Afua32, 27 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Hallo allemaal,

We hebben onze camper verkocht omdat deze veel te groot was.

We hebben zelf nog een ruime tent maar we overwegen ook een vouwwagen.

Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen van kamperen met een vouwwagen.

We hebben 3 kids van 13,10 en 2.

Bedankt.

2. WWJD

WWJD Niet meer actief

Wij hadden vroeger thuis een vouwwagen (ouderlijk gezin).

Beviel heel goed. Maar ervaring bij ons was wel dat we liever in een bijzettentje sliepen toen we ouder werden (zoals je 13 jarige) dan in de vouwwagen bij papa en mama.

Maar naast dat, zeker als volwassene vond ik een vouwwagen luxer en prettiger qua slapen ed dan een tent en luchtbed.

Afua32 vindt dit leuk.
  3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.926
    113
    Vrouw
    Afua32 vindt dit leuk.
  4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Wij hebben 10 jaar een vouwwagen gehad.
    Veel plezier mee gehad, en toch ook altijd gezegd dat we "ooit" een caravan wilde :o:. Die hebben we nu 7 jaar ;).
    Waarom wij zelf liever een caravan wilden (maar dat hoeft dus voor een ander geen reden te zijn hoor :thumup:):
    -onze tassen etc legden we in het middenpad van de vouwwagen. Dan de twee zijkanten (bedden) erover heen en daarop de dekens/slaapzakken en dan de stoelen. Daarover de hoes. Wanneer we op een tussencamping wilde overnachten moest alles eruit/eraf en in de auto. We zette dan namelijk alleen het deel van de slaapcabine op. Heel onhandig vonden wij dat.
    -het blijft een tent dus 's avonds is je bed klam :roflmao:. Wij loste dat op door even de kachel erbij te zetten.
    -de voortent was het leefgedeelte. We hebben nogal eens in Frankrijk tijdens een paar dagen regen de tent onder water gehad omdat het er zó instroomde. Vooral met kleine kinderen vonden we dat heel onhandig.
    -op zich was het slaapgedeelte zo uitgeklapt. Echter voor onze voortent hadden we nog echt wel 2-2,5 uur nodig.

We hebben wel echt hele leuke vakanties gehad hoor :D, het heeft zeker ook z'n charme! En we vonden het vele malen handiger en 'luxer' dan een tent. Maar we bleken gewoon meer van een caravan te zijn. Daar hebben we toen gewoon voor moeten sparen dus die kwam jaren later ook.

Daarnaast heb je tegenwoordig ook weer hele andere typen vouwwagens die wellicht een deel van onze 'nadelen' weer weg kan nemen. Wat dat betreft is t ook leuk om rond te neuzen wat er zoals bestaat aan vouwwagens.

Afua32 vindt dit leuk.
  5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ah superleuk. Wij zijn gek op kamperen met onze vouwwagen. Het topic wat Feye deelt was mijn topic. Inmiddels gaan we over 3,5 week op onze derde grote kampeertrip met de vouwwagen. In het topic hadden we net voor een prikkie een vouwwagen op Marktplaats gekocht. Die heb ik toen helemaal gepimpt (had ik foto's in het topic geplaatst?). Wij zijn toen wezen kamperen in de Dordogne. Superleuk maar de vouwwagen die we hadden was een hoop werk en echt een oud beestje. Via iemand die we op de camping daar hebben leren hebben we in het najaar van 2021 een jongere en veel betere en makkelijkere vouwwagen overgenomen. Nu hebben we een Roadmaster Family S vouwwagen. Prachtige grote vouwwagen, supermakkelijk om op te zetten en staat echt als een huis. Wij kamperen met zijn vijven (3 volwassenen -mijn broertje gaat altijd mee- en 2 kinderen, 12 en 7 jaar). Bij ons slaapt iedereen nog in de vouwwagen. Man, ik en 7 jarige slapen in de wagenbak en broertje en puber hebben ieder een eigen ondertent. Wij hebben een hele fijne routine met zijn allen en de complete vouwwagen staat in een uurtje.

Voordelen aan kamperen met de vouwwagen voor ons: Heerlijke bedden, veel ruimte, eigen keuken met eigen spullen (yeah voor geen botte messen en incomplete sets meer), wij hebben ook meerdere kastjes ed mee dus lekker georganiseerd, omdat je wel in een tent slaapt toch dat echte kampeer gevoel (wij kamperen in Bretagne en Nederland en heb nog nooit een klamme tent of bed gehad). Wij nemen ook een aantal luxe items mee zoals mijn Nespresso apparaat.

Nadelen vinden wij het kamperen met onze huidige vouwwagen niet echt hebben. Vorig jaar kwam een Nederlands stel met een caravan naast ons op de camping staan en hun waren echt zo lang bezig met opbouwen, veel langer dan dat wij bezig zijn. Ik vindt een uurtje echt meer dan doable. Wij overnachten nooit onderweg maar rijden in een keer anders was dat waarschijnlijk een nadeel geweest maar wij rijden dus gewoon in een keer.

