Het is zelf ook leuk om te doen Zeker als ik een semi-random broodje snij.. En er een heel verhaal in blijkt te zitten. En dat verhaal vordert natuurlijk naarmate er meer brood gegeten word Zo had ik laatst een trampoline met 2 kindjes 1tje viel eraf en brak een been Werd opgehaald door mama Toen was er nog maar eentje En die moest thuis komen dus die was ook weg. 1 poot van de trampoline op en het werd spontaan een glijbaan.... Toen een strandlaken... En tja uiteindelijk werd die ook opgeruimd
Mijn zoon en man zijn net 2 kliko's. Die 2 lusten serieus alles! Spruiten, witlof, bietjes/rode kool, verzin t, en ze lusten t. Al eet zoonlief niet graag bami maar das meer omdat hij t lastig eten vind met die eigewijze sliertjes die van je vork afvallen. Spaghetti is hier feest, dat eet hij met zn handen dus spaghettiavond is badderavond
Toch begrijp ik al die problemen met eten niet zo goed. Bijv je kind/man lust geen bieten. Dat is toch ook een groente die nou niet zo'n gemis is, als je het niet vaak eet? Wat ik ergens eerder al schreef. Mijn man houdt niet van kikkererwten en aubergine. In de Turkse keuken behoorlijk gangbare dingen. Maar er zijn ook ZOVEEL andere groentes dat ik in die 5 jaar dat we samen zijn nog nooit de behoefte heb gehad om aubergine of kikkererwten klaar te maken. We eten het heel af en toe bij mijn schoonouders, maar ook die houden er rekening mee. Er is zoveel wat je kan eten, waarom zou ik dan perse een gevulde aubergines moeten maken en kikkererwten erbij? Net als bijv rode kool of spruiten... Er zijn toch wel meer dingen die je kan eten. Waarom zou je ze klaarmaken als de helft van je gezin ze niet lekker vind.
Wij lusten eigenlijk alles en allebei Soms is hij niet zo gek op een bepaalde groente of zo maar dan maak k extra groente erbij Over t algemeen hebben we ceel succes recepten wat we samen hebben bedacht! Hollandse pot hou k van en dat eet ik vaak met zoon alleen .. Man maakt z'n eten vaak 'lekkerder' met sambal erbij ofzo nou prima haha Maar de kinderen eten wat de pot schaft zo bn ik ook opgevoed
Ik snap wat js bedoelt. Er zijn zoooooveel lekkere gerechten te maken; het aanbod aan groente die het hele jaar door in de supermarkt ligt is ook enorm. Ik koop vaak biospul van de koude grond en daarin is het aanbod in de winter echt beperkter. Voor de komst van zoon kookte ik uitgebreider door de week en was mijn streven 14 dagen lang iets anders te eten. Nu komt het daar niet meer van. Mijn zoontje lust niet heel veel gekookte groente (wel heel veel rauwe) maar bijv. broccoli en sperziebonen heel graag. Dan eten wij dat ook vaker. Eigenlijk kan je dus stellen dat wij voor onszelf apart koken, haha!
Doe ik ook met me kinderen. Bijvoorbeeld dobbelsteentjes brood maken. Reuze interessant voor een peuter die niet wil eten soms haha. Of toen mijn zoon kleiner was maakte ik ronde broodjes enzo. Zelfs wel eens pizza gemaakt met frikadellen. Tja gekker kan je niet zijn toch haha. Hij heeft het er nu nog vaak over mama gaan we dat weer maken.
Hier eigenlijk niks waar ik rekening mee moet houden qua "niet lusten". De kinderen eten alles wat wij ook eten en vinden t vrijwel allemaal even lekker Oudste is ook gek op rauwe groenten (paprika, bloemkool, sperzieboontjes, etc; komt altijd in de keuken vragen erom als ik t aan t klaarmaken ben ) Enige waar ik rekening mee hou is koemelk bij ons allemaal, de jongste mag het helemaal niet hebben en de oudste en ik met mate (allergieën), en varkensvlees bij de jongste ivm allergie. Koemelk gebruik ik dus bijna niet in gerechten en zowel dan krijgt de jongste wat anders. Varkensvlees eten wij wel dus op die dagen krijgt de jongste dan kip/rund-/lamsvlees. Wij zijn wel van "je eet maar wat de pot schaft", we weten namelijk gewoon dat ze (tot nu toe) alles lusten, dus als er eens "moeilijk" gedaan wordt dan heeft dat niks met smaak te maken dus dan ga ik echt niks anders maken Toetjes zijn geen vaste prik bij ons avondeten, maar ze krijgen t alleen als ze goed gegeten hebben. Het hoeft niet allemaal op, maar meer dan 2-3 happen mag er wel gegeten worden Zo doen we ook eigenlijk al vanaf de eerste hapjes bij de kinderen. Als ze niet wilden eten om wat voor reden dan ook, nouja, dan aten ze maar niet... Mooi niet dat ik dan wat anders ging klaar maken voor ze (tenzij ze ziek waren/zijn natuurlijk) Vaak genoeg gehad bij beide meiden dat ze iets absoluut niet wilde en er dan vies bij keken, maar na vaak genoeg aanbieden zijn ze t vanzelf lekker gaan vinden Zo bijv met tomaten; in t begin moest de oudste er niks van weten en haalde zelfs nog ministukjes uit haar mond wat door de sla heen zat... Nu? Ze is helemaal gek op tomaat! Ik ben van mening dat je bepaalde dingen moet leren eten en dat houdt dus in; blijven aanbieden. (niet als in naar binnen proppen, maar gewoon geven en kijken wat ze ermee doen ) Kijk, als je kindje het na ik weet niet hoeveel keer nog niet moet dan kun je wel stellen dat hij/zij t niet lust, maar om na 1 of 2 keer dat al te zeggen? Nee
Helemaal mee eens; blijven aanbieden! En veel is hierbij ook weer fase-gerelateerd. Mijn zoontje heeft chili con carne en spinazieschotel gegeten alsof zijn leven ervan af hing en nu? Neuh.... Zo ook met tomaat: eerst wel, toen niet en daarna weer wel. Tsja.
Dit lijkt me toch wel de beste manier. Mijn zoon MOET niks qua eten. Ik schep gewoon eten op. Vindt hij het lekker vraagt hij zelf om meer, lust hij iets niet laat hij het liggen. Ook prima.
Bij mij thuis ben ik vroeger echt onwijs verwend. Ik at altijd dingen die ik lekker vond, en als me moeder iets kookte voor mijn ouders wat ik niet lustte maakte ze voor mij en mijn zusje er wat anders bij qua groente bv. Ikzelf ben niet zo gek om 2 verschillende groentes klaar te maken, maar gelukkig hoeft dat ook niet. Want mijn man lust zowat alles, en die dingen die hij niet graag eet vind ik ook niet lekker dus kook ik dus ook niet of bijna nooit. Mijn dochtertje eet eigenlijk ook alles wel wat ik kook Nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Ik ben zelf de moeilijker eter hier in huis, dus als ik bloemkool kook of broccoli dan neem ik zelf een paar hapjes om het goede voorbeeld te geven maar daar houd het ook mee op. Als Naomi iets niet zo lekker vind qua groente prak ik het met dr aardappelen en dan eet ze het wel Gelukkig heeft mijn dochtertje dezelfde goede eetgewoontes als mijn man en niet van mij
ik ben vroeger gedwongen door mn ouders en dat heeft flink zijn stempel achter gelaten je kan veel beter op een positieve manier nieuwe dingen proberen of juist die ene groente nogmaals proberen maar dan in een ander jasje zo heb ik 3 jaar geleden alles " opnieuw" leren eten ik heb het geluk met een makkelijke dochter en een fijne keukenprins thuis alleen wortelen lust zij niet,tenzij het in een stoofpotje verwerkt zit Nou prima toch Ik ga haar verder niet dwingen en doe het wel via dat stoofpotje
@ BabyBergen: hier idem dito, inderdaad. Eten werd vroeger zo'n enorm gedoe en er werd ZO de nadruk op gelegd dat ik een moeilijke eter was, dat ik er echt een enorme hekel aan kreeg. Toen ik mijn man leerde kennen, ontdekte ik door hem en zijn fantastische kookkunst dat het bij mij ook vooral te maken heeft met bereiding. Ik vind bijv. gekookte andijvie echt te walgelijk voor woorden, maar rauw door de stampot vind ik het heerlijk!! Spruiten hoef je me gekookt echt niet voor te zetten, maar als hij ze roerbakt met bijv. ketjap en krieltjes, vind ik ze serieus nog lekker ook! Mijn wereld is er een stuk groter door geworden, want ik durf nu tenminste ook bij anderen te blijven eten, zonder van tevoren het menu tot in detail op te vragen Mijn zoon gun ik een leven zonder de complicaties van 'niks lusten', dus we doen wel ons best hem zoveel mogelijk te laten eten, maar echt dwingen doen we niet. Wil hij niet, dan niet.
Hier is het eten wat de pot schaft.... ze moeten in iedergeval 5 happen nemen en de jongste 3 dan mogen ze stoppen ..... als ze verder niet willen eten krijgen ze nog yoghurt en voor hun maar hopen dat ze 'snachts geen honger hebben.... dingen waar ze echt van moeten kokhalzen hoeft niet....en soms maak ik bij rijst met roerbakgroenten bijv.... wel eens een pot bonen open wat zij dan wel weer graag lusten.... ik ga geen 2menu's koken.....het is wel weer zo dat de dingen die erwin en ik echt graag lusten minder vaak op het menu staan..... kies dan toch iets wat de meesten wel lusten..... als ze de 5 happen niet nemen is het de volgende dag niet snoepen.....ik vind dat als je niet gezond kan eten kun je ook niet snoepen....en als je nooit wat proeft leer je het ook niet eten..... Maar ik houd dus wel rekening met de menukeuze....