Afua32 vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Het enige nadeel vind ik dat je qua snelheid een aanhanger bij hebt.
    Maar dat weegt niet op tegen de vele voordelen.
    - je kan veel bagage kwijt
    - fatsoenlijke bedden
    - als je leuke spulletjes koopt en pimpt zoals ik gedaan heb kun je er echt je mini huisje van maken
    - wij hebben er 1 met een ruime tent, dus ook met minder weer genoeg ruimte binnen.
    - wij hebben het easy pack en 123 opzetsysteem. Scheelt een hoop tijd en gedoe.
    - het blijf nog steeds echt kamperen.

Afua32 vindt dit leuk.
  7. WWJD

WWJD Niet meer actief

Hier deden we vroeger wel ook overnachten als het voor in 1 keer te ver was. Maar dan klapten we alleen de slaapcabines uit. Wat primitief, maar zo konden we vrij snel de volgende dag weer verder

Afua32 vindt dit leuk.
  8. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Nadeel van caravan is voor mij het rijden en ook wel de warmte die erin blijft hangen. In de vouwwagen waait het er s avonds vaak lekker uit.
    Er is wel veel verschil in ruimte en opzetgemak. Via internet is dat niet altijd duidelijk maar tijd die je nodig hebt om op te zetten is heel verschillend

Afua32 vindt dit leuk.
  9. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Wat fijn dat het goed bevalt.
    Mag ik vragen wat voor een vouwwagen jullie hebben?

10. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Dank.
    Er is inderdaad voor beiden wat te zeggen.
    Een caravan is vaak een iets duurdere uitgave al kunnen vouwwagens ook flink prijzig zijn tegenwoordig.
    Mijn man lijkt het rijden met een vouwwagen fijner maar 2,5 uur een voortent opzetten klinkt niet echt aantrekkelijk haha.

11. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.926
    113
    Vrouw
    Afua32 vindt dit leuk.
  12. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Wat gaaf. Ik ga het andere topic zeker nog even bekijken.
    De family S staat ook op ons lijstje dus fijn dat om te weten dat het opzetten goed te doen en dat er dus meer dan voldoende ruimte is.
    Misschien een gekke vraag maar die ondertentjes lijken me altijd een beetje eng...ik zou bang zijn dat de plank het niet houdt..maar dat is misschien helemaal niet mogelijk
    En zo wat heerlijk dat jullie altijd jullie eigen spullen compleet en luxe kunnen meenemen:thumup:

13. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Mijn man ziet inderdaad op tegen het rijden met een caravan dus wat dat betreft een pluspunt van een. Vouwwagen.
    Maar makkelijk opzetten is ook belangrijk en op internet laten ze het vaak gemakkelijker lijken dan het is

14. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
  15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    I love onze vouwwagen.
    Het heeft nog steeds het vrije echte kampeergevoel wat ik mis bij een caravan. Qua opzetten zijn we net zo snel als een caravan. We hebben minder hoge kosten wua stalling, onderhoud en verzekering dan een caravan en kunnen harder rijden.
    Wij hebben een cabanon malawi 2.0 de luxe met een bed van 2.00x2.40. Onze jongste slaapt bij weekendjes weg bij ons in het grote bed, bij vakantie heeft hij een achtertent die we aan de vouwwagen vast ritsen. De oudste slaapt in een bijzet tent.

Bijgevoegde bestanden:

16. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben trouwens een jamet jametic panorama (met gepimpt keukentje:p)

SmartSelect_20230628-214914_Photos.jpg

SmartSelect_20230628-214906_Photos.jpg

SmartSelect_20230628-214857_Photos.jpg

SmartSelect_20230628-215015_Photos.jpg

Afua32 vindt dit leuk.
  17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    De nieuwere vouwwagens zijn veelal allemaal sneller opzetters. De basis voor alleen slapen zetten wij in 10 minuten neer. De gehele vouwwagen inclusief de stroom, lampjes , alles uitpakken etc staat in iets meer dan een uur.
    Die van ons heeft easy pak, de spullen zitten in de aanhanger en die kan op ieder moment open maar kun je er tijdens het slapen gewoon in laten als je wilt. Ik neem kleding mee in stapel lades. Thuis inpakken, ter plekke neerzetten en voila klaar

Bijgevoegde bestanden:

18. Espoir

Espoir Fanatiek lid

28 feb 2013
    1.677
    770
    113
    Weet iemand een showroom in het oosten van het land, waar je veel vouwwagens bij elkaar kunt bekijken?

19. tuc

tuc Niet meer actief

Schijndel valt voor ons onder het oosten, maar voor jou niet denk ik:roflmao:

20. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.926
    113
    Vrouw
    Bravo in Ommen of Obelink in Winterswijk?
    Vaak zijn het maar een beperkt aantal merken in een winkel. We hebben bij Bravo wel gekeken, maar de types die daar stonden voldeden niet aan onze wensen, dus uiteindelijk in het westen wat bekeken (en gekocht).

Deel Deze Pagina