Heb alleen de eerste post gelezen hoor! Maar hier geld eten wat de pot schaft mits het niet te gek is. Ik heb soms van die kuren dat ik zin heb in pure zuurkool met een flinke schep sambal bijvoorbeeld, bak ik dan in de wok. Tsjah ik snap heel goed dat niet iedereen hier zin in heeft, de rest eet dan gewone zuurkool. Verder heb ik wel wat allergieeën maar ik eet dan gewoon een broodje of vervang waar ik niet tegen kan(o.a. pure koemelk, frituur en aardappels. van het laatste kan ik wel een klein beetje eten maar van een aardappel heb ik de hele nacht buikkramp dus ben wel wat voorzichtig). Kook geen spruitjes en witlof bijvoorbeeld maar het hele hollandse eten zijn we hier zoiezo niet zo weg van.. Maargoed, meestal is het dus gewoon eten wat de pot schaft hier! Gaat prima!!! Doe ook wel eens verzoekjes hoor, mn mannen zijn zó dol op mijn kaassaus dat ik dit best een keertje extra wil maken als ze er zin in hebben.
Lastig is dat! Mijn oudste heeft een vorm van asperger, als ik hem niet zeg dat hij zijn bord leeg moet eten wordt het elke avond strijd tot met borden gooien toe. Janken, gillen, dan wil hij gewoon niks meer eten, heel heel lastig. Dus hij "moet" zijn bord leegeten. Al pluk ik die champignon die hij echt goor vind wel van zijn bord(ooh mag ik die lieverd die vind ik zo lekker, op die fiets) hoor. Maar hij bepaald dit dus niet zelf. Ben zo bang dat ik ook zo'n stempel achterlaat.. Maar pas sinds ik dit doe eet hij fatsoenlijk, eerder was het echt elke keer gejank en gegil en gegooi, vreselijk
Ik ben niet bekend met asperger zeg ik eerlijk Maar misschien kan het voor jouw zoon wel helpen (?) Ik ben wel ADHD maar dat wisten m'n ouders niet Ik was een "lastig" kind Ik werd met bord en al op de gang gegooid en als ik het niet op at kon ik daar blijven zitten tot aan bed tijd Ze hebben zelfs drie dagen de tafel niet gedekt voor mij en dan krijg je mega honger en wil je wel eten Ben dus vieze dingen echt tegen m'n zin in gaan eten ivm de gevolgen die het had Kotsmisselijk was ik er van Kon daardoor jarenlang dat eten niet luchten of zien Dankzij mijn man die het eten in een nieuw en lekker jasje heeft gestoken ben ik er gelukkig over heen...
Maar ik neem aan dat jouw kind niet kokhalzend aan tafel zit..? Of, nadat hij zijn bord E I N D E L I J K leeg heeft, zijn bord binnen 5 minuter weer vol spuugt...? Dan is het echt een ander verhaal, namelijk, want dat was het bij mij soms wel. Mijn vader heeft me ooit bij een familie-etentje gedwongen mijn tomatensoep op te eten, terwijl ik daar juist gek op was, maar gewoon echt geen trek meer had. Laatste hap was doorgeslikt, vader draaide zich tevreden om, en ik spuugde zo mijn bord weer vol Vader boos op mij, oma boos op vader en moeder pakte me snel in en nam me mee naar huis.... Vreselijke herinnering. Er is een verschil tussen dwingen en 'dwingen', vind ik. Als jij ziet dat je kind het er goed op doet, maak je een goede keuze!
Neee joh zeker niet! En als ik weet dat hij het niet lekker vindt doe ik gewoon minder op maar we eten eigenlijk altijd wel lekker(wraps, taco's, pastagerechten, lasagna, dit soort spul). Maar het gaat hem om de strijd, dit vind ik zo moeilijk. Heb t laatst weer geprobeert hoor, om hem ruimte te geven hierin. Gevolg was dus weer een uur lang krijsend aan tafel met zijn favo gerecht(dus ik wist zeker dat het niet om het eten ging!).. En hij heeft idd wel eens met een bord dopewten op de gang gezeten ja. Dit was toen ik het voor de derde keer van mijn plafond kon gaan schrapen en uit mijn haar vissen, hij smeet gewoon zijn bord door de kamer. Terwijl hij daarvoor dol was op doperwten! Dus t was echt de strijd. Ja toen heb ik hem dus met een hufterproof ikeabakje met een klein schepje dopewrten op de gang gezet tot hij het ophad(wat goddank redelijk snel was). Zie bij kennisen dat ze eraan toegeven, dat kindje eet nu niks behalve patat. Die doet hetzelfde als D.. Bij mij eet hij alles maar als mama om de hoek komt doet hij echt exact wat D. altijd deed. Dus dan weet ik wel dat ik een goede keus heb gemaakt, D. is een gezonde jonge vent en dat kindje is echt een mager krielkipje, lijkbleek. Dat is ook niet goed. Maar toch blijft het knagen, eten moet leuk en lekker zijn!